Hopoogst 2022

Gestart door Eric v B, 24-04-2022 21:31 u

Vorige topic - Volgende topic

Eric v B

De hopstellage is weer opgetuigd.

20220418_171634 (1).jpg

tdp

Hier schiet de hop ook al weer de grond uit, en al weer stekjes gemaakt.

Maar mooie opstelling Eric, jaloers!!

Arthur B

Afgelopen week weer langs Hallertau gereden. Daar staan de stellages ook al te popelen...

Derp

Met zo'n 3 meter hoogte en 6 meter breedte niet zo'n grote opstelling, maar het is alles dat ik kon maken met wat ik had. 3 plantjes, Cascade, callista en chinook.

Tips voor een redelijk lage opstelling, of gaat het wel goed? Plantjes zijn nog redelijk klein overigens. Vraag me af of het wat gaat worden dit jaar.

goom

Citaat van: Derp op 15-05-2022  14:28 uMet zo'n 3 meter hoogte en 6 meter breedte niet zo'n grote opstelling, maar het is alles dat ik kon maken met wat ik had. 3 plantjes, Cascade, callista en chinook.

Tips voor een redelijk lage opstelling, of gaat het wel goed? Plantjes zijn nog redelijk klein overigens. Vraag me af of het wat gaat worden dit jaar.

Dit moet goed gaan.. je kunt de hop goed leiden.

brouwerwaldonk

Hier staat de Fugles al op 2m hoogte.

Eric v B

Citaat van: Derp op 15-05-2022  14:28 uMet zo'n 3 meter hoogte en 6 meter breedte niet zo'n grote opstelling, maar het is alles dat ik kon maken met wat ik had. 3 plantjes, Cascade, callista en chinook.

Grootste uitdaging wordt om te zorgen dat de hopsoorten niet door elkaar gaan groeien. Mijn stellage is 6 m hoog en de meeste planten bereiken ook die hoogte. Sommige vormen boven een grote knoop als ze langer worden dan 6 m maar ik heb er ook 2 die zijwaarts over de bovenste kabel gaan groeien en dan mengen met de naastgelegen plant. Mijn planten staan 1,20 m uit elkaar.

Derp

Citaat van: Eric v B op 16-05-2022  12:42 uGrootste uitdaging wordt om te zorgen dat de hopsoorten niet door elkaar gaan groeien. Mijn stellage is 6 m hoog en de meeste planten bereiken ook die hoogte. Sommige vormen boven een grote knoop als ze langer worden dan 6 m maar ik heb er ook 2 die zijwaarts over de bovenste kabel gaan groeien en dan mengen met de naastgelegen plant. Mijn planten staan 1,20 m uit elkaar.
Interessant, zal er op letten! Staan bij mij ~2 meter uit elkaar, maar dat zal niet veel schelen.

tdp

Hier is de hop ook al mooi onderweg:

Koenders

Hoi allen,
Vorige week heb ik ook een stellage gebouwd van ongeveer 6 meter hoog. Gemaakt van wilgentakken en stevig touw, heel houtje-touwtje dus. ;)

Helaas is mij binnen een paar dagen opgevallen dat er bij een paar planten beestjes opzitten. Vermoedelijk is dit bladluis. Kan iemand mij vertellen of dit nadelig is voor de oogst? Moet ik er zo snel mogelijk wat aan doen? En wat zou verstandig zijn i.v.m. consumptie?

Eric v B

Citaat van: Koenders op 22-05-2022  21:08 uHoi allen,
Vorige week heb ik ook een stellage gebouwd van ongeveer 6 meter hoog. Gemaakt van wilgentakken en stevig touw, heel houtje-touwtje dus. ;)

Helaas is mij binnen een paar dagen opgevallen dat er bij een paar planten beestjes opzitten. Vermoedelijk is dit bladluis. Kan iemand mij vertellen of dit nadelig is voor de oogst? Moet ik er zo snel mogelijk wat aan doen? En wat zou verstandig zijn i.v.m. consumptie?

Tja, dat is een lastige. Ik heb ieder jaar rond deze tijd een beetje bladluis in mijn hopplanten. Maar daarna komen de lieveheersbeestjes en daarna zit er weinig tot geen bladluis meer in. Maar ik heb ook wel eens gehoord dat een hopplant veel last had van de bladluis.
Je kunt voor de zekerheid sproeien met een biologisch antiluizenmiddel of gewoon ff wachten om te kijken wat het wordt.

Ik zag de foto van je "houtjetouwtje opstelling" (met alle respect!). Het ziet er erg mooi uit maar....... een hopplant kan als deze volgroeid is in augustus/september meer dan 10 kg wegen! Als het dan ook nog een beetje waait dan vraag ik mij af of je opstelling (vooral in het midden) wel sterk genoeg is. Ondanks de extra steun in het midden.

Ik wens je succes en hoop dat je een goeie oogst gaat hebben.

Broewerke

Ik hou wel van dat natuurlijke. Past mooi in de omgeving. Maar de bakken vraag ik me af. Zitten er gaten in? Zo ja dan groeien ze toch verder.  Ook zul je veel water moeten geven. Is het een optie om ze in te graven of verplaats je ze einde seizoen?

Koenders

Citaat van: Eric v B op 23-05-2022  13:00 uTja, dat is een lastige. Ik heb ieder jaar rond deze tijd een beetje bladluis in mijn hopplanten. Maar daarna komen de lieveheersbeestjes en daarna zit er weinig tot geen bladluis meer in. Maar ik heb ook wel eens gehoord dat een hopplant veel last had van de bladluis.
Je kunt voor de zekerheid sproeien met een biologisch antiluizenmiddel of gewoon ff wachten om te kijken wat het wordt.

Ik zag de foto van je "houtjetouwtje opstelling" (met alle respect!). Het ziet er erg mooi uit maar....... een hopplant kan als deze volgroeid is in augustus/september meer dan 10 kg wegen! Als het dan ook nog een beetje waait dan vraag ik mij af of je opstelling (vooral in het midden) wel sterk genoeg is. Ondanks de extra steun in het midden.

Ik wens je succes en hoop dat je een goeie oogst gaat hebben.

Bedankt voor de tip, ik ga het eerst eens een paar dagen aankijken en dan eventueel sproeien.

Het ziet er inderdaad beweeglijk uit, en ik was zelf ook al in de veronderstelling dat het in het midden wellicht te onstevig zou zijn. Ik heb alle staanders vastgeschroefd aan houten paaltjes van 1 meter die ik allemaal in de grond heb geslagen. Het midden ga ik wel verstevigen.
Ik was niet in staat om een echt stevige constructie te bouwen met goede palen en verankeringen. Misschien ga ik nog een paar extra scheerlijnen spannen en dan maar hopen dat het goed gaat... Wie weet volgend jaar even echt goed doen. :)

Citaat van: Broewerke op 23-05-2022  13:25 uIk hou wel van dat natuurlijke. Past mooi in de omgeving. Maar de bakken vraag ik me af. Zitten er gaten in? Zo ja dan groeien ze toch verder.  Ook zul je veel water moeten geven. Is het een optie om ze in te graven of verplaats je ze einde seizoen?

Thanks, dat dacht ik ook.
Ja, er zitten gaten in. Onze tuinbeheerder had zijn twijfels bij de volle grond, en dat snap ik best.
Ik zal eens kijken wat ik eraan kan doen.
Water geven is momenteel niet zo'n probleem, en ik heb het inmiddels afgedekt met bladcompost waardoor vocht beter wordt vastgehouden. Ik water eigenlijk maar eens in de paar dagen en het groeit nog steeds als kool. :)
Als je daar andere gedachten over hebt hoor ik het graag.

Wijbrouwers

Bladluizen zijn op twee manieren te bestrijden (zonder  gebruik van  gif etc):
Methode 1 wachten op lieveheersbeestjes of deze kopen en uitzetten op de planten.
Methode 2 gebruiken wijzelf ook (op onze rozen). Pak de tuinslang en sproei de plant om  zoveel mogelijk bladluis er af te spoelen. Bestuif de plant daarna met lavameel (hier zijn speciale verstuivers voor).
Lavameel is vrij scherp voor bladluis. Kruipen ze weer op de plant dan schuren ze hun lichaam open en sterven.

Dit werkt voor ons vrij effectief.

Koenders

Citaat van: Wijbrouwers op 23-05-2022  17:20 uBladluizen zijn op twee manieren te bestrijden (zonder  gebruik van  gif etc):
Methode 1 wachten op lieveheersbeestjes of deze kopen en uitzetten op de planten.
Methode 2 gebruiken wijzelf ook (op onze rozen). Pak de tuinslang en sproei de plant om  zoveel mogelijk bladluis er af te spoelen. Bestuif de plant daarna met lavameel (hier zijn speciale verstuivers voor).
Lavameel is vrij scherp voor bladluis. Kruipen ze weer op de plant dan schuren ze hun lichaam open en sterven.

Dit werkt voor ons vrij effectief.

Dat zijn beide goeie tips, ik heb geloof ik nog wel lavameel liggen!
Ik ga het proberen.

Marco Aal

Hier gaat het ook de goeie kant op
Kon wel eens een goed jaar worden

Gr Marco

LAM

Beste hobbykwekers,

Mijn hopplanten hebben flink de vaart er in en zien er opzich (los van de slakkengaten) prima uit. Maar nu zag ik bij de Saaz plant dat de bovenste blaadjes naar binnen krulden en wat bruine plekjes kregen. Er zit een heel klein beetje bladluis op, maar dit wordt door de lieveheersbeestjes goed bestrijd. Verde geef ik ze goed water en is de grond goed bemest. Weet iemand wat dit is? Kan het een schimmel zijn?

LAM

Koenders

Citaat van: LAM op 10-06-2022  00:12 uBeste hobbykwekers,

Mijn hopplanten hebben flink de vaart er in en zien er opzich (los van de slakkengaten) prima uit. Maar nu zag ik bij de Saaz plant dat de bovenste blaadjes naar binnen krulden en wat bruine plekjes kregen. Er zit een heel klein beetje bladluis op, maar dit wordt door de lieveheersbeestjes goed bestrijd. Verde geef ik ze goed water en is de grond goed bemest. Weet iemand wat dit is? Kan het een schimmel zijn?

LAM

Dit ziet er eerder uit als trips, bladluis is donkerder van kleur met kleine vleugeltjes. Trips zuigt het sap uit de bladeren waardoor ze uitdrogen en gaan krullen. Waarmee je dit kunt bestrijden weet ik zo niet, misschien kan iemand anders dat jou vertellen.

LAM

Citaat van: Koenders op 10-06-2022  08:48 uDit ziet er eerder uit als trips, bladluis is donkerder van kleur met kleine vleugeltjes. Trips zuigt het sap uit de bladeren waardoor ze uitdrogen en gaan krullen. Waarmee je dit kunt bestrijden weet ik zo niet, misschien kan iemand anders dat jou vertellen.
Hmm das balen. Ik ga liever ook niet spuiten want dan gaan alle lieverheersbeestjes en andere belangrijke insecten ook dood... Iemand een idee wat ik er tegen kan doen?

Wijbrouwers

De eerder gegeven tip om lavameel (basaltmeel werkt ook) te gebruiken werkt ook tegen tripsen (en schaadt de lieveheersbeestjes niet).

Hopstekken zijn wat zwakker waardoor ze eerder ten prooi vallen aan bladluis en trips.
Lavameel bestrijdt niet alleen de trips en de bladluis, de plant neemt tevens de mineralen op en wordt sterker.

Michiel_dL

Goede tip over het gebruik van lavameel voor het bestrijden van luizen en tripsen!
Ik heb dit jaar een gigantische luizenplaag op mijn 2 planten, gelukkig hebben (met een beetje hulp) de lieveheersbeestjes de hopplanten gevonden en eitjes gelegd. Het aantal luizen begint nu weer minder te worden en de planten lijken er verder weinig last van te hebben. Er zitten alleen veel zwarte plekjes op de bladeren, waarschijnlijk door bepaalde schimmels die de luizen met zich meebrengen.

Er beginnen zich momenteel weer bloemen te vormen, dus ik denk dat de plaag net op tijd weg zal zijn. Ik heb tevens dit jaar een paar dennenappels onderaan de planten gelegd, ongeveer 5 per plant. Hierin kunnen allerlei nuttige beestjes schuilen, zoals lieveheersbeestjes maar ook oorwurmen. Deze laatste eten zowel luizen als tripsen en zijn daardoor multifunctioneel. Vaak wonen er al een aantal oorwurmen in de dennenappels die je uit het bos haalt, dus die kunnen meteen aan het werk. Tegen luizen zijn oorwurmen overigens minder effectief dan lieveheersbeestjes(larven), maar er zitten in ieder geval geen tripsen op de planten.

LAM

Beste hobbytelers, ik heb voor de tweede keer nogal wat probleempjes met mij Saaz plant. De plant ziet er nu zo uit. Ze heeft voldoende water gehad maar wel een luizen, tripsen en slakkenplaag overleefd. Zou dat de reden kunnen zijn voor de nogal treurige uitstraling? En iemand tips die ook alle 3 de problemen heeft gehad?
LAM

IMG-20220811-WA0020.jpg

Edit: ik heb de plant ook voldoende N en Mg gegeven.

CeesM

Het lijkt mij dat het stuk dat tegen de muur hangt te heet is geworden.

hansHalberstadt

ik heb er dit jaar nauwelijks energie inggestopt omdat ik nog een overvloed aan hop heb van vorig jaar. Dus weinig aandacht besteedt aan water geven of voeding etc. naast mijn Northern Brewer heb ik nog een kleine Cascade plant en dit jaar een Perle. Maar die Perle is al een keer bijna vergiftigd door rotting van de aarde die erbij zat en teveel water in het voorjaar, maar komt er nu weer bovenop door hem over geplant te hebben. De Cascade was bijna verdroogd door even niet opletten met de droogte. Dus dit jaar verwacht ik er niet veel van maar moet ze wel in leven zien te houden voor betere tijden.

Josss

Bij twee planten (Cascade en die franse waarvan ik de naam steeds vergeet) heb ik ook bruine bladeren aan de onderkant. Een stekje van een landgoed doet het redelijk goed. Die staat dichter bij het huis, meer schaduw misschien.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.