Kan gecarboniseerd bier nog hergisten op de fles?

Gestart door wh_birra, 25-04-2022 08:30 u

Vorige topic - Volgende topic

wh_birra

Afgelopen week weer een bier in de keg gecarboniseerd. Omdat ik dat bier mogelijk ook in flessen wil afvullen met de itap was ik daar over aan het nadenken. Het CO2 en alcohol in dit bier is wat laag uitgevallen. Daarom vroeg ik mezelf af of je net als bij gewoon afvullen op de fles, nog een hergisting kunt hebben met geforceerd gecarboniseerd bier?
Heb daar eigenlijk nog nooit iets over gelezen. Dus bijvoorbeeld in elke fles nog wat suiker (water) en dan na het vullen lekker warm weg zetten. Is in dit geval wel met een kveik (lallemand) vergist dus of dat gaat werken is de volgende uitdaging.

jwf

In principe kun je gecarboniseerd bier verder vergisten. Echter gist is wel gevoelig voor druk, het vergistingsproces vertraagd bij toenemende druk (David Heath zegt hier dingen over in zijn YT video's). Ik zou me vooral zorgen maken over de druk die je uiteindelijk in de flessen krijgt: vergisting op de fles zorgt natuurlijk ook weer voor druk. Je wilt geen exploderende flessen hebben.

Ik heb zelf overigens altijd een bottelgist gebruikt als ik Kveik gebruikte. Kveik vlokt snel uit.

jwf

Jacques

Citaat van: wh_birra op 25-04-2022  08:30 uAfgelopen week weer een bier in de keg gecarboniseerd. Omdat ik dat bier mogelijk ook in flessen wil afvullen met de itap was ik daar over aan het nadenken. Het CO2 en alcohol in dit bier is wat laag uitgevallen. Daarom vroeg ik mezelf af of je net als bij gewoon afvullen op de fles, nog een hergisting kunt hebben met geforceerd gecarboniseerd bier?

Natuurlijk kan dat. In vergist bier zit altijd koolzuur ook als je de koolzuur die niet in oplossing kan blijven laat ontsnappen via het waterslot. Hoe lager de temperatuur van je bier des te meer koolzuur het kan bevatten, iets om rekening mee te houden. Als je onder druk vergist dan bevat het meer meer koolzuur dan wanneer je onder atmosferische druk vergist. Maar het gehalte aan koolzuur in de fles kun je simpel verhogen door bottelsuiker toe te voegen. Natuurlijk is het belangrijk om niet te veel bottelsuiker toe te voegen. Goede bouwsoftware zoals Brewfather kan dit voor je uitrekenen. 

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.