Gele bolletjes in de hop

Gestart door Jipjo, 22-05-2022 09:44 u

Vorige topic - Volgende topic

Jipjo

Tijdens het brouwen zie ik ineens gele bolletjes in de hop. De foto is genomen tijdens de hopstand. Het is cascadehop.

Wat zijn dat voor bolletjes ( stuifmeel /zaad?)

Kunnen die bolletjes kwaad?

Ik filter ze er wel uit met een kaasdoek, maar wil met dezelfde hop gaan drooghoppen. Is dat af of aan te raden?

Dank!

hansHalberstadt

Lijkt inderdaad zaad. Het zaad werkt schuim negatief (zeggen ze :weetniet: ) waarschijnlijk omdat er dan schuimnegatieve stoffen vrijkomen tijdens het koken. Voor dryhoppen zou het kunnen zijn dat de enzymen in het zaad nog onvergistbare suikers afbreken als een van de verklaringen voor hopcreep. Maar als het zaad heel blijft als je bloemen gebruikt kan de inhoud niet vrijkomen, dus heb je daar denk ik geen last van.   

Pieter1954

Nee, dat is geen zaad. De vrouwelijke bloemen zijn immers niet bestoven en bevrucht.
Die bolletjes bevatten o.a. de lupuline welke weer de zuren, harsen en etherische oliën bevatten die wij als brouwers gebruiken om bitterheid, smaak en het aroma aan het bier te geven.
Dus niet eruit vissen en gewoon gebruiken!

Broewerke

Citaat van: Pieter1954 op 22-05-2022  10:33 uNee, dat is geen zaad. De vrouwelijke bloemen zijn immers niet bestoven en bevrucht.
Die bolletjes bevatten o.a. de lupuline welke weer de zuren, harsen en etherische oliën bevatten die wij als brouwers gebruiken om bitterheid, smaak en het aroma aan het bier te geven.
Ik zwengel dit even aan temeer ik het ook niet zeker weet doch hebben we het wel over de juiste bolletjes?
Soms kom ik ook bolletjes tegen en denk dat deze er niet in thuishoren temeer er ze meestal niet inzitten. De gele lupine is mij bekend maar de dikkere bolletjes???

hansHalberstadt

Citaat van: Pieter1954 op 22-05-2022  10:33 uzijn immers niet bestoven en bevrucht.
Dat is nog maar de vraag. Lupuline is geen bolletje, maar het gele poeder.
https://hetreestdal.nl/wp/wp-content/uploads/2018/08/lupuline-in-hopbellen-detail.jpg
als de bel niet is bevrucht dan zie je ook geen bolletjes, maar wel het gele lupulinepoedr volgens mij. De bolletjes zijn voor zover ik weet de zaden. 

hansHalberstadt

hansHalberstadt

Net even zitten zoeken, maar het blijkt nogal lastig om goede plaatjes te vinden waar uitgelegd staat waar nu precies de zaadjes in de hopbel zitten en het verschil tussen wel of niet bevruchte bellen. Daar het voor brouwers ongewenst is dat  er zaad in de hop zit gaat men er blijkbaar vanuit dat het ook ongewenst is om dat proces eens netjes op te schrijven. :-\   

Jipjo

Dank voor de reacties! Het wort zit inmiddels in het vat.

Als ik het goed  lees raden jullie me dus niet af om met deze hop te koudhoppen. Ik heb ook andere liggen  maar de bedoeling was met deze Cascade (en citra).

Schuimnegatief is jammer maar geen  ramp.

Jacques

Citaat van: Pieter1954 op 22-05-2022  10:33 uNee, dat is geen zaad. De vrouwelijke bloemen zijn immers niet bestoven en bevrucht.

Dit is hopzaad. De lupulinebolletjes zijn zo klein dat je die in wort niet ziet.

Citaat van: Jipjo op 22-05-2022  09:44 uIk filter ze er wel uit met een kaasdoek, maar wil met dezelfde hop gaan drooghoppen. Is dat af of aan te raden?
Beter is het geen kaasdoek te gebruiken. Dat zorgt voor oxidatie.
Ik dacht gelezen te hebben dat bevruchte hop zorgt voor meer hop creep maar kan dat artikel niet zo snel terugvinden.

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 22-05-2022  17:18 uIk dacht gelezen te hebben dat bevruchte hop zorgt voor meer hop creep maar kan dat artikel niet zo snel terugvinden.
Ik meen dat ook gelezen te hebben en met als reden dat hopzaad net  zoals gerst ook zaad is, dus zitten ook enzymen in die in de natuur de zetmeel in het zaadje beschikbaar maken als voedsel voor het plantje. Maar dan moet het wel stuk eerst om de enzymen toegankelijk te maken voor de restsuikers in het bier. Zoals bij pellets gebeurt door het malen, maar niet bij bloemen lijkt mij.

Jipjo

Ik moet me nog verdiepen in hop creep

Jipjo

Citaat van: Jacques op 22-05-2022  17:18 uBeter is het geen kaasdoek te gebruiken. Dat zorgt voor oxidatie.
Ik dacht gelezen te hebben dat bevruchte hop zorgt voor meer hop creep maar kan dat artikel niet zo snel terugvinden.

Bij het afhevelen na koelen gebruik ik een zeef mef een kaasdoek. Op dat moment is zuurstof toch geen probleem? Dit is vlak voordat het wort het gistvat in gaat

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 22-05-2022  17:59 uIk meen dat ook gelezen te hebben en met als reden dat hopzaad net  zoals gerst ook zaad is, dus zitten ook enzymen in die in de natuur de zetmeel in het zaadje beschikbaar maken als voedsel voor het plantje. Maar dan moet het wel stuk eerst om de enzymen toegankelijk te maken voor de restsuikers in het bier. Zoals bij pellets gebeurt door het malen, maar niet bij bloemen lijkt mij.

Hopcreep is al in 1893 ontdekt door Horace Brown en G. Harris. In die tijd werden er nog geen hoppellets gebruikt...

Maar jouw redenering dat in hopzaad veel enzymen zitten is heel aannemelijk.

Jacques

Citaat van: Jipjo op 22-05-2022  19:38 uBij het afhevelen na koelen gebruik ik een zeef mef een kaasdoek. Op dat moment is zuurstof toch geen probleem? Dit is vlak voordat het wort het gistvat in gaat

Als je eerst het wort koelt is dat inderdaad geen probleem. Iets anders is het als het wort heet is.

Eric v B

Zoals Jacques al aangeeft, dit is hopzaad. Ik gebruik eigen gekweekte hop en ik zit dicht bij het bos waar ook wilde hop staat. Gevolg is dat ik altijd zaad in mijn hop heb. Verder heb ik vaak (niet altijd!) veel koolzuur in mijn bier en gushers. Of dat door het hopzaad komt weet ik niet. Het schuim is altijd ruim voldoende.
Zaad in gekochte hop zou wmb geen reden zijn om het niet te gebruiken.

Jipjo

Gewoon mee koudhoppen dus. Ik zal oppassen met de hoeveelheid suiker bij bottelen ivm hopcreep. Ik doe altijd 8 g/l bevalt prima. Zal tzt 6 g/l doen of zo.

hansHalberstadt

Citaat van: Jipjo op 23-05-2022  20:19 uIk zal oppassen met de hoeveelheid suiker bij bottelen ivm hopcreep. Ik doe altijd 8 g/l bevalt prima. Zal tzt 6 g/l doen of zo.
Dan zou je net toevallig qua hopcreep een effect moeten hebben van 2 gram suiker per liter. Kleine kans dat dat gaat gebeuren. En als je dan geen hopcreep hebt dan heb je te weinig druk. Je kunt er gewoon niet voor compenseren.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 23-05-2022  21:14 uEn als je dan geen hopcreep hebt dan heb je te weinig druk.

Dat is een kwestie van persoonlijke smaak. Zelf ben ik niet zo'n liefhebber van heel veel koolzuur in bier. 6 g/liter bottelsuiker zorgt niet voor plat bier...

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 23-05-2022  21:48 uDat is een kwestie van persoonlijke smaak. Zelf ben ik niet zo'n liefhebber van heel veel koolzuur in bier. 6 g/liter bottelsuiker zorgt niet voor plat bier...
Dat is een andere discussie. Dat gaat over de gewenste hoeveelheid koolzuur.

Deze discussie ging over het compenseren van een teveel aan koolzuur door hopcreep door minder bottelsuiker toe te voegen. en die compensatie is volledig onvoorspelbaar, dus onbruikbaar. 

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 24-05-2022  03:36 uDeze discussie ging over het compenseren van een teveel aan koolzuur door hopcreep door minder bottelsuiker toe te voegen. en die compensatie is volledig onvoorspelbaar, dus onbruikbaar. 

Dat ben ik niet helemaal met je eens. Op basis van de hoeveelheid koudhop, de soort hop, de tijd dat het bier na het koudhoppen gestaan heeft en de temperatuur tijdens het koudhoppen kun je toch wel een inschatting maken. Maar voor je dat kunt is het wel een aantal keren misgegaan...  smile

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 24-05-2022  10:22 uDat ben ik niet helemaal met je eens. Op basis van de hoeveelheid koudhop, de soort hop, de tijd dat het bier na het koudhoppen gestaan heeft en de temperatuur tijdens het koudhoppen kun je toch wel een inschatting maken. Maar voor je dat kunt is het wel een aantal keren misgegaan...  smile
ik heb de laatste keer een ipa gebrouwen en had geen hopcreep. dus dan corrigeer je teveel. maar voor hertzelfde geld heb je wel hopcreep. en dan corrigeer je weer te weinig. Ik kan dat niet voorspellen.

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 24-05-2022  13:03 uik heb de laatste keer een ipa gebrouwen en had geen hopcreep. dus dan corrigeer je teveel. maar voor hetzelfde geld heb je wel hopcreep en dan corrigeer je weer te weinig. Ik kan dat niet voorspellen.

Vooral de hoeveelheid hop, het moment van het toevoegen van de koudhop, de activiteit van de gist en de temperatuur tijdens de nagisting zijn belangrijke factoren. Kort na toevoeging van koudhop is er meer activiteit van de enzymen dan later. Onderzoek van Thomas Shellhammer heeft dat laten zien.

Zie ook https://www.brewersassociation.org/wp-content/uploads/2020/05/CBC-Online-Seminar-Presentation-Hop-Creep-What-It-Is-and-Approaches-to-Managing-It.pdf
En https://beerandbrewing.com/the-causes-and-effects-hop-creep-and-how-to-prevent-it/

hansHalberstadt

Ok, ik heb de hop toegevoegd 2 dagen voordat de verwachte vergistingsgraad was bereikt en toen een week mee laten gisten bij 20 graden en toen gebotteld. hoeveel bottelsuiker per liter moet ik dan corrigeren?

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 24-05-2022  16:38 uOk, ik heb de hop toegevoegd 2 dagen voordat de verwachte vergistingsgraad was bereikt en toen een week mee laten gisten bij 20 graden en toen gebotteld. Hoeveel bottelsuiker per liter moet ik dan corrigeren?

Zo simpel is het niet. Er zijn meer factoren in het spel.
Hoeveel hop per liter? Welke hop? Hoe actief was de vergisting? (2 dagen voor de verwachte vergistingsgraad klinkt niet als erg actief...). Hoe was de daling van het SG na de toevoeging van de koudhop? Monitor je die met een iSpindel of een dergelijk apparaat dan wel via de weegmethode?

hansHalberstadt

Citaat van: Jacques op 24-05-2022  17:16 uZo simpel is het niet. Er zijn meer factoren in het spel.
Dus toch onvoorspelbaar zoals ik al aangaf?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.