Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Invriezen van gist  (gelezen 84799 keer)

Offline MH

• Vol lid
  • Land: nl
Re: Invriezen van gist
« Reactie #25 Gepost op: 18-07-2007 21:54 u »
Heeft iemand een idee of de tijd dat de gist is ingevroren ook van invloed is op de uiteindelijke smaak?

Ik denk het niet want als het goed is moet je weer dezelfde gist krijgen als de gist die ingevroren is met dus dezelfde eigenschappen. Wat er natuurlijk altijd kan gebeuren is dat er spontaan mutaties optreden die de eigenschappen van de gist kunnen veranderen. Ik kan me voorstellen dat een gist in niet optimale omstandigheden zich probeert aan te passen totdat hij de niet optimale omstandigheden de baas kan (=evolutie). Maar nu draaf ik misschien te ver door... ;D

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline RobinB

• Super lid
  • Nooit geschroten is altijd mis!
« Reactie #26 Gepost op: 19-07-2007 08:56 u »
Ze hebben ruim een half jaar in de vriezer gelegen en kwamen zo uit een flesje.
Smaakveranderingen verwacht ik ook niet aangezien er niet zo gek veel gebeurd bij -20.
Alle cellulaire processen liggen stil aangezien deze vloeibaar water en/of een hogere temperatuur nodig hebben.
Ook overige chemische processen verlopen traag bij die temperatuur.
DNA is erg stabiel, normaal treden mutaties vooral op bij delingen. Aangezien de cellen in de vriezer ook niet delen vang je daar ook een heleboel mee weg.

Al met al wilde ik alleen aangeven dat alle gist niet dood gaat door invriezen. Ik denk zelf dat hooguit de helft of minder dood zal gaan door invriezen. Afhankelijk van je uitgangsmateriaal zal je in het algemeen genoeg overhouden om een nieuwe hoeveelheid op te kweken.

Het staat verder als een paal boven water dat invriezen in Glycerol een betere overleving oplevert. Ik had toen echter geen glycerol in huis en wist (vanwege mijn werk) dat veel bacterien zo invriezen ook wel overleven...

Offline Remco

• Junior lid
  • **
    • www.brouwlog.nl
« Reactie #27 Gepost op: 03-03-2008 08:30 u »
Allo,
Ik wil  ook wat meer met gist aan de gang.
En omdat ik zelf veel waarde hecht aan het zelf proberen en zo zelf ontdekken en beter het hoe en waarom snappen.
Een van de dingen is dus invriezen van gist. Enkel ik kan niet geheel snappen wat hiermee wordt bedoeld.

Hans,
In 10% suikerwater denk ik toch ongeveer een half jaar tot een jaar

Wat is 10% suikerwater? Misschien dat ik te moeilijk denk maar is dat dan bijvoorbeeld 1 gram suiker op 9 gram water?

Schuine buizen (op agar dus) zijn ook ongeveer een half jaar tot een jaar goed te houden, afhankelijk van de kwaliteit van de schuine buis en de temperatuur. Hoe kouder (dwz boven de 0 graden) hoe beter.

Waarom wordt er altijd gesproken over "schuine buizen"?

Offline Ronnie

• Reynaert Wijn- en Bier Gilde
  • Super lid
  • Land: be
  • Medewerker Reynaert Wijn-makers & Brouwers Gazet
« Reactie #28 Gepost op: 03-03-2008 09:26 u »
Wat is 10% suikerwater? ... is dat dan bijvoorbeeld 1 gram suiker op 9 gram water?
Waarom wordt er altijd gesproken over "schuine buizen"?

Juist, 1 g op 9 g water.

Ik dacht: Omdat een proefbuisje na de ent schuin gelegd wordt voor de nieuwe groei en bewaring, alzo heeft men een groter bovenoppervlak waar de gistlaag groeit. Heb ik goed geraden?

???

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #29 Gepost op: 03-03-2008 09:48 u »
Helemaal goed Ronnie.

Offline Henielma

• Super lid
  • Eerste glas eigen bier!
    • Henielma
« Reactie #30 Gepost op: 03-03-2008 18:47 u »
Maar volgens mij heeft suikerwater niets te maken met invriezen volgens mij. Suikerwater wordt gebruikt om in de koelkast te bewaren en glycerine om in de diepvries te bewaren.

Offline Remco

• Junior lid
  • **
    • www.brouwlog.nl
« Reactie #31 Gepost op: 05-03-2008 08:32 u »
Aha, zie.. 't is niet zo moeilijk als je de verklaring voor iets weet :)
Ik ga gewoon eens aanrommelen. Eens zien wat ik voor elkaar kan krijgen.
Lijkt me leuk. Nu heb ik afgelopen weekend twee batchen geheveld.
Een brouwsel van 1 en een brouwsel van 2 weken oud.
Ter vergelijking heb ik eens wat van de gistkoeken in twee glazen gedaan met wat water en een schepje suiker.
Die van twee weken had er meer moeite mee dan de koek van een week oud.
Maar op beide in een uurtje een dikke schuimlaag  :beersmiley:
Simpel, voorspelbaar en leuk om te zien  :biersmile:

Offline Remco

• Junior lid
  • **
    • www.brouwlog.nl
« Reactie #32 Gepost op: 16-03-2008 17:03 u »
Ik ben even de weg kwijt...   :weetniet:
Op dit forum (en ook andere internetpagina's) worden glycerol en glycerine in een adem genoemd.
Of zelfs met een = teken vergeleken met elkaar.

Toen ik er naar vroeg vertelde mijn drogist hier dat glycerol een antivries was. Dat hadden ze niet.
Dan moest ik bij een autospeciaalzaak gaan zoeken.. Nou dan zal ik dat wel niet nodig hebben me dunkt.
Glycerine hadden ze wel dus nam ik daar maar zo'n potje van mee (kostte toch niet veel).
Ik zit nu te lezen en zie staan: voor soepele huid o.a. handen en voeten   ???
Nee, nee, nee... ik wil zien: voor het invriezen van gist  ;D

Anyway, is dit wat ik zoek? Ik heb er zo mijn twijfels bij omdat ik het niet echt vind klinken als
dat ik dit over een jaar uit de vriezer haal en mijn starter mee ga maken.

Kan iemand duidelijk maken wat het verschil tussen beide stoffen is? Heb ik de juiste?
En hoe ik hiermee te werk ga voor mijn uiteindelijke doel om een gist in te vriezen?

Hier de plaatjes van het spul wat ik heb.
(moment... even plaatjes maken...)

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #33 Gepost op: 16-03-2008 17:06 u »
Op dit forum (en ook andere internetpagina's) worden glycerol en glycerine in een adem genoemd.
Of zelfs met een = teken vergeleken met elkaar.

Glycerine = glycerol = geschikt voor invriezen van gist. Glycol is antivries en giftig.

Hopbier

Offline Remco

• Junior lid
  • **
    • www.brouwlog.nl
« Reactie #34 Gepost op: 16-03-2008 17:18 u »
Tjonge... mijn fotokunsten zijn niet snel genoeg  :D haha
Er is dus een derde met de naam glycol.
Klinkt raar maar ik kan met herinneren van discovery fbi programma's dat moordenaars wel eens antivries gebruiken als gif. Daarom vond ik het allemaal zo raar dat glycerol als antivries werd aangewezen.

Maar dat is dus niet zo als ik het goed begrijp.

Hier toch nog even het plaatje:

Offline Drents Hopbier

• Super lid
« Reactie #35 Gepost op: 16-03-2008 17:24 u »
Klinkt raar maar ik kan met herinneren van discovery fbi programma's dat moordenaars wel eens antivries gebruiken als gif.

Het is niet zo'n sterk gif. Potentiële moordenaars zou ik iets anders (af dan wel aanraden).
Zie ook http://nl.wikipedia.org/wiki/Etheenglycol

Hopbier

Offline goom

• Super lid
  • lekker bier = niet vies
« Reactie #36 Gepost op: 16-03-2008 18:32 u »
Even wat chemische toelichting.
Zowel glycol als glycerol behoren tot de familie van polyolen.
Dit zijn verbindingen met meerdere OH verbindingen aan een C-atoom.
Glycol, ook wel ethaandiol of antivries genoemd, bevat 2 C-OH verbindingen.
Glycerol, ook wel glycerine of propaantriol genoemd, bevat 3 C-OH verbindingen.
Beiden hebben ze een zoetige smaak. Echter is glycerine uit een drietal C-atomen opgebouwd terwijl glycol iot een tweetal c-atomen opgebouwd is.
Het effect van die ene C-atoom extra is wel navenant. Glycol is beduidend giftiger dan glycerine die veel minder giftig is (alle stoffen zijn giftig en hebben elk hun eigen giftigheidsgrens).
Meer weten? Dan hoor ik dat graag.

Offline Remco

• Junior lid
  • **
    • www.brouwlog.nl
« Reactie #37 Gepost op: 19-03-2008 19:07 u »
Neuh, is helder... Soms is het gewoon niet makkelijk om te weten te komen wat je precies moet vragen in de winkel.
En als het daar dan ook nog eens onduidelijkheid wordt dan ben ik zo de weg kwijt. Veel lezen betekend dan soms veel bomen en het bos niet meer zien  :pan:
Maar nu snap ik het tenminste. Bedankt daarvoor!

Heb ik nu wel het juiste potje? Als ik het goed heb begrepen allemaal van hierboven dan is het antwoord Ja...  :hoera:

Hoe ga ik hier nu mee verder? Moet er een gistkolonie bij? Aanlengen? Gistkoek er in? Rechtstreeks vanuit het vloeibare gistzakje van de Wyeast? Ik ga wel even lezen eerst voordat ik een open deur in gooi  :leren:

Offline Nikolaj

• Eerste berichten geplaatst
  • *
« Reactie #38 Gepost op: 23-05-2008 22:39 u »

de smaak is niet goed meer, er zit een lichte "zeepsop" smaak aan

Toen ik dit las moest ik denken aan de productie van zeep, daarbij is glycerine een bijproduct. Dat zou misschien verklaren hoe de zeepsmaak eraan komt?

Offline goom

• Super lid
  • lekker bier = niet vies
« Reactie #39 Gepost op: 24-05-2008 10:20 u »
Als glycerine veresterd wordt dan krijg je inderdaad zeep.

Offline Edgar

• Super lid
« Reactie #40 Gepost op: 24-05-2008 10:28 u »
Eerder in dit topic wordt duidelijk dat het gebruik van (de juiste) glycerine geen zeepsmaak zou moeten geven.

Offline William

• Maasland thuisbrouwers genootschap
  • Super lid
  • kloek, kloek, kloek en gezondheid!
    • Kloekus
« Reactie #41 Gepost op: 19-09-2008 21:15 u »
Ik heb via via steriele buisjes (cryogene buisjes) geregeld die je uitstekend kunt invriezen zonder dat ze gaan lekken o.i.d. Ze hebben een volume van 2 ml. Hierin wil ik sediment van mijn giststarters (1.5 ml) mengen met een beetje glycerol (0.5 ml) en dit in de vriezer bij -15 ºC bewaren.

Hoe is jullie inschatting of je met zo'n 1.5 ml gistsediment voldoende snel een giststarter van 1 liter kunt maken?

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #42 Gepost op: 19-09-2008 21:23 u »
Ik gebruik injectiespuitjes van 10 ml waarin ik 6 ml giststarter opzuig en daarna 6 ml een mengsel van water en glycerol. Dit is in ieder geval voldoende om een liter starter te maken. Het zou best kunnen dat een kwart hiervan (1,5 ml ) ook voldoende is.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #43 Gepost op: 19-09-2008 21:25 u »
Ik heb een tijdje geleden (langer dan een jaar geleden) een gistbank gemaakt hierin zat slechts een entnaalt met gist per reageerbuis. Deze werden niet ingevroren. Maar snel een starter maken was geen probleem...

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #44 Gepost op: 19-09-2008 21:26 u »
Lukt het om de gist en de glycerol voldoende te mengen (glycerol lijkt me nogal visceus of verdun je juist daarom met water) en waar kun je eigenlijk glycerol kopen?

Ik heb een tijdje geleden (langer dan een jaar geleden) een gistbank gemaakt hierin zat slechts een entnaalt met gist per reageerbuis. Deze werden niet ingevroren. Maar snel een starter maken was geen probleem...

Dat klinkt goed

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #45 Gepost op: 19-09-2008 21:33 u »
Het onderstaande geeft mijn werkwijze weer:

Verdun één deel glycerol (1,26 gr/ml) met twee delen water. Voor vier spuitjes bijvoorbeeld 12,6 gr glycerol en 20 gr water. Deze hoeveelheden afwegen in een kopje roeren en daarna 5 minuten koken en weer afkoelen. Om het te bewaren deel van de giststarter in te vriezen hoef je nu alleen maar 1 deel ( 6 ml opzuigen in 10 ml spuitje) van het glycerol/water mengsel te mengen met 1 deel actieve giststarter ( 6 ml opzuigen) en dit in een schoon en steriel gemaakt gistbuisje, goed afsluitbaar flesje, potje of spuitje te doen en vervolgens in te vriezen. Je kunt kleine afsluitbare 10 à 15 ml buisjes kopen.
Een heel goede ervaring is om het mengsel op te zuigen in kleine spuitjes van 10 ml, deze zijn altijd steriel verpakt zodat je ze zo kunt gebruiken: het tuitje van de spuit hou je even in de gasvlam en dan dichtknijpen met een tangetje.
Wanneer de spuitjes in de vriezer liggen neem ze er dan ieder kwartier of half uur uit om alles goed door te schudden zodat de zwaardere glycerine niet uitzakt. Na twee uur is de hele oplossing gestold. Wanneer er in verhouding teveel glycerine inzit raakt het spul nooit ingevroren omdat glycerine een zeer laag vriespunt heeft.

Offline Edwin

• Super lid
  • Onrooise Bierbrouwerij
    • Onrooise Bierbrouwerij
« Reactie #46 Gepost op: 19-09-2008 21:36 u »
en waar kun je eigenlijk glycerol kopen?

Ik dacht dat je bij de apotheker glyserol kon krijgen.

Edwin

Offline Henielma

• Super lid
    • Henielma
« Reactie #47 Gepost op: 19-09-2008 21:37 u »
Oh, ja vergeten te melden. Brouwland heeft glycerol.

Offline EBC

• Super lid
  • Beer blings us together.
    • Perron Bieren
« Reactie #48 Gepost op: 19-09-2008 21:56 u »
...Wanneer er in verhouding teveel glycerine inzit raakt het spul nooit ingevroren omdat glycerine een zeer laag vriespunt heeft.

En volgens mij is dat nu juist de enige juiste werkwijze. Het spul mag niet vast worden...

Offline William

• Super lid
    • Kloekus
« Reactie #49 Gepost op: 19-09-2008 22:02 u »
En volgens mij is dat nu juist de enige juiste werkwijze. Het spul mag niet vast worden...

...want je wilt geen kristallen die de gistcel kapot prikken?

Maar blijkbaar heeft Henielma wel goede resultaten met opkweken. Misschien gaat het stollen bij hem redelijk mild en is er niet veel vriesschade.