Schoonmaken flessen

Gestart door Jacques, 14-05-2022 17:27 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Over het schoonmaken van flessen is heel veel geschreven op dit forum.

Flessen worden bij mij na het uitschenken altijd minimaal 2 keer gespoeld met water om het restant een bier en het depot te verwijderen. Als ik zie dat bij de tweede keer spoelen veel gist uit de fles komt spoel ik nog een keertje net zo lang totdat het depot volledig weg is.

Afgelopen donderdag heb ik gebotteld en vooraf heb ik flessen schoongemaakt. Daar zaten flessen bij waarin een langere tijd bier in had gezeten. Mijn ervaring is dat er dan meer biersteen in de fles zit.

[edit]
Dit bericht was nog niet klaar. De bedoeling was een concept op te slaan. In plaats daarvan heb ik het bericht geplaatst. Hierna volgt het gedeelte van het bericht dat niet geplaatst was.

Eric111

Ik doe hetzelfde.
Paar keer uitspoelen tot de fles schoon lijkt en dan ondersteboven bewaren in de krat.
Voor het bottelen de flessen ontsmetten met Star San. is jaren goed gegaan zonder problemen.
De laatste tijd heb ik vaak problemen met te veel schuim in mijn flessen en vermoed dat ik een wilde gist te pakken heb maar vind het wel lastig te tackelen of dat echt het probleem is.

Johan123

Ik heb het geluk een aparte vaatwasser te hebben voor mijn bierflesjes. Inderdaad na inschenken goed omspoelen, daarna op de kop in de vaatwasser. Programma van 70 graden draaien met een vaatwastablet en klaar.
Werkt bij mij perfect :beersmiley:

Bram86

Ik spoel gebruikte flessen 2x uit. Dan gaan ze op de flessenboom. Voor het bottelen reinig ik ze met PBW en daarna ontsmet ik ze met Starsan.

Jacques

Het bericht was dus nog niet klaar...

Om biersteen te verwijderen volstaat het niet om enkel te spoelen met water. Daar heb je een krachtig reinigingsmiddel voor nodig zoals Uniclean Caustic (een middel dat vergelijkbaar is met Chemipro Caustic of Puro Caustic).
Een dergelijk krachtig reinigingsmiddel lost organische stoffen op waardoor het biersteen vrij komt. Ik heb wat foto's gemaakt om te laten zien dat er veel rommel uit flessen komt die alleen zijn omgespoeld.

De flessen gaan in een grote plastic emmer en worden geheel ondergedompeld in een oplossing X-Caustic. Ik gebruik 1 g per liter conform de gebruiksaanwijzing. De flessen laat ik 20 tot 30 minuten in de oplossing staan. Daarna worden ze 2 keer omgespoeld met schoon leidingwater. Vervolgens zet ik ze op hun kop in een krat zodat al het water er uit kan lopen.

IMG20220512110341.jpg
IMG20220512110635.jpg
IMG20220512111753.jpg
IMG20220512111929.jpg 
IMG20220512112016.jpg
IMG20220512112552.jpg

X-Caustic is een krachtige reiniger maar ook een zeer effectief desinfecteermiddel. Verdere behandeling voor het bottelen is niet nodig.

Heuvinger brouwerij

Alle leeg gedronken bierflessen worden hier altijd gespoeld, ongeacht of de flessen weer hergebruikt worden of niet.
De flessen die gebruik om te bottelen gaan per 40 in een plastiek Ikea bak.
Vooraf heb ik mijn maischautomaat gevuld met water en soda, welke ik verhit tot 65°C.
Met de MPR-15 pomp van de brouwautomaat vul ik dan die 40 flessen.
Na een minuut of 10 giet ik de flesssen leeg in de gootsteen en spoel ze na met kraanwater.
Daarna gaan ze op de flessenboom.
Ik heb eigenlijk nooit gushers, ondanks dat ik drooghop en na 2 weken bottel.

Jacques

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 15-05-2022  13:20 uAlle leeg gedronken bierflessen worden hier altijd gespoeld, ongeacht of de flessen weer hergebruikt worden of niet.
Hier ook. Ook de flessen die retour gaan en zelfs de flessen die de glasbak in gaan. Spoelen van flessen is een vaste routine na het uitschenken.

chimichi

Ook wij spoelen de flessen 2-3 keer tot er geen zichtbaar depot op de bodem zit. Kost weinig energie en is erg effectief om een voorraad lege flessen aan te leggen.

'nieuwe kratjes' van vrienden of de supermarkt gaan in bad en liggen daar een dag te weken voor ze gespoeld worden. Door het lange weken komen de etiketten er ook erg gemakkelijk vanaf. Flessen met hardnekkige ellende worden apart gelegd en gaan met Causticsoda in een groot gistvat (60 liter) en weken daar nog een half uur na. Flessen die dan nog niet schoon zijn gaan terug naar de supermarkt, de extra energie die dan nog nodig is vind ik het niet waard.

Bovenstaande methode resulteert in een grote voorraad van schone flesjes die alleen nog gedesinfecteerd moeten worden. Persoonlijk geeft dat me veel rust en is het bottelen minder werk. Ik kijk zelf altijd tegen het bottelen op dus dat makkelijker maken is een continu streven :)

Voor het bottelen gaan ze allemaal door de oxiclean waarna ze nagespoeld worden met leidingwater en dan gevuld met Bier. Met die methode heb ik nog nooit een besmetting gehad. Komende periode wil ik gaan experimenteren met Puremel als ik daar een beter beeld bij heb dan laat ik het weten!

Groet,

Maurits

Heuvinger brouwerij

Citaat van: Jacques op 15-05-2022  21:59 uHier ook. Ook de flessen die retour gaan en zelfs de flessen die de glasbak in gaan. Spoelen van flessen is een vaste routine na het uitschenken.
Inderdaad!
Dat is hier ook de procedure, want dat scheelt vieze luchten in de schuur.
Bij de glasbak is het niet fijn als je vocht uit een niet gespoelde fles over je handen of kleding krijgt.

Jacques

Citaat van: Heuvinger brouwerij op 16-05-2022  14:09 uBij de glasbak is het niet fijn als je vocht uit een niet gespoelde fles over je handen of kleding krijgt.

Klopt helemaal. Het is ook niet fijn als een fles omvalt en de inhoud van een niet gespoelde fles in de tas komt waarin de flessen zitten.

Heuvinger brouwerij

Ach, zo herkenbaar!
Bij onze flessen is dat dan gewoon wat schoon water.

brouwmus

Niet te vergeten heb je dan ook minder last van fruitvliegjes die af komen op de restanten in je flessen of flesjes...

Zelf spoel ik een uitgeschonken flesje 1x om, dan draai ik met een lang penseel wat rondjes over de bodem/zijkant aan de  binnenkant van de fles, en spoel ik het nog een keer om.
Voor het bottelen 20 minuten in een warme Chemipro/Oxipro Caustic-oplossing, omspoelen met koud water, laten uitlekken op de flessenboom. Dan vullen met nieuw bier en het hele proces herhalen :)

Tripppel PPP

Volgens mij al eerder gepost, maar de flessenborstel van IKEA is perfect voor vieze flessen, die met spoelen niet of nauwelijks schoon worden. Het makkelijkste is om de steel af te snijden en 'm in je schroefboor-machine te zetten. Werkt echt heel fijn. beetje water in de fles, borstel er in en even flink "gas geven"! Kost wel 0,99 cent  ;D

Screenshot 2022-05-18 164735.jpg

Koenders

Citaat van: Tripppel PPP op 18-05-2022  16:53 uVolgens mij al eerder gepost, maar de flessenborstel van IKEA is perfect voor vieze flessen, die met spoelen niet of nauwelijks schoon worden. Het makkelijkste is om de steel af te snijden en 'm in je schroefboor-machine te zetten. Werkt echt heel fijn. beetje water in de fles, borstel er in en even flink "gas geven"! Kost wel 0,99 cent  ;D

Screenshot 2022-05-18 164735.jpg

Die gebruik ik ook, maar soms gaat ie wel heel lastig in de fles.
Ik kreeg mijn flessen altijd vanuit een restaurant van een kennis, die longnecks voor me verzamelde.
Tijdens de verschillende lockdowns en gematigde openstellingen was dat qua hoeveelheid nog wel te doen, maar het werden er op den duur zo veel dat ik daar mee ben gestopt.  ;)
En die waren ook altijd behoorlijk goor.

Dit ding helpt inderdaad goed om vervuilde flessen schoon te krijgen, samen met starsan na afloop. Ik heb nog geen enkel flesje gehad dat niet te drinken was. Ik raad hem ook aan.

Tegenwoordig spoel ik ook gewoon om na uitschenken, of op zijn hoogst een dag later. Dat heeft echt wel de voorkeur. Het scheelt je een hoop werk.

jhazenberg

ik spoel de flessen 2 x na het drinken,de avond voor het bottelen gaan ze de vaatwasser in met een vaatwas teablet en vlak voor het bottelen laat ik de flesen 10 min weken in de star san en laat ze uitlekken in de flessenboom

Orangeloo

Citaat van: Jacques op 14-05-2022  19:35 uUniclean Caustic

Heet dit tegenwoordig anders bij Unibrew?
https://www.unibrew-Nederland.nl/bierbrouwen/bottelen/reinigen/ansep-z-250-gram.html

Jacques

Citaat van: Orangeloo op 23-11-2023  20:16 uHeet dit tegenwoordig anders bij Unibrew?
https://www.unibrew-Nederland.nl/bierbrouwen/bottelen/reinigen/ansep-z-250-gram.html

Ik zie Unibrew Caustic niet meer op hun website (de zoekfunctie van hun site is niet ideaal...)
Ansep is volgens mij een merk van Ecolabs.
Maar het lijkt erop dat het een vergelijkbaar middel is.

Het beste is natuurlijk even contact op te nemen met Unibrew.

CeesM

Citaat van: Orangeloo op 23-11-2023  20:16 uHeet dit tegenwoordig anders bij Unibrew?

Qua samenstelling is het een product waar oxi in de naam voorkomt. Bij de Action verkrijgbaar voor zo'n € 3,--/kilo.

Jaap W

Ook hier na uitschenken de flessen (ook de flessen voor de glasbak) direct goed spoelen met heet water en op de kop wegzetten. voor het opnieuw vullen even spoelen met star san en uit laten lekken op de flessenboom. Tot nu toe geen enkel probleem.  :proost:  :brouwen:

Jacques

Citaat van: CeesM op 24-11-2023  09:49 uQua samenstelling is het een product waar oxi in de naam voorkomt. Bij de Action verkrijgbaar voor zo'n € 3,--/kilo.

Het oxi-product van de Action en ook andere oxi-producten is toch wel iets anders. Die bevatten geen hypochloriet en dat is een belangrijke component voor de caustic-producten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.