Meet te laag soortelijk gewicht

Gestart door Bobbyh, 19-04-2022 11:06 u

Vorige topic - Volgende topic

Bobbyh

Beste,

Ik meet een te laag s.g voor mijn brouwsel, meet 1032, dit matched niet met de hoeveelheid gebruikte grondstoffen.
Grondstoffen: 2 kg pils mout, 500 g moutextract, 650 g suiker, voor 20 liter bier.

Werkwijze: heb 2 kg mout gemaischt in 7 L water, 40 min. op 62 °C en 35 min. op 72 °C 1 min. 78 °C.

Daarna de maisch gespoeld met 4 liter water van 78°C

Het filtraat 1 uur gekookt (inclusief 500 g moutextract), na het koken 650 g suiker toegevoegd en opgelost.

Na het koken in het gistvat gedaan en aangevuld tot 20 liter water.

Dit heb ik even geroerd en toen het s.g gemeten bij 23 °C.
Ik meet dan 1032, terwijl ik op basis van de gebruikte grondstoffen toch wel rond de 1045 moet meten.

Wat denk ik verkeerd/zie ik iets over het hoofd?

Bram86

Misschien een overbodige vraag, maar je hebt het mout wel geschroot van te voren?

Bobbyh

Jazeker, aan de schroot mankeerde niets, weet ik 100% zeker.

Hopfenfox

As ik je stappen zo zie heb je ongeveer 10 liter wort gemaakt, dat in het gistvat gedaan en er toen 10 liter water bijgedaan? Dan heb je je wort dus flink verdund, ook nog eens met ongekookt water. Met je grondstoffen zit je op ongeveer 3 kilo en dat zijn hoeveelheden die eerder bij 10 liter bier passen. Ik maak er zelf 11 en de kilo's kloppen daar wel ongeveer mee.

Bobbyh

Volgens mij ligt het niet aan te weinig grondstof.

2 Kg mout moet theoretisch alleen al een s,g van 1028 opleveren.
500 g moutextract levert een toename op van 1009.
650 g suiker levert 1011.

Theoretisch kom je dan op 1048, 1032 is veel te laag.

Hopfenfox

Even in Brewfather gestopt. Met jouw hoeveelheden en 11 liter brouwsel kom ik op 1071. Bij 20 liter zal dat dus zo'n 1035 zijn. Dan heb je het niet slecht gedaan. Wellicht staat je brouwzaalrendement op 100%? Als je dat op een meer reële 70% zet kan het wel kloppen hoor.

Bobbyh

Dank je.

Dan zal ik de volgende keer wat meer grondstof gebruiken om de beoogde 1,045 te halen.

Hopfenfox

Als die 1045 de maximale potentiële opbrengst van je grondstoffen is, verwacht je inderdaad te veel. Waar brouw je mee? En gebruik je software? Daarin vind je voor veel apparaten het brouwzaalrendement en 100% haal je als thuisbrouwer nooit.

Bobbyh

Nee, gebruik geen brouwsoftware, had een vast recept (ff simplistisch gezegd 4,7 kg mout +300 g suiker voor 20 l) , kwam ik altijd tussen de 1,040 -  1,045 uit.
Ben met dit recept gaan experimenteren, maar me uiteindelijk verrekend.

Bram86

Citaat van: Bobbyh op 20-04-2022  10:35 uNee, gebruik geen brouwsoftware, had een vast recept (ff simplistisch gezegd 4,7 kg mout +300 g suiker voor 20 l) , kwam ik altijd tussen de 1,040 -  1,045 uit.
Ben met dit recept gaan experimenteren, maar me uiteindelijk verrekend.

Was het altijd dezelfde mout? Want daar zit verschil in natuurlijk.
Brouwsoftware is naar mijn mening onmisbaar. Het maakt het brouwen een stuk meer meetbaar en beter te reproduceren.

Snelbier

Er ontbreekt wat gegevens??
Die 2 kg mout moet ~1 kg suikers opleveren, beetje meer of minder afhankelijk van je brouwkwaliteiten..
Moutextract en kristalsuiker zijn absolute waardes, je weet exact wat je toevoegt.
Met huidige date zou je SG rond 1043 moeten zijn, met paar punten marge voor 'brouwfouten'.
Vragen:
- Heb je hop meegekookt?
- Hoeveel TRUB zat in de ketel nadat je het gekoeld wort naar gistvat deed?
==========
Enige verklaring voor absurd laag SG die ik kan bedenken is VEEL hop trub, resten in de brouwketel die ook suikers vasthouden..
Hoor het graag.  Proost, Snelbier

hansHalberstadt

Wat voor brouwinstallatie gebruik je?

Wijbrouwers

Citaat van: Snelbier op 20-04-2022  16:59 uEnige verklaring voor absurd laag SG die ik kan bedenken is VEEL hop trub, resten in de brouwketel die ook suikers vasthouden..

De enige verklaring die ik kan vinden is: 7 liter maischen, 4 liter water toevoegen middels spoelen (is 11 liter water) en vervolgens koken. Met een kook verlies van 10% houd je ongeveer 10 liter over.
En dit wordt dan in het gistvat aangevuld tot 20 liter. Dat is 10 liter schoon water wat wordt toegevoegd.
Dan is het toch niet meer dan logisch dat het SG gigantisch daalt?
De vraag is dan ook: Waarom is er in het gistvat  bijgevuld met schoon water?

Snelbier

Citaat van: Wijbrouwers op 25-04-2022  09:53 uDe enige verklaring die ik kan vinden is: 7 liter maischen, 4 liter water toevoegen middels spoelen (is 11 liter water) en vervolgens koken. Met een kook verlies van 10% houd je ongeveer 10 liter over.
En dit wordt dan in het gistvat aangevuld tot 20 liter. Dat is 10 liter schoon water wat wordt toegevoegd.
Dan is het toch niet meer dan logisch dat het SG gigantisch daalt?
De vraag is dan ook: Waarom is er in het gistvat  bijgevuld met schoon water?
Antwoorden van onder naar boven:
- Extra water toevoegen in gistvat kunnen veel redenen voor zijn. In dit geval vermoed ik dat TS een kleine brouw-installatie heeft. Dan is het een bruikbare optie.
- Daling SG na afdunnen is logisch. Als je 10L wort verdunt tot 20L halveert je SG, kan je incalculeren.
In dit geval had dat nog steeds een SG van ~1.042 moeten geven. Mits,maar, etc..
  Vanwege alle mitsen en maren dus de vraag van Bobbyh..
- Maischen met 2kg mout in 7L water en 4L spoelen is 'bijna ideaal' voor rendement.
Moet ~9L wort geven met een SG van ~1.044.
Bij koken nog 500g extract erbij, SG stijgt theoretisch naar 1.066.
Na koken 1L water kwijt, suiker verdampt niet >> SG stijgt naar ~ 1.074. Suikers ~1480 gram.
Naar gistvat afdunnen tot 20L, met extra 650 g kristalsuiker > totaal suikers 2130 g. >> SG=1.042 ??
- Bobbyh komt op SG=1.032.  Is dus 500g suiker 'kwijt'..
Nu ik dit typ, zie ik 500 gram kwijt?  :denken:
  Is dat mout-extract of kristalsuiker er wel ingegaan? Shit happens..
De bal ligt nog steeds bij Bobbyh, heeft al een paar dagen niet gereageerd.
Proost, Snelbier

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.