Speidel 20 liter instellingen voor hopstand @80 graden

Gestart door Mark7, 05-04-2022 20:57 u

Vorige topic - Volgende topic

Mark7

Sinds een paar maanden heb ik een Speidel 20 liter en heb nu 4 batches gebrouwen waarvan er nu 3 goed zijn uitgepakt en de 4e in mijn klimaatkast staat te pruttelen (zaterdag gebrouwen).
Wat mij niet duidelijk is in het programmeren is de "hopstand @80graden. De hoptoevoeging is na het koken maar het programma stopt na het koken (normaal koel je dan snel tot 20 graden). Ik kan de hop erin gooien als het is afgekoeld tot 80 graden en dan de koeling stoppen maar dan zal toch de afkoeling doorgaan en houd ik het niet op 10 minuten 80 graden bijvoorbeeld.
Hier zal best een simpele oplossing voor zijn maar ik heb hem nog niet gevonden.

Mijn 1e batch was een Tripel met Jacques en die ging zonder problemen alleen die hoptoevoeging op hopstand @80 graden heb ik niet meer scherp. Deze tripel is nog steeds favoriet en verslaat alle andere tripels dus deze wil ik nog eens brouwen maar wel op de juiste manier.
Graag jullie hulp!

Jacques

Citaat van: Mark7 op 05-04-2022  20:57 uSinds een paar maanden heb ik een Speidel 20 liter en heb nu 4 batches gebrouwen waarvan er nu 3 goed zijn uitgepakt en de 4e in mijn klimaatkast staat te pruttelen (zaterdag gebrouwen).
Wat mij niet duidelijk is in het programmeren is de "hopstand @80graden. De hoptoevoeging is na het koken maar het programma stopt na het koken (normaal koel je dan snel tot 20 graden). Ik kan de hop erin gooien als het is afgekoeld tot 80 graden en dan de koeling stoppen maar dan zal toch de afkoeling doorgaan en houd ik het niet op 10 minuten 80 graden bijvoorbeeld.
Hier zal best een simpele oplossing voor zijn maar ik heb hem nog niet gevonden.

Mijn 1e batch was een Tripel met Jacques en die ging zonder problemen alleen die hoptoevoeging op hopstand @80 graden heb ik niet meer scherp. Deze tripel is nog steeds favoriet en verslaat alle andere tripels dus deze wil ik nog eens brouwen maar wel op de juiste manier.
Graag jullie hulp!

Bij het instellen van het programma van de Braumeister kun je dit niet programmeren. Wel kun je dit instellen in Brewfather.

We hebben het wort laten afkoelen naar 80°C en daarna de hop toegevoegd van de hopstand. De ketel kun je het beste isoleren om te zorgen dat de temperatuur niet te veel daalt.

#hopstand

Mark7

Zo heb ik het inderdaad gedaan, dus goed gegokt. De temperatuur zakt in die 10 minuten wel ca 2 tot 3 graden ondanks het isoleren/inpakken van de ketel. Bedankt voor je snelle reactie!

Jacques

Citaat van: Mark7 op 07-04-2022  23:17 uDe temperatuur zakt in die 10 minuten wel ca 2 tot 3 graden ondanks het isoleren/inpakken van de ketel.

Dat is geen probleem.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.