Hydrateren van bottelgist

Gestart door geert brouwer, 28-04-2022 16:29 u

Vorige topic - Volgende topic

geert brouwer

Mijn jongbier laat ik een aantal dagen op 2 a 3 graden in de koeling. Dan bottel ik met suikersiroop en bottelgist. Ik maak de siroop, laat afkoelen tot 20 graden C. en voeg dan de bottelgist toe. Dit laat ik nog een uurtje staan, ik roer regelmatig eens door. Daarna giet ik het in het bottelvat en roer ik  voorzichtig alles door elkaar. Bij het bottelen stel ik vast dat er nog veel gist onderaan het vat overblijft. Mijn vraag : is dit de juiste methode of doe ik iets fout.

Edwin brouwt

Hi Geert,

Ik denk dat je de siroop en gist beter in je bottelvat kunt doen en dan je jongbier er overheen. Dan wordt het voor een groot deel al gemengd en na nog wat voorzichtig roeren kun je bottelen. 
Het voordeel is dat je dan niet in je vergistingsvat hoeft te roeren en de gistresten dan ook niet meekomen in het bottelvat.
En dan heb je vanzelf minder gist in je flesjes.

Snelbier

Mij niet helemaal duidelijk hoe je precies werkt.. Gebruikelijk is:
- Bottelsuiker oplossen in 1-2 delen water. Hoeft niet helemaal af te koelen, koelt direct af in het jongbier of bottelvat..
- Bottelgist oplossen vlgs voorschrift in beetje lauw water. Alle fabrikanten stellen dat de gist zo snel mogelijk na hydrateren moet worden gebruikt, dus géén rare dingen meer mee doen..
- Gistvat hevelen naar bottelvat.. Gistrest achterlaten, alleen helder bier aftappen.  Reken op ruim 0,5 liter verlies per 20L brouwsel..
- Suiker-oplossing en gist zachtjes door bottelvat roeren, en meteen bottelen.
Je kan ook de suiker +gist eerst in het bottelvat gieten en daar het gistvat ophevelen, mengt dan al wat.. Voor de zekerheid roer ik altijd even door.
- In slechtste geval staat mijn bottelvat met gemengde suiker en bottelgist een uur tot laatste fles is gebotteld.  NOOIT uitgezakte gist of suiker in laatste flessen gezien, die houd ik apart voor eerste proeverijen.
Proost, Snelbier.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.