Reinigen van brouwautomaat en flessen

Gestart door MrCrown, 04-05-2022 19:35 u

Vorige topic - Volgende topic

MrCrown

Citaat van: Jacques op 24-12-2021  10:23 uGisteren heb ik mijn nieuwe Grainfather G40 schoongemaakt. Eerst met oxi en daarna met fosforzuur. Het viel mij beide keren op bij het drogen van de filterplaten met een doek op dat er veel zwarte metaalachtige aanslag op de doek achterbleef. Blij dat ik hem heb schoongemaakt voor het eerste gebruik.

Op de website van GF (eerste keer schoonmaken) en

Wordt aangeraden schoon te maken met hun high performance cleaner (of PBW, indien niet beschikbaar. Wat is jouw overweging om het anders aan te pakken?

Jacques

Citaat van: MrCrown op 04-05-2022  19:35 uWordt aangeraden schoon te maken met hun high performance cleaner (of PBW, indien niet beschikbaar. Wat is jouw overweging om het anders aan te pakken?

Ik heb goede ervaringen met Subliem van de Action, dat is een oxi-schoonmaakmiddel verrijkt met enzymen. De zuurreiniging heb ik uitgevoerd om metaalstof te verwijderen.
Schoonmaken kan op heel veel manieren. PBW heb ik ook in huis maar gebruik ik bijna niet meer omdat Subliem, versterkt met een beetje Enzybrew 10 krachtig reinigt. Overigens geldt dat vooral voor organische verontreinigen. In een nieuwe Grainfather zal daar weinig sprake van zijn. Hooguit dat er snijolie aan het metaal kleeft.
Voor een goede reiniging is het beste eerst een alkalische reiniging uit te voeren en daarna een zure reiniging. De alkalische reiniging kan met verschillende middelen zoals Oxi, PBW, X-Caustic of loog.  Er is ongelofelijk veel geschreven over het reinigen en reinigingsmiddelen op dit forum. Ik raad je aan een zoekactie uit te voeren met de zoekoptie helemaal onderaan deze pagina.

De video die je aanhaalt is overigens niet van Grainfather maar van David Heath, iemand die veel YouTube filmpjes heeft gemaakt.

MrCrown

Citaat van: Jacques op 04-05-2022  22:48 uIk heb goede ervaringen met Subliem van de Action, dat is een oxi-schoonmaakmiddel verrijkt met enzymen. De zuurreiniging heb ik uitgevoerd om metaalstof te verwijderen.
Schoonmaken kan op heel veel manieren. PBW heb ik ook in huis maar gebruik ik bijna niet meer omdat Subliem, versterkt met een beetje Enzybrew 10 krachtig reinigt. Overigens geldt dat vooral voor organische verontreinigen. In een nieuwe Grainfather zal daar weinig sprake van zijn. Hooguit dat er snijolie aan het metaal kleeft.
Voor een goede reiniging is het beste eerst een alkalische reiniging uit te voeren en daarna een zure reiniging. De alkalische reiniging kan met verschillende middelen zoals Oxi, PBW, X-Caustic of loog.  Er is ongelofelijk veel geschreven over het reinigen en reinigingsmiddelen op dit forum. Ik raad je aan een zoekactie uit te voeren met de zoekoptie helemaal onderaan deze pagina.

De video die je aanhaalt is overigens niet van Grainfather maar van David Heath, iemand die veel YouTube filmpjes heeft gemaakt.

Dag Jacques,

Bedankt voor het antwoord. Na inlezen ben ik overtuigd van eerst een alkalische reiniging en dan een zure reiniging. Daarbij wil ik alleen niet de Grainfather beschadigen. Met natronloog of te zuur kan het RVS beschadigen. Ook fosforzuur mag maar beperkt gebruikt worden met RVS. In het bos van reinigen heb ik wel een idee gekregen over het hoe maar nog niet waarmee en dan ook hoe precies.

Jij maakt bv gebruik van een eigen mengsel voor de alkalische maar bij welke temperatuur en hoe lang zie je niet goed terugkomen op het forum. Ook door de verschillende systemen die gebruikt worden weet ik niet altijd of het van toepassing is op de Grainfather.
Zelf denk ik aan PBW gevolgd door chemipro CIP. Is dat iets?

Theo Mol

Citaat van: Jacques op 04-05-2022  22:48 uDe alkalische reiniging kan met verschillende middelen zoals Oxi, PBW, X-Caustic of loog. 
Past soda ook in dit rijtje?
voordelen: reinigt goed, goedkoop, te vinden in elke buurtsuper
nadeel: laat een waas achter ook na spoelen

erho

Ik zou informeren als er nieuws is over de Boil Power Controle. Volgens mij heeft Grainfather het opgelost met een firmware update. Heb 'm nog niet gedownload.
Groeten Erwin
https://help.grainfather.com/hc/en-us/articles/5852296830481-Firmware-V1-8-18-?fbclid=IwAR3a7sWXfjLWW890f392xMx9MLnxcoVPhNW_chhbrqIammzFTzbjueF7jgQ

Jacques

Citaat van: MrCrown op 05-05-2022  10:43 uDag Jacques,

Bedankt voor het antwoord. Na inlezen ben ik overtuigd van eerst een alkalische reiniging en dan een zure reiniging. Daarbij wil ik alleen niet de Grainfather beschadigen. Met natronloog of te zuur kan het RVS beschadigen. Ook fosforzuur mag maar beperkt gebruikt worden met RVS. In het bos van reinigen heb ik wel een idee gekregen over het hoe maar nog niet waarmee en dan ook hoe precies.

Jij maakt bv gebruik van een eigen mengsel voor de alkalische maar bij welke temperatuur en hoe lang zie je niet goed terugkomen op het forum. Ook door de verschillende systemen die gebruikt worden weet ik niet altijd of het van toepassing is op de Grainfather.
Ik gebruik tegenwoordig meestal een eigen mengsel van 90% Subliem White van de Action (goedkoop...) en 10% Enzybrew 10 (een vrij dure reiniger). Gebruikstemperatuur ronde de 50°C gedurende 15 tot 30 minuten.
Daarnaast gebruik ik Chemipro Caustic voor het reinigen van flessen voor het bottelen. Dit middel moet je goed naspoelen met leidingwater omdat het een vervelende smaakafwijking kan geven. Het voordeel van Chemipro Caustic is dat het heel goed reinigt en tegelijk een krachtige desinfectant is. Het verwijdert ook een aanslag dat in een fles kan ontstaan als er lange tijd bier in heeft gezeten.

Loog gebruik ik niet omdat dit zeer agressief is en het echt nodig is om beschermingsmiddelen te gebruiken zoals handschoenen en een beveiligingsbril. Er zijn genoeg alternatieven die ook heel goed schoonmaken en veiliger in het gebruik zijn zoals het mengsel dat ik gebruik.
Zuurreiniging voer ik uit met Star San, schoonmaakazijn, fosforzuur of zoutzuur. Ook met fosforzuur en zoutzuur moet je heel voorzichtig zijn.

CiteerZelf denk ik aan PBW gevolgd door chemipro CIP. Is dat iets?
PBW is vrij prijzig en maakt niet beter schoon dan het mengsel dat ik gebruik. Met Chemipro CIP heb ik geen ervaring.

Jacques

Citaat van: Theo Mol op 05-05-2022  11:24 uPast soda ook in dit rijtje?
voordelen: reinigt goed, goedkoop, te vinden in elke buurtsuper
nadeel: laat een waas achter ook na spoelen

Die waas is voor mij een reden om het niet te gebruiken. Overigens verdwijnt de waas als je een nabehandeling doet met schoonmaakazijn.

MrCrown

Citaat van: Jacques op 05-05-2022  14:33 uDaarnaast gebruik ik Chemipro Caustic voor het reinigen van flessen voor het bottelen. Dit middel moet je goed naspoelen met leidingwater omdat het een vervelende smaakafwijking kan geven. Het voordeel van Chemipro Caustic is dat het heel goed reinigt en tegelijk een krachtige desinfectant is. Het verwijdert ook een aanslag dat in een fles kan ontstaan als er lange tijd bier in heeft gezeten.

Dag Jacques,

Mooie tips. Deze zie ik ook terug in andere posts. Kun je de flessen laten weken in een speciekuip of heb je daar een speciale emmer voor nodig (qua materiaal)? Een 50 liter emmer is nogal prijzig.

Welke temperatuur gebruik je bij gebruik van de caustic en welke voor het spoelen? Zelf las ik drie keer naspoelen, is dat onder de kraan drie keer laten vollopen en weggooien of maak je gebruik van spoelbaden?

Als laatste vraagje (eigenlijk hoort dit bij reinigen  ;D ): maak jij na elke brouwbeurt  schoon met een zure naspoeling of eens in de zoveel keeer?

Heel erg bedankt!

#reinigen

Jacques

Citaat van: MrCrown op 07-05-2022  09:04 uMooie tips. Deze zie ik ook terug in andere posts. Kun je de flessen laten weken in een speciekuip of heb je daar een speciale emmer voor nodig (qua materiaal)? Een 50 liter emmer is nogal prijzig.

Dat kan in een speciekuip. De flessen moet je immers goed uitspoelen. Ongewenste stoffen uit de speciekuip raak je op die manier kwijt.

Citaat van: MrCrown op 07-05-2022  09:04 uWelke temperatuur gebruik je bij gebruik van de caustic en welke voor het spoelen? Zelf las ik drie keer naspoelen, is dat onder de kraan drie keer laten vollopen en weggooien of maak je gebruik van spoelbaden?

Ik spoel de flessen 2 keer na met water van zo'35°C. Het water gaat weg. Ik wil geen restanten van chloorhoudend reinigingsmiddel hebben.

Citaat van: MrCrown op 07-05-2022  09:04 uAls laatste vraagje (eigenlijk hoort dit bij reinigen  ;D ): maak jij na elke brouwbeurt  schoon met een zure naspoeling of eens in de zoveel keeer?

Ik doe dat met flessen waarvan ik zie dat ze een aanslag hebben die niet weg is na de behandeling van Chemipro Caustic.

MrCrown

Citaat van: Jacques op 07-05-2022  12:11 uDat kan in een speciekuip. De flessen moet je immers goed uitspoelen. Ongewenste stoffen uit de speciekuip raak je op die manier kwijt.

Ik spoel de flessen 2 keer na met water van zo'35°C. Het water gaat weg. Ik wil geen restanten van chloorhoudend reinigingsmiddel hebben.

Ik doe dat met flessen waarvan ik zie dat ze een aanslag hebben die niet weg is na de behandeling van Chemipro Caustic.

Dag Jacques,

Dank je wel voor het antwoord. Volgens mij is de titel van dit topic nu Reigen: bedoel je reinigen?
Daarnaast bedoelde ik eigenlijk te vragen of je een zure reiniging ook altijd uitvoert bij de brouwketel en fermentor? Of ook bij bepaalde voorwaarden?

Jacques

Citaat van: MrCrown op 10-05-2022  21:09 uDank je wel voor het antwoord. Volgens mij is de titel van dit topic nu Reigen: bedoel je reinigen?
Daarnaast bedoelde ik eigenlijk te vragen of je een zure reiniging ook altijd uitvoert bij de brouwketel en fermentor? Of ook bij bepaalde voorwaarden?

De titel van dit topic heb ik net aangepast.

Een zuurreiniging van de brouwketel voer ik niet uit. Dat is niet nodig omdat je daar geen anorganische aanslag krijgt.
Het vergistingsvat behandel ik met Star San voor het gebruik. Star San bestaat voor het grootste deel uit fosforzuur...

Davester

Citaat van: Jacques op 10-05-2022  21:58 uDe titel van dit topic heb ik net aangepast.

Een zuurreiniging van de brouwketel voer ik niet uit. Dat is niet nodig omdat je daar geen anorganische aanslag krijgt.
Het vergistingsvat behandel ik met Star San voor het gebruik. Star San bestaat voor het grootste deel uit fosforzuur...

Thanks voor alle info Jacques, ik heb een RVS gistvat en daarin merk ik dat het onderste deel aan de binnenzijde niet meer zo glad is. Een soort van onzichtbare laag. Ik durf die niet met schuurspons aan te pakken maar als ik het goed begrijp is dat dus te reinigen met Starsan of een ander fosforzuurhoudend middel?

Jacques

Citaat van: Davester op 11-05-2022  20:36 u..., ik heb een RVS gistvat en daarin merk ik dat het onderste deel aan de binnenzijde niet meer zo glad is. Een soort van onzichtbare laag. Ik durf die niet met schuurspons aan te pakken maar als ik het goed begrijp is dat dus te reinigen met Starsan of een ander fosforzuurhoudend middel?

Het kan ook met een ander zuur. Een nylon schuursponsje kan geen kwaad. Zelf gebruik ik een houten afwasborsteltje met haren van natuurlijk materiaal om alles goed schoon te boenen.

MrCrown

Citaat van: Jacques op 05-05-2022  14:33 uIk gebruik tegenwoordig meestal een eigen mengsel van 90% Subliem White van de Action (goedkoop...) en 10% Enzybrew 10 (een vrij dure reiniger). Gebruikstemperatuur ronde de 50°C gedurende 15 tot 30 minuten.
Daarnaast gebruik ik Chemipro Caustic voor het reinigen van flessen voor het bottelen. Dit middel moet je goed naspoelen met leidingwater omdat het een vervelende smaakafwijking kan geven. Het voordeel van Chemipro Caustic is dat het heel goed reinigt en tegelijk een krachtige desinfectant is. Het verwijdert ook een aanslag dat in een fles kan ontstaan als er lange tijd bier in heeft gezeten.

Loog gebruik ik niet omdat dit zeer agressief is en het echt nodig is om beschermingsmiddelen te gebruiken zoals handschoenen en een beveiligingsbril. Er zijn genoeg alternatieven die ook heel goed schoonmaken en veiliger in het gebruik zijn zoals het mengsel dat ik gebruik.
Zuurreiniging voer ik uit met Star San, schoonmaakazijn, fosforzuur of zoutzuur. Ook met fosforzuur en zoutzuur moet je heel voorzichtig zijn.

PBW is vrij prijzig en maakt niet beter schoon dan het mengsel dat ik gebruik. Met Chemipro CIP heb ik geen ervaring.

Dag Jacques,
Hoeveel gram per liter is de combinatie oxi en enzybrew?
Dus hoeveel van de een en van de ander?

Nadat ik door mijn PBW heen ben, ga ik dat eens uitproberen.

Alvast bedankt

Jacques

Citaat van: MrCrown op 10-09-2022  10:52 uHoeveel gram per liter is de combinatie oxi en enzybrew?
Dus hoeveel van de een en van de ander?

5 g per liter.
Dus 0,5 g Enzybrew en 4,5 g Subliem Oxi.

Overigens gebruik ik dit mengel ook voor andere huishoudelijke schoonmaakklusjes. De verhouding heb ik inmiddels gewijzigd in 1 g Enzybrew 10 en 4 g Subliem Oxi. Werkt net wat beter en sneller.

Murmillo

Jacques

MrCrown

Citaat van: Jacques op 10-09-2022  14:28 u5 g per liter.

Overigens gebruik ik dit mengel ook voor andere huishoudelijke schoonmaakklusjes. De verhouding heb ik inmiddels gewijzigd in 2 g Enzybrew 10 en 8 g Subliem Oxi. Werkt net wat beter en sneller.

Voor de brouwketel 1:9? En huishoudelijk 2:8?
Bij de oxi van een brouwwinkel was de dosering van alleen oxi 4 gram / liter.

Dan lijkt die enzybrew wel heel krachtig te zijn. Ben benieuwd.

Murmillo

Op dit moment bij alle Action uitverkocht.  :'(

CeesM

Citaat van: Murmillo op 15-09-2022  19:13 uOp dit moment bij alle Action uitverkocht.  :'(
Ja, komt vermoedelijk uit Oekraïne.

MrCrown

Citaat van: Jacques op 10-09-2022  14:28 u5 g per liter.

Overigens gebruik ik dit mengel ook voor andere huishoudelijke schoonmaakklusjes. De verhouding heb ik inmiddels gewijzigd in 2 g Enzybrew 10 en 8 g Subliem Oxi. Werkt net wat beter en sneller.

Hoe lang laat je het rondpompen in jouw brouwautomaat?

Jacques

Citaat van: MrCrown op 17-09-2022  21:46 uHoe lang laat je het rondpompen in jouw brouwautomaat?

Zo'n 10 à 15 minuten. Om aanslag te verwijderen kun je na spoelen met water de ketel ook even kort behandelen met een verdunde schoonmaakazijnoplossing. De ketel blijft dan als nieuw uitzien. Zeker als je met een doek ook nog nadroogt.

Murmillo

Zelfde ingrediënten
20220919_161730.jpg
als subliem alleen dan bij de DM in Duitsland.

MrCrown

Citaat van: Jacques op 18-09-2022  23:06 uZo'n 10 à 15 minuten. Om aanslag te verwijderen kun je na spoelen met water de ketel ook even kort behandelen met een verdunde schoonmaakazijnoplossing. De ketel blijft dan als nieuw uitzien. Zeker als je met een doek ook nog nadroogt.

En welke verdunning gebruik je daar? Ook rondpompen door tegenstroomkoeler?

Jacques

Citaat van: MrCrown op 26-09-2022  18:26 uEn welke verdunning gebruik je daar? Ook rondpompen door tegenstroomkoeler?

Ongeveer 1 deel schoonmaakazijn op 4 delen water.
Ik ga met een doek door de ketel. Het is puur een cosmetische behandeling om te zorgen dat de witte aanslag weg is.

De tegenstroomkoeler wordt niet behandeld.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.