Brett korrel

Gestart door seed7, 22-05-2022 12:18 u

Vorige topic - Volgende topic

seed7

Edwin brouwt

Die zijn lekker bezig daar!

Deze is  dus blijkbaar voor de nagisting: wanneer de vergisting klaar is, suiker erbij en deze gist. En dan een maand of 3 wachten.
Neem benieuwd wat de smaak wordt!

Jacques

Citaat van: Edwin Brouwt op 22-05-2022  19:44 uDeze is  dus blijkbaar voor de nagisting: wanneer de vergisting klaar is, suiker erbij en deze gist. En dan een maand of 3 wachten.
Neem benieuwd wat de smaak wordt!

Het is de werkwijze van Orval... De nagisting wordt daar gedaan bij 15°C. Fermentis adviseert 15 tot 25°C. Dat is best wel een groot bereik.

Eriks

Citeerwhich evolves over time as the beer is aged, with funkier notes (barnyard, horse, leather...)
Het zijn wel de bijzondere smaken. Of ligt het aan mij.. Ik heb nog nooit iemand op een feestje horen zeggen; ik heb nog toch een lekker biertje op, het smaakte naar paard ::)

Alexander_H

Bij geuze moet ik toch ook altijd denken aan muffe oude schuur, met jute zakken en hooi  ;D

PDGRRR

Zou de gebruikte hoeveelheid bottelsuiker niet wat lager moeten zijn dan bij een normale hergisting (met de hoofdgist of bottelgist)? Ik dacht namelijk dat Brett wat verder gaat dan gewone gist. 

hans_nwk

Citaat van: Eriks op 23-05-2022  07:06 uHet zijn wel de bijzondere smaken. Of ligt het aan mij.. Ik heb nog nooit iemand op een feestje horen zeggen; ik heb nog toch een lekker biertje op, het smaakte naar paard ::)
Proef maar eens een Orval die al wat langer ligt.

Bij wijn wordt ook vaak gesproken over geuren als leer en chocola. Dat wil niet zeggen dat het smaakt alsof je in chocoladereep of oude schoen bijt, je kunt er wat van meekrijgen (bij Brett wel iets sterker).

hans_nwk

Citaat van: PDGRRR op 23-05-2022  08:56 uZou de gebruikte hoeveelheid bottelsuiker niet wat lager moeten zijn dan bij een normale hergisting (met de hoofdgist of bottelgist)? Ik dacht namelijk dat Brett wat verder gaat dan gewone gist. 
Dat hebben ze er uit gehaald blijkbaar:
It offers all the flavor benefits of 'wild' Brett yeast, but with more control and reliability,
eliminating the risk of over-carbonation and gushing after bottling.

hans_nwk

Het wordt dan wel werken met een botttelemmer wat ik nooit doe maar het scheelt het in een mandfles stoppen, drie maanden laten staan en dan bottelen en weer een tijdje wachten.

Bram86

Interessant. Ik hoop dat de 11,5 g versie ook snel op de markt komt.

PDGRRR

Citaat van: hans_nwk op 23-05-2022  09:34 uDat hebben ze er uit gehaald blijkbaar:
It offers all the flavor benefits of 'wild' Brett yeast, but with more control and reliability,
eliminating the risk of over-carbonation and gushing after bottling.

O, da's mooi. Scheelt een hoop gehannes als je een split-batch wilt doen. Kan je eerst de gewone versie bottelen en vervolgens de Brett in je bottel-emmer doen en dan de Brett-versie bottelen.

seed7

Citaat van: Bram86 op 23-05-2022  10:08 uInteressant. Ik hoop dat de 11,5 g versie ook snel op de markt komt.

Zelfs dan gaat, met een korreltje per flesje, een pakje erruhg lang mee.

Lang niet iedere "Brett lust alles".

ingo

hans_nwk

Citaat van: seed7 op 23-05-2022  10:17 uZelfs dan gaat, met een korreltje per flesje, een pakje erruhg lang mee.
Dat laat me denken dat je inderdaad ook in de fles de brett toe kunt voegen.
Hydrateren en met een pipetje per flesje wat toevoegen.

Citaat van: Bram86 op 23-05-2022  10:08 uInteressant. Ik hoop dat de 11,5 g versie ook snel op de markt komt.
Bij nog een keer kijken zie ik inderdaad dat alleen maar 100 g.
Dat schiet niet op en verklaart ook waarom ik het nog niet kon vinden bij de Nederlandse brouwshops.

Tom B

Hoi. Ik ben Tom. Ik lees al tijdje mee hier op t forum. Ik kwam dit tegen vandaag. Voor de liefhebbers.
:)

Screenshot_20221123-203646_Chrome.jpg

CeesM

Citaat van: Tom B op 23-11-2022  20:50 uHoi. Ik ben Tom. Ik lees al tijdje mee hier op t forum. Ik kwam dit tegen vandaag. Voor de liefhebbers.
:)

Daar begon deze topic over. ;)

Tom B

Citaat van: CeesM op 23-11-2022  21:01 uDaar begon deze topic over. ;)

Dat snap ik.
Maar er werd geschreven dat het jammer is dat er alleen 100 g verpakking werd verkocht.

Nu dus ook 5gr te koop.
;)

Eric v B

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.