Experiment = toevoeging cacao nibs.

Gestart door pincopallino, 03-04-2022 10:28 u

Vorige topic - Volgende topic

pincopallino

Op verzoek van een ander forum, ga ik experimenteren met het toevoegen van cacao nibs bij een stout recept. Misschien zijn er sommige leden van HB ook geïnteresseerd. Mocht het resultaat mij  bevallen dan post ik de recept .
20220403_081114A.jpg

Eriks

Euhmm.. wat zit er in je waterslot :o
Ben wel nieuwsgierig naar het resultaat!

pincopallino

Waterslot gevuld met hopextract zelf gemaakt.

Eriks

Citaat van: pincopallino op 03-04-2022  13:36 uWaterslot gevuld met hopextract zelf gemaakt.
Waarom zou je dat doen? Dat heeft toch geen effect, of mis ik iets smile

guest15461

Is er een bepaalde commerciële stout dat je wil benaderen? Waterslot ben ik ook benieuwd naar.

Jacques

pincopallino

Citaat van: Eriks op 03-04-2022  20:44 uWaarom zou je dat doen? Dat heeft toch geen effect, of mis ik iets smile
[/quote
Citaat van: Eriks op 03-04-2022  20:44 uWaarom zou je dat doen? Dat heeft toch geen effect, of mis ik iets smile

Met het brouwproces niets mee te maken. Ik heb hop in overvloed dus maak ik hopextract van. Het kan gebeuren dat iets uit de waterslot aangezogen wordt aldus...

pincopallino

Citaat van: Antony op 03-04-2022  22:48 uIs er een bepaalde commerciële stout dat je wil benaderen? Waterslot ben ik ook benieuwd naar.

Nee...het clonen van commercieele bieren  boeit mij niet.

pincopallino

Citaat van: Jacques op 03-04-2022  23:52 u#cacao_nibs

??

Jacques

Citaat van: pincopallino op 04-04-2022  09:55 u??
Kijk bij hashtags.

pincopallino

Citaat van: Jacques op 04-04-2022  11:08 uKijk bij hashtags.

Ok. Er is belangstelling.

pincopallino

Citaat van: Jacques op 04-04-2022  11:08 uKijk bij hashtags.

Volgende keer  smile

pincopallino

Geproefd.  Het is een lekker bier geworden. A- met 100 g. cacao nibs B- zonder. Bij de cacao nibs proef je een vleugje chocolade smaak maar ik vind het niet van toegevoegde waarde.  Tuurlijk is mijn smaak belevenis en geen maatstaf. Het is een zwaar bier om te nippen vooral in de koude avonden.
UCRAINA IMPERIAL STOUT.
Gebrouwen op 4-4-2022
Aantal liters   20
Begin SG 1098
Einde SG 1020
Alc % Theoretisch +/- 10,5
Brouwzaalrendement  75%
Maischdikte 4/lit.
Kooktijd 90 min.
Pale ale maris otter 5 KG.
Carafa special 3 750 g.
Chocolade mout 500 g
Flaked barley 900 g.
Suiker   1000 g
HOP:
 Mix van Hallertau/Perle/magnum.  30 g 90 min.
30 g toevoegen bij de 50 min.
30 g         "                       70 min.
40g           "                      80 min.
20 g Cascade                   80 min.
Ps : carafa special en chocolade mout zijn in koude water gedompeld en 2 dagen daarna uitgezeefd Het water is toegevoegd bij de 80 ste min van het koken.
Gist :  Kweik ale als giststarter.
Gebotteld met Treta hop.

500 mg vit.C bij het maischen
500 mg vit. C bij het bottelen.

Alexander_H

Hoe en wanneer heb je de nibs toegevoegd?
Merk je ook verschil in schuimkraag bijvoorbeeld (alhoewel met zo'n zware jongen er waarschijnlijk niet veel schuim is)

pincopallino

Citaat van: Alexander_H op 22-05-2022  09:12 uHoe en wanneer heb je de nibs toegevoegd?
Merk je ook verschil in schuimkraag bijvoorbeeld (alhoewel met zo'n zware jongen er waarschijnlijk niet veel schuim is)

Na de 1ste gisting. Schuimkraag ok, geen last van nibsvet

Pappa-M

Cacao-nibs heb ik ook wel eens toegevoegd aan een stout, maar dan in extract vorm. De nibs hebben eerst een maand op wodka gestaan, de nibs er uit gefilterd, en toen de cacao-wodka naar smaak toegevoegd.
Het was een prima stout.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.