Eerste recept: Tripel brouwen

Gestart door MrCrown, 10-05-2022 21:03 u

Vorige topic - Volgende topic

MrCrown

A1BEF8A1-13E8-46B4-81CF-18F1C71AF92C.jpeg 

Volgens mij zit ik nu op het voorspelde eind SG. Het waterslot blupt nog maar af en toe.

Ga ik al de temperatuur verhogen, wacht ik af totdat er geen activiteit meer over is?

Jacques

Citaat van: MrCrown op 09-06-2022  17:09 uGa ik al de temperatuur verhogen, wacht ik af totdat er geen activiteit meer over is?

Wacht met het verhogen van de temperatuur niet totdat er geen activiteit meer is.
De gist gaat namelijk heel snel in vitaliteit achteruit als er geen voeding meer is.

Pappa-M

Het gist zelf bepaalt zelf wanneer het klaar, niet een berekening van het eind SG.

Een berekend eind SG is een indicatie, geen doel. Het kan best zijn dat de gist verder door kan. Als dat in de fles gebeurt dan krijg je bommetjes.
De veel gebruikte stelregel is: je gaat pas bottelen als de gemeten SG drie dagen stabiel is, want dan is de gist klaar.

Tegen einde van de gisting is waterslotactivieit een slechte maatstaf voor gistactiviteit. De gisting loopt nog door, maar met te weinig CO2 productie om beweging in waterslot te veroorzaken. Zeker als je elke dag een monster neemt, waardoor enige overdruk weer weg is. Dus vertrouw op je metingen, niet op het waterslot.

MrCrown

Dank jullie wel voor de input.
Heb nu de temperatuur verhoogt naar 20 graden. Activiteit nam meteen ietsje toe. Eens kijken wat de SG de komende dagen doet.

Op de SG zal ik het bottelen afstemmen.

Jacques

Citaat van: MrCrown op 09-06-2022  23:53 uActiviteit nam meteen ietsje toe.

Komt ook door de verminderde oplosbaarheid van koolzuur door de hogere temperatuur.

MrCrown

De SG zit nu rond 1010 - 1011. De temperatuur is nu 21 graden en volgens mij ben ik nu aan het nagisten.

Overmorgen ga ik opnieuw meten en als De SG dan hetzelfde is, kan ik daan gaan bottelen of kan ik nog beter een paar dagen wachten. Het idee is om dan zaterdag te bottelen. Dan heeft het bier 3 weken in het vat gestaan.

Jacques

Citaat van: MrCrown op 13-06-2022  14:06 uHet idee is om dan zaterdag te bottelen. Dan heeft het bier 3 weken in het vat gestaan.

Als het SG bij de geplande meting hetzelfde is gebleven kun je zaterdag bottelen. Het zou overigens kunnen dat het SG dan nog 1 punt daalt.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.