Vraag nav prijswinnende weizen

Gestart door dannytje90, 17-05-2022 22:22 u

Vorige topic - Volgende topic

dannytje90

Citaat van: Theo van Eijden op 17-06-2008  00:16 uDeze Weizen heb ik op 9 maart 2008 gebrouwen, moest allemaal snel want het was kort dag om het bier gebotteld te krijgen i.v.m. een vakantie die gepland was. 

Een Paulaner Hefe Weizen was het doel. 

Hierbij het recept;

Brouwer: Theo van Eijden
Soort: Weizen
Start SG: 1056
Eind SG: 1012
kleur: 9 EBC
Bitterheid: 12 IBU
Schaal: 40 L

Mout
3150 gr pilsmout 3 EBC
7300 gr tarwemout

Water
31 L Maischwater
22 L Spoelwater

Maischschema
10 min 40 °C
25 min 50 °C
20 min 64 °C
1 min 72 °C
spoelen 78 °C

Hop

20 g  Hallentau Perle 5,5% 90 min
10 g  Hallentau Perle 5,5% 30 min
10 g  Hallentau Perle 5,5% 15 min

Gist
Safbrew WB-06 (1 zakje korrelgist)

Hoofdvergisting 5 dagen 22 °C (tot 1014)
Lagering 10 dagen 15 °C ( tot 1012)
Lagering 10 dagen 2 °C
Gebotteld met 8 g/liter suiker.

Nadat het wort in het gistvat zat de korrelgist er op gestrooid en de deksel er op.....

Een mooie Weizen met veel banaan, zegt dus veel over de gebruikte gist.

Als ik 20 liter brouw is dan een half zakje van de gist voldoende of kan ik dan gewoon het volle zakje er over heen strooien.

Murmillo

Ik zou gewoon de hele doen. Ik ga deze ook eens proberen. Eerste de gist bestellen. En dan kan ik los. Ben benieuwd.

Jacques

Citaat van: dannytje90 op 17-05-2022  22:22 uAls ik 20 liter brouw is dan een half zakje van de gist voldoende of kan ik dan gewoon het volle zakje er over heen strooien.

Dat kan zeker omdat 1 zakje korrelgist op 40 liter wort met een begin SG van 1056 aan de zeer lage kant is.

Overigens is het altijd het beste om de benodigde gist te bereken en niet altijd een heel zakje toe te voegen. Te veel gist kan zorgen voor een leeg smakend bier.

Murmillo

Citaat van: Jacques op 18-05-2022  10:30 uDat kan zeker omdat 1 zakje korrelgist op 40 liter wort met een begin SG van 1056 aan de zeer lage kant is.

Overigens is het altijd het beste om de benodigde gist te bereken en niet altijd een heel zakje toe te voegen. Te veel gist kan zorgen voor een leeg smakend bier.
Thnx weer wat geleerd.  :groots:

dannytje90

Vandaag gebrouwen alleen het is niet helemaal goed gegaan. SG is 1030. Lastig denk te zeggen waar het fout is gegaan. Vraag is nu slim om er nog suiker bij te gooien of toch gewoon weg gooien en opnieuw brouwen ?

Michiel8012

Citaat van: dannytje90 op 20-05-2022  01:27 uVandaag gebrouwen alleen het is niet helemaal goed gegaan. SG is 1030. Lastig denk te zeggen waar het fout is gegaan. Vraag is nu slim om er nog suiker bij te gooien of toch gewoon weg gooien en opnieuw brouwen ?

Als je er nog iets van wilt maken dan kan je dat doen. Probleem wat je dan krijgt is dat de suiker totaal vergist waardoor er een dun bier overblijft wat absoluut niet op een weizen lijkt. Of het lekker is durf ik ernstig te betwijfelen. Je kan ook de suiker achterwege laten en het laten vergisten waardoor je een weizen session krijgt. Of dit een geschikt bier oplevert is ook maar de vraag en is afhankelijk van waar het fout is gegaan in je brouwproces. Het zou ongetwijfeld meer op een weizen lijken dan de optie met suiker toevoegen.

Ben wel benieuwd welke stappen je hebt doorlopen. Hoeveel liter heb je gebrouwen, hoeveel mout heb je gebruikt en heb je de maischstappen precies gevolgd?

Groet,
Michiel

Jacques

Citaat van: dannytje90 op 20-05-2022  01:27 uLastig denk te zeggen waar het fout is gegaan
Citaat van: dannytje90 op 20-05-2022  01:27 uen opnieuw brouwen ?

Opnieuw brouwen heeft alleen zin als je weet waar het misgegaan is.

Heb je toevallig veel meer liters dan gepland?

dannytje90

Schaal:   20 L

Mout:
1575 g pilsmout
3650 g tarwemout

Water
15,5 L Maischwater
11 L Spoelwater

Maischschema
10 min 40°C
25 min 50°C
20 min 64°C
1 min  72°C

Spoelen 78 °C

Had geen meer liter dan gepland.

Michiel8012

Citaat van: dannytje90 op 20-05-2022  20:46 uSchaal:   20 L

Mout:
1575 g pilsmout
3650 g tarwemout

Water
15,5 L Maischwater
11 L Spoelwater

Maischschema
10 min 40°C
25 min 50°C
20 min 64°C
1 min  72°C

Spoelen 78 °C

Had geen meer liter dan gepland.

Hoe lang duurde het spoelen? Mogelijk heb je te grof geschroot waardoor de enzymen niet vrij konden komen?? Ik heb dit recept voor aankomende donderdag op de planning staan maar sla de 50 graden stap over en gebruik wat minder spoelwater om een dunnere maisch te krijgen. Ben erg benieuwd waar dit fout is gegaan.

Hoe verloopt de vergisting?

Jacques

Vermoedelijk is er meer aan de hand zoals te fijn of te grof geschroot en wel veel te snel gespoeld.  Het valt op dat je veel tarwe in je recept en geen rijsthulzen vandaar dat ik denk dat er het een en ander mis is gegaan bij het filteren en spoelen van de maisch.

Citaat van: dannytje90 op 20-05-2022  20:46 u20 min 64°C
Maar in het maischschema viel mij deze regel op. Verleng de tijd tot 40 minuten. De enzymen hebben dan langer de tijd om hun werk te doen.

Michiel8012

Citaat van: Jacques op 20-05-2022  21:40 uVermoedelijk is er meer aan de hand zoals te fijn of te grof geschroot en wel veel te snel gespoeld.  Het valt op dat je veel tarwe in je recept en geen rijsthulzen vandaar dat ik denk dat er het een en ander mis is gegaan bij het filteren en spoelen van de maisch.
Maar in het maischschema viel mij deze regel op. Verleng de tijd tot 40 minuten. De enzymen hebben dan langer de tijd om hun werk te doen.

Op dat punt heb ik mijn schema inderdaad ook aangepast. Naar mijn idee is de 50 graden stap overbodig en kan je deze tijd beter gebruiken voor de 64 graden stap.

Mogelijk dat in combinatie met een slechte spoeling door een gebrek aan rijsthulzen kan het lage sg verklaren.

Even een vraag tussendoor ik heb gelezen dat ze doorgaans rijsthulzen toevoegen bij meer dan 50% tarwe. Hoe "heilig" is deze regel? In dit recept is er voor 70% tarwe gebruikt en ik lees niks over toevoegingen van rijsthulzen.

dannytje90

Sg zit nu op 1011

Heb veel te grof geschroot inderdaad. Had het ingesteld maar het lijkt wel verschoven is tijdens het schroten.

Ga over 4 weken op vakantie dus ik laat deze wel staan want daarvoor kan ik toch niks nieuws brouwen. Denk voordat ik op vakantie ga deze nog keer ga brouwen.
Tot hoever zou sg van bier nog kunnen gaan ?

Jacques

Citaat van: Michiel8012 op 20-05-2022  21:53 uEven een vraag tussendoor ik heb gelezen dat ze doorgaans rijsthulzen toevoegen bij meer dan 50% tarwe. Hoe "heilig" is deze regel? In dit recept is er voor 70% tarwe gebruikt en ik lees niks over toevoegingen van rijsthulzen.

Het is een oud recept uit 2008. Destijds waren er geen rijsthulzen te koop in Nederland en België. Het is daarom geen wonder dat deze niet in het recept zit.
Mijn advies is 3,5% van de storting te laten bestaan uit rijsthulzen voor een goede filtering.

Jacques

Citaat van: dannytje90 op 20-05-2022  22:07 uTot hoever zou sg van bier nog kunnen gaan ?

De WB-06 is een echte doorgister. Neem de tijd.

Michiel8012

Citaat van: Jacques op 20-05-2022  22:11 uHet is een oud recept uit 2008. Destijds waren er geen rijsthulzen te koop in Nederland en België. Het is daarom geen wonder dat deze niet in het recept zit.
Mijn advies is 3,5% van de storting te laten bestaan uit rijsthulzen voor een goede filtering.

Goede toevoeging, mogelijk toch nog maar even wat rijsthulzen bestellen!

Jacques

Citaat van: Michiel8012 op 20-05-2022  22:26 umogelijk toch nog maar even wat rijsthulzen bestellen

Lijkt mij een goed plan.

CeesM

Citaat van: dannytje90 op 20-05-2022  01:27 uVandaag gebrouwen alleen het is niet helemaal goed gegaan. SG is 1030. Lastig denk te zeggen waar het fout is gegaan. Vraag is nu slim om er nog suiker bij te gooien of toch gewoon weg gooien en opnieuw brouwen ?
Veel te kort gemaischt, moet minimaal 1 uur tussen 63°C en 72°C.
Grof geschroot maakt niet uit, als de korrel maar gebroken is.
Geregeld door de mout roeren wilt helpen om een hoger rendement te halen, omdat de temperatuur in het mout dan homogeen is.
Altijd handig om na het maischen de jodiumtest te doen.

Michiel8012

Vandaag een weizen gebrouwen gebaseerd op dit recept. Pilsmout iets opgehoogd en 200 gram rijsthulzen toegevoegd. Spoelen ging zeer soepel en een begin van 1055 gehaald.

Ik had gelezen dat Lalemand Münich classic een mooie gist is daarom heb ik deze gebruikt. Bier staat nu op 17 graden in de gistkast en volgens mij komt de vergisting langzaam op gang. Ik heb gekozen voor 17 graden omdat dan de kruidnagel mooi naar voren moeten komen. Overmorgen ga ik de temperatuur opschroeven naar 18 graden om hem later uit te laten gisten op 20 graden.

Ik ben benieuwd wat er van gaat komen.

p.s. dit was weer mijn eerste brouwsel sinds anderhalf jaar (jonge kinderen). Fijn om weer terug te zijn!

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.