Hoe plaats je een foto op dit forum, klik hier voor nadere uitleg.

Steun het forum. Koop via deze links: Nederlandstalige bierboeken, Engelstalige bierboeken, een bierig artikel of een ander artikel van bol.com

Auteur Topic: Chocolate stout  (gelezen 4795 keer)

Offline Noor

• Boven 10 berichten
  • *
Chocolate stout
« Gepost op: 12-09-2006 23:08 u »
Hallo,

Wil iemand naar mijn recept kijken?
Ik ben beginnend bierbrouwer. Laatst dronk ik Young’s double chocolate stout en nu wil ik iets in die richting brouwen. Geïnspireerd door Chocolade III en Mocha Porter, die ik op dit forum vond (en door de ingrediënten die ik heb liggen) heb ik zelf een recept samengesteld. Voor het eerst, het voelt nogal onzeker.
Komt ie dan:

Noor’s Chocolate Stout 1

3000 gr    Pilsmout      75 %
500 gr      Karamelmout      12,5 %
200 gr      Tarwemout      5 %
200 gr      Chocolademout   5 %
100 gr      Zwarte mout      2,7 %

16 liter beslagwater

30 min – 60 graden
40 min – 70 graden
5 min – 78 graden

spoelen tot 24 liter

70 minuten koken met:
15 gram    Northern Brewer (9,6)
20 gram   Gemalen koffie bonen
60 gram   Cacao poeder

Gist: Wyeast 1318 London III

Kan dit wat worden?
Super forum trouwens, ik heb al menig uurtje hier rondgekeken.

Grt Noor

Heb je iets nodig dat je bij Bol.com wil kopen? Zoek het op met de bovenstaande advertentie en bestel. Pas het zoekwoord aan. Je kunt zoeken in de volledige catalogus van Bol. Door de spullen van Bol te kopen via onderstaande advertentie steun je het forum en het kost je niets extra. Voor de bierliefhebber hebben ze overigens meer spullen dan je zou verwachten. Zoek maar eens.

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • Land: nl
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
Re: chocolate stout
« Reactie #1 Gepost op: 12-09-2006 23:39 u »
Chocolademout = ± 800 EBC en Zwart mout = ± 1200 EBC hettotaal hiervan is bij jou bijna 8 % !! :o Een bier met deze samenstelling zal erg branderig worden !! Bedenk wel dat de chocoladestout van youngs niet branderig is.. Mijn smaak beleving was :

De smaak is voor een stout vrij zacht. Licht bitter en karamel achtig. De smaak van chocolade is niet overheersend aanwezig maar op de achtergrond wel waar te nemen. In de nasmaak is een licht aangenaam zurige (samentrekkend) smaak waar te nemen.

Ik zou deze stortingen toch iets verlagen...Het totaal van beide niet meer dan 2% !! 1,8 % chocolade mout geeft al een licht gebrande smaak !!

Groeten en gezondheid
Oscar

Offline Edgar

• Super lid
  • Land: be
« Reactie #2 Gepost op: 12-09-2006 23:52 u »
Ik zou deze stortingen toch iets verlagen...Het totaal van beide niet meer dan 2% !! 1,8 % chocolade mout geeft al een licht gebrande smaak !!

8% geroosterde gerst (1500 EBC) wordt door Walsh in de biertypengids aangeraden. Misschien toch niet zo gek in een stout. Ik weet het niet, ben geen echte liefhebber, maar voor een stout klinkt het nog wel redelijk.

Offline Pieter.

• Super lid
  • Huisbrouwerij "Vuurlinie"
« Reactie #3 Gepost op: 13-09-2006 00:19 u »
Ik heb diverse bieren met chocolate mout 800 EBC gebrouwen, zelfs met een toevoeging van 30 gram op een batch van 10 liter vond ik de smaak van deze mout nogal overheersend en absoluut niet lekker.

Vrg,
Pieter

Offline thibolleke

• Super lid
  • beerteam world press
« Reactie #4 Gepost op: 13-09-2006 07:41 u »
8% was bij mij ook het totaal van chocholade800 en zwarte mout toen ik een stout brouwden.
Dit doe ik dus nooit meer.Echt een niet aangename smaak.
Ik zou nu nooit meer boven de 3% gaan.

Maar dat is mijn ervaring natuurlijk.

Groeten Thibolleke

Offline Oscar

• Beheerder BrouwVisie
  • Super lid
  • BrouwVisie, brewvision, brauVision...
    • De Bier Brouwer
« Reactie #5 Gepost op: 13-09-2006 08:03 u »
Volgens DW :

Stout (Imperial Russian) : 3% 1500 EBC
 Stout (Export               : 8% 1500 EBC
 Stout (Oatmeal)           : 5,5% 1100 EBC, 2% 1500EBC
 Stout (Milk)                 : 13,7% 1100 EBC, 3,7% 1500 EBC
 Stout (Irish Dry)           : 8% 1500 EBC

Tsja.....Dus volgens het boekje zou je storting moeten kunnen.....Toch zou ik wat lager beginnen en kijken hoe het uitvalt..en bij een volgend brouwsel eventueel de storting verhogen.

Groeten en gezondheid
Oscar

Offline Arjan

• Senior lid
  • Ahhhh
    • GitHub
Re: Chocolate stout
« Reactie #6 Gepost op: 13-09-2006 08:59 u »
Ik heb een tijdje geleden een porter gebrouwen met 5% zwartmout (1400EBC). Deze gaf een licht gebrande smaak. Dat was eigenlijk best wel lekker.

Ik ga binnenkort een porter maken op basis van 6% 800EBC chocolade mout. Zie deze topic.

Wat is de begin SG waar je op uit wilt komen?

gr.  Arjan

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #7 Gepost op: 13-09-2006 09:46 u »
Hoi Hoi,

Bij een reguliere stout zou ik voor 5% gebrande gerst en 2% zwarte mout gaan. Die koffiebonen kan je achterwegen laten  ;)...

Youngs is redelijk open over de samenstelling van hun bieren, check www.youngs.co.uk.

-

Double Chocolate Stout  (5.2% ABV)

Young's Double Chocolate Stout has an intriguing twist. Chocolate malt and real dark chocolate are combined with Young's award winning rich, full flavoured dark beer to craft a satisfyingly indulgent, but never overly sweet experience.

Pale ale and crystal malt, chocolate malt, special blend of sugars, Fuggle and Goldings hops, real dark chocolate and chocolate essence.

-

Ik denk dat je recept wel iets aangepast kan worden  :weetbeter:.

Offline MO

• Beheerder
  • Super lid
    • Muifelbrouwerij
« Reactie #8 Gepost op: 13-09-2006 10:35 u »
Klasse speurwerk caspar. Was ik even vergeten maar Engelse brouwerijen doen absoluut niet moeilijk over hun receptuur. Waarom zouden ze ook, elke installatie levert tenslotte een ander bier bij eenzelfde recept.

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #9 Gepost op: 13-09-2006 10:57 u »
Hoi Noor,

Ik mis de chocolade in het recept. Wees er wel van bewust dat chocolade ernstige filterproblemen kan geven. Op een of andere manier krijg je een dikke pap onder in je kookketel. De beste resultaten heb gekregen ik met pure chocoladerepen.(Aldi). Je zou ook je toevlucht kunnen nemen tot chocolade essence zoals Young's dat kennelijk ook doet.

Offline Noor

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #10 Gepost op: 13-09-2006 10:59 u »
Ik heb een tijdje geleden een porter gebrouwen met 5% zwartmout (1400EBC). Deze gaf een licht gebrande smaak. Dat was eigenlijk best wel lekker.

Ik ga binnenkort een porter maken op basis van 6% 800EBC chocolade mout. Zie deze topic.

Wat is de begin SG waar je op uit wilt komen?

gr.  Arjan

O.k.  Ik denk dat ik wat grammen ga schrappen bij mijn chocolade/zwarte mout. Minder is vaak meer.
Ik heb nog niet ontdekt hoe ik de begin SG uit kan rekenen. Gaat dat met Pro Mash? Daar heb ik het een en ander over gelezen op dit forum. Ik heb van Schaik genomen met zijn formules over kilo's mout op liter's wort = procent alcohol.

Hoi Hoi,

Bij een reguliere stout zou ik voor 5% gebrande gerst en 2% zwarte mout gaan. Die koffiebonen kan je achterwegen laten  ;)...

...

Pale ale and crystal malt, chocolate malt, special blend of sugars, Fuggle and Goldings hops, real dark chocolate and chocolate essence.

Ah! Kijk aan. Super.

:proost2:

Offline Noor

• Boven 10 berichten
  • *
« Reactie #11 Gepost op: 13-09-2006 11:01 u »

Ik mis de chocolade in het recept.

Hoeveel gram raad je aan?
(voor 20 liter bier)

grt Noor

Offline Jacques

• Hoofdbeheerder
  • Super lid
  • Brouw ze, roer ze en Proost!
    • Hobbybrouwen.nl
« Reactie #12 Gepost op: 13-09-2006 11:06 u »
Minimaal 200 gram van de donkerste chocolade die je te pakken kunt krijgen.

Offline Caspar

• Super lid
  • Back in business!
« Reactie #13 Gepost op: 13-09-2006 11:11 u »
Was ik even vergeten maar Engelse brouwerijen doen absoluut niet moeilijk over hun receptuur. Waarom zouden ze ook, elke installatie levert tenslotte een ander bier bij eenzelfde recept.

Ik vind het ook altijd plezierig om op Engelse sites rond te surfen, lekker overzichtelijk en alle biertjes worden apart beschreven. Veel Engelse brouwerijen zijn duidelijk trots op hun producten en grondstoffen!

Offline thibolleke

• Super lid
  • beerteam world press
« Reactie #14 Gepost op: 13-09-2006 18:44 u »
Ik heb nog niet ontdekt hoe ik de begin SG uit kan rekenen. Gaat dat met Pro Mash?

Ik werk niet met pro mash,maar met de BrouwHulp van adrie kan je gewoon ingeven wat je begin SG moet worden.
Ik raad je echt aan om deze even te dowloaden.Een echte super BrouwHulp is dat! :hoera:

Groeten Thibolleke

Offline thibolleke

• Super lid
  • beerteam world press
« Reactie #15 Gepost op: 13-09-2006 20:15 u »
Ik moet duidelijk mijn mening herzien.
De 8 % stort kan net nog.
Kben men stout nog eens aant proeven.En hij is duidelijk verder gerijpt.
De gebrande en geroosterde smaak is net niet té.
Maar inderdaad is het waarschijnlijk wijzer om eerst bij een 6% stort te beginnen.

Nu wil ik nog even iets kwijt over mijn bier:

Het is een pik zwart bier met een ORANJE schuimkraag.
Geur is donker en ruikt kruidnagel.
Smaak is zoetig,bitter en lekker (zoetig)gebrand.Alleen te uitgesroken kruidnagel.
Body=medium en kapt lekker(mag ik kappen gebruiken)
Nasmaak niet echt plakkend,tintelend op de tong van bitterheid en geroosterdheid(we hebben er weer een woord bij)

Ik vind het nog echt een heel lekker biertje.Alleen heb ik veel te veel kruidnagel gebruikt.eenige negatieve aan het bier.'kben echt tevreden over dit bier.

Oranje kraag ;D je maakt het maat mee

Groeten Thibolleke

Offline Johannes

• Super lid
    • De Brouwketel
« Reactie #16 Gepost op: 13-09-2006 20:41 u »
(mag ik kappen gebruiken)

Nou, vooruit, maar alleen als je belooft geen kruidnagel meer te gebruiken  ;D

:degroeten:

Johannes

(sorry ik kon het even niet laten, heb nogal een aversie tegen menig Neerlands brouwer/medicijnmannen die kruidenrekken in hun bier flikkeren gooien waar Indiase keukens bij in het niet vallen.)

Offline thibolleke

• Super lid
  • beerteam world press
« Reactie #17 Gepost op: 13-09-2006 21:02 u »
Johannes ik volg je volledig.
Ja kzal even uitleggen waarom ik hiervoor koos:

wanneer we aant proeven zijn op een bierfestival en we weten niet echt hoe we de smaak moeten omschrijven zeggen we altijd voor de grap;"kruidnagel duidelijk aanwezig"

Hierdoor wou ik toch eens kruidnagel in men bier hebben gehad.

Thibolleke

Tags: