1 pomp Herms systeem advies/tips

Gestart door Roel L, 03-05-2022 23:48 u

Vorige topic - Volgende topic

Roel L

Goedenavond,

Ik ben een tijdje geleden begonnen met het brouwen van bier mbv het boek 'Bierbrouwen voor dummies' van Jacques Bertens. Hier heb ik veel van geleerd en sta nu op het punt om het 'echte' werk te gaan doen door een recept te proberen van Jacques met mout en geen kant en klaar pakket of moutextract. Op het werk heb ik een collega die een vroeger veel gebrouwen heeft en samen met mij het weer wil oppakken.
Nu heeft hij het over een Herms brouw systeem en na wat research en samen zitten hebben we een 'basis' variant bedacht die we kunnen maken met de brouw spullen die we hebben. Een kant en klaar systeem is nogal prijzig  ;D
Hieronder is een diagram van ons bedacht systeem.
1 pomp Herms systeem.jpg
Even uitleggen: We gaan gebruik maken van een gasbrander om het water op te temperatuur te brengen en vervolgens te pompen in de maischketel. Nadat het water verpompt is vullen we het verwarm vat weer op met water om op temperatuur te brengen en te gebruiken als spoelwater. Na het maischen laten we het wort leeg lopen onder hoogte verschil in de kookketel en spoelen we na met het spoelwater. Na het spoelen wisselen we de kookketel met de verwarmketel op de gasbrander om te koken.

Nu hebben we een paar vraagjes:

-De aansluiting voor de schroefdraad op de pomp en Warmtecoil zaten we te denken aan binnendraad met slangtuit. Deze is van plastic of is het beter om gelijk voor RVS te gaan of een ander systeem zoals klik aansluiting?
018.263.1612--products-0182631612_1.jpg 
-Voor de beregeningsring zitten we nog te twijfelen hoe we dit het beste aan kunnen pakken. We zaten aan een koperen buis in een ring te buigen en dan gaten in te boren of gelijk de slang in de Maischketel te leggen of een 90 graden bocht te maken en de vloeistof via de binnenkant van de ketel te laten stromen.

Het is met de gedachte dit in budget te doen omdat we niet gelijk voor de 1e keer veel geld willen investeren in apparatuur.

Is dit een haalbaar idee of hebben jullie andere advies/tips?

Alvast bedankt.

Roel

Broewerke

Je idee is prima maar ik mis je kookketel en het koelen is niet na t maishen maar na het koken. Mooi dat jullie zelf iets bouwen. Er staan tig voorbeelden op internet. Snuffel eens rond

Scooby228

Je warmt het water op mbv gas in en vervolgens pomp je het via de spiraal naar het maischvat. Als het al warm is,  heb je de spiraal niet meer nodig.

Dantel

Het idee is leuk echter er zitten wat onvolkomenheden of beter gezegd wat onduidelijkheden in.
Het idee van HERMS is dat je het wort laat circuleren in de heetwatertank  dmv een spiraalwaardoor je de temperaturen kunt regelen .
Bij jou loopt de slang die aan het heksenfilter is aangesloten in het lucht ledige, daarmee kun je het wort niet circuleren .
Of je gaat over in een soort BIAB (brew in a Bag )dat je heet water verwarmt tot je gewenste maischtemperatuur  en daar je mout aan toevoegd , en dit een uur laat staan.Voorwaarde is dan wel dat je maischketel zeer goed geïsoleerd is.

Je zou aan de ingang van de pomp een 3 weg kraan kunnen monteren waar je de slang die aan het heksenfilter zit aansluit ,zo zou je je wort  kunnen verwarmen en op temperatuur houden .
Tevens zou ik bovenop je heksenfilter , nog een filterboden leggen , je heksenfilter zal denk ik snel verstoppen met de mout . 

Dan is mij nog iets niet duidelijk , als je klaar ben met maischen , waar laat je dan het wort, je heetwater pan zit tenslotte 'vol' met spoelwater .Je zult denk ik nog een derde pan/tank nodig hebben om het wort te kunnen koken, of om je spoelwater op te slaan.

Ik denk dat het handig is om toch eens even op internet te gaan struinen om wat uitgebreidere ideeen  op toen, in deze set-up acht ik de kans van slagen relatief klein .

Roel L

Bedankt voor jullie reacties. Ik zal het een en ander verduidelijken en beantwoorden.

De kookketel ontbreekt op de tekening. We hebben een 3e ketel met een bazookafilter. Na het maischen laten we via hoogte verschil het wort in de kookketel. De kookketel staat naast de warmte ketel zodat we na het spoelen de kookketel op de gasbrander kunnen zetten.

De slang die aan de heksenketel vast zit is een losse slang die we gaan wisselen met de slang van de warmteketel (we werken met een klik aansluiting om snel te wisselen). Dat is de reden dat we 1 pomp gebruiken.

Aan een filterbodem zaten we eerst ook te denken maar die vinden we nogal prijzig. We willen het zo veel mogelijk doen met de spullen die we hebben.

Dantel, je had het er over dat je wort gaat rond cirkuleren. Kan dit met de beregenring of moeten we daar iets anders voor gebruiken.

Je vindt inderdaad veel voorbeelden op internet en iedereen doet het net weer iets anders en voornamelijk elektrisch ipv gas. We gaan nog wat brainstormen en kijken met de ideeën die we hier op doen

Bram86

Waarom zou je na het maischen koelen als je het toch weer gaat opwarmen? Het gaat je veel tijd schelen als je dat niet doet.

Roel L

Bram86 + Broewerke, ik snap de verwarring en heb het aangepast. Zie dat ik koelen op de verkeerde plek heb gezet.

Dantel

Citaat van: Roel L op 04-05-2022  13:10 uBedankt voor jullie reacties. Ik zal het een en ander verduidelijken en beantwoorden.

De kookketel ontbreekt op de tekening. We hebben een 3e ketel met een bazookafilter. Na het maischen laten we via hoogte verschil het wort afkoelen door een platenkoeler en vervolgens in de kookketel. De kookketel staat naast de warmte ketel zodat we na het spoelen de kookketel op de gasbrander kunnen zetten.

De slang die aan de heksenketel vast zit is een losse slang die we gaan wisselen met de slang van de warmteketel (we werken met een klik aansluiting om snel te wisselen). Dat is de reden dat we 1 pomp gebruiken.

Aan een filterbodem zaten we eerst ook te denken maar die vinden we nogal prijzig. We willen het zo veel mogelijk doen met de spullen die we hebben.

Dantel, je had het er over dat je wort gaat rond cirkuleren. Kan dit met de beregenring of moeten we daar iets anders voor gebruiken.

Je vindt inderdaad veel voorbeelden op internet en iedereen doet het net weer iets anders en voornamelijk elektrisch ipv gas. We gaan nog wat brainstormen en kijken met de ideeën die we hier op doen

Ik denk dat zn ring best goed zou kunnen werken , echter moet je heel zuivere wort hebben. Als je wat kafjes of wat kleine  mout deeltjes hebt verstopt z'n ring snel .
Je moet het zelf weten maar zn filter plaat kan ik je toch echt aanraden .

Roel L

Citaat van: Dantel op 04-05-2022  17:11 uIk denk dat zn ring best goed zou kunnen werken , echter moet je heel zuivere wort hebben. Als je wat kafjes of wat kleine  mout deeltjes hebt verstopt z'n ring snel .
Je moet het zelf weten maar zn filter plaat kan ik je toch echt aanraden .

Wat zouden we als alternatief kunnen gebruiken voor de ring?

Broewerke

Citaat van: Roel L op 04-05-2022  18:18 uWat zouden we als alternatief kunnen gebruiken voor de ring?
Als je bedoeld de uitstroom van het wort of het toevoegen van spoelwater dan in beide gevallen het uiteinde slang gewoon net onder oppervlakte van de maisch. Dat beetje omwoelen is echt geen probleem. Niks ring, eenvoud en gemak.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.