Bier roze kleuren met bietensap

Gestart door GvB84, 17-05-2022 11:07 u

Vorige topic - Volgende topic

GvB84

Goedemorgen,

Heeft iemand ervaring met het kleuren van bier met bietensap?
Ik wil een roze-kleurig bier maken i.v.m. geboorte dochter.
Ik heb biologische bietensap van Zonnatura gezien bij de AH. Deze is melkzuur gefermenteerd. Zou dat nog invloed hebben op de pH-waarde van mijn bier?
Als ik de bietensap 5 min meekook en daarna laat mee-vergisten, blijft de kleur dan behouden?
Iemand een idee welke hoeveelheid ik zou kunnen gebruiken voor een mooie zacht roze kleur? Ik ga uiteraard zelf testen met een licht gekleurd biertje en bietensap...

Pink
American Wheat Beer

5.3% / 12.2 °P
Recept door
GvB84

Brewster Beacon 30L
70% efficiëntie

Batchvolume: 20 L
Kooktijd: 30 min
Maischwater: 18.61 L
Spoelwater: 8.08 L
Totaal water: 26.69 L
Kookvolume: 23.18 L

SG voor koken: 1.044

Kenmerken
Begin SG: 1.047
Totale SG (na bottelen) is start SG + eventuele toegevoegde suikers tijdens of na de vergisting (bijv. bottelsuiker): 1.049

Eind SG: 1.009
IBU (Tinseth): 26
BU/GU: 0.53
Kleur: 6.7 EBC

Maischen
alfa — 65 °C — 30 min
beta — 72 °C — 20 min
mash out — 78 °C — 3 min

Mouten (4.3 kg)
2.5 kg (56.4%) — Weyermann Pilsner — Graan — 3 EBC
1.8 kg (40.6%) — Weyermann Wheat Malt, Pale — Graan — 5 EBC
Overige (130 g)
130 g (2.9%) — Sugar, Table (Sucrose) — Suiker — 2 EBC — Bottelen
Hop (145 g)
30 g (16 IBU) — Saaz 5.2% — Koken — 30 min

30 g (5 IBU) — Saphir 3.2% — Koken — 10 min
15 g (4 IBU) — Saaz 5.2% — Koken — 10 min
70 g (2 IBU) — Amarillo 6.2% — Aroma — 10 min hopstand @ 70 °C

Diversen
2.3 g — Gypsum (CaSO4) — Maischen
8 ml — Lactic Acid 80% — Maischen
1.05 g — Gypsum (CaSO4) — Spoelen
1.73 ml — Lactic Acid 80% — Spoelen
150 ml — bietensap — Koken — 5 min  :weetniet:

Gist
1 pakje — Fermentis US-05 Safale American 80%
Vergisten
Hoofdvergisting — 20 °C — 14 dagen
Carbonisatie: 5.2 g/L

Fractus

Is het een idee om je bier zonder bietensap te brouwen en de bietensap pas bij bottelen toe te voegen? Dan kun je gedoseerd toevoegen en steeds even de kleur checken. Eventueel het bietensap kort verhitten tegen de beestjes.

GvB84

Dat is zeker een optie. Ik wil alleen wel zeker weten dat de melkzuurbacteriën dood zijn.

Ik ga het bier vergisten in mijn oude kunststof vat. Dus als deze rood gaat worden is niet zo erg.

Wijbrouwers

Na een korte zoektocht op dit forum kwam ik de volgende opties tegen:
Bieten hakselen  en meekoken->Rode kleur en lichte smaak van biet
Bietensap toevoegen->Rode kleur en alleen bij dieprode kleur ook heel licht iets van bietensmaak
Bietenrood (E162) toevoegen->Rode kleur, geen bietensmaak.

Die laastste wordt vaker in de voedingsindustrie gebruikt om producten te kleuren.
De hoeveelheden is iets waar je mee zal moeten spelen.

tdp

Niet met bietensap, maar je zou je bier ook op frambozen kunnen steken, geeft ook een mooi effect, en de smaak is ook nog eens mooi! Ik gebruik de biologische diepvriesverpakkingen van de Jumbo.

(Schuim is hier nog niet helemaal fijn maar puur voor de kleur ;))

framboos.jpg

CeesM

Citaat van: tdp op 17-05-2022  12:33 uNiet met bietensap, maar je zou je bier ook op frambozen kunnen steken, geeft ook een mooi effect, en de smaak is ook nog eens mooi! Ik gebruik de biologische diepvriesverpakkingen van de Jumbo.

framboos.jpg
Lijkt me eerder een WK- of Koningsdag-biertje. ;)

tdp

Lijkt zo inderdaad maar is echt wel roze ;)

GvB84

Citaat van: tdp op 17-05-2022  12:33 uNiet met bietensap, maar je zou je bier ook op frambozen kunnen steken, geeft ook een mooi effect, en de smaak is ook nog eens mooi! Ik gebruik de biologische diepvriesverpakkingen van de Jumbo.

framboos.jpg

Mooi kleurtje.
Dat is ook een mogelijkheid. Stof tot nadenken...

GvB84

Ik heb gisteren een fles bietensap (Zonnatura) gekocht om een testje te doen.

Ik heb 0.33 l bier met een ebc van 7 uitgeschonken in een glas.

1.25 ml bietensap geeft een mooie zachtroze kleur.
2.5 ml bietensap geeft een zuurstokroze kleur.

Ik ga de eerste hoeveelheid aanhouden.
Op een batch van 20 l ga ik 75 ml bietensap 10 min. voor einde kook toevoegen.

WJW

Ik ben benieuwd naar het resultaat. Weet je toevallig of het kookproces nog iets met de kleur van het bietensap doet?

GvB84

Citaat van: WJW op 24-05-2022  12:29 uIk ben benieuwd naar het resultaat. Weet je toevallig of het kookproces nog iets met de kleur van het bietensap doet?

Nee. Daar ben ik ook benieuwd naar. Voor het bottelen ga ik de kleur beoordelen. Ik kan altijd nog een beetje bietensap toevoegen.

GvB84

Hierbij het resultaat. Ik heb bij het bottelen nog wel wat bietensap bijgevoegd om bij te kleuren.
Het bier zit nu net 2 weken op fles. Het is nog niet helder.
 20220626_163205.jpg

GvB84

Ter informatie. Ik ben vannacht voor de 4e keer vader geworden van een prachtige dochter genaamd Mint!

De Hopman

Gefeliciteerd!
Ik zal er eentje drinken op de gezondheid van jullie dochter!

Jos Duurland

Michiel8012

Erny

joenedu

Jacques

Citaat van: GvB84 op 26-06-2022  16:36 uHierbij het resultaat. Ik heb bij het bottelen nog wel wat bietensap bijgevoegd om bij te kleuren.
Het bier zit nu net 2 weken op fles. Het is nog niet helder.

Citaat van: GvB84 op 26-06-2022  19:08 uTer informatie. Ik ben vannacht voor de 4e keer vader geworden van een prachtige dochter genaamd Mint!

Gefeliciteerd. Dat is vaak proosten met roze bier!

Triplezzz

Fractus

Gefeliciteerd en ik vind het een hele mooie kleur! Heb je bijgehouden hoeveel bietensap je uiteindelijk toe hebt gevoegd?

Snelbier

Citaat van: GvB84 op 26-06-2022  19:08 uTer informatie. Ik ben vannacht voor de 4e keer vader geworden van een prachtige dochter genaamd Mint!
Gefeliciteerd.  En ook nog een mooi biertje erbij  :groots:
Hier ook de vraag: hoeveel bietensap per liter?
En heb je ook ervaring met hogere dosering? Wordt het dan meer rood, of..
Geniet van het moment.  Proost, Snelbier :proost:

GvB84

Hartelijk dank voor de felicitaties.
Uiteraard heb ik bijgehouden hoeveel bietensap ik heb toegevoegd. Ik heb een bleek bier gebrouwen. Als het bier te geel is kom je met roze bietensap waarschijnlijk op een oranje-achtige kleur uit.
Ik heb 20 liter gebrouwen. Ik heb 75 ml bietensap toegevoegd op 10 min voor einde kook. Voor het bottelen heb ik nog eens 50ml toegevoegd.  Tijdens de vergisting is er kleur verloren gegaan. De slurry was mooi roze ;D .

GvB84

Hierbij een update.
De rose kleur wordt minder naarmate het bier ouder wordt.
Wel een hele mooie stabiele schuimkraag. Geur en smaak zijn ook dik in orde.

brouwerij de Stier

In ieder geval gefeliciteerd met de geboorte van jullie dochter en mijn complimenten voor het leuke experiment.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.