Bicarbonaten en aanzuren

Gestart door daanoli, 26-03-2022 12:43 u

Vorige topic - Volgende topic

daanoli

Hallo brouwers!

Ik probeer watermanagement beter onder de knie te krijgen, maar na al mijn onderzoek snap ik toch iets nog niet. (misschien ook omdat ik geen chemicus bent  ;D )

In mijn water zit redelijk wat bicarbonaat (170 ppm HCO3-) om dit wat minder te krijgen om lichte bieren te brouwen ben ik op onderzoek gegaan. Een simpele manier zou zijn om het water te koken alvorens te brouwen. Op die manier zou, wat ik ervan begrijp, de CO2 uit suspensie raken en daarmee zou de Ca en de HCO3 kunnen reageren tot kalk en neerslaan. Dit kun je vervolgens aftappen of het brouwwater decanteren.

Nu las ik ook dat je door de toevoeging van zuur de HCO3 kunnen laten reageren tot CO2 en H2O. Nu is mijn conclusie dat als ik aanzuur voor het maischen het voorkoken van het brouwwater overbodig wordt.

Ik hoor graag wat jullie idee hierover is!

Proost en fijn weekend allemaal!

Daan

Jacques

Door het aanzuren van de maisch verminder je inderdaad de hoeveelheid bicarbonaten, ook waterstofcarbonaten genoemd.
Naast de bicarbonaten hebben ook de mouten die je gebruikt invloed op de pH van je maisch. Licht gekleurde moutsoorten zorgen voor een hogere pH-waarde en donkere mouten voor een lagere waarde. Het duurt even voordat de stoffen uit de mout zijn opgelost. Daarom kun je het beste een aantal minuten wachten voordat je de pH van de maisch meet. Als de pH boven de 5,5 zit doe je er goed aan om aan te zuren.
Brewfather is een handig programma om uit te rekenen hoeveel melkzuur je moet toevoegen. Dat zonder meer fijne moderne brouwsoftware.
Maar je kunt ook Bru'n Water gebruiken. https://www.brunwater.com/

Tip: gebruik de zoekfunctie van dit forum en zoek op "aanzuren water". Over dit onderwerp is al heel veel geschreven op dit forum.

daanoli

Hi Jacques! Bedank voor je antwoord. Ik begrijp hoe aanzuren in z'n werk gaat en doe het ook al geruime tijd. Maar ik doe altijd gewoon wat mijn programma zegt en meet inderdaad na een minuut of 10-15 de pH en pas indien nodig nog aan. Ik zuur zelf met fosforzuur aan.

Het ging me meer om de vraag of het voorkoken van je water hetzelfde effect als het aanzuren: het verminderen van je bicarbonaat. Maar dit is dus blijkbaar het geval. Dan hoef ik niet meer angstig naar het rode pijltje van m'n software te kijken dat me zegt dat ik teveel bicarbonaat in m'n water heb. Want dat los ik dus blijkbaar op door aan te zuren. Ik had al een hoop gezocht maar geen eenduidig antwoord gevonden. Dus dank daarvoor!

Jacques

Citaat van: daanoli op 26-03-2022  19:59 uHet ging me meer om de vraag of het voorkoken van je water hetzelfde effect als het aanzuren: het verminderen van je bicarbonaat. Maar dit is dus blijkbaar het geval. Dan hoef ik niet meer angstig naar het rode pijltje van m'n software te kijken dat me zegt dat ik teveel bicarbonaat in m'n water heb. Want dat los ik dus blijkbaar op door aan te zuren. Ik had al een hoop gezocht maar geen eenduidig antwoord gevonden.

Welke bouwsoftware gebruik je? Het lijkt er een beetje op dat de rode pijl die je noemt bedoelt is om te laten zien dat je iets moet doen.

daanoli

Ik gebruik brewer's friend. Bij het watermanagement geeft een klein pijltje per ion aan of er te veel of te weinig in het water zit. Bij alle ionen krijg ik binnen de range, maar de bicarbonaat kan ik niet verminderen. Maar zoals ik het begrijp doe ik dat dus door aan te zuren.

brouwerwaldonk

Citaat van: Jacques op 26-03-2022  16:40 uDoor het aanzuren van de maisch verminder je inderdaad de hoeveelheid bicarbonaten, ook waterstofcarbonaten genoemd.
Naast de bicarbonaten hebben ook de mouten die je gebruikt invloed op de pH van je maisch. Licht gekleurde moutsoorten zorgen voor een hogere pH-waarde en donkere mouten voor een lagere waarde. Het duurt even voordat de stoffen uit de mout zijn opgelost. Daarom kun je het beste een aantal minuten wachten voordat je de pH van de maisch meet. Als de pH boven de 5,5 zit doe je er goed aan om aan te zuren.
Brewfather is een handig programma om uit te rekenen hoeveel melkzuur je moet toevoegen. Dat zonder meer fijne moderne brouwsoftware.
Maar je kunt ook Bru'n Water gebruiken. https://www.brunwater.com/

Tip: gebruik de zoekfunctie van dit forum en zoek op "aanzuren water". Over dit onderwerp is al heel veel geschreven op dit forum.

Tot welke pH waarde moet je dan aanzuren, bv met fosforzuur Jacques?
Het kraanwater heeft zonder toevoegingen een pH waarde van om en bij 8
Het beslag zuur ik na 10 minuten roeren altijd aan naar 5,5 met fosforzuur

Jacques

Citaat van: brouwerwaldonk op 27-03-2022  07:07 uTot welke pH waarde moet je dan aanzuren, bv met fosforzuur Jacques?
Het kraanwater heeft zonder toevoegingen een pH waarde van om en bij 8
Het beslag zuur ik na 10 minuten roeren altijd aan naar 5,5 met fosforzuur
Dan doe je het goed.
De pH hoort tussen pH 5,3 en 5,5 te zitten. Als je Brewfather gebruikt dan zie je dat het cijfer van de berekening groen is in plaats van rood.

Jacques

Citaat van: daanoli op 27-03-2022  04:36 uIk gebruik brewer's friend. Bij het watermanagement geeft een klein pijltje per ion aan of er te veel of te weinig in het water zit. Bij alle ionen krijg ik binnen de range, maar de bicarbonaat kan ik niet verminderen. Maar zoals ik het begrijp doe ik dat dus door aan te zuren.
Klopt. Met zuur verminder je de hoeveelheid bicarbonaat. Het zuur reageert daarmee onder vorming van water en CO2.

Hopfenfox

Ik heb geen pH-meter en vertrouw dus volledig op Brewfather. Aangezien ik niet meet, lijkt het me ook geen probleem om het brouwwater al aan te zuren en niet te wachten tot tijdens de maisch? Als je wel meet begrijp ik dat je dat beter kan doen als de maisch bezig is. Spoelwater zuur ik overigens niet aan, dat komt bij mij uit de waterkoker en dat werkt dus niet. Ik zuur daarom denk ik het maischwater iets meer aan, conform Brewfather.

Edwin brouwt

Citaat van: Hopfenfox op 27-03-2022  10:35 uIk heb geen pH-meter en vertrouw dus volledig op Brewfather. Aangezien ik niet meet, lijkt het me ook geen probleem om het brouwwater al aan te zuren en niet te wachten tot tijdens de maisch? Als je wel meet begrijp ik dat je dat beter kan doen als de maisch bezig is. Spoelwater zuur ik overigens niet aan, dat komt bij mij uit de waterkoker en dat werkt dus niet. Ik zuur daarom denk ik het maischwater iets meer aan, conform Brewfather.
Ik quote even een opmerking van een artikel op de site van 't wort wat:

Het spoelwater dient een pH te hebben die kleiner is dan 6,0. Indien de pH van het spoelwater te hoog is, zullen er tijdens het spoelen allerlei stoffen (o.a. looistoffen) uitspoelen die de smaak van het bier negatief beïnvloeden.

Jacques

Citaat van: EdwinBrouwt op 27-03-2022  10:56 uIk quote even een opmerking van een artikel op de site van 't wort wat:

Het spoelwater dient een pH te hebben die kleiner is dan 6,0. Indien de pH van het spoelwater te hoog is, zullen er tijdens het spoelen allerlei stoffen (o.a. looistoffen) uitspoelen die de smaak van het bier negatief beïnvloeden.

Terecht dat je hierop wijst.

Jacques

Citaat van: Hopfenfox op 27-03-2022  10:35 uIk heb geen pH-meter en vertrouw dus volledig op Brewfather. Aangezien ik niet meet, lijkt het me ook geen probleem om het brouwwater al aan te zuren en niet te wachten tot tijdens de maisch? Als je wel meet begrijp ik dat je dat beter kan doen als de maisch bezig is. Spoelwater zuur ik overigens niet aan, dat komt bij mij uit de waterkoker en dat werkt dus niet. Ik zuur daarom denk ik het maischwater iets meer aan, conform Brewfather.

Het is sowieso verstandig om te meten omdat de berekening van Brewfather vaak klopt maar soms er ook niet. Dat heeft te maken met de mouten die je gebruikt, die hebben een grote invloed op de pH van je beslag.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.