vraag over koelspiraal

Gestart door jooprules, 26-03-2022 08:45 u

Vorige topic - Volgende topic

jooprules

Hallo,
Ik heb een nieuwe koelspiraal en pan via marktplaats gekocht. Maar de uiteinden van de koelspiraal zitten recht boven de pan en daar komt natuurlijk altijd wel wat water uit lekken, zie foto. Mijn vraag: is dat erg? Ik kan natuurlijk er nog een knietje opzetten, zodat de uiteinden buiten de pan komen. Wat is wijsheid?PXL_20220326_073358021.jpg
Groeten
Joop

Koenders

Volgens mij zou Gardena-spul, en zeker het A-merk, goed moeten afsluiten.
Draai de koppelingen anders eens los, en bekijk de slang goed. Als daar lekjes inzitten gewoon een stukje afsnijden. De slangklemmen die op je spiraal zitten lijken me meer de oorzaak tot lekken. Goed aandraaien, wellicht wat Teflon tape erbij?

Theo Mol

Citaat van: jooprules op 26-03-2022  08:45 ude uiteinden van de koelspiraal zitten recht boven de pan en daar komt natuurlijk altijd wel wat water uit lekken, zie foto. Mijn vraag: is dat erg? Ik kan natuurlijk er nog een knietje opzetten, zodat de uiteinden buiten de pan komen. Wat is wijsheid?

Het water stroomt erdoor zonder veel druk op de koppelingen dus je mag verwachten dat het geen erg kritisch apparaat is. Eerst maar eens proberen denk ik (buiten een brouwsessie) en als de koppelingen lekken of niet handig werken zou ik er een knietje en stukje buis aan solderen, dat moet kunnen met koper. Maar dat is mijn wijsheid.

Broewerke

Citaat van: jooprules op 26-03-2022  08:45 uHallo,
Ik heb een nieuwe koelspiraal en pan via marktplaats gekocht. Maar de uiteinden van de koelspiraal zitten recht boven de pan en daar komt natuurlijk altijd wel wat water uit lekken, zie foto. Mijn vraag: is dat erg? Ik kan natuurlijk er nog een knietje opzetten, zodat de uiteinden buiten de pan komen. Wat is wijsheid?PXL_20220326_073358021.jpg
Groeten
Joop
Koop 2 knietjes knelkoppeling en stuk koper zodat je aansluiting buiten je ketel komt. Dat geeft je bij elk brouwsel een geruststellend gevoel ofschoon er nu weinig kan gebeuren denk ik maar brouwen is ontspannen.

Jacques

Citaat van: jooprules op 26-03-2022  08:45 uHallo,
Ik heb een nieuwe koelspiraal en pan via marktplaats gekocht. Maar de uiteinden van de koelspiraal zitten recht boven de pan en daar komt natuurlijk altijd wel wat water uit lekken, zie foto. Mijn vraag: is dat erg? Ik kan natuurlijk er nog een knietje opzetten, zodat de uiteinden buiten de pan komen. Wat is wijsheid?

Plastic Gardena koppelingen gaan vaak lekken. Ze vervormen een beetje bij hoge temperaturen waarna ze gaan lekken. Zelf heb ik daar ook veel last van gehad. Na aanschaf metalen Gardena koppelingen heb ik er geen last meer van gehad. Wel heb ik laatst een afsluitende rubber moeten vervangen.

Je kunt ze bestellen via Ali maar Hornbach en andere bouwmarkten verkopen ze ook. Ze zijn niet goedkoop maar gaan lang mee. Zoek naar: messing tuinslangaansluiting met Google.

Ook voordelig bij https://www.voordeeldrogisterij.nl/green-arrow-messing-slangkoppeling-1-2-vrouwelijk.html

jooprules

Bedankt voor de tips. Ik heb net even getest en wat nieuwe slangklemmen geplaatst en volgens mij lekt het niet meer. Ik ga de nieuwe pan en koelspiraal dit weekend even testen met een nieuw brouwsel (ipa).

Jan de Graaff

Veel koelspiralen hebben uiteinden die verder omhoog doorlopen en dan naar beneden gebogen naar buiten. Op die manier blijft lekkage altijd buiten de pan. Zie foto.

Wellicht kun je jouw koperen spiraal ook zo maken of er anders een paar extra stukjes op solderen of met een knietje aan maken, zodat de uiteinden ook buiten de pan naar beneden wijzen?
Dat is nog wel de meest eenvoudig methode om problemen te voorkomen; ook als de lekkage weer terugkomt door de hoge(re) temperaturen.
Brew-Monkey-Wortkoeler-1000.jpg

jooprules

Ja, dat is natuurlijk beter. Ik zal mijn vader (gepensioneerd loodgieter) eens aan het werk zetten :D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.