Maischen en wort koken met houtsnippers

Gestart door Jacques, 19-04-2022 21:55 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Vandaag bij wijze van experiment gemaischt en wort gekookt met houtsnippers.

Het idee is en zuur bruin bier te brouwen met een houtsmaak. Een klein beetje een mengeling tussen Liefmans, Rodenbach en Roman. Ik heb twee verschillende soorten houtsnippers gebruikt, te weten heavy toast en bourbon.

Tijdens het maischen heb ik 7,5 g van elk los toegevoegd. Bij het koken 10 g van beide in een hopzakje. Het gebruik van een hopzakje leek mij handig voor het geval de filterplaat van mijn Grainfather G40 omhoog zou komen tijdens het koken van het wort. Dat was niet het geval. De kleine verbuiging die ik gedaan heb aan de onderste rand van de filterplaat lijkt te hebben gewerkt om de plaat op zijn plaats te houden. Wel zag ik grote kookbellen door het filter omhoog komen.

De gist die ik ge├źnt heb is Lallemand Philly Sour. Een gist waarmee ik eerder een goed/zuiver smakend zuurbier gebroouwen heb. Deze gist komt vrij langzaam op gang, maar dat gaat goed komen.

Ik heb een aantal foto's gemaakt zodat jullie kunnen meegenieten van het bijzondere aanblik van houtsnippers in de maisch.

Het door mij gebrouwen recept is hierbij gevoegd. Hoe het gaat smaken is nog volledig de vraag..  ;)  Dat heb je zo bij experimentele brouwsels. Afhankelijk van de smaakontwikkeling tijdens de vergisting zal ik al dan niet nog een extractie van houtsnippers toevoegen voor het bottelen.

Als je op een foto klikt wordt deze vergroot weergegeven.

Willem Broekema

Hoi Jacques,

Hoe is dit bier geworden. Is het reeds klaar,en - nog belangrijker- geproefd?
Krijg je ook een authentieke houtsmaak aan het bier? Is het geworden wat je beoogd had?
Ik ben benieuwd of maischen en koken met houtsnippers hetzelfde resultaat geven als lageren op hout.

Jacques

Citaat van: Willem Broekema op 13-09-2022  13:02 uHoi Jacques,

Hoe is dit bier geworden. Is het reeds klaar,en - nog belangrijker- geproefd?
Krijg je ook een authentieke houtsmaak aan het bier? Is het geworden wat je beoogd had?
Ik ben benieuwd of maischen en koken met houtsnippers hetzelfde resultaat geven als lageren op hout.

Het bier is al een tijd geleden gebotteld. De smaak is minder houtig dan ik gehoopt had. Dit ondanks dat ik bij het bottelen ook nog een extractie van houtsnippers heb toegevoegd.
Het is een zuurbier dat de tijd moet hebben. De smaak verbeterd, maar ik heb zo te merken te vroeg gebotteld. In ieder geval komt het uit de fles bij het openen merkte ik de laatste keer dat ik een flesje geopend heb.

Willem Broekema

Citaat van: Jacques op 13-09-2022  17:10 uHet bier is al een tijd geleden gebotteld. De smaak is minder houtig dan ik gehoopt had. Dit ondanks dat ik bij het bottelen ook nog een extractie van houtsnippers heb toegevoegd.

Zou dit te maken kunnen hebben met het feit dat je bij koken van hout anders extraheert? En dan misschien minder "goede smaken" en meer "slechte smaken" extraheert in tegenstelling tot bij lage temperatuur extraheren?
Zijn er anderen op het forum die ook hout hebben meegekookt en die wellicht dit ook hebben opgemerkt?

Jacques

Citaat van: Willem Broekema op 14-09-2022  10:58 uZou dit te maken kunnen hebben met het feit dat je bij koken van hout anders extraheert? En dan misschien minder "goede smaken" en meer "slechte smaken" extraheert in tegenstelling tot bij lage temperatuur extraheren?

Een gedeelte van de aroma's zal vermoedelijk verdampt zijn tijdens het koken. Dat de houtige smaak tegenvalt kan aan de gebruikte houtsnippers liggen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.