Tegenstroomkoeler

Gestart door CeesM, 01-04-2022 13:23 u

Vorige topic - Volgende topic

CeesM

Heeft er al iemand ervaring met de tegenstroomkoeler van AliExpress?
tsk.jpg

Ik zat er aan te denken er een te bestellen. ;)

Hopfenfox

Ik meen dat Jan de Graaff deze heeft gekocht vorig jaar. Zelf ook naar zitten kijken maar ik wortstel met de aansluitingen. Voor wort wil ik Quick Connect en voor water Gardena. Dat is niet te vinden of lastig zelf te realiseren. Ik zie wel een variant met 1,5" Triclamp, maar ook dan moet ik vier dure verloopjes er bij nemen. En wat me sowieso tegenstaat aan deze vorm van koelen: met een dompelkoeler doe ik er na een whirlpool en laat bezinken, zodat ik vrij helder wort krijg. Met deze kan dat alleen als ik niet direct het gistvat in koel, maar terug de ketel in laat lopen.

hansHalberstadt

Citaat van: Hopfenfox op 01-04-2022  13:28 uMet deze kan dat alleen als ik niet direct het gistvat in koel, maar terug de ketel in laat lopen.
Ik gebruik weliswaar een platenkoeler, maar idee is hetzelfde en ik krijg op de volgende manier wel hele heldere wort maar gebruik dan wel een pomp:
hevelfilter met sleufjes in de kookketel (zelfde filter als voor het beslag filteren)
vanaf hevelfilter naar pomp en dan van pomp naar koeler en dan van koeler naar gistingsvat. eerte kwartiertje pomp ik dan niet naar het gistingsvat maar naar de kookketel terug. Eerst 5 minuten met kokende wort om het geheel steriel te krijgen en filterbed te vormen bij het hevelfilter zodat je heldere wort rondpompt, dan koeling aanzetten en gistingsvat vullen. dat levert kraakheldere wort.

Wijbrouwers

Wij whirlpoolen ook einde kook, wachten tot het bezonken is en dan vanuit de kookketel middels een pomp en een kraan door 3 platenkoelers heen. Altijd heldere wort. Maar wij willen van de platenkoelers af (i.v.m. infectiegevaar) en zitten al een tijdje te denken aan zo'n soort tegenstroomkoeler maar zijn benieuwd naar de ervaringen van anderen.

Jan de Graaff

Klopt, ik heb precies die. Ik ben alleen door omstandigheden niet meer in de gelegenheid geweest om een volledig brouwsel te maken..
Ik heb voor mijn verjaardag heel goedbedoeld een paar bierpakketten gekregen met mout-extract en ik vond het zonde om die terzijde te schuiven. Die heb ik dus eerst gemaakt. Het is nog even erg druk op het werk, maar ik hoop richting mei weer een volmout te kunnen gaan brouwen

De tegenstroomkoeler is degelijk gebouwd. Ik heb er nu stukken tuinslang en siliconen slang opgezet. De tuinslang aan de ene zijde vastgezet met een slangenklem en de andere zijde uitgerust met een Gardena koppeling. De siliconen slang heeft (nog) geen koppelingen, maar een Quick Disconnect koppeling is gemakkelijk aan de slang te maken. Ik denk dat ik die alleen aan de maischketelzijde ga plaatsen en op de ts-koeler met een slangklem vastzet.

De ts-koeler heeft een RVS binnenbuis waar een siliconen slang omheen zit (en waar het koelwater doorheen stroomt). Ik weet nog niet hoe die slang zich gaat gedragen als deze warm (zeg maar: heet) wordt. In principe moet dit geen probleem zijn; siliconen kan een grote warmte doorstaan. Ver boven de 100ÂșC in ieder geval.

Voor koelwater overweeg ik om (weer) mijn regenton te gaan gebruiken. Dat deed ik met mijn spiraalkoeier ook. Het regenwater is best koud en door het rond te pompen prima te hergebruiken. Drinkwater gebruiken is zonde en niet erg duurzaam. Het regenwater heb ik toch in de regenton! Ik overweeg hiervoor een regentenpomp aan te schaffen. Die kan ik ook nog voor andere dingen gebruiken. Of ik moet tegen een tweedehandsje aanlopen.. ;)

Dat er goed heet koelwater uit de ts-koeler de regenton inloopt is helemaal niet erg. Dat helpt om de muggen in toom te houden.

Broewerke

Een oud nog werkende pomp van een verwarmingsketel is ook geschikt. Via hevelwerking is er voldoende doorstroming voor het pompje. Aanzuigen indien noodzakelijk gewoon even tegengesteld water uit de kraan. Zodra pompje en slang vol zijn kun je het pompje aanzetten en via hevelwerking gewoon circuleren. Het best de toevoer met iets dikkere slang.

CeesM

Citaat van: JanDeGraaff op 01-04-2022  16:36 uVoor koelwater overweeg ik om (weer) mijn regenton te gaan gebruiken. Dat deed ik met mijn spiraalkoeier ook. Het regenwater is best koud en door het rond te pompen prima te hergebruiken. Drinkwater gebruiken is zonde en niet erg duurzaam. Het regenwater heb ik toch in de regenton! Ik overweeg hiervoor een regentenpomp aan te schaffen. Die kan ik ook nog voor andere dingen gebruiken. Of ik moet tegen een tweedehandsje aanlopen.. ;)
Ik heb er zo een voor mijn koelspiraal in mijn gisttank. Werkt prima. ;) Zou handiger zijn als je buiten een jacuzzi of hottub heb staan. Gratis een warm bad na het brouwen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.