Quadrupel op Moscatel vat

Gestart door Ivke1984, 11-05-2022 17:42 u

Vorige topic - Volgende topic

Ivke1984

Ik kan een houten vat kopen waarin Moscatel wijn heeft gezeten (32 L) voor € 300 (geen idee of dit duur is?). De bedoeling is om hier een quadrupel in te laten rijpen. Zelf heb ik nog geen ervaring met barrel aging. Ik heb al wat topics gelezen op het forum maar nog niet alle antwoorden gevonden op mijn vragen. Ik hoop dat iemand mij verder op weg kan helpen. Zoals ik begrepen heb gaat het bier pas in het wijnvat zodra de vergisting is voltooid. Dient het wijnvat te worden gereinigd/gedesinfecteerd voordat het bier erin gaat? Hoe lang laat je het bier op het wijnvat ongeveer rijpen? Moet het vat tussentijds gedraaid worden? Hoe vaak kun je het vat hergebruiken? Het lijkt mij dat er bottelgist gebruikt dient te worden bij het bottelen. Welke (korrel)gist kan ik hier het beste voor gebruiken? Alle tips zijn welkom.

Ik hoor graag van jullie. 

goom

Ja dit is duur...
Waar komt het vat vandaan?
Moscatel komt uit de provincie van Malaga vandaan (althans de goede en originele).

Martijn0172

Kleine vaten zijn altijd duur, vaak worden van grote vaten (meerdere) kleine gemaakt door een master cooper. Belangrijk bij een wijn vat is om goed te desinfecteren, bij sterke dranken heeft het hoge alcohol gehlte natuurlijk al een desinfecterende werking. Google eens op de term barrel aging, met name engelstalige artikelen zijn wel interesant

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.