Pinksterbieren

Gestart door MO, 31-05-2006 22:48 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

MO

Qua smaak wil ik hem er eigenlijk ook niet in hebben, het is meer voor de kleur. Aankleuren met Buysman lukte niet in de vorige versie, en de smaak- en geurloosheid van de Buysman viel me ook ontzettend tegen. E150 heb ik even niet op voorraad. Met >800 EBC aankleuren durf ik niet. Bovenstaande stort zonder special B met 7% cara120 geeft een kleur van 37, terwijl 40 vereist is (dus zonder zou eigenlijk ook wel kunnen).

Adrie

Als je nou eens 120 minuten kookt, wordt het bier echt wel donker genoeg.

Edgar

Als je het niet voor de smaak wilt, moet je het niet gebruiken. Het is een echte smaakmaker. Laat het dan helemaal achterwege  en verhoog de cara 120. Die 3 puntjes... (of neem 0,5%)

MO

Hehe, eindelijk een kort verslagje van mijn pinksterbrouwsels van afgelopen zondag. Het bleek prima te doen om tweemaal op een dag te brouwen. Als ik 's ochtends zou beginnen dan zou ik wel drie keer kunnen brouwen. Ik begon op 1400 en was klaar inclusief schoonmaken om 1 uur des nachts. Ik had wel geluk dat ik 's middags hulp kreeg bij het bottelen van twee partijen (off topic: mijn Duvel is gebotteld op 997!). 's Avonds had ik het dus erg rustig (tijdens de 2e partij), ik verveelde me een beetje.

De bock zag er tijdens brouwen prachtig uit. Helaas kwam ik te hoog uit, ik vind 1066 te hoog, ik wilde 1061 halen. Ik had verdund maar kennelijk te weinig. Die wordt dus over de 7%, bijna geen bock meer (wel volgens de Walsh regels). Gelukkig zijn er ook nog problemen: ik voegde de ondergist toe bij 16 grC (prima dikke grote starter, flinke klonten gist en droog/zurig van smaak). Na 45 min beluchten zette ik het vat in de koelkast maar 's ochtends was de temperatuur gezakt naar 7 grC (in het vat) en was er geen activiteit. Gister het vat buiten de koelkast op laten warmen naar 12 grC en vanmorgen leek er wat te gebeuren.

Hoe doen anderen dit: eerst bij 16 grC aan laten slaan en pas bij flinke activiteit koelen? Graag reacties.

Hieronder het recept. Omdat 30 liter brouwen net zoveel werk is als 15 (en er maar een 25 liter fles in mijn koelkast past) heb ik de 30 liter gemaakt en de helft op safale US-56 gezet. Ook die vergisting doet het rustig aan, maar het is ook maar 18-19 grC in mijn woonkamer.

Brouwer: Martin Ostendorf - Muifelbrouwerij
Bron van het recept: zelf ontworpen
Naam: Bokkig Muifeltje
Soort: bockbier
Batchcode: OB072
Start SG: 1066
Eind SG: 
kleur: 42 EBC
Bitterheid: 26 IBU
Schaal: 30 L
Brouwzaalrendement: 76%

Mout

7,6 kg Münchener   15 EBC      84,7%
0,45 kg tarwemout   3 EBC         5,1%
0,9 kg caramunich   120 EBC      10,2%


Water
32 L Maischwater   
ca 8 L Spoelwater (tot 33 liter)

Maischschema
60 min 66 °C
spoelen 75 °C


Hop
Hallertau Hersbrucker    100 g   2,7   90 min     22
Spalt      20 g   3,1   30 min       4
                  

Gist
Wyeast 2206 (15 liter)
US-56 (15 liter)

MO

En ik heb dus ook een SuperBitter gemaakt. Eigenlijk dus  drie bieren, ik heb mezelf weer drie batchcodes vergeven. Ik heb alle restjes hop weggewerkt, dus de bitterheid is een beetje een schatting. Maar stevig zal hij zijn. Eigenlijk wilde ik op 1080 eindigen maar ik bleek meer liters gemaakt te hebben. Ach, een zware jongen wordt het toch wel. En ik heb Johannes' advies ter harte genomen qua mout stort.

Ook hier maak ik me weer een beetje zorgen, want de vergisting is alweer over zijn hoogtepunt heen, de schuimkraag is alweer aan het ingezakten. Maar hopen dat de Duvel gist volhoudt en niet stokt, anders moet ik weer de trucen doos gebruiken.

Brouwer: Martin Ostendorf - Muifelbrouwerij
Bron van het recept: zelf ontworpen
Naam: Ibunator
Soort: echt bitter bier
Batchcode: OB074
Start SG: 1076
Eind SG:  1006
kleur: 22 EBC
Bitterheid: rond de 100 IBU (gedeeltelijk oude hop)
Schaal: 22 L
Brouwzaalrendement: 73%

Mout
8,1 kg pale ale              7 EBC        100%

Water
30 L Maischwater   
ca 2 L Spoelwater (tot 25 liter)

Maischschema
60 min 66 °C
spoelen 75 °C

Hop
Target      59,5 g   10,1%   90 min      60   55
Target      30 g   8,9%   90 min      27   25
EK goldings   8 g   5,1%   90 min      4   3
Tettnang   12 g   4,6%   90 min      5   2
Tettnang   40 g   4,6%   30 min      13   6
Tettnang   15 g   4,6%   5 min      1   1
                  111   92                  

Gist
Wyeast 1338 (gistkoek vorige batch, wort belucht)

Herman

Citaat van: MO op 06-06-2006  11:22 uGelukkig zijn er ook nog problemen: ik voegde de ondergist toe bij 16 grC (prima dikke grote starter, flinke klonten gist en droog/zurig van smaak). Na 45 min beluchten zette ik het vat in de koelkast maar 's ochtends was de temperatuur gezakt naar 7 grC (in het vat) en was er geen activiteit. Gister het vat buiten de koelkast op laten warmen naar 12 grC en vanmorgen leek er wat te gebeuren.

Hoe doen anderen dit: eerst bij 16 grC aan laten slaan en pas bij flinke activiteit koelen?
Bij de eerste tekenen van vergisting zet ik het vat in de koelkast. Ik koel na koken tot ca 16 graden en zet de gist aan het werk, zo ook gisteren (IPL India Pale Lager). Vervolgens gaat het bier de koeling in. Je kunt de thermostaat natuurlijk eerst op zijn minst koud zetten.

Geen bubbels wil overigens nog niet zeggen geen vergisting, wellicht is de gist zich nog lekker aan het vermenigvuldigen.

MO

Zo doe ik het de volgende keer ook: proberen het wort bij 16 °C te houden en pas te koelen als de vergisting begint. Zo heb ik het nu ook wel gedaan, maar door het te vroege koelen heb ik 24 uur vertraging opgelopen. En ik had al zo weinig tijd. Gelukkig is de vergisting wel begonnen, en dat bij 12 tot 13 °C! Ik ben nu aan het terugkoelen en zit op 10 °C. Het is ook even wennen aan de koelkast. Die doet zijn naam namelijk wat teveel eer aan, hij is nu buiten de fles min 3.5 °C! Wanneer stopt een ondergist, onder de 5 °C of zo. Vragen, vragen.

En de SuperBitter vergist ook gestaag door. Ik probeer vanavond alcohol/vrij te blijven maar het ruikt zo ontzettend lekker naar gistend bier in de huiskamer!!!!

Herman

Dat hangt een
Citaat van: MO op 06-06-2006  21:09 uWanneer stopt een ondergist, onder de 5 °C of zo. Vragen, vragen.
Dat hangt natuurlijk een beetje van de gist af. Maar de meeste raken onder de 4C toch wel in een slaapje. MAar gistend bier produceert zijn eigen warmte, dus kan het nog geen kwaad. Zet anders een timer op de stroom van je koelkast wanneer deze niet warmer te krijgen is.

Edgar

Citaat van: MO op 06-06-2006  11:22 uHoe doen anderen dit: eerst bij 16 grC aan laten slaan en pas bij flinke activiteit koelen? Graag reacties.

Zoals Herman, koelen tot een graad of 16 (als dat kan, hoogzomer lukt dat niet) en doorkoelen de volgende ochtend als de boel vertrokken is.

Citaat van: MO op 06-06-2006  21:09 uHet is ook even wennen aan de koelkast.

Inderdaad, dat is herkenbaar zogezegd. Hoe verloopt de gisting nu en hoe meet je nu de temperatuur van het bier?

MO

Het gaat allemaal de goede kant op. Ik houd het bier tussen de 8 en de 12 grC. Ik kan de koelkast niet continu aan laten staan want dan koelt hij te ver. Er staat een kleine laag schuim op, er ligt een mooie gistlaag onderin. Helaas past er geen waterslot meer in de koelkast, dus het echte tempo van de vergisting kan ik niet meten.

Zoals je ziet is het een thermometer feest. De witte cheapio thermometer geeft de temperatuur in de brouwerij aan, die is 17 °C. Vanacht gaat de deur weer open en zal het afkoelen naar een graad of 12 (hoop ik). Dat scheelt weer koelkast vermogen. De dure thermometer bevat twee sondes. Een hangt er in het bier (het grote getal), de temp is 10,0 °C. Een hang er in de koelkast, het is niet goed leesbaar maar geloof me dat er 5,4 °C staat. Het lijkt erop dat ik een stand heb gevonden waarop de koelkast rond de 5 grC blijft. Het lijkt er namelijk op dat er helemaal niet zoveel warmte vrijkomt. De koelkast staat namelijk meer uit dan aan.

Is een temperatuur tussen de 8 °C en de 12 °C goed voor een ondergister?




Herman

CiteerIs een temperatuur tussen de 8 °C en de 12 °C goed voor een ondergister?
Dat is een prima temperatuur voor de hoofdgisting.

MO

Gisteren de korrelbock en de superbitter gelagerd. US56 is een rare gist: er blijft een enorme schuimkraag op het jongbier staan terwijl het waterslot niet meer actief is. Ik was tevreden met mijn SG van 1017. De Superbitter had een veel lager SG dan ik had verwacht: 1017! De Duvel gist weet kennelijk ook wel raad met een wort van 1078 van alleen moutsuikers. Leve het brouwen op een gistkoek. Dit is al het derde brouwsel gemaakt op 1 pakje Wyeast (eerst een pittig blondje, toen de Duvel kloon en vervolgens dit zware bier). Overigens gooi ik de koek na lagering weg, driemaal gebruiken vind ik genoeg zuinigheid.
Vanavond SG meten van de ondergister. Daar ben ik heel nieuwsgierig naar.

MO

Helaas is de ondergistende bock pas aanbeland op 1040. Dat zal dus lang gaan duren... Hij is nog wel actief, gelukkig,

Herman

Wat boeit het als de hoofdgisting langer duurt, ga gewoon op vakantie en hevel dan over. Tuurlijk weet ik dat ook bij ondergisting je de hoofdgisting niet te lang wil laten duren, maar zolang e.e.a. gestaag doorgist zou ik de boel de boel laten. Ca 3 weken hoofdgisting bij lagerbier heeft bij mij nooit een negatief effect gehad.

MO

Precies, zo denk ik er ook over. Overigens heb ik het SG veel te snel (te koud en met te veel koolzuur) gemeten, hij lag niet rond de 1040 maar rond de 1030.

MO

Zondag heb ik een dubbelbock gebrouwen (zie onderwerp bockbieren 2006) en voor en tijdens en na het brouwen heb ik beiden bocken gebotteld en ging ook de bittere jongen op de fles. Ik moest zelfs flessen spoelen. De tijden veranderen, je kunt nu niet meer je kratten vullen met lege schone flessen bij de Maaslandbrouwerij, je moet ze nu per doosje kopen (3,50 voor 24 flessen, 46% prijsverhoging). En Johan had maar drie doosjes staan en kon niet dezelfde dag nog doosjes maken. Flesjes moet je dus tegenwoordig van te voren bestellen!

Het bittere bier was inderdaad ontzettend bitter. Echt een hap vloeibare hop. Mjammie maar niet voor iedereen. Ik was zeer verbaasd dat de Duvel gist deze volmout jongen met een OG van 1078 vergist had tot 1006. Leve het gebruik van een gistkoek en pas op voor de enorme moutsuikers-honger van de Duvel gist. 10% alcohol en heel veel hop. Wat een genietbier.

De korrelgist bock met de US56 was uitvergist tot 1015 en smaakte als een Echt Bockbier. Wat een aparte gist is dit toch. Ben heel benieuwd wat hij straks gaat doen. Navergisting bij 21 grC (in de kelderkast). Ook de ondergist bock had het tot 1015 geschopt. Hij was wat diacetylerig en nog niet in balans. Hij was ontzettend helder dus ik heb er wat gesuspendeerd gist van de koek na de primaire fermentatie bijgegooid. Hij is eerst navergist bij 15 grC, hij staat nu bij 12 grC.

MO

Dat was genieten gisteren tijdens de finale van het WK. Niet zozeer vanwege het voetbal, eerder omdat tot mijn verbazing de SuperBitter al volledig gecarboneerd was. De navergisting van bieren van 10% duurt meestal langer dan een week, wellicht vanwege de hoge temperaturen van de afgelopen week was dit nu niet het geval.

De basissmaak was vol, iets zoetig en fruitig, de geur en de nasmaak waren hoppig respectievelijk ontzettend bitter. Het bier was goed drinkbaar maar ik denk wel dat het nu eindelijk eens is gelukt een bier te maken dat bepaald niet iedereen lust. Het bier was nog wel erg troebel, dus ik moet het met mijn derde koelkast maar eens flink gaan koelen.

Ik heb er twee gedronken, wat een heerlijkheid.

MO

Gisteren kwamen David, Johannes en Edwin op bezoek voor de organisatie van het BONK. Het eerste biertje dat we proefden was mijn ondergistende bock. Ed en ik dachten eerst aan diacetyl maar Johannes had later gelijk dat het een tamelijk fruitig biertje is. Jammer, maar gelukkig kwam verder het ondergistende karakter goed tot zijn recht. Op het fruitige na was ik erg tevreden over dit bier. Nu de heren keurmeesters nog.
Het laatste biertje van de avond was de SuperBitter. Niemand durfde nog een fles leeg te drinken, ik met mijn oneindige dorst natuurlijk wel. Ja, bitter, echt wel, maar gelukkig met een aardige balans. Ed werd een beetje misselijk van al die hop. Je moet er natuurlijk wel tegen kunnen!

Oscar

Citaat van: MO op 12-07-2006  10:20 uJohannes had later gelijk dat het een tamelijk fruitig biertje is. Jammer, maar gelukkig kwam verder het ondergistende karakter goed tot zijn recht. Op het fruitige na was ik erg tevreden over dit bier. Nu de heren keurmeesters nog.

Mijn bockje heb ik ook al even geproefd...hij moet nog iets verder rijpen (en dat na 2 weken....!?). Maar deze is ook wat fruitg (wat wil je ook...Rochefort gist
gebruikt) en zoetig....het lijkt wel een commerciele groslch bok...nou ja..iets minder zoetig dan dat...maar wel zoetig...vinden de keurmeesters dat lekker ? is dat de standaard..?? 't zal geen winnaar worden  :-\ maar ook niet als laatste onderaan de lijst !! :D

Groeten en gezondheid
Oscar

Hopmans


CiteerMondgevoel: samentrekkend
Nasmaak: bitter, samentrekkend.


CiteerDe bitterheid icm de droogheid vind ik minder geslaagd.

CiteerEd werd een beetje misselijk van al die hop. Je moet er natuurlijk wel tegen kunnen!

Ha Ha Ha.... Humor  ;D
Zelfs de hopheads moeten het ontgelden met de niet te stuiten bitterheidsdrang van Mo !  ;D

 :degroeten:


MO

Citaat van: Oscar op 01-06-2006  10:32 uDaarentegen : Heb je de Hopit van brouwerij Urthel al geproefd ? Deze heeft 80 EBU met een alcohol percentage van 9% ik persoonlijk vind ik deze bitterheid in de smaak nog wel meevallen. dus Mo : Ga voor die 100 EBC !! Oscar


Oscar, ik zit nu net die Hop it te drinken, maar dit bier is helemaal niet bitter. Echt, dit komt niet boven de 40 uit. Weer eens een schandalig Belgisch pruts bier. Echt zoetheid overheerst enorm, lekker veel diacetyl en alles, maar bitterheid: ho maar!

Edgar

Niet zeuren, want Oscar zégt ook helemaal niet dat 'ie bitter is!

[edit] toch wel, ik was even vergeten dat EBU ook een bittermaat is. Maar EBC's zijn toch echt kleurmaten...[/edit]

MO

Oeps, ik ben niet volledig: het etiket rept van 85 IBU, en dat wil ik dan proeven ook. Vandaar dat ik me genaaid voel.

Edgar

Ah, toch nog IBU's. Dus hij is net zo bitter als een XX-Bitter?

Oscar

Citaat van: MO op 31-07-2006  23:13 uEcht, dit komt niet boven de 40 uit. Weer eens een schandalig Belgisch pruts bier. Echt zoetheid overheerst enorm, lekker veel diacetyl en alles, maar bitterheid: ho maar!

Mo : is het niet zo dat de ebu's de daadwerrkelijke bitterstoffen aanwezig in het bier zijn, maar bij 9% alcohol je een smaak beleving hebt van veel minder bitterheid ? dus die 80 EBU zal er wel inzitten dat geloof ik wel (Anders moet je in Maart 2007 naar St Niklaas gaan en Hildegart er zelf over aanspreken !!), maar het hoge alcohol gehalte overstemd groetendeels de biterheid...maar dit is toch bekend neem ik aan ?

groeten en gezondheid
Oscar


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.