Grand Cru Dry Hop (St. Feuillien)

Gestart door GvB84, 31-03-2022 12:05 u

Vorige topic - Volgende topic

GvB84

Goedemorgen,

Gisteren heb ik de Grand Cru dry hopping van St. Feuillien gedronken. Wat een heerlijk bier!

Dat gaf inspiratie dus heb ik een recept gemaakt in de hoop dat ik in de beurt ga komen:

Belgian Golden Strong Ale

9.5% / 20.1 °P

Brewster Beacon 30L
70% efficiëntie
Batchvolume: 20 L
Kooktijd: 45 min
Maischwater: 21.04 L
Spoelwater: 7 L
Totaal water: 28.04 L
Kookvolume: 23.83 L
SG voor koken: 1.053
Begin SG: 1.080

Totale SG (na bottelen) is start SG + eventuele toegevoegde suikers tijdens of na de vergisting (bijv. bottelsuiker): 1.083

Eind SG: 1.011
IBU (Tinseth): 27
BU/GU: 0.32
Kleur: 7.3 EBC

Maischen
Temperatuur — 65 °C — 40 min
Temperatuur — 72 °C — 20 min
Temperatuur — 78 °C — 10 min

Mouten (5.2 kg)
5.2 kg (79%) — Weyermann Pilsner — Graan — 3 EBC
Overige (1.38 kg)
1.2 kg (18.2%) — Sugar, Table (Sucrose) — Suiker — 2 EBC
180 g (2.7%) — Sugar, Table (Sucrose) — Suiker — 2 EBC — Bottelen
Hop (90 g)
40 g (17 IBU) — Saaz 3.9% — Koken — 45 min
20 g (10 IBU) — Citra 12% — Koken — 10 min
30 g — Citra 12% — Koudhop — dag 10

Diversen
6 g — Gypsum (CaSO4) — Maischen
6 ml — Lactic Acid 80% — Maischen
1.31 ml — Lactic Acid 80% — Spoelen

Gist
1 pakje — Fermentis S-33 SafBrew Ale 70%

Hoofdvergisting — 20 °C — 14 dagen

Carbonisatie: 5.7 g/L
Waterprofiel
Ca2+85  Mg2+12 Na+101 Cl-132 SO42-194 HCO3-130

Ik heb een productblad gevonden op de site van de brouwerij.
OG 20gr Plato (1083)
abv 9.5%
De einddichtheid zal dan 1.011 zijn.
bitterheid 27 EBU

Het smaak en aromaprofiel doet mij qua hop een beetje denken aan de DUVEL Tripel hop Citra. Alleen dan veel subtieler. Vandaar dat ik voor Citra heb gekozen. Al proef ik ook florale toetsen.
Hebben jullie een idee welke hop er zou kunnen zijn gebruikt?

Voor de gist tast ik volledig in het duister. Het bier komt vrij droog over maar zou best nog veel restsuikers moeten hebben. Ik ga dus voor een gist met een lage vergistingsgraad die voornamelijk een fruitige smaak geeft.

Hebben jullie nog tips voor bovengenoemd recept?

gr, GvB84

Hopfenfox

https://www.drankgigant.nl/st-feuillien-grand-cru.html

Saaz, Saphir en Styrian Goldings.

https://www.beertourism.com/blogs/belgian-beer/st-feuillien-blonde

De gist schijnt opkweekbaar te zijn, dus niks houdt je nog tegen ;-)

j.heesters3

Denk dat je met de s-33 het niet gaat redden van 1083 naar 1011.

Jos

GvB84

Citaat van: Hopfenfox op 31-03-2022  12:19 uhttps://www.drankgigant.nl/st-feuillien-grand-cru.html

Saaz, Saphir en Styrian Goldings.

https://www.beertourism.com/blogs/belgian-beer/st-feuillien-blonde

De gist schijnt opkweekbaar te zijn, dus niks houdt je nog tegen ;-)

Saphir dus! Thanx.
Gist opkweken heb ik nog nooit gedaan. Daar zou ik ook spulletjes voor moeten kopen. Misschien de volgende keer.  :beersmiley:

GvB84

Citaat van: j.heesters3 op 31-03-2022  13:17 uDenk dat je met de s-33 het niet gaat redden van 1083 naar 1011.

Jos

S-33 heb ik er voorlopig ingezet. Door de behoorlijke suikerstort kom ik toch op een laag SG.
Ik zit nu te denken aan de Forbidden Fruit gist. Dan kan de suikerstort ook wat kleiner.

Hopfenfox

Zeker proberen, helemaal niet lastig. Voor nu heb je een svg van 86% nodig, dus een Duvel gist of zou een voldoende droog bier moeten opleveren.

Markie Mark

Ik heb deze laatst ook gedronken en met de S-33 ga je toch niet in de buurt komen denk ik. Ondanks suiker in je stort. Ik zou eerder inzetten op de Wyeast 1388 of MJ M-31 omdat het een wel erg droog en ver uitvergist bier is naar mijn mening (misschien zou zelfs een Belle Saison nog wel kunnen vanwege het kruidige van dit bier). En daarna ook hoog op koolzuur brengen in de fles.
Citra heb ik er niet in geproefd. De genoemde hoppen hierboven (saphir, styrian golding en Saaz) zijn inderdaad op meerdere plaatsen te vinden op internet en als je daarvan af wilt wijken als dryhop zou ik eerder op Cascade of Amarillo gokken dan Citra.
Het begint natuurlijk allemaal met een eerste brouwsel waarop jezelf verder moet gaan bouwen.
Succes met dit project in ieder geval.

Jacques

Citaat van: GvB84 op 31-03-2022  15:11 uSaphir dus! Thanx.
Gist opkweken heb ik nog nooit gedaan. Daar zou ik ook spulletjes voor moeten kopen. Misschien de volgende keer.  :beersmiley:

Gist opkweken is veel eenvoudiger dan vaak gedacht wordt. In feite heb je alleen een paar glazen flessen nodig, een dop, watten, aluminiumfolie en desinfecteermiddel. Bijna iedereen heeft dat in huis... Je kunt wort van een vorig brouwsel gebruiken of moutextract oplossen (10 g moutextractpoeder op 100 ml water).
Je hebt geen magneetroerder nodig, je kunt ook schudden met een fles om het wort te beluchten.

Begin met een kleine hoeveelheid wort bijvoorbeeld 30 ml in een bierflesje van 300 of 330 ml. Desinfecteer de fles en kook het wort. Giet het wort heet in de fles. Sluit de fles af met een gedesinfecteerde dop. Na afkoelen haal je de dop van de fles boven een vlam. Zet de dop er weer op en schud goed met de fles. Giet daarna de gist in de fles.
Je kunt een ballon over de hals van de fles doen om te kijken of de gist koolzuur vormt.
Voor een goede gistgroei is het beter geen ballon te gebruiken omdat dit de druk geeft. Onder druk heb je minder groei van gistcellen. Beter is daarom om een prop watten afgedekt met een stuk aluminiumfolie op de fles te doen. Er kan dan zuurstof bij je starter komen wat de vermeerdering bevordert. Houd het flesje in de gaten en als je ziet dat er een laagje schuim op het wort is gekomen kun je de starter vergroten. Doe 300 ml wort in een fles met een inhoud van 1 liter. Werk zoals hiervoor is beschreven. Na een paar dagen heb je redelijke hoeveelheid gist. De grootte van de starter dient afgestemd te zijn op de zwaarte en hoeveelheid wort dat je wilt vergisten.

Er is heel veel op dit forum geschreven over het maken van giststarters. Ik raad je aan om de zoekfunctie te gebruiken (zoeken naar: giststarter).

#giststarter

GvB84

Citaat van: Markie Mark op 31-03-2022  16:34 uIk heb deze laatst ook gedronken en met de S-33 ga je toch niet in de buurt komen denk ik. Ondanks suiker in je stort. Ik zou eerder inzetten op de Wyeast 1388 of MJ M-31 omdat het een wel erg droog en ver uitvergist bier is naar mijn mening (misschien zou zelfs een Belle Saison nog wel kunnen vanwege het kruidige van dit bier). En daarna ook hoog op koolzuur brengen in de fles.
Citra heb ik er niet in geproefd. De genoemde hoppen hierboven (saphir, styrian golding en Saaz) zijn inderdaad op meerdere plaatsen te vinden op internet en als je daarvan af wilt wijken als dryhop zou ik eerder op Cascade of Amarillo gokken dan Citra.
Het begint natuurlijk allemaal met een eerste brouwsel waarop jezelf verder moet gaan bouwen.
Succes met dit project in ieder geval.

Nee. S-33 Heb ik uit mijn hoofd gehaald. Dit weekend een 2e flesje gedronken. Het bier komt zeker droog over. Dat heb ik de 1e keer ook geproefd. In de allereerste opzet van mijn recept had ik M31 of M41 als gist in gedachten. Grappig. Ik heb die er weer uitgehaald toen ik er achter kwam dat de brouwerij 20gr Plato (1.083) als begindichtheid opgeeft. Ik ga mij daar niet op vastpinnen. Bij mij faat M31 vaak doot tot ong. 1.003. Ik ga minder suiker in de stort doen en zorg dat mijn begin SG ongeveer op 10 puntjes lager uitkomt. Citra gaat eruit en Saphir komt erin.

GvB84

Citaat van: Jacques op 31-03-2022  17:34 uGist opkweken is veel eenvoudiger dan vaak gedacht wordt. In feite heb je alleen een paar glazen flessen nodig, een dop, watten, aluminiumfolie en desinfecteermiddel. Bijna iedereen heeft dat in huis... Je kunt wort van een vorig brouwsel gebruiken of moutextract oplossen (10 g moutextractpoeder op 100 ml water).
Je hebt geen magneetroerder nodig, je kunt ook schudden met een fles om het wort te beluchten.

Begin met een kleine hoeveelheid wort bijvoorbeeld 30 ml in een bierflesje van 300 of 330 ml. Desinfecteer de fles en kook het wort. Giet het wort heet in de fles. Sluit de fles af met een gedesinfecteerde dop. Na afkoelen haal je de dop van de fles boven een vlam. Zet de dop er weer op en schud goed met de fles. Giet daarna de gist in de fles.
Je kunt een ballon over de hals van de fles doen om te kijken of de gist koolzuur vormt.
Voor een goede gistgroei is het beter geen ballon te gebruiken omdat dit de druk geeft. Onder druk heb je minder groei van gistcellen. Beter is daarom om een prop watten afgedekt met een stuk aluminiumfolie op de fles te doen. Er kan dan zuurstof bij je starter komen wat de vermeerdering bevordert. Houd het flesje in de gaten en als je ziet dat er een laagje schuim op het wort is gekomen kun je de starter vergroten. Doe 300 ml wort in een fles met een inhoud van 1 liter. Werk zoals hiervoor is beschreven. Na een paar dagen heb je redelijke hoeveelheid gist. De grootte van de starter dient afgestemd te zijn op de zwaarte en hoeveelheid wort dat je wilt vergisten.

Er is heel veel op dit forum geschreven over het maken van giststarters. Ik raad je aan om de zoekfunctie te gebruiken (zoeken naar: giststarter).

Bedankt voor de tips en uitleg. Staat op de bucketlist!

GvB84

Vanavond lekker brouwen!

Dit is het recept geworden: (geen kloonpoging maar ik hoop wel in de buurt te komen)

8.0% / 16.1 °P

Brewster Beacon 30L
70% efficiëntie
Batchvolume: 20 L
Kooktijd: 30 min
Maischwater: 19.96 L
Spoelwater: 7.13 L
Totaal water: 27.09 L
Kookvolume: 23.18 L
SG voor koken: 1.050

Kenmerken
Begin SG: 1.062
Totale SG (na bottelen) is start SG + eventuele toegevoegde suikers tijdens of na de vergisting (bijv. bottelsuiker): 1.066
Eind SG: 1.005
IBU (Tinseth): 26
BU/GU: 0.40
Kleur: 6.7 EBC

Maischen
Temperatuur — 65 °C — 30 min
Temperatuur — 72 °C — 20 min
Temperatuur — 78 °C — 3 min

Mouten (4.8 kg)
4.6 kg (83.9%) — Weyermann Pilsner — Graan — 3 EBC
200 g (3.7%) — Weyermann Carapils/Carafoam — Graan — 7 EBC
Overige (680 g)
500 g (9.1%) — Sugar, Table (Sucrose) — Suiker — 2 EBC
180 g (3.3%) — Sugar, Table (Sucrose) — Suiker — 2 EBC — Bottelen

Hop (120 g)
20 g (10 IBU) — Saaz 5.2% — Koken — 30 min
15 g (6 IBU) — Styrian Goldings 4.6% — Koken — 30 min
20 g (5 IBU) — Saaz 5.2% — Koken — 10 min
20 g (3 IBU) — Saphir 3.2% — Koken — 10 min
15 g (3 IBU) — Styrian Goldings 4.6% — Koken — 10 min
30 g — Saphir 3.2% — Koudhop — dag 10

Diversen
6 g — Gypsum (CaSO4) — Maischen
6 ml — Lactic Acid 80% — Maischen
1.24 ml — Lactic Acid 80% — Spoelen
1 g — Supermoss HB Five Star — Koken — 10 min
2 g — Yeast Nutrients — Koken — 10 min

Gist
1 pakje — Mangrove Jack's M31 Belgian Tripel 85%
1 pakje — Mangrove Jack's M41 Belgian Ale Yeast 85%
Vergisten
Hoofdvergisting — 20 °C — 14 dagen

Carbonisatie: 5.7 g/L
Waterprofiel
Ca2+86 Mg2+12 Na+101Cl-132 SO42-199 HCO3-130

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.