Vervoer bier

Gestart door admin, 17-12-2002 22:01 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Jacques


CiteerHebben jullie nooit het probleem dat pas vervoerd bier nogal onrustig is en liever een dagje wacht voordat het genuttigd wil worden? Ik hoor graag hoe jullie daar mee omgaan.

Mijn ervaring is dat vervoer per auto geen enkel probleem is mits je het bier rustig in de auto zet en er voor zorgt dat de flesjes niet door de auto geslingerd worden. Bij voorbeeld door het bier in een kartonnen doos te doen opgevuld met proppen krantenpapier. Door de doos achter de passagiersstoel te zetten kun je de doos klemzetten. Op deze manier vervoerd zijn de meeste drempels geen probleem (natuurlijk altijd de maximale snelheid in acht nemen).

 :degroeten: Jacques

MO

Maar fietsen wordt dus niets? Ik zal eens kijken wat ik voor de fietstassen kan verzinnen. Dit ging eigenlijk over de proefsessie Rochefort (zie thread). Als ik al mag komen, gaat mijn voorkeur toch uit naar de tweewieler. Ik kan het bier ook van te voren brengen.

Toch bedankt voor het antwoord,
groet,
martin

JWVG

H Martin,

wij hebben geen auto, en ik maakte me vorige week bij de keuring in Ede ook nogal zorgen over de fiets. Het was een fietstocht van 45 minuten, met veel hobbels in de weg. Toch ging het blijkbaar goed, want ik haalde veel punten, en geen opmerkingen over spuiters o.i.d. Het feit dat het koud was, en dat ik ze in mijn fietstassen stevig tussen de kranten had gepakt, helpte wellicht ook.

JW.

Herman

Ik vervoer mijn bier ook altijd per fiets naar onze club, half uurtje fietsen. Als je meerdere flesjes hebt, kan zo'n kartonnen zespack (zo een met zes vakken, niet geheelomhullend) van bv warsteiner of andere goed dienst doen. In mijn optiek is heen en weer bewegen slechter voor het bier dan op en neer. De zijdelingse beweging wordt zo goed gedempt, zeker met wat aanvullend papier er tussen.

Wat betreft de Rochefort proeverij: voor de meeste van ons is van te voren brengen van de bieren helaas een utopie.

Herman

Hermax

Een bekend probleem!
Hier past een kleine anecdote uit mijn jeugd. Toen ik een jaar of twaalf was en in volle ontdekkingstocht van 'het leven' samen met enkele vrienden, hielden wij er van om oude verlaten huizen in te richten als 'kamp' en daar de gewoontes van de zogenaamde volwassenen te onderzoeken zoals daar zijn; bier drinken en sigaretten roken. Om het bier te vervoeren (met de fiets uiteraard) en toch geen spuiters te krijgen hadden we een oude frigobox ingericht als transportdoos. We kleefden piepschuimstukken op een zodanige manier dat er enkele flesjes in konden die niet konden omvallen maar wel enkele centimeters speling hadden langs elke kant. We hoefden dan enkel nog maar de box te vullen met water tot net onder de rand. Deksel erop, box vastbinden op het fietsrek en daar gingen we dan. De flesjes konden niet omvallen en het water dempte de meeste schokken. Bovendien was het bier lekker koel bij aankomst!
We hebben nooit spuiters gehad... wel dronken jongetjes!

Herman

Sander J.

Nou Herman,
ik zie mij toch niet met 20 kilo water achter op mijn fiets naar onze Gilde-avond fietsen. Jou methode werkt natuurlijk wel geweldig. Dus als je de volgende keer wat ruimte vrijhoudt ...
Wat wel speelt is dat bieren met hergisting op fles door het schudden troebel worden en dus bij wedstrijden minder punten scoren. Als je dat wilt voorkomen moet je dus zorgen dat de wedstrijdbieren bijtijds op de plaats van bestemming zijn.
Ik heb een enkele keer wel eens transport/spuit problemen gehad, maar dat lag toch al aan het bier. Het schudden verergerde het alleen maar. Algemene lijn is dus wel: rustig fietsen / rijden en goed rechtop inpakken.

Sander.

wim

Citaat van: Lindaherman op 28-12-2002  18:47 uEen bekend probleem!
Hier past een kleine anecdote uit mijn jeugd. Toen ik een jaar of twaalf was en in volle ontdekkingstocht van 'het leven' samen met enkele vrienden, hielden wij er van om oude verlaten huizen in te richten als 'kamp' en daar de gewoontes van de zogenaamde volwassenen te onderzoeken zoals daar zijn; bier drinken en sigaretten roken. Om het bier te vervoeren (met de fiets uiteraard) en toch geen spuiters te krijgen hadden we een oude frigobox ingericht als transportdoos. We kleefden piepschuimstukken op een zodanige manier dat er enkele flesjes in konden die niet konden omvallen maar wel enkele centimeters speling hadden langs elke kant. We hoefden dan enkel nog maar de box te vullen met water tot net onder de rand. Deksel erop, box vastbinden op het fietsrek en daar gingen we dan. De flesjes konden niet omvallen en het water dempte de meeste schokken. Bovendien was het bier lekker koel bij aankomst!
We hebben nooit spuiters gehad... wel dronken jongetjes!

Herman

In mijn jeugd  (opgegroeid in een klein forensendorp, te klein, als je daar een joint opstak wist je moeder het eerder dan je hersencellen ;D) hadden wij op de plaatsen war we geregeld zaten gewoon verzwaarde plastic tassen in sloten en/of vaarten liggen. Gingen we naar een dergelijke plaats, dan kochten we nieuwe en vervingen de oude, heerlijk koele rakkers voor de pas gekochte.
Dit was echter wel meestal normaal pils en met speciaal bier hadden we nog niet zoveel van doen.
Het idee van flesjes enige ruimte geven, doch die ruimte op te vullen met water klinkt erg goed. Hadden wij daar vroeger maar aan gedacht, dan hadden we altijd goed bier gehad. Nu hadden andere jongeren het bier wel eens gevonden en genuttigd, ons zodoende met lauwe biertjes opschepend. ;D.

:degroeten:

Wim

snowdog2006

Sorry voor deze eeuwenoude kick, maar ik vroeg mij toch of hoe hier mensen hun homebrews op de fiets meenemen?

Ik gebruik zelf bv zo'n kartonnen sixpack die ik wel eens in de supermarkt (waar bvCorona flessen) of in de bierwinkel mee krijg bij een aankoop.
Zijn er echt niet wat luxere (lees beter/steviger) tassen te verkrijgen? Of heeft er iemand andere methode(n)?

Nick H.

Citaat van: snowdog2006 op 07-01-2019  11:56 uSorry voor deze eeuwenoude kick, maar ik vroeg mij toch of hoe hier mensen hun homebrews op de fiets mee nemen?

Ik gebruik zelf bv zo'n kartonnen sixpack die ik wel eens in de supermarkt (waar bvCorona flessen) of in de bierwinkel mee krijg bij een aankoop.
Zijn er echt niet wat luxere (lees beter/steviger) tassen te verkrijgen? Of heeft er iemand andere methode(n)?

Google eens op: flessendrager of flessentas
Bij Action, Blokker en andere knakenwinkels te koop.

 :biersmile:

Puck

Citaat van: Nick H. op 07-01-2019  12:01 uGoogle eens op: flessendrager of flessentas
Bij Action, Blokker en andere knakenwinkels te koop.

 :biersmile:

Inderdaad. Ik heb ooit zo'n tasje erbij gekregen bij de Mitra toen ik weer wat bier ging halen. Gebruik die nog steeds met veel plezier. Mis de Mitra hier nog dagelijks (geen winkel meer).

snowdog2006

Ja dat tasje heb ik ook gezien. Mocht ik heel ff lenen van mijn oom en tante., 8 vakjes zaten er in toch? Die was ideaal.

Dugraph

Ik heb twee koeltassen die makkelijk om de schouder gaan. De ene is een groene rugzak (promo artikel van H**ken) en de ander is een kleine schoudertas. Handig voor 2-12 flesjes. Blijven met een beetje geluk en vaardigheid nog rechtop staan ook ;-)

knifeman

Zeer interessant topic. Ik vervoerde vorige vrijdag enkele flesje met de Vespa... Nog geen 5 km ... Eens aangekomen was het gistdepot helemaal losgekomen, het bier was troebel en de vlokken dwarrelden rond... Helemaal niet smakelijk meer :(

brouwmus

Het allerbeste is om proeverijen om de beurt bij iemand thuis te organiseren en dan alleen de producten van de huisbrouwerij te proeven :)

Mocht vervoeren nodig zijn, dan zijn de al genoemde tips erg bruikbaar. Zelf gebruik ik trouwens liever een rugzak dan een fietstas waar de flessen goed rechtop in staan (eventueel met extra vulling) en kom ik uit het zadel als er een hobbel, kuil of drempel genomen moet worden. Als ik met de auto ergens heen moet omdat de afstand te groot is, drink ik geen bier.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.