pH meter

Gestart door Bvk1983, 29-04-2022 20:16 u

Vorige topic - Volgende topic

Bvk1983

Ik overweeg de aanschaf van een pH meter. Hierbij vielen de pH 55 Cobra en Milwaukee 52 Pro me op, mede ook door de relatief lage prijs van +/- € 50,-. Zijn er mensen die ervaring hebben met deze pH meters? Ik kon hier weinig over terugvinden op het forum.

WJW

Ik heb de pH55 Cobra pen. Over de nauwkeurigheid kan ik weinig zinvols zeggen, omdat ik geen 'gouden standaard' heb om deze pen mee te vergelijken.
Ik vind de pen in de praktijk fijn werken, bediening is eenvoudig genoeg en ook het ijken was prima te doen.

Jacques

Citaat van: Bvk1983 op 29-04-2022  20:16 uIk overweeg de aanschaf van een pH meter. Hierbij vielen de pH 55 Cobra en Milwaukee 52 Pro me op, mede ook door de relatief lage prijs van +/- € 50,-. Zijn er mensen die ervaring hebben met deze pH meters? Ik kon hier weinig over terugvinden op het forum.

Dit zijn pH-meters die niet al te prijzig zijn in aanschaf.
In gebruik kun je beter een Extech pH-meter kopen omdat die een "platte" elektrode heeft. Dat wil zeggen dat je maar heel weinig buffervloeistof nodig hebt om de meter te ijken. De hogere aanschafkosten verdien je op termijn weet terug.

#pH-meter

Bvk1983

Citaat van: Jacques op 30-04-2022  10:57 uDit zijn pH-meters die niet al te prijzig zijn in aanschaf.
In gebruik kun je beter een Extech pH-meter kopen omdat die een "platte" elektrode heeft. Dat wil zeggen dat je maar heel weinig buffervloeistof nodig hebt om de meter te ijken. De hogere aanschafkosten verdien je op termijn weet terug.

#pH-meter

Dat vreesde ik al  smile .

Henielma

Kort geleden een nieuwe pH meter gekocht om toch weer eens de pH te gaan meten. Nu heb ik de MILWAUKEE 55 PRO en deze bevalt een stuk beter van de Voltcraft pH meter die ik 15 jaar geleden aangeschaft heb.
Die Milwaukee pH meters zijn volgens mij best goede pH meters met goede prijs/kwaliteit verhouding. Ik ben er in ieder geval blij mee.

Jacques

Citaat van: Henielma op 30-04-2022  22:32 uKort geleden een nieuwe pH meter gekocht om toch weer eens de pH te gaan meten. Nu heb ik de MILWAUKEE 55 PRO en deze bevalt een stuk beter van de Voltcraft pH meter die ik 15 jaar geleden aangeschaft heb.
Die Milwaukee pH meters zijn volgens mij best goede pH meters met goede prijs/kwaliteit verhouding. Ik ben er in ieder geval blij mee.

Ik heb begrepen dat deze pH-meters voorzien zijn van een elektrode die vervangen kan worden. Heb je enig idee wat dat kost?

PDGRRR

Citaat van: Jacques op 30-04-2022  22:55 uIk heb begrepen dat deze pH-meters voorzien zijn van een elektrode die vervangen kan worden. Heb je enig idee wat dat kost?

De MI56p electrode kost rond de €40, net ietsjes duurder dan een vervangende electrode voor jouw Extech, Jacques.

Jacques

Citaat van: PDGRRR op 01-05-2022  10:18 uDe MI56p electrode kost rond de €40, net ietsjes duurder dan een vervangende electrode voor jouw Extech, Jacques.

Ik zag laatst een vrij goedkope pH-meter waarvan de vervangende elektrode bij net zo veel kostte dan de nieuwwaarde van de pH-meter. Op die manier kan goedkoop ook duurkoop worden.

In het verleden heb ik meerdere goedkopere pH-meters "versleten" voordat ik de stap maakte naar mijn duurdere Extech pH-meter.

PDGRRR

Citaat van: Jacques op 01-05-2022  16:27 uIk zag laatst een vrij goedkope pH-meter waarvan de vervangende elektrode bij net zo veel kostte dan de nieuwwaarde van de pH-meter. Op die manier kan goedkoop ook duurkoop worden.

In het verleden heb ik meerdere goedkopere pH-meters "versleten" voordat ik de stap maakte naar mijn duurdere Extech pH-meter.

Hoe lang gaat zo'n elektrode ongeveer mee? Begrijp ik het trouwens goed dat ze ook "slijten" zonder dat je ze gebruikt? Ik zag namelijk bij een verkoper de tip de elektrode in een bewaarvloeistof te bewaren om de levensduur te verlengen.

Jacques

Citaat van: PDGRRR op 01-05-2022  20:57 uHoe lang gaat zo'n elektrode ongeveer mee? Begrijp ik het trouwens goed dat ze ook "slijten" zonder dat je ze gebruikt? Ik zag namelijk bij een verkoper de tip de elektrode in een bewaarvloeistof te bewaren om de levensduur te verlengen.

De levensduur hangt sterk af van de manier waarop je met je pH-meter omgaat. Voorkomen moet worden dat de elektrode droog bewaard wordt. Gebruik bewaarvloeistof en maak om de zoveel tijd de elektrode schoon met Enzybrew 10 en een sterk zuur zoals zoutzuur.

brouwerwaldonk

Hoe goedkoper de meter hoe minder lang hij meegaat ook geldig voor de sonde.
Ter info mijn meter heb ik in 2005 gekocht en nog altijd in prima staat, nog niets moeten vervangen.
Een meting duurt enkele seconden, waarna het getal stabiel is.
Gekocht in België bij de producent van de meter, geen doorverkoper 

tdp

Citaat van: Jacques op 01-05-2022  21:23 uDe levensduur hangt sterk af van de manier waarop je met je pH-meter omgaat. Voorkomen moet worden dat de elektrode droog bewaard wordt. Gebruik bewaarvloeistof en maak om de zoveel tijd de elektrode schoon met Enzybrew 10 en een sterk zuur zoals zoutzuur.

Hoe bewaar je dan de elektrode in de bewaarvloeistof? En vervang je de vloeistof ook? Bij de Milwaukee zit een soort van siliconen sokje wat om de elektrode past. Zou je daar dan de bewaarvloeistof in kunnen doen? En hoeveel vloeistof?

Jacques

Citaat van: tdp op 03-12-2022  10:29 uHoe bewaar je dan de elektrode in de bewaarvloeistof? En vervang je de vloeistof ook? Bij de Milwaukee zit een soort van siliconen sokje wat om de elektrode past. Zou je daar dan de bewaarvloeistof in kunnen doen? En hoeveel vloeistof?

Ja, giet een beetje bewaarvloeistof in het sokje/dopje. Spuit de overtollige weg met gedestilleerd water. Op die manier voorkom je dat er zoutkristallen zich afzetten.

Kijk naar de aanwijzingen van de fabrikant welke bewaarvloeistof je het beste kunt gebruiken. Bij mijn Extech pH-meter is dat ijkvloeistof pH 4. Bij veel andere leveranciers is dat 3 N KCl-oplossing. Die oplossing kun je voor veel geld kopen maar het is heel simpel om die zelf te maken.

Weeg met een digitale weegschaal 27,96 g KCl.
Vermeng in flesje van 150 ml 27,96 g KCl met 100 ml gedestilleerd water.
Schud met het flesje tot de kristallen zijn opgelost.
Voeg gedestilleerd water toe om het volume op 125 ml te brengen. (Gebruik een maatglas.)
Giet de oplossing terug in het flesje en sluit het af.

Omdat je maar weinig vloeistof nodig hebt kun je er een hele tijd mee vooruit.

Ook pH-buffers kun je zelf maken door zakjes poeder op te lossen in gedestilleerd water.
Bijvoorbeeld door te zoeken naar "pH buffer powder 7.00" met Google.

#pH-meter

tdp

Dankjewel Jacques! Ik heb het op die manier gedaan nu, met bewaarvloeistof. Bij deze staat aangeven dat het ook in ijkvloeistof van 7.01 kan.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.