Hobbybrouwen > Grondstoffen

Invriezen van gist

(1/37) > >>

Roel1:
Hallo brouwers,

Net nieuw en gelijk al een vraag.

Ik ben begonnen met het uitproberen om gisten in te vriezen met glycerine, (twee delen giststarter en één deel glycerine), en een paar weken na het invriezen hiervan een giststarter gemaakt Het startte wel op maar langzamer dan normaal.
Ik heb deze gist gebruikt voor het maken van pils. Maar de smaak is niet goed meer, er zit een lichte "zeepsop" smaak aan die neigt naar chloor.
Ik weet absoluut zeker dat mijn materialen goed schoon en afgespoeld waren
Terwijl ik van diezelfde gist een staaltje heb genomen zonder glycerine, en daar was de smaak wel goed van.
Ik heb me laten vertellen dat glycerine smaakloos is, maar toch heb ik het vermoeden dat het komt door het glycerine gebruik.
Ik heb normale Wyeast pilsgist gebruikt.

Ik er misschien iemand die mij hier iets meer over kan vertellen en wat ik misschien verkeerd heb gedaan, of wat ik juist wel had moeten doen??

Roel Hoekstra

Herman:
Hoi Roel,

Hmm, je hebt wel twee kwaliteiten glycerol heb ik begrepen. Heb je de voedsel geeigende variant?
Wellicht is de hoeveelheid glycerine toch wat te groot?
Ik heb tot nu toe wel, zonder problemen, met in glycerol bewaarde gist gewerkt. Heb zelf echter nog niet ingevroren.

Herman

Roel1:
Hallo Herman,

Allereerst bedank voor je reactie.

Die glycerine heb ik bij mijn handelaar gekocht, niet wetende dat er verschillende soorten glycerine zijn. Ik ben er van uitgegaan dat het wel goed zou zijn.
Maar ik heb de fles erbij gehaald en inderdaad er staat op dat het wijn en bier een beetje aanzoet en dat zal dan het probleem ook zijn denk ik.
Is er ook een neutrale glycerine in de handel verkrijgbaar die niet aanzoet of een bijsmaak aan mijn bier geeft? En als dat zo is wat is de naam van het merk?
Ik zit nu met een plons bier waar het fijne vanaf is, en dat is natuurlijk zonde van het edele vocht.

Roel Hoekstra

Herman:
Hmm, geen idee dat het zo'n effect kan hebben. En om eerlijk te zijn kan ik ook niet voorstellen dat het de enige reden is. Wellicht was de ingevroren gist niet je dat. Kun je daar nog wat over zeggen?

Indien dat wel het geval is, is het raadzaam om de starter even te laten staan en alleen het bovenste deel te gebruiken voor een vervolgstarter. Op deze wijze laat je de glycerine wel achterwege en kun je volgens mij geen negatieve smaakeffecten hebben.

Alternatief is gistwassen, waarbij de zware delen neerslaan en alleen actieve gist overblijft.
http://www.geocities.com/iluvhops/menuitems/gist_lnk.html

Herman

Roel1:
Volgens mij kan het niet aan de gist hebben gelegen.
Ik heb een nieuw zakje (Wyeast pilsgist) opgestart en hiervan een gedeeltje vermengd met glycerine en ingevroren tot ik uiteindelijk 15 buisjes had.
Het andere deel (zonder glycerine) gewoon in de koelkast bewaard en later ook gebruikt, dit te controleren of er verschillen zouden ontstaan.

Ik denk dat wellicht de tweede oplossing die je aangaf het beste is.
Het nogmaals op starten zodat er geen glycerine meer in de tweede starter aanwezig is, en derhalve gevrijwaard blijf van ongewenste bijsmaken.

Roel Hoekstra

Navigatie

[0] Berichtenindex

[#] Volgende pagina

Naar de volledige versie