IPA met voor mij nieuwe hopsoorten

Gestart door Bvk1983, 28-04-2022 11:50 u

Vorige topic - Volgende topic

Bvk1983

Kort geleden heb ik van een gestopte hobbybrouwer wat van zijn hoppen over kunnen nemen. Het zijn voor mij onbekende hoppen (op de Cascade die ik zelf al had na) maar juist daarom leek het me leuk om hier mee aan de slag te gaan. Ik heb een lichte (qua kleur) IPA samengesteld met een kleine Cascade gift op het eind van de kook maar daarna enkel de voor mij nieuwe hoppen in whirlpool en koudhop.

Met name de uitwerking van de Cryo Pop is voor mij nog onbekend. Ik lees dat deze andere hoppen krachtig ondersteund maar ik heb geen idee hoe dit met welke hoeveelheden goed uit pakt. Zijn er mensen die hier ervaring mee hebben en kunnen adviseren over onderstaand recept?

ipa2022.jpg

Bvk1983

Inmiddels beland op de dag dat ik zou moeten gaan drooghoppen. Ik twijfel nog of het echter het allerbeste moment is. Ik heb geen mogelijkheid om de hopzak te verwijderen na een aantal dagen, ik wil het vat niet openen met het oog op oxidatie. De hop te lang laten zitten geeft volgens mij weer een risico op grasachtige smaken.

Vergisting moet nog een paar puntjes, is het beter om nu te wachten tot een dag of 3 a 4 voor het bottelen?

Clapton

Ik hevel steeds over, meestal op dag 7 van de vergisting, en drooghop tot aan het overhevelen: als ik drie dagen wil drooghoppen, gaat de drooghop er dus op dag 4 bij en gaat die er uit bij het overhevelen.
De drooghop toevoegen doe ik steeds voorzichtig, maar bij mij moet het vat ook altijd open. Ik heb niet het gevoel dat dat al een nadelig effect heeft gehad.

Jacques

Citaat van: Bvk1983 op 07-05-2022  18:03 uDe hop te lang laten zitten geeft volgens mij weer een risico op grasachtige smaken.

Naar mijn idee meer een mythe. Ik heb diverse keren tests uitgevoerd waarbij de koudhop weken/maanden bij het bier zat. Een echte grasachtige smaak heb ik niet waargenomen. Maar het kan zijn dat mijn smaakdrempel voor "grasachtig" hoog is.

Snelbier

Citaat van: Bvk1983 op 07-05-2022  18:03 uInmiddels beland op de dag dat ik zou moeten gaan drooghoppen...
... Vergisting moet nog een paar puntjes, is het beter om nu te wachten tot een dag of 3 a 4 voor het bottelen?
Citaat van: Jacques op 07-05-2022  23:18 u.. Ik heb diverse keren tests uitgevoerd waarbij de koudhop weken/maanden bij het bier zat. Een echte grasachtige smaak heb ik niet waargenomen...
Te vroeg dooghoppen kan wat minder smaak geven omdat een deel uit je waterslot vliegt met de CO2..
Te laat drooghoppen kan troebeler bier geven omdat fijne bestanddelen (vooral bij pellets) trager neerslaan.
Mijn laatste 2 batches met drooghop waren na 2 dagen nog troebel..
Na 4 dagen helder genoeg om te bottelen, dus heb ze pas na 4 dagen gebotteld.
In het verleden wel eens 5-6 dagen drooghop gedaan.  Grassige smaakje verdween snel, kan geeneens zeggen of de langere drooghop wel de oorzaak was.
Voor uitzakken/settlen van de hop zou ik liever een paar dagen langer nemen dan korter, maar verschilt per hop.  Mijn laatste 2 batches met één soort/fabrikant Citra-pellets hadden ruim 4 dagen nodig om te settlen terwijl gelijksoortige bieren met andere Citra wél snel helder trokken.
Bij twijfel : neem een paar dagen extra.
Proost, Snelbier

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.