Advertentie Brouwland

Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Invriezen van gist  (gelezen 84703 keer)

Offline wernerthefox

• Vol lid
  • Land: 00
  • Hobbybrouwen.nl is mijn informatiebron
Re: Invriezen van gist
« Reactie #175 Gepost op: 29-03-2020 21:13 u »
3.   Welke buisjes koop je ? Deze ? https://www.Brouwland.com/nl/onze-producten/meten-labo/glaswerk/proefbuizen-en-toebehoren/d/proefbuis-160x16-mm-schroefdop

grts
Ik heb ze gekocht bij Aliexpress. Zoek op Eppendorf tubes. Duurt wel even Brouwland is sneller.

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Hopfenfox

• Senior lid
  • Land: nl
« Reactie #176 Gepost op: 01-06-2021 14:30 u »
Per brouwsel probeer ik een stapje in het proces te verfijnen of toe te voegen. Zo ben ik pas begonnen met opkweken van gist (IJ, La Trappe, Westmalle) en dat ging prima. De volgende stap is een of meer potjes slurry van elke opgekweekte gist met glycerol in te vriezen. De potjes zijn onderweg en alles is verder in huis.

Mijn vraag is nu: hoe krijg je die paar ml opgekweekte gist netjes in zo'n buisje? Als ik elke keer een steriele ophaalspuit moet gebruiken is dat ook zonde, ik gebruik liefst zo weinig mogelijk wegwerpplastic. Hoe pakken jullie dat aan? Een gebruikte elke keer steriel krijgen zal ook niet meevallen lijkt me.

Offline Simonsj

• Vol lid
  • Fanatieke prutser
« Reactie #177 Gepost op: 01-06-2021 14:38 u »
Per brouwsel probeer ik een stapje in het proces te verfijnen of toe te voegen. Zo ben ik pas begonnen met opkweken van gist (IJ, La Trappe, Westmalle) en dat ging prima. De volgende stap is een of meer potjes slurry van elke opgekweekte gist met glycerol in te vriezen. De potjes zijn onderweg en alles is verder in huis.

Mijn vraag is nu: hoe krijg je die paar ml opgekweekte gist netjes in zo'n buisje? Als ik elke keer een steriele ophaalspuit moet gebruiken is dat ook zonde, ik gebruik liefst zo weinig mogelijk wegwerpplastic. Hoe pakken jullie dat aan? Een gebruikte elke keer steriel krijgen zal ook niet meevallen lijkt me.

Ik heb op ali express een van glas gekocht. Langer model zodat je makkelijk uit een flesje of iets dergelijks kan tappen.  Schuine buis neemt het minste ruimte in. Ik ben naar de apotheek gegaan voor ik meen 15 ml potjes. 30 ct stuk als ik me goed herinner. Denk dat de apotheek ook een ophaalspuitje moet hebben van glas.

Offline Hopfenfox

• Senior lid
« Reactie #178 Gepost op: 01-06-2021 15:59 u »
Ik heb op ali express een van glas gekocht. Langer model zodat je makkelijk uit een flesje of iets dergelijks kan tappen.  Schuine buis neemt het minste ruimte in. Ik ben naar de apotheek gegaan voor ik meen 15 ml potjes. 30 ct stuk als ik me goed herinner. Denk dat de apotheek ook een ophaalspuitje moet hebben van glas.

Is de opening van zo'n glazen pipet breed genoeg om de relatief dikke gist op te zuigen?

Offline Simonsj

• Vol lid
  • Fanatieke prutser
« Reactie #179 Gepost op: 01-06-2021 16:52 u »
Ik twijfel een beetje wat je van plan bent. Wil je kleine monsters invriezen en opkweken alvorens de brouwdag? Of wil je meer afnemen en invriezen als zijnde kant en klaar? Dat laatste ivm vitaliteit zou ik niet doen.

Bij optie 1 heb je heel weinig nodig. Of je nu 1ml of 10ml slurrie hebt maakt niet zoveel uit. Het hoeft ook geen slurrie te zijn omdat gistcellen door de complete vloeistof zitten. Na een coldcrash krijg je uiteindelijk ook nog koolzuur.

Ik krijg het prima opgezogen en tot nu toe, alles wat uit de vriezer komt doet het na verloop van een dag tot enkele dagen.

Offline Hopfenfox

• Senior lid
« Reactie #180 Gepost op: 01-06-2021 19:09 u »
Invriezen van een paar ml om later op te kweken met een starter inderdaad. Dus heb ik max 5 ml nodig, en die zou ik denk ik opnemen uit de dikke laag die onderin de starter zit die ik nu aanmaak voor brouwen. Ik ga het gewoon proberen, dank je!