Brewtools F100 Unitank

Gestart door Emile, 04-04-2022 12:46 u

Vorige topic - Volgende topic

Emile

Is er iemand die al ervaring met deze gistvaten (F40, F80, F100, F150) heeft? En dan met name het verwarmen en koelen hiermee? Welke apparatuur gebruiken jullie daarvoor?

Het heating element van Brewtools is een stevige 500 Watt, maar wel met low-Watt density, en wordt in de tank gemonteerd. Dat lijkt me toch wat veel voor een aan/uit regeling (Inkbird, STC-1000), je bier/gist kan dan plaatselijk wel eens te warm worden. Ik heb een STC-1000 aangepast, zodat deze met een PID-regelaar en een Solid State Relais kan werken ('slow PWM'). Dan kun je ook een percentage uitsturen i.p.v. alleen maar aan/uit. Brewtools geeft dat zelf trouwens ook aan als oplossing ('use a Triac'). Ook kan ik nu het vermogen begrenzen op bijvoorbeeld 150 Watt.

Voor het koelen overweeg ik een Grainfather Glycol Chiller. Dus koeling relais verbinden met de 12V M12 connector van de koeler. En tri-clamp 34 mm naar 3.8" female adapters kopen om de standaard connectoren van de Grainfather aan te kunnen sluiten.

Ik hoor graag de ervaringen van anderen hoe ze het verwarmen en koelen van deze conische gistvaten opgelost hebben.

PaultjePils

Onlangs heb ik voor het eerst gewerkt met de F40. Ik heb de koeling via de grainfather glycol chiller met de adapter https://www.unibrew-nederland.nl/grainfather-glycol-chiller-adapter.html geregeld. De adapter is redelijk aan de prijs en helaas nog niet zonder de koelspiraal te koop. Het koelen gaat hiermee prima.

Met de adapter zit ook een heating pad die ik op de zijkant heb geplakt, maar die kan het slechts enkele graden helpen opwarmen. De heating element van 500w lijkt mij ook veel te sterk, zeker voor een f40. Ik wacht nog op een beter alternatief.

#brewtools_f10_unitank #temperatuurgecontroleerd_vergisten

Emile

Citaat van: PaultjePils op 05-04-2022  17:49 uMet de adapter zit ook een heating pad die ik op de zijkant heb geplakt, maar die kan het slechts enkele graden helpen opwarmen.
Nuttige info dit! Die set had ik ook gezien, maar ik wil niet met een koelspiraal koelen. Die heating pad zal voor jou misschien net genoeg zijn (of niet als ik jouw verhaal zo lees), maar voor een F100 is dat geen optie. De originele Grainfather Conical Fermenter heeft een verwarming van 30 W. Ik ga er even van uit dat jouw heating pad hetzelfde vermogen heeft. Om hiermee 25 L 1 graad op te warmen heb je dan ongeveer een uur nodig. Bij die Grainfather Conical Fermenter gaat het voor mijn gevoel iets sneller, maar dat heb ik niet echt gemeten.

Voor mijn Unitank (die ik maar tot max. 80 L ga vullen), zou ik dus aan een vermogen van 100-150 W genoeg hebben.

Ik kreeg vandaag het heating-element binnen en daar dan ook maar direct een test mee gedaan met verwarmen van 24 L water. Het element trekt 480 W en opwarmen van 24 L gebeurt met 1 graad per 3 minuten. Dat is wat ik ook berekend had. Wat opvalt is dat het element een goede warmteverdeling heeft, je kunt het, in het water, zelfs vastpakken. Die low Watt density zal dan ook wel kloppen.

Het wordt dus wel noodzaak om dat heating element te begrenzen met de PID-regelaar/SSR, maar dat had ik ook al verwacht. Ik ga dit binnenkort testen. Je kunt nu 2 waarden invoeren in de STC-1000, eentje voor het maximale vermogen van het heating element (500 W dus), de andere voor het maximum vermogen dat de regelaar naar buiten mag sturen. Die ga ik maar eens instellen op 150 W en dat testen. Bij 80 L zou dat een stijging van 1 graad per 37 minuten moeten geven. Dat lijkt me redelijk hetzelfde als wat ik nu al bij de GF Conical Fermenters zie gebeuren.

BenG

Ik heb onlangs een F40 gekocht en ik moet zeggen dat ik heel tevreden ben over de kwaliteit. Alles is heel goed uitgedacht en het materiaal voel allemaal van hoge kwaliteit.

Verwarmen: Ik verwarm mijn vat met een warmte kabel van 75W die bedoelt is voor reptielen. Deze heb ik tussen de neoprene jas en het vat zitten. De F40 staat bij mij in de schuur en met de kou van vorige week (vorst snachts) kon hij het niet bijbenene (sochtends was de temperatuur 19°C tov 22°C setpoint). Denk dus dat ik voor mijn Kveik ferments en voor in de winter de brewtools heater ga kopen. Deze ben ik wel van plan om via mijn STC1000 te schakelen. In de specificatie van de STC1000 staat dat ie 10 ampere aan zou moeten kunnen, wat gelijk staat aan 2300 Watt. Dus zou toch goed moeten gaan?

Koelen: Ik heb een glycol chiller gemaakt van een oude airco. Deze werkt in principe hetzelfde als de GF glycol chiller. De koelmantel werkt erg efficient. Ik had ongeveer 23L in het vat zitten en dat was wel wat weinig en kreeg m niet goed onder de 4'C, maar opzich was dat voldoende. De volgende keer ga ik voor 25-27 liter en dan verwacht ik dat ie er minder moeite mee zal hebben.

Spyro

Citaat van: BenG op 08-04-2022  14:03 uIk heb onlangs een F40 gekocht....
Proficiat...  ;D

Emile

Citaat van: BenG op 08-04-2022  14:03 uDeze ben ik wel van plan om via mijn STC1000 te schakelen. In de specificatie van de STC1000 staat dat ie 10 ampere aan zou moeten kunnen, wat gelijk staat aan 2300 Watt. Dus zou toch goed moeten gaan?
In de STC-1000 zit een standaard (goedkoop) 10 A relais, dat is toch ruim 2000 Watt die je ermee aan kunt sturen. Die Brewtools heater is 500 Watt, dus geen probleem.

Emile

Ik kreeg gisteren mijn tri-clamp koppelingen binnen. Dat zijn 3/8" BSPT female x tri-clamp 34 mm aansluitingen. Hier in Nederland erg moeilijk te vinden, maar gelukkig biedt Ali uitkomst.

Het voordeel hiervan is, dat ik de koperen quick-connect set (met terugslagklep in zowel het mannetje als het vrouwtje, er lekt dus nooit glycol uit) van de Grainfather Glycol koeler hier direct op kan aansluiten. En hiermee is dus een directe koppeling te maken.

Ik heb vervolgens de Unitank gevuld met 80 L en mijn regelaar aangesloten op de Glycol koeler. Setpoint ingesteld op 12 °C en gaan. Wat opvalt is dat er vrij veel Glycol in die mantel gaat, ruim meer dan bij de GF Conical Fermenters. De 80 L werd omlaag gekoeld naar 12 °C, waarna de regelaar (uiteraard) afsloeg. De temperatuur in de Unitank ging vervolgens maar 0.1 °C verder omlaag (11.9 °C dus), waarna deze heel lang constant op temperatuur bleef. En dat met een omgevingstemperatuur van ruim 20 °C. Dus erg tevreden over het eindresultaat.

Elektrisch gezien wordt het relais van de koeler van de regelaar via de standaard Grainfather M12 3-draads connector aangesloten op de Glycol koeler. Dus koelrelais gaat aan, dan gaat de Glycol koeler netjes glycol rondpompen. Verwarmen had ik al geregeld m.b.v. een PID-regelaar en een SSR, het heating relais van de regelaar wordt dan ook niet gebruikt.

Ik wil nog wat aanpassingen maken aan de hardware van de regelaar (die moet aangaan als ik de Glycol koeler aan zet via de tiptoets bediening), maar verder is het een geslaagd project geworden. Ik hoop dat collega brouwers die ook zo'n Brewtools Unitank hebben (of overwegen dat te kopen) hier wat aan hebben.

IMG_5586.jpg
IMG_5587.jpg 

Jacques

rubus

Hi, ik ben ook in het bezit van een F40 in combinatie met een Quantor koelsysteem wat je kunt bestellen bij Brewtools. Kost wat heb je wat! Ik heb meerdere brouwsystemen gehad waaronder ook een GF systeem. Niks van al die systemen komt ook maar in de buurt van de bouwkwaliteit van Brewtools. Als je het in overweging neemt en het budget is toereikend, zou ik geen seconde twijfelen ;-)

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.