Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Invriezen van gist  (gelezen 84746 keer)

Offline Henielma

• Super lid
  • Land: nl
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
Re: Invriezen van gist
« Reactie #50 Gepost op: 19-09-2008 23:21 u »
Jasper,

Ik heb dat niet zelf verzonnen maar het komt uit de nieuwsbrief van de Deltabrouwers, januari 1977, aangevuld met opgedane ervaringen en het is geschreven door Vertaling: Nico Vonk en een beetje bijgewerkt met ervaringen van Louis Spoelstra. Ik heb zelf de invulling met die spuitjes toegevoegd.

De informatie staat op de site van de Deltabrouwers onder de menukeuze Bierbrouwtips, Gisthergebruik.

De informatie is oud dat geef ik grif toe. Als iemand goede ervaringen heeft met invriezen zonder extra water dan lees ik dat graag. Want dat mengen met water is lastig. Maar als het enigszins vloeibaar blijft dan zakt de glycerine in de loop van de tijd uit en komt de gist bloot te liggen en vriest kapot. Volgens mij is het idee dat de glycerine tussen de celwanden blijft zitten en dient als een elastisch buffer zodat de celwanden niet kapot geprikt worden door de ijskristallen.

Maar er zijn ook mensen die de gistslurrie zo invriezen en dat schijn je ook te kunnen opkweken, blijkbaar blijft er ook dan nog wat over wat leeft.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #51 Gepost op: 19-09-2008 23:27 u »
uit de nieuwsbrief van de Deltabrouwers, januari 1977

:o volgens mij bestonden de Deltabrouwers toen nog niet... ;D

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #52 Gepost op: 19-09-2008 23:30 u »
De datum staat nu ook niet meer erbij op hun site maar toen ik dat 2 jaar geleden naar Word kopieerde stond die tekst erbij. Wat ervan waar is kan ik niet nagaan.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #53 Gepost op: 20-09-2008 16:19 u »
Ik neem 1 deel glycerol en 2 delen slurry (of gesuspendeerde gist van de plaat).
Dat gaat totnogtoe goed. In mijn vriezer lijkt het niet geheel te bevriezen, in die van Herman wel.
Momenteel heb ik nog buisjes van 10-50 ml, maar ik ben bezig met een overgang naar buisjes van 2 ml (heb daar ook een zakje van :) )

Ik heb ook ervaring me zo ingevroren gist (zonder glycerol) en daar valt ook nog uit op te kweken na een jaar en zonder veel moeite.

Naar verloop van tijd zal er sterfte optreden, als dit 50% is met glycerol na 1 jaar hou je uitgaande van 1 ml gist nog 05, ml over om op te kweken. Dat moet voldoende zijn, maar bij grotere volumina heb je grotere reserves...

Offline dennis

• WHO Wageningen
  • Super lid
  • Drink je vrijheid!
    • Stadsbrouwerij Wageningen
« Reactie #54 Gepost op: 28-02-2009 06:52 u »
Hey luitjes,

Gisteren heb ik twee spuitjes met gist + 10% glycerol (glycerolum, 100%, gekocht bij de drogist) ingevroren.  Nu is glycerol een officiële Europese hulpstof (E422) maar ik zou straks toch zo weinig mogelijk in mijn bier willen hebben.  Op het lab, 13 jaar geleden, gebruikten we ook glycerol om in te vriezen maar de resultaten van die experimenten gingen we niet opdrinken!
Nu heb ik 2 ml gebruikt, dus dat is al weinig, maar is er een mogelijkheid dat de hoeveelheid glycerol in mijn uiteindelijke bier nog minder wordt? 

Glycerol is vrij zwaar dus het bezinkt en als ik dat zou zien in de eerste starter dan zou ik de gistsuspensie kunnen afgieten.  Maar ik zag de glycerollaag niet echt terugkomen nadat ik de spuitjes goed geschut had dus weet niet of het op deze manier zou lukken.  Een ongunstige bijkomstigheid voor deze methode zou natuurlijk zijn dat gist ook bezinkt en ik dan het 'kind met het badwater weggooi'.

Stel dat het niet bezinkt dan zou een starter in twee stappen (opkweken, 2/3de decanteren, verder opkweken, 2/3de decanteren voor enten) het percentage glycerol terugbrengen naar ongeveer 0.2 ml.  In een volume van 20 liter wort is dat 1 promille. Als dit werkt dan weet ik niet waar ik me eigenlijk druk over maak.

Doet glycerol misschien mee met het metabolisme van de gist en zal het als voeding verbruikt worden?

Offline Nerro

• Super lid
  • Brouwerij de lachende luiaard
« Reactie #55 Gepost op: 28-02-2009 08:08 u »
Glycerol lost prima op in water dus als je van je glycerol suspensietje een starter maakt kun je het gewoon afschenken daarna.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #56 Gepost op: 28-02-2009 11:23 u »
Ik zou ook iets meer glycerol doen.
1 deel glycerol + 2 delen gist (slurry) doe ik meestal, maar vaak ook een beetje uit de losse pols.

Glycerol hoef je straks niet op een of andere manier uit je starter te halen, want de gist kan er wel wat mee, en anders jij wel :)

Niet te verwarren met Glycol!

Offline Nerro

• Super lid
  • Brouwerij de lachende luiaard
« Reactie #57 Gepost op: 28-02-2009 18:11 u »
Glycerol wordt ook gewoon metabolitisch en catabolytisch verwerkt door de gist. Wat resteert schenk je af. Het is sowieso niet giftig maar het kan natuurlijk wel de viscositeit van je product verhogen.

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #58 Gepost op: 28-02-2009 21:16 u »
Dat zeg ik, . . .
;)

Offline dennis

• WHO Wageningen
  • Super lid
  • Drink je vrijheid!
« Reactie #59 Gepost op: 01-03-2009 06:48 u »
Dank.  Ik denk dat ik redelijk gerust gesteld ben en verder ga met het experiment.

Offline PietO

• Super lid
  • DeGulleGamel
    • Bergsch Bierbrouwers Gilde
« Reactie #60 Gepost op: 01-03-2009 11:35 u »
Ik denk dat ik redelijk gerust gesteld ben en verder ga met het experiment.
je kan ook altijd nog het volgende uitproberen als het niet lukt "Cryobank met glaspareltjes" http://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php/topic,10684.0.html

Offline weed

• Super lid
« Reactie #61 Gepost op: 01-03-2009 12:11 u »
glycerolum, 100%, gekocht bij de drogist

Na verschillende drogisterijen bezocht te hebben heb ik bij Brouwland glycerol (E422) aangeschaft.
De drogisterijen wilden hun glycerol niet meegeven nadat ik verteld had wat de bedoeling was.
Volgens hun was de glycerol die ze aanboden enkel geschikt voor huidverzorging en niet zuiver genoeg voor gebruik in voedingswaren.

De aangeboden glycerol bij deze drogisterijen waren bruine flesjes met een etiket waarin paars verwerkt zat.
Heb jij andere zo ja welke ? en wordt hierover iets op het etiket vermeld?

Groet, Ronald

Offline dennis

• WHO Wageningen
  • Super lid
  • Drink je vrijheid!
« Reactie #62 Gepost op: 01-03-2009 13:39 u »
Hmm, ik zal het nog eens navragen.  Ik heb 100% glycerol gekregen, ze hebben het overgeschonken van een grotere fles.  Ik denk niet dat ik expliciet 'voedselbereiding' heb gezegd.  :-\

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #63 Gepost op: 01-03-2009 17:28 u »
Ik heb die van mij van vd kooy. Is ook bedoelt om in dranken te gebruiken dus dat zit wel goed!

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #64 Gepost op: 15-07-2009 16:19 u »
Mannen,

Wat is nu eigenlijk de verhouding van Glycerine/gistslurry?
2 op 1 of zo?
 :weetniet:

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #65 Gepost op: 15-07-2009 16:24 u »
Ja zo ongeveer, ik doe een klein pipet puntje gist in de ampull en vul deze aan met glycerine. De verhouding komt niet zo heel nauw denk ik...

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #66 Gepost op: 15-07-2009 16:37 u »
Ik doe het invriezen als volgt:
Verdun één deel glycerol (1,26 gr/ml) met twee delen kokend heet water. Voor vier spuitjes bijvoorbeeld 12,6 gr glycerol en 20 gr water. Deze hoeveelheden afwegen in een kopje. Om het te bewaren deel van de giststarter in te vriezen hoef je nu alleen maar 1 deel (6 ml opzuigen in 10 ml spuitje) van het glycerol/water mengsel te mengen met 1 deel actieve giststarter (6 ml opzuigen) en dit in een schoon en steriel gemaakt gistbuisje, goed afsluitbaar flesje of potje te doen en vervolgens in te vriezen. Je kunt kleine afsluitbare 10 à 15 ml buisjes kopen.
Een heel goede ervaring is om het mengsel op te zuigen in kleine spuitjes van 10 ml, deze zijn altijd steriel verpakt zodat je ze zo kunt gebruiken: het tuitje van de spuit hou je even in de gasvlam en dan dichtknijpen met een tangetje.

Offline bjgodefr

• Senior lid
« Reactie #67 Gepost op: 15-07-2009 16:39 u »
En hoe zorgen jullie ervoor dat de glycerine-gist mengeling homogeen blijft? Schudden als het flesje rond de 1°C hangt?
Als je het mengsel opbergt in de diepvries zonder meer dan heb je een deel bevroren glycerine en een deel bevroren gist...

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #68 Gepost op: 15-07-2009 17:01 u »
Citaat
Verdun één deel glycerol (1,26 gr/ml) met twee delen kokend heet water.
En hier snap ik dus niets van.
Je wilt het gist beschermen tegen ijskristallen, maar er wordt wel water toegevoegd (= tegenstrijdig).
Is het water verplicht om toe te voegen?
Er zit toch al water in de slurry?
 :weetniet:

Offline RobinB

• Super lid
« Reactie #69 Gepost op: 15-07-2009 17:05 u »
In invriesmedia wordt vaak een 10% verdunning gebruikt.
Water uit de slurry reken ik hierin mee (toch vaak vrij waterig)!

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #70 Gepost op: 15-07-2009 17:10 u »
Dus het is toch voornamenlijk glyserine waar het mengsel uit bestaat?
Toch iets van 1 deel slurry (uit de CCT) en 2 delen glyserine?
Is dit bij de apotheek te krijgen?
Zijn de ampulen sterriel?
Tikje met de magnetron?

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
    • De Bier Brouwer
« Reactie #71 Gepost op: 15-07-2009 17:12 u »
Is dit bij de apotheek te krijgen?

Ja, dat is wel relatief duur, maar omdat je zo weinig gebruikt doe je er ook weer vrij lang mee

Zijn de ampulen sterriel?

Daar ga ik vanuit....

Tikje met de magnetron?
:neenee: 'k denk niet dat het materiaal daarvoor geschikt is.... Ze zijn wel te hergebruiken (Zuinige hollander.. ;D )

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #72 Gepost op: 15-07-2009 17:36 u »
Dus droog is in dit geval afdoende.
En uit de fabriek zijn ze dus steriel.

Offline Hopmans

• Super lid
« Reactie #73 Gepost op: 15-07-2009 17:52 u »
Ik zou ook iets meer glycerol doen.
1 deel glycerol + 2 delen gist (slurry) doe ik meestal, maar vaak ook een beetje uit de losse pols.

OK, ik heb de topic ff rustig doorgelezen.
Het is dus net andersom, en het loopt niet zo nauw zie ik.
Dan ga ik van de week eens wat invriezen.
 :degroeten:

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #74 Gepost op: 15-07-2009 17:58 u »
Brouwland heeft glycerine. Als je deze onverdund gebruikt mengt deze heel slecht met de gist waardoor de glycerine niet bevriest maar de gist niet beschermt is door de  glycerine omdat ze niet vermengd zijn.
Verder is het de bedoeling dat het geheel wel hard wordt door het invriezen anders zakt de glycerine alsnog uit.