Beste brouwers,
Mijn brouwsel overpeinzend kwam ik op een idee (als het al niet lang wordt toegepast)

Ik bottel vanaf een kunststof vat vanuit een ingeschroefd kraantje, het is logisch dat de onderdruk die daarbij ontstaat lucht uit de omgeving aanzuigt.

Dit is dus buitenlucht met mogelijk infecties. Wanneer men nu het droge (zwanehals- of beker-)waterslot (deels) vult met watten en erop zet zal de lucht door de wattenfilter heen moeten. Niet 100 % safe natuurlijk, maar in vergelijking met niets een hele verbetering lijkt me.
Ook moet het mogelijk zijn een rubber kap/stop voor op een gistfles met twee gaten te maken, een voor de hevelpijp en de andere voor een stukje slang met een sterielfilter/wattenfilter erop. Wanneer zowel de gevende fles als de te vullen fles hiermee zijn uitgerust (te vullen fles heeft dan een uitstekend pijpje in de stop waar de hevelslang overheen wordt geschoven)zou dat het risico van hevelen aardig wat kleiner moeten maken

Heeft iemand hier ervaring mee of een mening over, reageer dan, ik ben benieuwd.