Vreemd flesje

Gestart door Jozik, 05-04-2022 00:44 u

Vorige topic - Volgende topic

Jozik

Weer een newbie vraagje. Tripel gemaakt van een kant en klaar pakket, afgevuld met suiker voor hergisting op fles in beugelflesjes. Na de nagisting (nog) niet heel helder, maar wel lekker, mooi schuim en kleurtje/geurtje. Alleen: vanavond een flesje geopend, spoot als geschudde champagne uit de fles, in het glas totaal dood. Heel anders dan de voirgaande (8) flesjes. Heeft iemand enig idee hoe dat kan? Eén flesje met een vreemd micro-organisme erin of zo?

tdp

Hoi Jozik,

het zou kunnen zijn dat dat flesje niet helemaal schoon van binnen was, wellicht in combinatie met een besmetting. Hopelijk blijft het bij dat ene flesje!

Jan de Graaff

Had ik ook, laatst. Eén flesje was een 'gusher', alle andere prima. Ben ik waarschijnlijk toch vergeten om die ene goed schoon te maken. Je kunt er net eentje missen als je afgeleid raakt. Dan zet je 'm al weg bij de schone flessen terwijl je de borstel er nog door had moeten halen. Vaak zal het goed gaan, maar soms ook niet.

Jozik

Jan, tdp,
Dank voor de reactie. Dacht zelf ook aan een infectie, of dat ik per ongeluk 2x suiker in het flesje gedaan had. Hoop ook dat het bij die ene blijft. Het was maar iets van 6 ltr bier, de eerste 8 beugels waren prima (beetje dun, pakket was voor 5 ltr, teveel gespoeld), hopelijk de laatste paar ook.

Snelbier

Bij beugelflesjes is de dop (rubber-afsluiting) een onderschat risico.
Er blijft soms 'iets' tussen het rubbertje zitten, ondanks (schijnbaar) goed reinigen.
Gebruik alleen beugeldoppen met los rubber, NIET die vastgeplakte viespeuken.
Reinig alles LOS, wat los kan MOET los om alle vuil te verdrijven.
Proost, Snelbier.

Bram86

Citaat van: Snelbier op 05-04-2022  17:05 uBij beugelflesjes is de dop (rubber-afsluiting) een onderschat risico.
Er blijft soms 'iets' tussen het rubbertje zitten, ondanks (schijnbaar) goed reinigen.
Gebruik alleen beugeldoppen met los rubber, NIET die vastgeplakte viespeuken.
Reinig alles LOS, wat los kan MOET los om alle vuil te verdrijven.
Proost, Snelbier.

En alles aanvulling hierop. Reinig en ontsmet alles. Ik zie soms pakketten voorbij komen waar alleen oxi bij zit en je wil eigenlijk ook nog een ontsmetter hebben.

Jozik

Bram, Snelbier. Het kan inderdaad ook iets aan de rubber ring geweest zijn. Ik heb de flesjes in een grote pan gesteriliseerd, maar de rubber ringen om de doppen gelaten.
Liever had ik natuurlijk geautoclaveerd, maar een normale snelkookpan is te klein.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.