Echte hevelfilter ?

Gestart door den_organolept, 18-12-2002 10:31 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

den_organolept

Beste brouwers,

Mijn brouwsel overpeinzend kwam ik op een idee (als het al niet lang wordt toegepast) :idea:

Ik bottel vanaf een kunststof vat vanuit een ingeschroefd kraantje, het is logisch dat de onderdruk die daarbij ontstaat lucht uit de omgeving aanzuigt. :duimonder: Dit is dus buitenlucht met mogelijk infecties. Wanneer men nu het droge (zwanehals- of beker-)waterslot (deels) vult met watten en erop zet zal de lucht door de wattenfilter heen moeten. Niet 100 % safe natuurlijk, maar in vergelijking met niets een hele verbetering lijkt me.

Ook moet het mogelijk zijn een rubber kap/stop voor op een gistfles met twee gaten te maken, een voor de hevelpijp en de andere voor een stukje slang met een sterielfilter/wattenfilter erop. Wanneer zowel de gevende fles als de te vullen fles hiermee zijn uitgerust (te vullen fles heeft dan een uitstekend pijpje in de stop waar de hevelslang overheen wordt geschoven)zou dat het risico van hevelen aardig wat kleiner moeten maken   :hoera:

Heeft iemand hier ervaring mee of een mening over, reageer dan, ik ben benieuwd.


Herman

Dit soort vragen zijn alleen van belang indien je een geheel gesloten vergisting wilt toepassen. Gezien je beschrijving is dit (nog) niet het geval. Ik heb hier geen ervaring mee, maar wil nog wel even kwijt dat dit voor ons amateurs niet nodig is.
Bij het hevelen na de hoofdgisting is namelijk een beschermende koolzuurdeken aanwezig boven het bier, hiermee de door jou voorgestelde bescherming onnodig makend.

Wil je wel een geheel gesloten vergisting, zou je kunnen overwegen ook met zuivere zuurstof te werken en een ontvangend gistingsvat dat eerst vacuum/onderdruk is gemaakt. De dubbele uitgang voor de gistingsfles met een filter op de tweede vat ik niet helemaal. Hier gaat tenslotte alleen lucht naar buiten.

Herman

MO

Ik ben nog niet zo ervaren (nog maar vier keer gebrouwen), maar ik doe helemaal niet moeilijk met bottelen. Ik lager in een vat zonder kraantje, op einde van lagering plens ik gerust 17 liter in een vat met kraantje (zonder voorzichtig te doen) en ga dan kalm met open vat bottelen. Tot nu toe nog geen spoortje van infectie, eenieder is zeer te spreken over mijn bieren. Ik bottel overigens wel in een schone keuken.
Gr
MO

Edgar

Ik geloof dat Herman en den_organolept een betje langs elkaar heen praten.  :nut:  d_o heeft het over bottelen, en dan is het infectiegevaar redelijk gedekt door alcohol, en niet zozeer door een koolzuurdeken. Die beschermt trouwens sowieso niet tegen infecties; een spore of een stofje met een bacterie valt daar vrolijk doorheen. Wel tegen oxidatie, maar daar ging het niet over :)

Het lijkt me teveel moeite voor een te klein gevaar. Een dotje watten op de luchtinlaat kan natuurlijk geen kwaad (baat het niet dan schaadt het niet), maar een dubbele filterconstructie...  :weetniet:  Ik denk dat de vertraging die het oplevert en de daaruit voortvloeiende grotere kans op oxidatie een groter probleem is.

Herman

Hmm, je hebt gelijk ja. Ik zal mijn voorhoofdsholtes nog maar eens proberen te legen. Het belet me goed na te denken  ;)

den_organolept

nou o.k.

dan denk ik dat ik mijn plannen voor een volautomatische brouwrobot ook nog even in de lade laat liggen.  :nut:


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.