Hergisting op fles Quad komt niet op gang

Gestart door Ivke1984, 20-04-2022 22:14 u

Vorige topic - Volgende topic

Ivke1984

Beste forumleden,

Op 4-3 heb ik een quadrupel gebrouwen. Zie bijgevoegd recept.
Begin SG 1,091. Het wort 2 uur belucht en de hoofdgisting kwam goed op gang (vergisting op laten lopen van 17 C tot 22 C. dag na dag.
Op 36 L wort een giststarter gemaakt van 2,5 L. Trappist High Gravity(Wyeast). Starter goed belucht en op de magneetroerder laten staan.
8-3 een SG van 1,020. Toen heb ik het bier omgezet in een ander vat (hoofdvergisting was voorbij).
Op 30-3 heb ik het bier gebotteld met 8 g/l bottelsuiker SG was 1,010. Vandaag merk ik (na precies drie weken) dat de flessen niet/moeizaam op druk komen. Gaat dit nog goed komen? Naar aanleiding van een ander topic op dit forum heb ik de flessen vandaag omgekeerd en weggezet bij 24,5 C. Hebben jullie nog andere tips? Wat is de oorzaak? Heb ik het bier te lang laten staan voordat ik ben gaan bottelen?

Dank voor de reactie(s).

Groet Ivo   

Jacques

Laat het bier nog een tijdje warm staan. De hergisting kan langer duren bij een zwaar bier dat je meer dan 14 dagen hebt laten staan nadat de vergisting afgelopen was.
Om te voorkomen dat een bier niet op druk komt kun je bottelgist gebruiken.
Overigens is het altijd lastig om het juiste moment te kiezen voor het moment van het bottelen. Te vroeg bottelen kan zorgen voor te veel koolzuur in de fles. Lang wachten met bottelen kan tot autolyse leiden en een moeizame hergisting. Dat laatste kun je voorkomen door het gebruik van bottelgist.

Ivke1984

Bedankt voor je reactie Jacques, ik zal nog wat geduld betrachten en jullie verder op de hoogte houden. Mocht de nagisting niet op gang komen dan ga ik opnieuw doppen met bottelgist. Het is niet anders  :weetniet:  Groet Ivo

Eriks

Precies doen zoals je zelf al zegt, schudden is al genoeg (hoeft niet per se op z'n kop) en wacht vooral een maand of zo
Mijn speciale Belge duurde het ook 1,5 maand tot hij echt op druk was, terwijl dat een licht biertje is

Jacques

Citaat van: Ivke1984 op 20-04-2022  22:44 uBedankt voor je reactie Jacques, ik zal nog wat geduld betrachten en jullie verder op de hoogte houden. Mocht de nagisting niet op gang komen dan ga ik opnieuw doppen met bottelgist. Het is niet anders  :weetniet:  Groet Ivo

Wacht rustig. Flessen opnieuw openen betekent dat je bier ook eerder een oxidatiesmaak kan krijgen. Maar als je echt geen koolzuur op je bier krijgt is dat natuurlijk wel hetgeen je moet doen om geen plat bier te drinken.

Ivke1984

Dank voor de reacties het heeft gewerkt! De flessen zijn al goed op druk. Proost...zo blijkt toch weer dat geduld een schone zaak is.

Eriks

brouwerwaldonk

Citaat van: Eriks op 20-04-2022  22:48 uPrecies doen zoals je zelf al zegt, schudden is al genoeg (hoeft niet per se op z'n kop) en wacht vooral een maand of zo
Mijn speciale Belge duurde het ook 1,5 maand tot hij echt op druk was, terwijl dat een licht biertje is
Hoe jullie het klaar krijgen waarbij je 1,5 maand moet wachten voor het op druk is, is mij een raadsel. Hier is het bier altijd na enkele dagen op druk, wat doe je toch om 1,5 maand te moeten wachten. Groot raadsel.

Snelbier

Citaat van: brouwerwaldonk op 27-04-2022  15:22 uHoe jullie het klaar krijgen waarbij je 1,5 maand moet wachten voor het op druk is, is mij een raadsel. Hier is het bier altijd na enkele dagen op druk, wat doe je toch om 1,5 maand te moeten wachten. Groot raadsel.
In het noorden van hobbybrouwland lijken we/ze allergisch te zijn voor bottelgist..
Ik weet dat het vaak niet nodig is, mits, maar tenzij, verzin een excuus..
Ik gebruik bij geringste twijfel een oude tip van Brouwerwaldonk. Kost weinig, voor de echte Hollanders;
Vergisting dag 2 een 20ml jongbier uit het vat hengelen en koel opslaan.
Bij bottelen terug in het vat, en hervergist binnen 2 weken een 20 tot 30L..
Nogmaals dank voor de tip. :beersmiley:  Proost, Snelbier.

Eriks

Citaat van: brouwerwaldonk op 27-04-2022  15:22 uHoe jullie het klaar krijgen waarbij je 1,5 maand moet wachten voor het op druk is, is mij een raadsel. Hier is het bier altijd na enkele dagen op druk, wat doe je toch om 1,5 maand te moeten wachten. Groot raadsel.

Ons klimaat is anders dan bij onze zuiderburen ;D  ;D  ;D
Normaal is het bij mij in enkele dagen, maar heel af en toe is het niet voldoende. M'n Tripel en speciale Belge waren van het afgelopen jaar (z'n 15 brouwsels) de enige die langer nodig hadden

Wijbrouwers

Citaat van: Snelbier op 27-04-2022  16:09 uIn het noorden van hobbybrouwland lijken we/ze allergisch te zijn voor bottelgist..
Ik weet dat het vaak niet nodig is, mits, maar tenzij, verzin een excuus..
Ik gebruik bij geringste twijfel een oude tip van Brouwerwaldonk. Kost weinig, voor de echte Hollanders;
Vergisting dag 2 een 20ml jongbier uit het vat hengelen en koel opslaan.
Bij bottelen terug in het vat, en hervergist binnen 2 weken een 20 tot 30L..
Nogmaals dank voor de tip. :beersmiley:  Proost, Snelbier.
Is dit evenredig door te trekken? Als in: 20 ml voor 20 liter dus 80 ml voor 80 liter?
Vindt dit wel een interessante tip om eens te proberen.

Luiaard

Ik heb ook eens een quadrupel gehad die niet op druk kwam in de fles. Het bier was echter erg lekker dus ik heb telkens 3 flesjes uit de kelder genomen en deze in een 'soda siphon' gegoten en op druk gebracht met een co² patroon. De soda siphon heb ik ooit op een rommelmarkt gevonden voor een paar euro en is eigenlijk bedoeld om water van co² te voorzien.

De truck is om het geheel koud in de fles te doen en na het toevoegen van de co² even een paar uur in de koelkast te zetten. Daarna de druk uit de kop eruit laten en dan schenken uit de fles. Prima bier aan overgehouden!

brouwerwaldonk

Citaat van: Snelbier op 27-04-2022  16:09 uIn het noorden van hobbybrouwland lijken we/ze allergisch te zijn voor bottelgist..
Dat zal de oorzaak zijn van traag tot bijna niet hergisten. Ik maak altijd een mini starter van 10ml bottelgist die ik bij 44 L bier doe als ik ga bottelen. Bovendien gebruik ik vloeibare gist

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 28-04-2022  10:44 uDat zal de oorzaak zijn van traag tot bijna niet hergisten. Ik maak altijd een mini starter van 10ml bottelgist die ik bij 44 L bier doe als ik ga bottelen. Bovendien gebruik ik vloeibare gist

Het alternatief is niet te lang wachten met bottelen. Je hebt dan ook minder last van de gevolgen van autolyse doordat je bier op veel gist staat. Autolysesmaakjes komen meer voor in zelfgebrouwen bieren dan wel eens wordt aangenomen is mijn ervaring als ik bieren van anderen proef.

Als je kort na het einde van nagisting bottelt heb je geen bottelgist nodig en krijg je toch een goede hergisting op de fles. Het is echter lastig te bepalen wanneer de vergisting is afgelopen. Gelukkig hebben we tegenwoordig mooie hulpmiddelen daarvoor zoals de iSpindel of de BrewBrain Float.

Ik heb een tijdje bottelgist gebruikt maar ben er weer mee gestopt omdat bij mijn manier van werken het geen voordeel had. Dit neemt natuurlijk niet weg dat hele goede ervaringen hebben met bottelgist. Als je bottelgist gebruikt weet je zeker dat een snelle hergisting krijgt. Maar gebruik er niet te veel van want ook bottelgist kan zorgen voor autolysesmaakjes.

Snelbier

Citaat van: Wijbrouwers op 28-04-2022  09:07 uIs dit evenredig door te trekken? Als in: 20 ml voor 20 liter dus 80 ml voor 80 liter?
Vindt dit wel een interessante tip om eens te proberen.
Ja, is evenredig door te trekken. Het gaat om gistcellen per liter bier.
Je trekt op het hoogtepunt van gist-vermeerdering een soort mini-starter uit je jongbier, simpel. Afsluiten, in de koelkast, en 2-3 weken later gebruiken bij bottelen.
Brouwerwaldonk gebruikt nog veel minder minder, zie reactie #12.
Proost, Snelbier

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.