Nieuwe zelfbouw all in one brouw systeem "Biker Brew 60"

Gestart door hobbyman, 26-03-2022 12:04 u

Vorige topic - Volgende topic

hobbyman

Beste brouwers,

Er zijn diverse all in one ketels op de markt. Ik heb besloten zelf een systeem te bouwen. Waarom?
# Zware industriële componenten ipv dun blik. Alles moet degelijkheid uitstralen, en eenvoudig te bedienen
# Alle onderdelen zijn te vervangen, geen afhankelijkheid van specifieke onderdelen van een fabrikant
# Geen pomp onderin de ketel, zodat de ketel makkelijk te reinigen is
# Zware kwaliteit filterbodem en bovenste filterplaat

Specificaties:
Vermogen maximaal 4500W, traploos regelbaar tot bijvoorbeeld 3600W ivm max. belasting enkele fase.
Mout capaciteit 15 kilo
Ketel volume 70L
Volume voor koken 62L
Maximale batch grootte 55L
Minimale batch grootte 20L

Stalen Rittal kast met PID controller voor maischen, vermogen voor koken traploos regelbaar met potmeter.
Pomp schakelaar met LED
Onderste filterbodem 2mm RVS 304
Bovenste filterplaat 1mm RVS 304
Met verkorte overloop pijp voor kleinere batches

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

My project1.jpg 
My project2.jpg

Arjen1969

Ziet er goed uit! Jammer dat de foto's geen "opklik" voor groot hebben. Tof dat je middelen hebt om dit zelf te maken!

hobbyman

Citaat van: Arjen1969 op 26-03-2022  15:21 uZiet er goed uit! Jammer dat de foto's geen "opklik" voor groot hebben. Tof dat je middelen hebt om dit zelf te maken!

Ik kan niet zoveel foto's plaatsen, vandaar dat ik het zo heb gedaan. Kan nog wel wat erop zetten. Wat zou je nog beter willen bekijken?

Jacques

Citaat van: hobbyman op 26-03-2022  16:00 uIk kan niet zoveel foto's plaatsen, vandaar dat ik het zo heb gedaan.

Per bericht kun je maximaal 10 foto's plaatsen
Je kunt de foto's in meerdere berichten zetten waardoor je een veelvoud van 10 foto's in een topic kunt plaatsen.

Als de foto's al elders op het internet staan zijn er geen beperkingen in het aantal foto's in een bericht.

Jacques

Citaat van: hobbyman op 26-03-2022  12:04 uZware kwaliteit filterbodem en bovenste filterplaat

Waarom wil je een bovenste filterplaat? Mijn Grainfather G40 is uitgevoerd zonder bovenste filterplaat en die mis ik echt niet... Zonder filterplaat kun je veel makkelijker roeren. Met mijn Grainfather G40 haal ik zeer hoge rendementen, ook daarvoor heb je de bovenste filterplaat niet nodig.

hobbyman

Kan ik proberen zonder filterplaat. Scheelt weer in de kosten

Er was ook iemand die zei dat je geen overloop pijp nodig had, als de filterbodem genoeg doorlaat heeft. Zou kunnen, maar je weet natuurlijk niet hoe grof of fijn hij zijn mout schroot. Ook de samenstelling van de moutstort speelt een rol. Misschien wel meer dan 50% tarwe. Als dan alle wort bovenop het mout bed staat, kan het kook element droog komen te staan. Overloop pijp is denk ik wel goed qua veiligheid denk ik

Jacques

Citaat van: hobbyman op 30-03-2022  14:04 uKan ik proberen zonder filterplaat. Scheelt weer in de kosten

Er was ook iemand die zei dat je geen overloop pijp nodig had, als de filterbodem genoeg doorlaat heeft. Zou kunnen, maar je weet natuurlijk niet hoe grof of fijn hij zijn mout schroot. Ook de samenstelling van de moutstort speelt een rol. Misschien wel meer dan 50% tarwe. Als dan alle wort bovenop het mout bed staat, kan het kook element droog komen te staan. Overloop pijp is denk ik wel goed qua veiligheid denk ik

Kijk eens naar het ontwerp van de Grainfather G40. Die heeft geen bovenplaat én geen overlooppijp. In plaats daarvan zitten er (kleine) gaatjes aan de zijkant van de korf. Sinds een aantal maanden heb ik een dergelijke installatie. Hij bevalt prima. Het rendement dat ik er mee haal is hoog tot heel hoog.

hobbyman

Heb het gezien, is voor mij geen optie. Ik ga voor de traditionele overloop pijp. Dit is eenvoudiger te realiseren dan gaatjes in de zijkant van de pan te boren, Handmatig wordt dat niet mooi. Ik zag dat de bovenplaat bij de G40 wel als optie verkocht wordt.

Eerst maar eens testen met deze ketel, ben benieuwd naar de filterbodem. Met name de doorlaat en sleuf grootte heeft de aandacht. Helaas geen tijd om van 15 kilo mout bier te maken. Weg gooien is ook zonde.

Broewerke

Nou ik heb in mijn binnenpan behalve de bodem ook beneden aan de zijkant, ca 10 cm hoogte, filterbed dus, nog extra verticale sleufjes gemaakt. Overlooppijp weg. Zo moet het wort door de maisch. Dus de gehele hoogte aan de zijkant hoeft niet. Zoveel werk met drempel was t niet. Met weinig sleufjes begonnen ivm stevigheid. Sleufjes 1 mm x 1 cm verspringend verticaal

Josss

Citaat van: Broewerke op 31-03-2022  10:39 uNou ik heb in mijn binnenpan behalve de bodem ook beneden aan de zijkant, ca 10 cm hoogte, filterbed dus, nog extra verticale sleufjes gemaakt. Overlooppijp weg. Zo moet het wort door de maisch. Dus de gehele hoogte aan de zijkant hoeft niet. Zoveel werk met drempel was t niet. Met weinig sleufjes begonnen ivm stevigheid. Sleufjes 1 mm x 1 cm verspringend verticaal

Een beetje zoals de Brewzilla 4.0 dus.
Mooi opgelost zo.

Jos

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.