Wat is het beste antwoord op een vraag

Gestart door hb-lot, 22-03-2022 21:29 u

Vorige topic - Volgende topic

hb-lot

Aangezien je meermaals hebt aangegeven dit forum vooral als een als een vraag/antwoord medium te zien, dacht ik dat deze mod wel aardig kon zijn: https://custom.simplemachines.org/index.php?mod=4274

Bijkomend voordeel dat het enkel een hook is.

Jacques

Citaat van: hb-lot op 22-03-2022  21:29 uAangezien je meermaals hebt aangegeven dit forum vooral als een als een vraag/antwoord medium te zien, dacht ik dat deze mod wel aardig kon zijn: https://custom.simplemachines.org/index.php?mod=4274

Daar heb ik wel naar gekeken. Ik weet nog niet of ik die mod ga installeren.

M

Citaat van: hb-lot op 22-03-2022  21:29 uBijkomend voordeel dat het enkel een hook is.
<3

Jan de Graaff

Citaat van: hb-lot op 22-03-2022 &nbsp;21:29 uAangezien je meermaals hebt aangegeven dit forum vooral als een als een vraag/antwoord medium te zien, dacht ik dat deze mod wel aardig kon zijn: https://custom.simplemachines.org/index.php?mod=4274

Op zich wel een goeie, maar hoe gaan we bepalen wat 'Het Beste Antwoord' is? En wie?
Als ik als absolute beginneling een vraag stel hoe weet ik dan welke de beste is?
Anderzijds zijn er zo ontzettend veel verschillende zienswijzen, methodes, ervaringen, gebruiken en voorkeuren, dat er ook vaak heel verschillende antwoorden gegeven worden. Vele wegen leiden naar Rome, net als vele manieren leiden tot bier.

Dat laatste is helemaal niet erg – een forum is in mijn optiek ook gericht op discussies – en in mijn beleving is 'Het Beste Antwoord' vaak een combinatie van verschillende antwoorden waar jij de belangrijkste elementen voor jezelf uithaalt en een voor jouw werkbaar antwoord uit destilleert. En dat kan voor iedere lezer van het topic een ander antwoord opleveren; de één brouwt BIAB, de andere met een Grainfather G40 en de volgende met 5 liter pannen en extracten..

Dan is de "Beste Antwoord' mod geen toevoeging aan het forum maar – ben ik bang – eerder iets wat de discussies doodslaat; het 'Beste Antwoord' is immers al gegeven, dus waarom erop doorgaan? Terwijl verschillende inzichten zo ontzettend veel kunnen brengen.

Anderzijds kan het uitroepen van een antwoord tot 'Het Beste Antwoord' weer leiden tot stammenstrijden en verhitte discussies... Hebben we in het verleden ook al vaak genoeg gehad  ;)

Of het moet een Mod zijn waar we op antwoorden kunnen stemmen en zo democratisch tot 'Het Beste Antwoord' kunnen komen. Dat zou dan wel betekenen dat in de loop der tijd "Het Beste Antwoord' moet kunnen veranderen als de stemverhoudingen anders gaan liggen en stemmers hun stem moeten kunnen wijzigen (bijvoorbeeld door voortschrijdend inzicht), anders gaat bovenstaande weer op.

De Hopman

Ik ben het wel eens met Jan. Het 'beste antwoord' is handig op fora waar bijvoorbeeld computerproblemen worden behandeld, waar over het algemeen één methode lijdt naar de oplossing. Hier zijn we echter 9 van de 10 keer niet op zoek naar de oplossing, maar naar een geschikte werkwijze of tips. En inderdaad kan dat voor iedereen anders zijn, afhankelijk van voorkeur, smaak of brouwmethode. Hoe bepaal je de juiste gist? de juiste hoeveelheid hop, of de juiste verhouding mout? Daar is niet zomaar één antwoord op te geven, en het doorlezen van een topic verschaft vaak nieuwe inzichten, die je bij het slechts lezen van 'het beste antwoord' niet mee zult krijgen.

hb-lot

Citaat van: De Hopman op 24-03-2022 &nbsp;11:23 uHet 'beste antwoord' is handig op fora waar bijvoorbeeld computerproblemen worden behandeld, waar over het algemeen één methode lijdt naar de oplossing.
Dan kom je op andere computer fora dan ik ;-)

Willem Broekema

Citaat van: JanDeGraaff op 24-03-2022 &nbsp;10:39 uDan is de "Beste Antwoord' mod geen toevoeging aan het forum maar – ben ik bang – eerder iets wat de discussies doodslaat; het 'Beste Antwoord' is immers al gegeven, dus waarom erop doorgaan? Terwijl verschillende inzichten zo ontzettend veel kunnen brengen.

Mijn ervaring is dat zelfs het "beste antwoord" op dit forum per definitie zal leiden tot meer discussie.. Brouwers zijn toch een beetje eigenwijs, gelukkig . Discussie leidt er toe dat we allemaal over het onderwerp na gaan denken, en misschien wel tot andere conclusies of inzichten komen. Dat is de kracht van een forum. Mits we respectvol met elkaar om blijven gaan.
Het zal niet de eerste keer zijn, dat ik van inzicht ben veranderd door een lopende discussie (of juist gewoon ben blijven doen wat ik doe). 

De Hopman

Citaat van: hb-lot op 24-03-2022 &nbsp;11:55 uDan kom je op andere computer fora dan ik ;-)

Ik bedoel dan vooral die fora met vragen als "help, ik krijg deze foutmelding, wat moet ik doen?"  ;)

Jacques

Citaat van: JanDeGraaff op 24-03-2022 &nbsp;10:39 uOp zich wel een goeie, maar hoe gaan we bepalen wat 'Het Beste Antwoord' is? En wie?
Als ik als absolute beginneling een vraag stel hoe weet ik dan welke de beste is?
Anderzijds zijn er zo ontzettend veel verschillende zienswijzen, methodes, ervaringen, gebruiken en voorkeuren, dat er ook vaak heel verschillende antwoorden gegeven worden. Vele wegen leiden naar Rome, net als vele manieren leiden tot bier.

Dat laatste is helemaal niet erg – een forum is in mijn optiek ook gericht op discussies – en in mijn beleving is 'Het Beste Antwoord' vaak een combinatie van verschillende antwoorden waar jij de belangrijkste elementen voor jezelf uithaalt en een voor jouw werkbaar antwoord uit destilleert. En dat kan voor iedere lezer van het topic een ander antwoord opleveren; de één brouwt BIAB, de andere met een Grainfather G40 en de volgende met 5 liter pannen en extracten..

Dan is de "Beste Antwoord' mod geen toevoeging aan het forum maar – ben ik bang – eerder iets wat de discussies doodslaat; het 'Beste Antwoord' is immers al gegeven, dus waarom erop doorgaan? Terwijl verschillende inzichten zo ontzettend veel kunnen brengen.

Anderzijds kan het uitroepen van een antwoord tot 'Het Beste Antwoord' weer leiden tot stammenstrijden en verhitte discussies... Hebben we in het verleden ook al vaak genoeg gehad  ;)

Of het moet een Mod zijn waar we op antwoorden kunnen stemmen en zo democratisch tot 'Het Beste Antwoord' kunnen komen. Dat zou dan wel betekenen dat in de loop der tijd "Het Beste Antwoord' moet kunnen veranderen als de stemverhoudingen anders gaan liggen en stemmers hun stem moeten kunnen wijzigen (bijvoorbeeld door voortschrijdend inzicht), anders gaat bovenstaande weer op.

Je verwoordt de twijfel die ik heb bij deze mod...

Spyro

Citaat van: Jacques op 24-03-2022 &nbsp;15:03 uJe verwoordt de twijfel die ik heb bij deze mod...
Probleem bij zulke dingen is dat er te veel "wijsneuzen" zijn die dingen posten "voor waar" en dat ze het zelf "nooit ondervonden of uitgeprobeerd" hebben. Dus als er een uitmuntende post gepost wordt gaan enkel de mensen die het een uitmuntende post vinden het een "beste antwoord" vinden, maar er gaat wel commentaar komen van zij die "het beter weten/wisten" (denken ze dan toch), dus inderdaad, de niet gegronde posts die voor gegrond aanzien worden krijgen ook een beste post, dus het is een dubbeltje op zijn kant die eigenlijk geen echte waarheid bevat, of het een betere beoordeling van een bepaald antwoord/post gaat zijn/worden blijft nog steeds de vraag.... 

hb-lot

Is het niet aan de vraagsteller om te bepalen welk hij of zij het beste antwoord vond? Dat betekent niet dat ze dat verplicht moeten aangeven, en ook niet dat anderen het daarmee oneens kunnen zijn.

En zeker niet dat andere mensen de rest van de antwoorden niet hoeven te lezen. Het is enkel een indicatie die de vraagsteller kan afgeven.

Zo werkt deze ook volgens mij, de vraagsteller bepaalt. De democratische stemming door derden die in dit draadje geopperd werd zit er volgens mij gewoonweg niet in.

Overigens kwam ik deze toevallig tegen en maakt het me eigenlijk niet veel uit of deze wel of niet geïnstalleerd wordt.

Jacques

Citaat van: hb-lot op 24-03-2022 &nbsp;21:24 uIs het niet aan de vraagsteller om te bepalen welk hij of zij het beste antwoord vond? Dat betekent niet dat ze dat verplicht moeten aangeven, en ook niet dat anderen het daarmee oneens kunnen zijn.

En zeker niet dat andere mensen de rest van de antwoorden niet hoeven te lezen. Het is enkel een indicatie die de vraagsteller kan afgeven.

Zo werkt deze ook volgens mij, de vraagsteller bepaalt. De democratische stemming door derden die in dit draadje geopperd werd zit er volgens mij gewoonweg niet in.

Het is de vraag of de steller van de vraag weet wat het juiste antwoord is. In de jaren dat ik brouw heb ik geleerd dat inzichten regelmatig veranderen. Voor een groot deel komt dit doordat het brouwen van bier heel eenvoudig is uit te voeren maar lastig te doorgronden is omdat wat er allemaal gebeurt heel complex is.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.