Bier gebruiken als brouwwater

Gestart door LAM, 14-04-2022 14:52 u

Vorige topic - Volgende topic

LAM

Beste mede-brouwers,

Een jaartje geleden heb ik een weizen gebrouwen. Deze was helaas (door het overslaan van de ferulazuurstap) niet zo lekker geworden. Ik vind het zonde om 2 kratten halve liters weg te gooien, dus kwam ik op het idee om ermee te experimenteren. Ik wil het bier als basis gebruiken voor een ander biertje. Ik heb een recept gevonden voor een Texels Skuumkoppe, hier zit ook veel tarwe in en lijkt me een prima "volgende stap" voor mij mislukte weizen. Ik kook dan de alcohol er uit en voeg veel suiker en een beetje gerstemout toe om het te maischen.
Heeft iemand dit al wel eens gedaan en hier toevallig ervaring mee of tips voor?

Groetjes LAM

seed7

Nooit gedaan, maar je kunt er gewoon mee maischen. Houd wel rekening met de bitterheid die al in het bier zit. Suiker toevoegen en dan weinig mout gebruiken zou ik niet doen. Gewoon een normale receptuur maken.

ingo

Broewerke

Suiker zit er niet in en je alc en hop ga je er weer uitkoken. Het proberen waard. Verder zou ik van een normaal brouwsel 5 liter nemen en deze 1 week voor het bottelen mengen met 5 liter van je mindere bier. Wie weet gaat dit beter smaken ofschoon mijn ervaring met wijnmaken het mengen met mindere wijn het geen daverend succes wordt. Al met al met kleine hoeveelheden iets uitproberen is ook wel spannend. Succes en deel je ervaring

seed7

Kijk ook even wat de pH doet tijdens maischen.

ingo

Jacques

Pas op met het uitgieten van de flessen. Het oxidatieduveltje ligt dan op de luur...  >:D

CeesM

Citaat van: Jacques op 14-04-2022  22:28 uPas op met het uitgieten van de flessen. Het oxidatieduveltje ligt dan op de luur...  >:D
Zijn bier is al een jaar oud en kan al behoorlijk geoxideerd zijn. ::)

Jacques

Citaat van: CeesM op 15-04-2022  08:49 uZijn bier is al een jaar oud en kan al behoorlijk geoxideerd zijn. ::)

Daar heb je een punt...

seed7

De gist verwerkt een heleboel oxidatieproducten. Het is een oude truuk voor brouwers om een geoxideerde batch in delen aan andere stevig gistende batches toe te voegen om het bier niet het riool in te hoeven laten lopen.

ingo

Wil1

Kun je hetzelfde bier nog een keer brouwen en dan het flessenbier bij het koken toevoegen?
Evt kleinere nieuwe batch brouwen als je brouwketel niet groot genoeg is.

seed7

Citaat van: Wil1 op 15-04-2022  15:56 uKun je hetzelfde bier nog een keer brouwen en dan het flessenbier bij het koken toevoegen?
Evt kleinere nieuwe batch brouwen als je brouwketel niet groot genoeg is.

Ja dat kan, maar dan verdun je het wort wel heel veel.

hansHalberstadt

Citaat van: Broewerke op 14-04-2022  20:11 uSuiker zit er niet in
Normaal gesproken zit er in bier nog zo'n 35% van de originele hoeveelheid suiker van je wort. Die wortsuikers zijn nl maar voor zo'n 65% vergistbaar. Door daarmee te gaan maischen zal een deel van die suiker weer afbreken tot vergistbare suiker.

LAM

Alright ik heb gisteren de brouwdag gehad. Het bier heb ik uitgekookt tot het kookpunt 100C bereikt werd (dan is de alcohol verdampt). In de tussentijd heb ik een pan op het fornuis gezet met 4 liter water en de aromamouten + wat pilsmout voor de nodige enzymen. Dit gemaischt en afgegoten etc. Het donkere wort heb ik bij het uigekookte bier gegooid en de kook voortgezet. Toen ik het na het koelen in het gistvat liet lopen heb ik het even geproefd. Het smaakte wel wat zuurder dan ik gewend was... Maar we gaan meemaken hoe het smaakt na de vergisting.

Dantel

Ik volg dit even , en ben vooral benieuwd (heb nog 200
 liter in de kelder staan wat niet meer te hachelen is )

Jacques

Citaat van: Dantel op 18-04-2022  11:20 uIk volg dit even , en ben vooral benieuwd (heb nog 200

Lijkt mij geen goed plan...

LAM

Net even een flesje opengetrokken. Ik heb m uitgeschonken en het sloeg onmiddelijk dood. Net alsof je een glas cola inschenkt. Na het uitschenken kwam een fruitig aroma me tegemoet, in combinatie met de typische muffige weizen geur. Ook rook het wat naar "oud bier".
Maar toen ik het proefde ging ik haast over mijn nek. Dit was op geen enkele manier weg te krijgen. Ik herkende hier geen smaakafwijking in die ik eerder heb geproefd, het was een opmerkelijk vieze smaak. Ik heb ook niet de moed gehad een tweede slok te nemen om een betere analyse te maken. Dit was gewoon goor.
Als iemand hier tóch benieuwd naar is, is hij of zij van harte welkom om een keer een flesje te komen ophalen (of gelijk de hele lading).
Eindconclusie: experiment mislukt...

hansHalberstadt

Citaat van: LAM op 15-06-2022  23:33 uEindconclusie: experiment mislukt...
Experiment geslaagd toch? Het heeft immers een antwoord gegeven op je vraag. Daardoor weet nu iedereen dat dit gen goed idee is.

Snelbier

Bier- en wijnwijsheid bij ons thuis: Als het niet te zuipen is moet je er zéker niet mee koken..
- Fout bier wél te gebruiken in de tuin als slakkenlokker, mijn beroemde verzameling Snale-Ale..
Werkt beter dan de duurste slakkenkorrels, en de beessies sterven een gelukkige dood.
De kraaien die daarna de lijkjes oppeuzelen heb ik na wat vreemd gevladder ook niet meer teruggezien, prima zo.
Proost, Snelbier

Dantel

Al met al een leuk experiment bedankt voor het delen.

Groet

brouwerwaldonk

Citaat van: Dantel op 18-04-2022  11:20 uIk volg dit even , en ben vooral benieuwd (heb nog 200
Ik zou die 200L afstoken dan is niet alles verloren. Heb zo al eens niet te drinken bier omgezet naar een lekker likeurtje. Er zat een beetje de smaak in van whisky

hansHalberstadt

Citaat van: brouwerwaldonk op 19-06-2022  08:47 uIk zou die 200L afstoken dan is niet alles verloren.
Je was me net te vlug af.

pincopallino

Een bier welke niet te zuipen is kan niet gered worden. Destilleren is een optie. Een bier welke niet voor 100% aan je smaak voldoet maar wel te behappen is, kan zeker gerecycleerd worden met een +/- gelijk type brouwsel.

LAM

Citaat van: pincopallino op 19-06-2022  11:20 uEen bier welke niet te zuipen is kan niet gered worden. Destilleren is een optie. Een bier welke niet voor 100% aan je smaak voldoet maar wel te behappen is, kan zeker gerecycleerd worden met een +/- gelijk type brouwsel.
Wat bedoel je? Ik heb in mijn experiment laten zien dat het (tenminste niet met mijn methode) niet mogelijk is om van een matige weizen een dunkelweizen te maken.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.