Tweede hoofdvergisting

Gestart door Eriks, 30-04-2022 10:28 u

Vorige topic - Volgende topic

Eriks

Ik heb twee weken terug een weizen gebrouwen, alles volgens plan ongeveer. Hoofdvergisting startte na een halve dag in volle hevigheid, en zakte na een paar dagen zoals normaal na een nagisting. Nu was ik van plan dit weekend te gaan bottelen, 2 weken na brouwen. Nu zal ik gisteren avond een lichte schuim plukje er op staan. Vond ik al vreemd. Maar nu deze ochtend lijkt hij weer vol terug in een soort 2e hoofdvergisting te zijn. Weer een dikke schuimkraag, het is verre van helder (wat hij eerst wel was) en zie ik in wel iets mindere maten eiwit door het gistvat heen gegaan

Hebben jullie dit ooit eerder gezien?

Ik heb overigens het sg niet gemeten, enkel voor het vergisten. En normaal vlak voor het bottelen, maar dat moet ik nu zeker even uitstellen

Jacques

Ik vermoed dat je een infectie te pakken hebt...
Hoe ruikt je bier?

Eriks

Citaat van: Jacques op 30-04-2022  23:56 uIk vermoed dat je een infectie te pakken hebt...
Hoe ruikt je bier?
Nog niet geopend sinds de brouwdag. Zal ik morgen eens doen

Oxhead

Toevallig met de WB-06 vergist? Dit is een diastaticus gist die de complexere suikers door middel van enzymen verder af kan breken in simpelere suikers. Dit proces kan wat tijd kosten.

hansHalberstadt

Citaat van: Oxhead op 01-05-2022  09:56 uToevallig met de WB-06 vergist? Dit is een diastaticus gist die de complexere suikers door middel van enzymen verder af kan breken in simpelere suikers. Dit proces kan wat tijd kosten.
Maar dan verwacht je volgens mij dat het tegen het einde gewoon langzaam doorgist, maar niet dat het eerst stopt en dan weer begint. Ik denk dan (helaas voor de betrokken) hetzelfde als Jacques.
Maar dat wil niet zeggen dat je er geen speciaal bier aan over kunt houden, maar je bent wat meer aan de toevalligheden overgeleverd.     

Eriks

De update van vandaag

Sg gemeten, 1,012 of 13. Lastig te zeggen. 12 is exact wat BrouwHulp voorspeld heeft
Gist is overigens M20
Geur, in eerste instantie vond ik het een licht zuurtje maar later vooral een jong bier lucht
Smaak, het lichtjes banaan, niet al te vol en iets frissigs. Denkende aan het zuurtje, maar kan ook tussen m'n oren zitten omdat je op zoek bent naar.. Ik ben zeker geen fijn proever, dus lastig voor mij om exact te zeggen of en wat het is

Arthur B

Citaat van: Oxhead op 01-05-2022  09:56 uToevallig met de WB-06 vergist? Dit is een diastaticus gist die de complexere suikers door middel van enzymen verder af kan breken in simpelere suikers. Dit proces kan wat tijd kosten.

Inderdaad. Aan de andere kant heb ik nog nooit zo'n lange pause meegemaakt.

Arthur B

Citaat van: Eriks op 01-05-2022  11:39 uGeur, in eerste instantie vond ik het een licht zuurtje maar later vooral een jong bier lucht
Smaak, het lichtjes banaan, niet al te vol en iets frissigs. Denkende aan het zuurtje, maar kan ook tussen m'n oren zitten omdat je op zoek bent naar.. Ik ben zeker geen fijn proever, dus lastig voor mij om exact te zeggen of en wat het is

Licht zuurtje kan. Afwachten of snel doordrinken? 😉

Eriks

Citaat van: Arthur B op 01-05-2022  11:49 uLicht zuurtje kan. Afwachten of snel doordrinken? 😉

Ik wacht sowieso nog even, aangezien hij nog lijkt te gisten voordat ik straks flesjes heb die op klappen staan
Staat nu 2 weken op het vat, dus een 3e week erin laten zitten lijkt me ook geen probleem met andere bijwerkingen

Citaat van: Arthur B op 01-05-2022  11:48 uInderdaad. Aan de andere kant heb ik nog nooit zo'n lange pause meegemaakt.
Dat vind ik ook nog het meest opmerkelijke, dat dit pas na 2 weken gebeurt

Jacques

Citaat van: Eriks op 01-05-2022  11:39 uGeur, in eerste instantie vond ik het een licht zuurtje maar later vooral een jong bier lucht

Een licht zuurtje is niet ongebruikelijk in een witbier.
In het verre verleden zat in Hoegaarden Wit ook melkzuurbacteriƫn in het bier.

Een infectie wil zeker niet zeggen dat je bier verloren is. Wel duurt de rijping wat langer.

Eriks

Citaat van: Jacques op 01-05-2022  16:33 uEen licht zuurtje is niet ongebruikelijk in een witbier.
In het verre verleden zat in Hoegaarden Wit ook melkzuurbacteriƫn in het bier.

Een infectie wil zeker niet zeggen dat je bier verloren is. Wel duurt de rijping wat langer.

Ik ken het zie ook van de wb-06, die na verloop van tijd weg trekt
Zal het laten staan, lijkt tot nu toe nog niet verloren te zijn

Eriks

De schuimkraag is na 3 dagen weer geheel weg
Van het weekend maar eens meten en bottelen

Sir Wicked III

Ik zie ditzelfde fenomeen ook bij onze vergisting van het witbier. Weekje actie, 2 weken nagenoeg niks en daarna een 2e ronde waarna pas het voorspelde eind SG behaald wordt. Wij gebruiken de Mangrove Jack`s M21 Belgian Wit

Eriks

Citaat van: Sir Wicked III op 04-05-2022  16:03 uIk zie ditzelfde fenomeen ook bij onze vergisting van het witbier. Weekje actie, 2 weken nagenoeg niks en daarna een 2e ronde waarna pas het voorspelde eind SG behaald wordt. Wij gebruiken de Mangrove Jack`s M21 Belgian Wit
Dan ben ik benieuwd! Vandaag een white ipa gebrouwen met m21

Ok gebotteld vandaag, hij is verder gezakt naar 1,009. Maar goed dat ik nog even gewacht had. Smaak is nog steeds prima! Niet het gevoel dat er een infectie was, maar wat dan wel...

Jacques

Citaat van: Eriks op 07-05-2022  17:44 uOk gebotteld vandaag, hij is verder gezakt naar 1,009. Maar goed dat ik nog even gewacht had. Smaak is nog steeds prima! Niet het gevoel dat er een infectie was, maar wat dan wel...

Er zijn meer gisten die pauze in de vergisting inlassen.
Zie het topic https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=43579.html

Eriks

Citaat van: Sir Wicked III op 04-05-2022  16:03 uIk zie ditzelfde fenomeen ook bij onze vergisting van het witbier. Weekje actie, 2 weken nagenoeg niks en daarna een 2e ronde waarna pas het voorspelde eind SG behaald wordt. Wij gebruiken de Mangrove Jack`s M21 Belgian Wit
De M21 heeft nu exact hetzelfde fenomeen, met m'n laatste gebrouwen biertje. Gaat dus de ander achterna
Wederom ruikt en smaakt het niet als een infectie. Dus ga ervoor dat het gist even een pauze inlast :D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.