Nieuwe verpakkingsmethode mouten Brouwland

Gestart door Jacques, 28-04-2022 14:18 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Brouwland maakt reclame voor een nieuwe verpakkingsmethode die zij hebben voor kleine verpakkingen mout.
De mout zou verser van smaak blijven.

Ik ben benieuwd of we dit in de smaak van bier terug gaan vinden. Basismouten worden vaak per 25 kg ingekocht en spciaalmouten gebruik je niet per kg of per 5 kg. Er blijven altijd restjes mout over die niet onder 100% stikstof bewaard blijven.
Aangebroken verpakkingen speciaal mout worden door mij vacuüm verpakt. Ik gebruik daar wel een extra vacuümzak voor omdat de zakken vaak lek raken door de scherpe puntjes van de moutkorrels.

hansHalberstadt

Het is een extra stap, dus zal de zaak ook duurder maken neem ik aan. Dus dan moet het wel een bewezen voordeel hebben anders zullen mensen het prijs verschil niet willen betalen. Zelf koop ik trouwens vrijwel altijd al 25 kg zakken vanwege de prijs. Terwijl ik nog nooit iets heb kunnen merken van kwaliteitsverlies bij lang bewaren.   

Jacques

Citaat van: hansHalberstadt op 28-04-2022  16:44 uTerwijl ik nog nooit iets heb kunnen merken van kwaliteitsverlies bij lang bewaren.   

Mijn ervaring is dat mout vooral droog bewaard moet worden. Als je daarvoor zorgt dan kun je mout lang bewaren.
Overigens zijn sommige moutsoorten (vooral donkere caramouten) gevoeliger voor veroudering dan andere moutsoorten.

Ivke1984

Hoe lang bewaren jullie de mouten? Is de houdbaarheidsdatum op de zakken voor jullie een 'harde' datum of gebruiken jullie de mout gewoon nog als deze ook na de houdbaarheidsdatum nog knapperig en smaakvol is?

Jacques

Citaat van: Ivke1984 op 28-04-2022  22:21 uHoe lang bewaren jullie de mouten? Is de houdbaarheidsdatum op de zakken voor jullie een 'harde' datum of gebruiken jullie de mout gewoon nog als deze ook na de houdbaarheidsdatum nog knapperig en smaakvol is?

Zie https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=44745.msg668188;topicseen#new&gsc.tab=0&gsc.q=houdbaarheid%20mout&gsc.sort=

(Scroll na op de link te hebben geklikt naar beneden...)

Spyro

Gelukkig zijn er zo'n firma's, ik stop ook veel mouten en andere zaken sous vide in zakken, zelfs eerst onder CO2..  :weetbeter:

hansHalberstadt

Citaat van: Spyro op 29-04-2022  00:09 uGelukkig zijn er zo'n firma's, ik stop ook veel mouten en andere zaken sous vide in zakken, zelfs eerst onder CO2..  :weetbeter:
Natuurlijk kun je dat doen, maar het gaat vooral om de vraag of het ook wat oplevert. In ieder geval levert het wat op voor Brouwland zolang er mensen zijn die denken dat het beter is. Door iets alleen al op een bepaalde manier te doen zijn velen al bevooroordeeld, dus niet meer objectief. als je het echt wilt weten dan moet je vergelijkende testen doen met oude en verse mout en dan blind proeven.
Een andere redenatie is dat het zeker niet slechter zal zijn dan niets doen. Als je je mout opslaat in een warme vochtige ruimte dan zal het waarschijnlijk wel nuttig zijn.     

Arthur B

Waar zit ik naar te kijken vanaf 54 seconden? Meten ze iets of zo? Niet echt informatief als je het mij vraagt...

Spyro

Citaat van: Arthur B op 29-04-2022  07:48 uWaar zit ik naar te kijken vanaf 54 seconden? Meten ze iets of zo? Niet echt informatief als je het mij vraagt...
Waarschijnlijk meten ze nog op het resterende/aanwezige zuurstofgehalte met een DO meter als test...?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.