SG meten inline via zwevende hydrometer

Gestart door hansHalberstadt, 10-04-2022 15:42 u

Vorige topic - Volgende topic

hansHalberstadt

Ik had al meerdere idee en in deze richting gepost [1], maar dit vond ik ook wel een leuke om eens uit te gaan werken als er tijd is:
ik zag bijgaand idee voor een zwevende lamp. Dat is op zich niets nieuws. er zit een magneet in de lamp en een oppik spoel en een elektromagneet in de lampvoet die  spanning in de oppikspoel opwekt zodat de lamp kan branden (= transformator) en de magneet trekt via een geregelde feedback loop de magneet precies zo hard aan dat het geheel blijft zweven.
Maar het leuke is dat je dit idee ook kunt gebruiken om dingen te wegen. de stroom in de spoel zorgt ervoor dat die de magneet aantrekt. De kracht op de magneet is evenredig met de stroom die in de spoel loopt. verder is de kracht ook afhankelijk van hoever de magneet van de spoel af zit.
Als je die lamp dus vervangt door een bekend volume bv een RVS bol die net wat zwaarder is dan zijn eigen opwaartse kracht en dat ondergedompeld blijft in te meten (gistende) wort en je weet via die FB loop de afstand van de spoel tot de magneet precies gelijk te houden dan is de stroom in de spoel recht evenredig met de kracht om de bol op zijn plek te houden en dus een goede maat voor het SG van de vloeistof.
Dat op zijn plek houden kun je doen met een licht sluis en een LED of nog wat geavanceerder door de weerstand voor wisselstroom te meten van de spoel. De weerstand is ook bepaald door de afstand van de magneet tot de spoel () zelfde principe wat gebruikt wordt bij een metaaldetector) dus kun je die afstand regelen door de stroom in de spoel te sturen zodanig dat de weerstand een gewenste waarde krijgt. Dat doen ze met die zwevende lamp ook denk ik.
Je kunt dan dus de spoel in een koker doen en ophangen in je gistingsvat met de bol eronder en buiten het gistingsvat weet je dan de stroom en dus het SG.

[1] https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=44548.msg666983#msg666983

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.