KegLand 4 & 8 liter PET flessen

Gestart door Arthur B, 13-04-2022 21:47 u

Vorige topic - Volgende topic

Goldin

Als ik op de site kijk zie ik ze ook. Wat mij niet helemaal duidelijk is dat als je de flessen hebt en de "Hydra Tap Kit" moet je dan nog iets van een tapkop hebben oid?

(Ik heb nog nooit iets met een tapsysteem gedaan maar dit lijkt mij een mooie instapper)

thepsych

Citaat van: Birdman78 op 15-11-2022  18:28 uVandaag bij Unibrew (Beek en Donk) geweest, en inderdaad hier hebben ze de Oxebar flessen en bijbehorende tapkoppelingen. Sinds vanmiddag staan ze ook op hun site. Ze hebben een setje of 20 dus wie wil...

Zal wel zo weg zijn die 20 dunkt me.

Birdman78

Citaat van: Goldin op 15-11-2022  20:55 uAls ik op de site kijk zie ik ze ook. Wat mij niet helemaal duidelijk is dat als je de flessen hebt en de "Hydra Tap Kit" moet je dan nog iets van een tapkop hebben oid?

(Ik heb nog nooit iets met een tapsysteem gedaan maar dit lijkt mij een mooie instapper)

Hi Goldin,

Inderdaad als je de flessen en de hydra tap kit hebt heb je in principe een functionerende keg. Los daarvan heb je dan nog een CO2 cilinder, regulator, CO2 lijn met balllock connect, bierlijn met ballock connects en iets van een dispenser. Die laatste kan zo simpel als een picknick kraantje zijn. Neem aan dat de meeste mensen hier al werken met bijv. Corny kegs, het spul daarvan is doorgaans 1:1 uitwisselbaar

tsien_bier

Net bij van der Kooy een 2 pack met cap besteld. Ik ben benieuwd of dit gaat werken.

Goldin

Citaat van: Birdman78 op 16-11-2022  09:28 uHi Goldin,

Inderdaad als je de flessen en de hydra tap kit hebt heb je in principe een functionerende keg. Los daarvan heb je dan nog een CO2 cilinder, regulator, CO2 lijn met balllock connect, bierlijn met ballock connects en iets van een dispenser. Die laatste kan zo simpel als een picknick kraantje zijn. Neem aan dat de meeste mensen hier al werken met bijv. Corny kegs, het spul daarvan is doorgaans 1:1 uitwisselbaar

Bedankt voor je antwoord! Kan ik verder met mijn zoektocht.

tsien_bier

Citaat van: tsien_bier op 16-11-2022  11:14 uNet bij van der Kooy een 2 pack met cap besteld. Ik ben benieuwd of dit gaat werken.
Ze zijn binnen. Nu nog tijd vinden om een bier te brouwen.

NC92

Net een setje van 2 besteld bij Van der Kooy, ben benieuwd!

Derp

Al ervaringen? Ik heb een systeem met vaatjes en wil wat van deze kopen. Helaas geen voorraad bij Unibrew op het moment.

NC92

Citaat van: Derp op 29-12-2022  14:49 uAl ervaringen? Ik heb een systeem met vaatjes en wil wat van deze kopen. Helaas geen voorraad bij Unibrew op het moment.

Ik heb helaas ontdekt dat de 8L-fustjes net wat aan de lange kant zijn voor mijn koelkast XD, dus ik kan ze wel vullen maar dan kan ik ze niet goed koelen daarna. Een extra koelkast voor het brouwen (fermenteer tot nu toe bij kamertemperatuur) komt daarmee wel hoog op het lijstje te staan.

Zambezi Special

Ik heb inmiddels 2 x 8 liter oxebar kegs. En ja, het werkt ;)
Ik ben nog niet zo thuis in het "keggen", maar dat komt wel.
Voorlopig zit er 7 liter cider in het vat (cider van pakken appelsap. Makkelijk om mee te spelen). Eigenlijk is dat "zat 7 liter". Inmiddels wat minder. Paar glaasjes op, uiteraard om te testen.
Volgende batch bier zit in de fermenter en die gaat ook naar een keg.
Ik heb ook de "blowtie spunding kit" aangeschaft. Ik wil alleen nog de manometer hiervan vervangen zodat de volledige carbonatie op de keg kan, zonder CO2

Arthur B

Nu ook als 20L. Misschien kan een admin de titel van deze draad aanpassen?

Jacques

Citaat van: Arthur B op 22-11-2023  17:09 uNu ook als 20L. Misschien kan een admin de titel van deze draad aanpassen?

Gedaan.

Matthieu84

Ik heb spullen aangeschaft om 4 liter vaatjes te vullen. Ik wil meestal van te voren goed lezen en uitzoeken hoe ik dingen precies moet doen maar ik kom er niet uit. Is er iemand die oxebars gebruikt en force carbonation toepast.
Ik heb een mk4 drukregelaar aangeschaft maar ik weet eerlijk gezegd niet hoe ik het verder moet aanpakken. Is er iemand die mij kan helpen?

Sigurd

Citaat van: Matthieu84 op 05-05-2024  14:39 uIk heb spullen aangeschaft om 4 liter vaatjes te vullen. Ik wil meestal van te voren goed lezen en uitzoeken hoe ik dingen precies moet doen maar ik kom er niet uit. Is er iemand die oxebars gebruikt en force carbonation toepast.
Ik heb een mk4 drukregelaar aangeschaft maar ik weet eerlijk gezegd niet hoe ik het verder moet aanpakken. Is er iemand die mij kan helpen?

Ik ga even uit van mijn situatie. Ik gebruik een conische fermenter. Naast soda kegs gebruik ik sinds kort ook een paar Oxebars.

Werkwijze Oxebar:

• Oxebar helemaal met water vullen tot de rand;
  • 5,2 ml starsan toevoegen (Oxebar 4 liter)
  • Oxebar kop erop draaien (compleet);
  • nu zit er nog lucht in de kop en het slangetje;
  • CO2 aansluiten (op rood);
  • kort de bier-post (geel) indrukken totdat er water uitkomt;
  • kopruimte via overdukventiel pulserend spoelen met CO2;
  • starsan goed laten mengen;
  • tapje aansluiten op bier-uit-post (geel);
  • via de tap 3/5 van de starsan oplossing door CO2 uit de Oxebar laten persen;
  • Oxebar even op de kop houden en tapje openen totdat er alleen CO2 uitkomt;
  • tap sluiten en verwijderen van de bier-uit-post (geel)
  • jumper (geel/geel) aansluiten op de bier-uit-post (geel)
  • andere kant van de jumper indrukken zodat 1/5 starsan oplossing eruit stroomt (let op spray);
  • Oxebar even op de kop houden en jumper indrukken totdat er alleen CO2 uitkomt;
  • Jumper verwijderen;
  • Oxebar op de kop houden en alle resterende starsan oplossing via het overdrukventiel afblazen (let op spray);
  • Oxebar met de kop onder water controleren op gasdichtheid;
  • CO2 afkoppelen (rood)

Nu is de Oxebar helemaal gedesinfecteerd, gevuld met CO2 en klaar om met bier gevuld te worden. Ik vul ze vanuit een soda keg, maar het kan met overdruk ook direct vanuit de fermenter. Vullen gaat altijd via bier uit (geel), naar bier uit (geel).

Vullen vanuit andere keg:

• Druk in keg meten (of brekenen);
  • CO2 druk op de keg aanbrengen (gelijk als gemeten druk)
  • Druk in Oxebar gelijk brengen aan die van de keg;
  • Jumper (geel/geel) ontsmetten en op keg aansluiten;
  • andere kant van jumper indrukken en er wat bier door laten stromen;
  • Jumper en Oxebar bier-uit ontsmetten met starsan spray;
  • Jumper aansluiten op de bier-uit (geel) van de Oxebar;
  • spundingvalve (ik gebruik een mini CO2 kraantje) aansluiten op Oxebar (rood) zodat deze zich rustig met bier vult;
  • na het vullen, tapdruk op Oxebar zetten, tapje aansluiten en tappen maar!

Wanneer je vanuit de fermenter gevuld hebt, dan is het bier nog niet gecarboniseerd.  Mijn koelkast staat op 3°C. De CO2 druk moet dan 0,68 bar zijn om 2,4 volume CO2 te bereiken. Na die week laat ik dezelfde druk er gewoon op staan en kan ik tappen. De carbonisatiedruk is bij gelijkblijvende temperatuur dus tevens de tapdruk.

Voor 2,4 volume CO2 (= gemiddeld):

4°C = 0,74 bar
5°C = 0,81 bar
6°C = 0,87 bar
7°C = 0,93 bar
8°C = 0,99 bar
9°C = 1,06 bar
10°C  = 1,12 bar
11°C  = 1,19 bar
12°C  = 1,25 bar

Zambezi Special

Ik weet niet zeker of ik de vraag goed begrijp.
Wil je 4 liter oxebar kegs vullen vanuit andere kegs of vanuit de fermenter?

Noordzij_1

Citaat van: Matthieu84 op 05-05-2024  14:39 uIk heb spullen aangeschaft om 4 liter vaatjes te vullen. Ik wil meestal van te voren goed lezen en uitzoeken hoe ik dingen precies moet doen maar ik kom er niet uit. Is er iemand die oxebars gebruikt en force carbonation toepast.

Ik heb het gehele Oxebar systeem; wat wil je precies weten?

Het principe is vrij simpel; vergist wort tot bier (optioneel onder druk in een Fermzilla of soortgelijk drukvat).
Wanneer je bier is uitgegist is stop je het in de Oxebar PET flessen; met een drukhevel bij Fermzilla of gewoon zwaartekracht hevelen (of gewoon gieten met een trechter als je echt geen oxidatie schuwt) bij een normale gistemmer.

Nu wil je C02 op je platte* bier.
Dat kan bijvoorbeeld met een sodastream (of andere CO₂ cilinder); gemak van de supermarkt wissel, maar vrij duur per (vergis je niet; FREQUENTE) refill; 13 euro geloof ik.
Hier sluit je je reduceer op de cilinder aan, gebruik bijvoorbeeld "duotioght 5/8'' slang" en "ballock" aansluiting om je cilinder het bier te laten "force carbonaten".
Dat kan door het een minuut of 3 to rollen (af te raden, maar je kunt kan wel tappen direct daarna) of 3 of meer dagen onder ~15 PSI te zetten (beter).

* Het voordeel van een drukvat vergisting is dus dat je CO₂ bespaart doordat je de CO2 tijdens de vergisting in je bier duwt en daarmee behoudt.
Tapppen is dus sneller en CO₂ besparend omdat je al de vergisting C0₂ in je bier hebt bij "keggen".

Matthieu84

Ok, vet late reactie nadat jullie super veel moeite hebben gedaan om een antwoord te schrijven. Na mijn post wat hectische dagen gehad. Ik was sowieso wat te snel met mijn vraag. Ik raakte wat geïrriteerd omdat ik mij  tot nu toe voor al mijn activiteiten makkelijk kon inlezen.

Sigurd en Noordzij: super bedankt voor informatieve reacties. Ik heb het voor elkaar gekregen maar ik heb niet alle stappen doorlopen. Dit ga ik de volgende keer wel doen. Ik heb die methode van het rollen geprobeerd omdat ik zo siked was dat ik eindelijk kon tappen.

Ik heb 3 x 4 liter gevuld. Ik heb met zwaartekracht geheveld. Die andere methode is nog next level voor mij maar dat zit er vast ook wel aan te komen. Eerste een betere brouwketel :)

Ik heb nu eigenlijk voor het eerst verkeerde keuzes gemaakt of mijn zaken niet goed uitgezocht want ik kan geen 3 vaten tegelijk "begassen" terwijl die optie wel werd aangeboden.

Ik heb er dus 1 geforceerd, prima te drinken. Nummer 2 heb ik ook geforceerd maar die staat gewoon in de koelkast tot nummer 1 leeg is. En nummer 3 heeft gewoon suiker gekregen.

Is het mogelijk om in deze oxebars ook droog te hoppen? Dan hevel ik nu nog gewoon voor het drooghoppen al over naar die oxebars. Op die manier kan ik het verlies van hoparoma wat beperken of niet?

tsien_bier

CiteerDat kan bijvoorbeeld met een sodastream (of andere CO₂ cilinder); gemak van de supermarkt wissel, maar vrij duur per (vergis je niet; FREQUENTE) refill; 13 euro geloof ik.
Ik vul mijn sodastream flessen zelf vanuit een aangekochte 10kg koolzuur ruilfles. Deze fles is voorzien van koppelstuk en als je deze op z'n kop zet kun je de sodastream flessen rustig vullen. Dit scheelt heel veel geld.

Schanulleke

Een refill kan ook voor € 5. Kijk op Marktplaats.

boemmie

Citaat van: Noordzij_1 op 07-05-2024  21:04 uNu wil je C02 op je platte* bier.
Dat kan bijvoorbeeld met een sodastream (of andere CO₂ cilinder); gemak van de supermarkt wissel, maar vrij duur per (vergis je niet; FREQUENTE) refill; 13 euro geloof ik.

Hoe frequent is frequent?
Als je hebt over force carbo en tap vanuit sodastream?

Zambezi Special

Citaat van: Matthieu84 op 09-05-2024  19:24 uOk, vet late reactie nadat jullie super veel moeite hebben gedaan om een antwoord te schrijven. Na mijn post wat hectische dagen gehad. Ik was sowieso wat te snel met mijn vraag. Ik raakte wat geïrriteerd omdat ik mij  tot nu toe voor al mijn activiteiten makkelijk kon inlezen.

Sigurd en Noordzij: super bedankt voor informatieve reacties. Ik heb het voor elkaar gekregen maar ik heb niet alle stappen doorlopen. Dit ga ik de volgende keer wel doen. Ik heb die methode van het rollen geprobeerd omdat ik zo siked was dat ik eindelijk kon tappen.

Ik heb 3 x 4 liter gevuld. Ik heb met zwaartekracht geheveld. Die andere methode is nog next level voor mij maar dat zit er vast ook wel aan te komen. Eerste een betere brouwketel :)

Ik heb nu eigenlijk voor het eerst verkeerde keuzes gemaakt of mijn zaken niet goed uitgezocht want ik kan geen 3 vaten tegelijk "begassen" terwijl die optie wel werd aangeboden.

Ik heb er dus 1 geforceerd, prima te drinken. Nummer 2 heb ik ook geforceerd maar die staat gewoon in de koelkast tot nummer 1 leeg is. En nummer 3 heeft gewoon suiker gekregen.

Is het mogelijk om in deze oxebars ook droog te hoppen? Dan hevel ik nu nog gewoon voor het drooghoppen al over naar die oxebars. Op die manier kan ik het verlies van hoparoma wat beperken of niet?

Wat je kan doen is een aantal uur (10-12  of zo) aan het CO2 met 2 bar, dan wisselen naar de volgende keg etc

Dry hop:
Je krijgt de hop wel in de oxebar, maar ik zie niet hoe je het er weer uit kan krijgen.
Ik denk dus dat het beter is om in de fermeter te drooghoppen.

Noordzij_1

Citaat van: Zambezi Special op 14-05-2024  08:24 uWat je kan doen is een aantal uur (10-12  of zo) aan het CO2 met 2 bar, dan wisselen naar de volgende keg etc

Dry hop:
Je krijgt de hop wel in de oxebar, maar ik zie niet hoe je het er weer uit kan krijgen.
Ik denk dus dat het beter is om in de fermeter te drooghoppen.

Ik ben het met je eens dat dryhoppen in de fermenter veel gemakkelijker is.

Maar als je genoeg oxebar flessen hebt en wat onorthodoxe methodieken toepast, kun je er ook in dryhoppen.
Doe de hop in een hopkookzakje (of jat een nieuwe panty van je vriendin omdat je te weinig hopzakjes hebt  :nut: ) hop en knoop erin.
Daarna komt het lastigste; de nek van die flessen is maar net groot genoeg om de hoppellets met zak doorheen te duwen; en eruit is ook weer iets gehannes tenzij je hem gewoon open knipt in het geval van de panty, maar het gaat wel als je de hopdrap beetje bij beetje "naar beneden vingert" met de fles op zijn kop.

Daarna transfer je op normale wijze, en na de paar dagen dryhop dus weer naar een lege oxebar fles.

Alexander_H

Ik heb een 4 liter oxebar met een picnic tap en een sodastream fles/adapter meegenomen naar de camping in een campingkoelkast (met hefeweizen) dat was eigenlijk een groot succes. Ben nu begonnen om een goedkope koelbox om te bouwen naar vaste draagbare tapinstallatie.
Ik heb een set beugels voor de sodastream fles ge-3d print, en gemonteerd aan de achterkant, een nukatap mini tapkraantje met een nukatap beugel bevestigd aan de voorzijde, en de slangen door gaten de koelbox in.
Het idee is om het bier voorgekoeld in de koelbox te zetten (kan 2 keer 4 liter oxebar in) en met koelelementen koel te houden. Moet nog getest worden :)

Matthieu84

Ik heb 1 keer dry hopping toegepast op die kegs. Die sokjes met pellets naar binnen proppen ging prima. Ondertussen heb ik een Fermzilla aangeschaft dus dry hopping in die kegs is ook niet meer nodig. Langzaam maar zeker gaat het wel iets worden :). Ik ben echt super blij met die oxebars.

Matthieu84

Ok, gaan we weer met oxebarvragen. Ik heb 2 x 4 liter blond gemaakt. 4 liter BE-256 en 4 T-58. Ik heb beide na een week overgeheveld ( waren binnen 3 dagen volgens al op 90-95%) naar 2 kegs.  Ik ben ze nu aan het cold crashen. het overhevelen van die BE-256 is niet helemaal schoon gegaan dus er is iets meer neerslag te zien dan bij de T-58 keg. Ik wil eigenlijk niet nog een keer overhevelen, wel als het moet. Voornaamste reden voor mij zou zijn omdat die neerslag door die filterkorf gaat komen.
Wat denken jullie?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.