ONK 06 E2 - Westmalle Dubbel - Ton van Gelder

Gestart door Ton, 04-06-2006 22:28 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Ton

Met het onderstaande recept heb ik de tweede plaats gehaald op het laatste ONK in de klasse E, Westmalle Dubbel imitaties.

Per 10 liter:

1500 g Pilsmout, 3 EBC
200 g Pale ale, 7 EBC
200 g cara-aroma, 300 EBC
500 g donkere kandij (van de Edah, CSM dacht ik)

Maischschema:

1 op 3.25 inmaischen

10 minuten 52 graden
40 minuten 61 graden
20 minuten 71 graden
5 minuten 77 graden

Spoelen tot 13-14 liter

Koken gedurende 1 uur.

Hopgift:
Styrian Goldings (5.5 %) gedurende 60 minuten meekoken
Spalt (3.7 %) gedurende de laatste 10 minuten meekoken.

Filtreren, afkoelen, gist toevoegen (starter van Wyeast 3787), de eerste uren regelmatig beluchten.

Het begin SG was 1065, berekende EBC-waarde: ongeveer 65, EBU-waarde: 25
Het eind SG kwam uit op 1010

Het bier was 8 maanden oud op de keuring.


Verdere bijzonderheden.

Bij het St Petri gilde hebben we ieder jaar een bierexperiment. 2005/2006 was dat het brouwen van een Westmalle Dubbel imitatie, met het idee om die ook in te leveren op het volgende ONK. Ik had toen, na wat zoeken en natuurlijk ook kijken op hobbybrouwen.nl een recept opgesteld dat uitging van 1800 g pilsmout, 200 g cara-aroma en 500 g donkere kandij. Het bier had moeten uitkomen op een SG van 1063 en, 60-65 EBC en 26 EBU. Nu had ik nog een kliekje pale ale liggen, vandaar dat ik iets ben afgeweken van het recept en ik was uiteindelijk wat hoger uitgekomen met het begin SG, vandaar dat ik iets water heb toegevoegd waardoor de teruggerekende storting ook iets anders was.

In eerste instantie dacht ik dat het bier wat lichter van kleur was geworden, maar na verloop van tijd was de kleur toch prima. De eerdere schijnbaar lichtere kleur had waarschijnlijk te maken met de gist die nog in het jongbier zweefde. Verder vond ik dat de gebruikte gist toch een een apart, wat fenolisch luchtje had. Ook bij andere brouwers met dezelfde gist kon je dat ruiken. Maar na verloop van tijd (8 maanden was het bier bij de keuring) was het luchtje grotendeels weg. Toch vind ik het niet zo'n fijne gist als de Wyeast 1214. Maar ja, het moest een Westmalle imitatie worden.

Op de keuring kreeg het bier 82 punten. Het commentaar was: goede kopie, wat aan de zoete kant.

Opmerkelijk: Ik had het ook in de D-klasse ingeleverd. Daar kreeg het bier 70 punten met de volgende opmerkingen.

'Het bier moet van alles wat meer hebben: meer body, meer zoetheid en iets donkerder'.

Voor mij geeft dat aan dat als je wat wilt bereiken in de D-klasse je een wat meer uitgesproken (vaak zwaarder) bier moet hebben. In de lange rij van te keuren dubbels valt een dubbel die niet al te zwaar is onvoldoende op, terwijl het blijkbaar wel een goede kopie van één bier kan zijn.

Brouw ze en groet,

Ton van Gelder


Oscar

Citaat van: Ton op 04-06-2006  22:28 uOpmerkelijk: Ik had het ook in de D-klasse ingeleverd. Daar kreeg het bier 70 punten met de volgende opmerkingen.

'Het bier moet van alles wat meer hebben: meer body, meer zoetheid en iets donkerder'.

Voor mij geeft dat aan dat als je wat wilt bereiken in de D-klasse je een wat meer uitgesproken (vaak zwaarder) bier moet hebben. In de lange rij van te keuren dubbels valt een dubbel die niet al te zwaar is onvoldoende op, terwijl het blijkbaar wel een goede kopie van één bier kan zijn.

Ton, hier heb je meteen de essentie van de nieuwe klasse E te pakken. Bij de keuze van een commercieel bier heeft het LABO hier ook opgelet, dat dus de kloon in een andere klasse nooit hoog kan scoren, om te voorkomen dat in dit soort situatie's 1 bier 2 prijzen ontvangt in verschillende klassen.

Groeten en gezondheid
Oscar

Jacques

Citaat van: Oscar op 04-06-2006  22:43 uBij de keuze van een commercieel bier heeft het LABO hier ook opgelet, dat dus de kloon in een andere klasse nooit hoog kan scoren, om te voorkomen dat in dit soort situatie's 1 bier 2 prijzen ontvangt in verschillende klassen.

Dit snap ik niet. Een kloon van Westmalle Dubbel kan heel goed in twee verschillende klassen een prijs winnen. Dat was nu juist mijn kritiek op de keuze van vorig jaar. Al jaren en jaren kon je al met een dubbel prijzen winnen.


Ton,

Van harte gefelicieeerd met jouw prijs. Veel brouwen loont, dat is duidelijk.

Drents Hopbier

Citaat van: Oscar op 04-06-2006  22:43 uTon, hier heb je meteen de essentie van de nieuwe klasse E te pakken. Bij de keuze van een commercieel bier heeft het LABO hier ook opgelet, dat dus de kloon in een andere klasse nooit hoog kan scoren, om te voorkomen dat in dit soort situatie's 1 bier 2 prijzen ontvangt in verschillende klassen.
En hoe zou dat dan gecontroleerd moeten worden? Je zendt een bier als kloon (klasse E) in en hetzelfde bier als (in dit geval) Dubbel. Dan is dat toch nooit te controleren?

Hopbier

Johannes

Hans,

Daar gaat het niet om, het bier zo per definitie niet een hoge score moeten kunnen krijgen. Het bier van volgend jaar, de la Chouffe zal in geen enkele klasse hoog kunnen scoren, omdat het simpelweg niet binnen een biertype past, dat is juist het doel van de E klasse. De criteria zijn per heden van toepassing en golden dus nog niet voor de kloon van dit jaar.

Johannes

Drents Hopbier

Citaat van: Johannes op 05-06-2006  10:32 uHet bier van volgend jaar, de la Chouffe zal in geen enkele klasse hoog kunnen scoren, omdat het simpelweg niet binnen een biertype past, dat is juist het doel van de E klasse. De criteria zijn per heden van toepassing en golden dus nog niet voor de kloon van dit jaar.
En de vrije klasse dan :weetniet:

Hopbier

Johannes

Vrije klasse volgens Labo reglement:

CiteerVrije klasse (V) : bieren die niet naar een commercieel voorbeeld zijn gebrouwen.

Oscar

Citaat van: Hoorns Hopbier op 05-06-2006  10:56 uEn de vrije klasse dan :weetniet:

Dat zou je inderdaad niet hoog scoren, mede omdat je dan niet creatief genoeg bent......

Groeten en gezondheid
Oscar

Pad

Hoeveel hop werd er hier juist toegevoegd? Ik heb geen promash of dergelijke om dit uit te rekenen (en al had ik dat wel, dan kan ik nog niet mee werken ;)).

MO

Dat staat toch gewoon in het recept, bij hopgift.

thibolleke

Ik zie de hopgift ook niet in grammen staan.
Het totaal kwam uit op +- 25 ebu.
Dan gok ik zo'n 15 gr Goldings en 15 gr Spalt.


Groeten Thibolleke

De-Geert

Hoe kom je op een begin SG van 1065? Moet het niet 2.5 kg pilsmout zijn? En de kleurberekening komt bij mij op 30, niet 65.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.