Hopoogst 2022

Gestart door Eric v B, 24-04-2022 21:31 u

Vorige topic - Volgende topic

Josss

Citaat van: tdp op 24-08-2022  08:56 u220823.jpg

Dat ziet er leuk uit, hoe hoog zijn die balken?

Jos

tdp

Citaat van: hansHalberstadt op 24-08-2022  20:33 uDaar kun je wel 1000 liter bier mee brouwen.

Dat zijn dan +/- 22 brouwsessies, ga ik net niet redden in 1 jaar ;).

tdp

Citaat van: Josss op 24-08-2022  23:16 uDat ziet er leuk uit, hoe hoog zijn die balken?

Jos

Die palen zijn 5 meter lang, en 3/4 meter de grond in geloof ik. Staat best mooi in de tuin, al zeg ik het zelf!

Michiel_dL

Ik heb me een tijdje geleden ingeschreven voor berichten over hop waarnemingen en waarschuwingen.
Dit wordt verzorgd door Inagro in België, wat een onderzoeks- en advies bureau is op het gebied van landbouw.
Ze doen frequent analyses van de (nog niet geoogste) hop op het alfagehalte, hop-oliegehalte en droge stof gehalte voor verschillende soorten, welke ze dan in een bericht rondsturen. Hoewel het gericht is op België, vind ik het wel interessant om te volgen hoe de hop zich ontwikkeld. Wellicht dat dit toch ook relevant is voor ons in Nederland. 

Hieronder de link voor inschrijven:
https://inagro.be/advies/advies-over-gewasbescherming/waarschuwingsberichten/hop-waarnemingen-waarschuwingsberichten

elfpenner

De Centennial is al bijna klaar om te oogsten.
Vorig jaar 1 september geoogst, maar dat was iets te vroeg. Ik denk hem 9 september te oogsten.
IMG_20220902_100251.jpg

goom

Citaat van: elfpenner op 02-09-2022  10:04 uDe Centennial is al bijna klaar om te oogsten.
Vorig jaar 1 september geoogst, maar dat was iets te vroeg. Ik denk hem 9 september te oogsten.
IMG_20220902_100251.jpg
Je moet pas oogsten wanneer de hop er klaar voor is.
Dat verschilt per plant en per plek waar de hop staat.
Hoe je dit doet kun je vinden op het internet en anders vraag je de leverancier.

Eric v B

Citaat van: elfpenner op 02-09-2022  10:04 uDe Centennial is al bijna klaar om te oogsten.

Oogstdatum kan per jaar verschillen. Vorig jaar heb ik mijn Northdown op 25 augustus geoogst terwijl deze nu nog maar weinig geur heeft en de lupoline is nog niet geel genoeg.
Gisteren wel de Bramling Cross geoogst. Die was klaar.

tdp

Citaat van: Eric v B op 02-09-2022  13:29 uOogstdatum kan per jaar verschillen. Vorig jaar heb ik mijn Northdown op 25 augustus geoogst terwijl deze nu nog maar weinig geur heeft en de lupoline is nog niet geel genoeg.
Gisteren wel de Bramling Cross geoogst. Die was klaar.

Gisteren het eerste gedeelte van de Mathon geplukt, en bij mij is de Bramling Cross ook vandaag aan de beurt. Wat een heerlijk ruikende hop is dat!

Derp

Citaat van: Derp op 15-05-2022  14:28 uMet zo'n 3 meter hoogte en 6 meter breedte niet zo'n grote opstelling, maar het is alles dat ik kon maken met wat ik had. 3 plantjes, Cascade, callista en chinook.

Tips voor een redelijk lage opstelling, of gaat het wel goed? Plantjes zijn nog redelijk klein overigens. Vraag me af of het wat gaat worden dit jaar.

Het was een moeizame start van de eerstejaars plantjes, maar ik ben niet teleurgesteld in het resultaat:

VLNR: Calista, Chinook, Cascade.

Even opzoeken hoe ik de rijpheid beoordeel, en dan één dezer dagen oogsten en direct brouwen. Met een hopsok om de meeste spinnetjes waarover ik hier lees te filteren. :P

Michiel_dL

Citaat van: Derp op 05-09-2022  16:55 uVLNR: Calista, Chinook, Cascade.

Even opzoeken hoe ik de rijpheid beoordeel, en dan één dezer dagen oogsten en direct brouwen. Met een hopsok om de meeste spinnetjes waarover ik hier lees te filteren. :P

Vooral die Callista doet het goed!
Heb je die rechtstreeks uit Duitsland gehaald?

Er staat genoeg op het forum geschreven over rijpheid, dus het oogsten moet helemaal goed komen.

Derp

Citaat van: Michiel_dL op 05-09-2022  19:15 uVooral die Callista doet het goed!
Heb je die rechtstreeks uit Duitsland gehaald?

Er staat genoeg op het forum geschreven over rijpheid, dus het oogsten moet helemaal goed komen.

Nee, bij een forummer van hier!

Inmiddels oogst filmpjes gezien op youtube dus komt goed. Enkel is het me niet helemaal duidelijk of je de hele tak eraf haalt bij het oogsten of die er beter aan laat zitten en hem dan plukt maar verder natuurlijk laat verdorren. Iemand die dat kan toelichten?

Jacques

Citaat van: Derp op 05-09-2022  21:55 uEnkel is het me niet helemaal duidelijk of je de hele tak eraf haalt bij het oogsten of die er beter aan laat zitten en hem dan plukt maar verder natuurlijk laat verdorren. Iemand die dat kan toelichten?

Je kunt voelen of een hopbel rijp is (papierachtig). Mijn buurman plukt losse bloemen en laat de rest zitten.

tdp

Kan beide, @Derp. Wanneer je de palen niet te hoog hebt, en/of je hop tegen een schutting of iets dergelijks laat groeien, kun je er zo wel bij, al dan niet met een keukentrapje. Ik kan bij mijn palen met een ladder net bij de bovenste hopbellen (4,5m hoog), maar ik ga ze denk ik wel snoeien, net als andere jaren.

Derp

Citaat van: Jacques op 05-09-2022  23:52 uJe kunt voelen of een hopbel rijp is (papierachtig). Mijn buurman plukt losse bloemen en laat de rest zitten.

Citaat van: tdp op 06-09-2022  08:39 uKan beide, @Derp. Wanneer je de palen niet te hoog hebt, en/of je hop tegen een schutting of iets dergelijks laat groeien, kun je er zo wel bij, al dan niet met een keukentrapje. Ik kan bij mijn palen met een ladder net bij de bovenste hopbellen (4,5m hoog), maar ik ga ze denk ik wel snoeien, net als andere jaren.

Dank allebei!

Ik kan de touwen sowieso laten zakken en dan oogsten, maar dan moet ik het bij de plant zelf doen. Als je de takken afknipt kan je het meenemen naar een tafel of zo waar je wat relaxer kan zitten, vandaar de vraag. Maar kan beiden dus?

LAM

Afgelopen voojaar heeft de natuur me een beetje geholpen. Omdat er zoveel luis in de planten zat kwamen de lieveheersbeestjes er vanzelf op af. Voordat ik het wist zaten overal larven en honderden eitjes op de bladeren. De luizen waren zo weg!

Michiel_dL

Citaat van: Derp op 06-09-2022  10:51 uDank allebei!

Ik kan de touwen sowieso laten zakken en dan oogsten, maar dan moet ik het bij de plant zelf doen. Als je de takken afknipt kan je het meenemen naar een tafel of zo waar je wat relaxer kan zitten, vandaar de vraag. Maar kan beiden dus?

Ik pluk altijd vanaf de plant zelf, maar bij mij groeien ze horizontaal, dus dat is sowieso makkelijk oogsten. Vooral bij een eerstejaars plant lijkt het me beter om de ranken zo lang mogelijk te laten zitten, zodat de wortels nog door kunnen ontwikkelen en de voeding voor komend jaar terug naar de kroon kan. Ik snoei ze pas terug als de bladeren eraf zijn gevallen.

Eric v B

Citaat van: tdp op 03-09-2022  11:59 uGisteren het eerste gedeelte van de Mathon geplukt, en bij mij is de Bramling Cross ook vandaag aan de beurt. Wat een heerlijk ruikende hop is dat!
Bramling Cross is inderdaad een lekker geurende hop.

En net als ieder jaar is ineens alle hop gereed. Dat worden overuren deze week....

tdp

Citaat van: Eric v B op 07-09-2022  12:30 uBramling Cross is inderdaad een lekker geurende hop.

En net als ieder jaar is ineens alle hop gereed. Dat worden overuren deze week....

Haha, zelfde laken een pak! Vind het vooral lastig te bepalen bij de Fuggle en de Mathon wanneer deze rijp zijn. Een dag, 2 dagen te laat en ze vallen van ellende uit elkaar lijkt het wel!

De Tettnanger is meest rijp, vanavond maar eens een dosis plukken!

Droog jij het op horrendeuren, of gebruik je een voedseldroger @Eric v B ?

BillieGroothuizen

Edsalute

Dit weekend hop oogsten van Brouwerij Stijl op de Floriade

Eric v B

Citaat van: tdp op 07-09-2022  13:12 uHaha, zelfde laken een pak! Vind het vooral lastig te bepalen bij de Fuggle en de Mathon wanneer deze rijp zijn. Een dag, 2 dagen te laat en ze vallen van ellende uit elkaar lijkt het wel!

De Tettnanger is meest rijp, vanavond maar eens een dosis plukken!

Droog jij het op horrendeuren, of gebruik je een voedseldroger @Eric v B ?

Ik heb een Stockli Voedseldroger met 5 etages. Dat gaat sneller dan op hordeuren. Per bak doe ik er 250 - 300 gram in. Ligt aan de compactheid van de bellen. Gisteren Tettnanger en Spalt Select geoogst. Vannacht in de droger en vanavond persen en vacuüm verpakken. Vanmiddag ga ik Opal oogsten dia gaat dan vanavond in de droger en wordt morgen geperst en verpakt. Volgende week staan Cascade en Taurus op de planning

Fractus

Verbruikt zo'n voedseldroger erg veel energie? Met de huidige elektriciteitsprijzen een droger van 2kW een nachtje aan laten staan kost mij zo'n 10 euro (zit nu op ~50 cent per kWh). Nu is 2kW erg overdreven voor het voorbeeld, maar toch iets om rekening mee te houden wellicht?

tdp

Citaat van: Fractus op 08-09-2022  13:09 uVerbruikt zo'n voedseldroger erg veel energie? Met de huidige elektriciteitsprijzen een droger van 2kW een nachtje aan laten staan kost mij zo'n 10 euro (zit nu op ~50 cent per kWh). Nu is 2kW erg overdreven voor het voorbeeld, maar toch iets om rekening mee te houden wellicht?

Volgens mij is mijn voedseldroger 350 watt. 8*350 watt = 2,8 kW. Dat is €1,50 dan. Ik probeer overigens overdag te drogen, op zonne-energie.

hansHalberstadt

Citaat van: Fractus op 08-09-2022  13:09 uVerbruikt zo'n voedseldroger erg veel energie? Met de huidige elektriciteitsprijzen een droger van 2kW een nachtje aan laten staan kost mij zo'n 10 euro (zit nu op ~50 cent per kWh). Nu is 2kW erg overdreven voor het voorbeeld, maar toch iets om rekening mee te houden wellicht?
Je kunt het ook niet drogen en in de vriezer bewaren. dan bespaar je de droogkosten. Ik bewaar de hop sowieso al in de vriezer of die nu gedroogd is of niet. tijdens het drogen verdampen er ook nog aroma's, dus zou je dan ook nog eens meer geur en smaak overhouden. ik heb het een aantal jaren gedroogd, maar ga het nu maar weer eens niet drogen. 

tdp

Zat zelf te denken om ook een bepaalde hoeveelheid niet gedroogd, vacuüm in de vriezer te bewaren, ter lering ende vermeack.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.