Invriezen van gist

Gestart door Roel1, 18-12-2002 22:46 u

Vorige topic - Volgende topic

Roel1

Hallo brouwers,

Net nieuw en gelijk al een vraag.

Ik ben begonnen met het uitproberen om gisten in te vriezen met glycerine, (twee delen giststarter en één deel glycerine), en een paar weken na het invriezen hiervan een giststarter gemaakt Het startte wel op maar langzamer dan normaal.
Ik heb deze gist gebruikt voor het maken van pils. Maar de smaak is niet goed meer, er zit een lichte "zeepsop" smaak aan die neigt naar chloor.
Ik weet absoluut zeker dat mijn materialen goed schoon en afgespoeld waren
Terwijl ik van diezelfde gist een staaltje heb genomen zonder glycerine, en daar was de smaak wel goed van.
Ik heb me laten vertellen dat glycerine smaakloos is, maar toch heb ik het vermoeden dat het komt door het glycerine gebruik.
Ik heb normale Wyeast pilsgist gebruikt.

Ik er misschien iemand die mij hier iets meer over kan vertellen en wat ik misschien verkeerd heb gedaan, of wat ik juist wel had moeten doen??

Roel Hoekstra

Herman

Hoi Roel,

Hmm, je hebt wel twee kwaliteiten glycerol heb ik begrepen. Heb je de voedsel geeigende variant?
Wellicht is de hoeveelheid glycerine toch wat te groot?
Ik heb tot nu toe wel, zonder problemen, met in glycerol bewaarde gist gewerkt. Heb zelf echter nog niet ingevroren.

Herman

Roel1

Hallo Herman,

Allereerst bedank voor je reactie.

Die glycerine heb ik bij m'n handelaar gekocht, niet wetende dat er verschillende soorten glycerine zijn. Ik ben er van uitgegaan dat het wel goed zou zijn.
Maar ik heb de fles erbij gehaald en inderdaad er staat op dat het wijn en bier een beetje aanzoet en dat zal dan het probleem ook zijn denk ik.
Is er ook een neutrale glycerine in de handel verkrijgbaar die niet aanzoet of een bijsmaak aan m'n bier geeft? En als dat zo is wat is de naam van het merk?
Ik zit nu met een plons bier waar het fijne vanaf is, en dat is natuurlijk zonde van het edele vocht.

Roel Hoekstra

Herman

Hmm, geen idee dat het zo'n effect kan hebben. En om eerlijk te zijn kan ik ook niet voorstellen dat het de enige reden is. Wellicht was de ingevroren gist niet je dat. Kun je daar nog wat over zeggen?

Indien dat wel het geval is, is het raadzaam om de starter even te laten staan en alleen het bovenste deel te gebruiken voor een vervolgstarter. Op deze wijze laat je de glycerine wel achterwege en kun je volgens mij geen negatieve smaakeffecten hebben.

Alternatief is gistwassen, waarbij de zware delen neerslaan en alleen actieve gist overblijft.
http://www.geocities.com/iluvhops/menuitems/gist_lnk.html

Herman

Roel1

Volgens mij kan het niet aan de gist hebben gelegen.
Ik heb een nieuw zakje (Wyeast pilsgist) opgestart en hiervan een gedeeltje vermengd met glycerine en ingevroren tot ik uiteindelijk 15 buisjes had.
Het andere deel (zonder glycerine) gewoon in de koelkast bewaard en later ook gebruikt, dit te controleren of er verschillen zouden ontstaan.

Ik denk dat wellicht de tweede oplossing die je aangaf het beste is.
Het nogmaals op starten zodat er geen glycerine meer in de tweede starter aanwezig is, en derhalve gevrijwaard blijf van ongewenste bijsmaken.

Roel Hoekstra

Pallieter

Hallo brouwers,

Graag had ik hier wat ervaringen gezien van brouwers die zelf met deze methode werken.
Als je hierover professionele mensen aanspreekt verwerpen ze deze methode omdat de gistcellen zwaar beschadigd zouden worden door de ijskristallen en de glyserine zou dit niet voorkomen.Zij zouden hiervoor speciale vriesunits hebben (-40 tot -80°c).Dus zeker niet in het budget van de amateur.
Volgens hun (kiho,Gent) zou de enige methode die in ons bereik ligt het bewaren op schuine agarslant zijn.

Graag reactie,groeten
                                                    Jan

Roel1

Hallo Jan,

Ook jij bedankt voor je reactie. ik zit hier in een gebied waar niet veel aan hobbybrouwen wordt gedaan. Dus alle wijsheid moet ik van dit soort forums en websites halen.

Maar om terug te komen op de gisten die ik ingevroren heb.
Ik heb nu twee keer zo'n ingevroren buisje opgestart.
Met de eerste was niets aan de hand, behalve dat het ongeveer één dag achter liep op de starter die ik er naast had, en dat was van het zelfde zakje gist, maar dan zonder glycerine, en zonder ingevroren te zijn geweest. Alles oké.

De tweede keer precies hetzelfde gedaan, maar toen merkte ik dat er op een gegeven ogenblik in de starter (die ingevroren was), slierten kwamen. en het leek net of de glycerine naar boven ging drijven. Het leken wel van die hele dikke olie druppels die  op water drijven.
Na ongeveer één tot anderhalve dag waren die ook weg.
De gisting heeft er volgens mij niet ondergeleden.
Maar wat er precies is gebeurd weet ik ook niet, daar ben ik te onervaren voor.
Ik vertouwde het niet, en heb beide starters bij het wort gevoegd.

Het zelfde wat Jan ook deed wil ik ook nog een keer herhalen, en dat is of er ook nog mensen zijn die hier ervaring mee hebben, daar zijn dit soort forums toch voor.

Graag zie ik van iedere brouw en bierliefhebber  een reactie tegemoet.

Roel Hoekstra

Arie

Zo, even een oud topic opgeduikeld.

Zijn er nog mensen die hun gist in de vriezer bewaren in glycerol stock's ?
En zo ja bij welke temperatuur vriezen jullie dan in ?
Zoals aangegeven doen wij dit op school ( met bacteriën ) ook in de -80 ºC vriezer. Ik vraag mij af of dit bij -20 ºC ook goed gaat.

:degroeten:

Arjan

oranjeboombiertje

Ik bewaar van bijna alle Wyeast die ik gebruik een beetje in de vriezer met glycerine. Ik heb al een tijdje niets meer opgekweekt uit de vriezer maar in het verleden heb ik er prima resultaten mee behaald. Het invriezen gebeurd dus gewoon bij -20, in de vriezer.

Wesley

William

Bij -20 ºC zal het glycerol/water mengsel waarschijnlijk vloeibaar blijven dus niet zoveel kans op vriesschade.
Als je dezelfde suspensie invriest bij  -80 ºC waarbij het invriezen langzaam gebeurt zou je wel schade kunnen oplopen.

Bevriezen door eerst in vloeibare stikstof te koelen (-196  ºC ??) en daarna bewaren bij -80 ºC zal dan wel weer goed gaan omdat je door het snelle diepe koelen voldoende kleine kristallen hebt geproduceerd die niets stuk maken.

stoker

Ik heb wel zin om een beetje gistboer te spelen.

Als je gist invriest in glycerol, dan dringt de glycerine toch niet in de cellen? en blijft daar dus water zitten, wat bevriest bij -18 en dus cellen kapotmaakt?

William

Goed punt. Waarschijnlijk zal veel schade plaatsvinden doordat de omgeving bevriest en kunnen zullen zich tot op zekere hoogte beschermen.

MH

Hoi,

Ook ik ben een newbie brouwer en dit is dan ook mijn eerste berichtje op dit forum.
In mijn dagelijkse leven ben ik werkzaam in een biotechnologisch laboratorium en werk dagelijks met schimmels, bacteriën of gisten. Ik bewaar mijn stammen altijd in ~10% glycerol (1 ml cellen + ~0.13 ml 87% glycerol) in een vriesbuisje. Dit buisje bewaar ik bij -80 ºC*. Als glycerol een nadelig effect heeft op de smaak van het bier dan zou ik een giststarter maken zonder glycerol. Dit zou ik dan doen door wat bevroren celmateriaal uit de vriesbuis te nemen (met een ent naald of ent oog) en daar dan een reinstrijk van te maken op een geschikte agar voedingsbodem. Je kan nu zien of er een besmetting in het buisje heeft gezeten. Met een kolonie zou ik dan een schuine agarslent aanenten (ik zou er wel meerdere maken) en bij voldoende groei zou ik deze buis gebruiken om er een giststarter mee aan te zetten. De rest van de buizen kun je dan bewaren in de koelkast. Dus in dit geval gebruik je de glycerol voor lange termijn opslag en de schuine buis voor korte termijn opslag.

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is.

Groet,
Marcel

*Bij -80 ºC kun je stammen jaren lang bewaren. Bij -20 ºC wat minder lang. Glycerol zorgt er inderdaad voor dat ijs kristallen de cellen niet doorboren en daardoor gaan de cellen niet kapot.

Arie

Forumleden,

Bedankt voor de antwoorden.  :lessmile: Hieruit maak ik op dat het heel goed mogelijk is om gist te bewaren in de -20 ºC vriezer.

Arjan

Hans (Lagos)

Citaat van: Hill67 op 18-07-2007  00:54 uen de schuine buis voor korte termijn opslag.

Koel bewaard rond de 4 tot 6 ºC, hoe lang is de gist zo goed te houden?

Oscar

Hans,

In 10% suikerwater denk ik toch ongeveer een half jaar tot een jaar

Adrie

Schuine buizen (op agar dus) zijn ook ongeveer een half jaar tot een jaar goed te houden, afhankelijk van de kwaliteit van de schuine buis en de temperatuur. Hoe kouder (dwz boven de 0 graden) hoe beter.

MH

Citaat van: Adrie op 18-07-2007  14:45 uHoe kouder (dwz boven de 0 graden) hoe beter.

Ik denk dat je bedoelt onder de 0 graden, toch?

MH

vergeet het vorige bericht (ik weet niet hoe ik die moet verwijderen). Ik begreep de boodschap van Adrie niet helemaal maar nu wel.

RobinB

Mja, eigenlijk is het niet correct om aan te bevelen, maar ik vries mijn gisten gewoon in.

En ze kunnen er best wel tegen. Heb nu 3x een ingevroren gist weer opgekweekt en was geen probleem.
Je moet ze wel rustig laten ontdooien, overnacht in de koelkast bijvoorbeeld.
En dan kunnen ze zo de eerste hoeveelheid wort in om verder op te schalen :)

Arie

Bedoel je dat je je gist invriest zonder glycerol ?

Arjan

Hans (Lagos)

Adrie bedoeld het bewaren van gist op de schuine buis of in een suiker oplossing, onder de nul graden gaat de gist zonder het gebruik van glycerol zeker dood, blijf je daar net boven dan overleeft de gist dat prima en is dus langer goed te houden.

MH

Het kan wel zonder glycerol alleen zal de kwaliteit (hoeveelheid levensvatbare cellen) afnemen. Als je een hoeveelheid ontdooit en daar zitten nog genoeg levende cellen in dan kun je daar nog best een kweekje mee aanzetten.

@RobinB: hoe oud waren die ingevroren cellen?

Jaap

Weet iemand misschien hoe Yeasthead vroeger de gist invroor? Ik heb laatst nog een vergeten pakje Delta-M van de bodem uit de vriezer gevist, en daar heb ik toch nog leven uit gekregen. Was een pakje uit 2001!
Volgens de verpakking zat er alleen pure gist in (en een zakje "activator salt"). Dat zou betekenen dat je gist ook zonder glycerol een behoorlijke tijd kunt invriezen.

Ps.
Er ligt nog een pakje Delta-X en -S in de vriezer, die zal ik later in het jaar nog eens proberen. Heeft iemand een idee of de tijd dat de gist is ingevroren ook van invloed is op de uiteindelijke smaak?

hansHalberstadt

Citaat van: Jaap op 18-07-2007  20:28 uWeet iemand misschien hoe Yeasthead vroeger de gist invroor?
Jaap,
Yeasthead (Sander Maassen) heeft mij ooit verteld dat hij inderdaad glycerol oplossing van 10% gebruikte.  Dat je na al die tijd nog levende delta M hebt bewijst dus dat het werkt.
Wees maar zuinig op die gisten. Ik heb ze ook al die tijd bewaard, (delta x,m,v,w,p,e,t) maar dan op agar en steeds trouw elke 9 maanden overgeent. Totdat er iets grandieoos misgaat, zoals een defecte koelkast bv, maar dat is gelukkig nog niet gebeurt.
Ik zal ze ook eens via de glycerol methode invriezen.
HansH.

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.