Het afvullen van een 10 litervat.

Gestart door gelfling, 31-05-2006 11:39 u

Vorige topic - Volgende topic

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

gelfling

Zoals beloofd op het ONK, hierbij een duidelijke uitleg over het vullen van een 10 litervat.

Het statiegeld van een dergelijk vat is € 25,-. De prijs van het (overigens goed pils, 10 liter) is: € 9,95.

Als er verder nog vragen zijn over een en ander, hoor ik dat graag.

 :leren:  http://www.gildedionysos.nl/files/vatvullen.pdf

Verder: Veel succes, maar vooral veel plezier!


MO

Schitterend overzicht, Ron! Maareuh, wat is verscharreld bier? (grapje, echt een mooi duidelijk stuk)

Zijn deze vaatjes in Nederland te koop of haal jij ze in Duitsland?

gelfling

Mo, ik haal ze zelf in duitsland, maar ik heb op het ONK in een kraampje ze ook zien staan.
Het was de stand vanaf de trap links achteraan naast de HERMS. De naam is me even ontschoten.
Bij ons is het gelukkig net over de grens. Ik kan eventueel bij een volgend treffen een X aantal vaatjes meenemen.
Ook als de taphaan kapot/niet leverbaar is, kan ik deze eventueel versturen. Het is hier echt een steenworp over de grens.


Brewzilla

Hallo Gelfing,

Bedankt voor de info, duidelijke uitleg.

Persoonlijk ben ik helemaal enthousiast geworden over deze vaatjes met Bayerische Anstich na een excursie (met 't Wort Wat) naar brouwerij Webster in Duisburg (D). Niet persé vanwege het hervullen met eigen bier (ik heb zelf een paar 19-liter soda-kegs) maar vooral vanwege de 'bierbeleving': gezellig met z'n allen aan tafel, en dan het ritueel van zo'n vat aanslaan en een biertje tappen. Bij de Klokbier-brouwerij in Lelystad (ze stonden ook op het ONK, naast de Brewzilla-HERMS) gaan ze ook helemaal voor deze vaatjes: in de herberg, op het terras, en volgens mij ook voor thuis. Ik hoop van harte dat dit in Nederland gaat doorbreken bij de café's, terrassen, etc.!

Nog wel een overpeinzing: afgelopen zaterdag werd er op het ONK gedemonstreerd hoe je een Beertender-vaatje opnieuw kon vullen (leuke presentatie trouwens van Tom en zijn brouwmaat). Kern van de zaak was eigenlijk dat je helemaal niet moet proberen om zo'n vaatje open te maken of te demonteren, maar dat je het bier er gewoon in laat lopen, zoals het er uit loopt. In dit geval zou dat betekenen, dat je de tapkraan er in slaat en dan met behulp van een siliconenslang het nieuwe bier (inclusief gist en suiker) er op zwaartekracht in hevelt, waarbij het ontluchtingsventiel open staat. Tenslotte trek je dan de kraan er weer af.

Op die manier hoef je niets te demonteren. Of mis ik nu iets belangrijks?

Grtz, Brewzilla

JeroenCV

Citaat van: gelfling op 31-05-2006  13:29 uMo, ik haal ze zelf in duitsland, maar ik heb op het ONK in een kraampje ze ook zien staan.
Het was de stand vanaf de trap links achteraan naast de HERMS. De naam is me even ontschoten.

volgens mij was dat de stand van de klok uit Lelystad, toch?

Edwin

@ Jan Willem: De beertendervaatjes zijn eigenlijk dure 'bag-in-boxen': een foliezak in een plastic vat dat door lucht van buitenaf wordt ingedrukt. Dit vaatje haalt lucht naar binnen. Bij de foliezak is dat van een andere orde, omdat deze vacuum wordt leeggedrukt. Er komt geen lucht en dus ook geen infecties bij het bier. Goed reinigen is bij dit vaatje dan ook noodzakelijk. Jouw voorgestelde werkwijze is volgens mij dan ook onvoldoende...maar ik kan er naast zitten.

@ Gelfling ea: begrijp ik het nu goed dat je deze vaten kunt tappen door er 'gewoon' een kraantje in te slaan en deze open te draaien (met ventiel aan de bovenkant)? da's mooi man!

Edwin

gelfling

Brewzilla: Bij een vaatje zoals ik beschreven heb, wordt de ruimte die ontstaat bij het tappen gevuld met lucht. Hierdoor gaat het bier reageren met de lucht en ontsnapt er ook koolzuur. Het moet dus echt in een dag op. Tenzij je het natuurlijk op de tapinstallatie aansluit, dan wordt de ruimte met koolzuur opgevuld en is het vaatje toch een week houdbaar. Niet te vergelijken met de heiniken thuistap.

Edwin: Je begrijpt het perfect Edwin. We hebben niet voor niets zwaartekracht. Dit gaat middels een oud principe van (Duitse) biervaten zoals ook nog gebruikt worden bij bijvoorbeeld de Ueriger Alt in Dusseldorf. De varianten van 10 liter van de diverse Duitse brouwerijen worden zowat allemaal middels houten pinnen (kranen) aangeslagen. Een voor te tappen en een voor te ontluchten. Het voordeel van deze variant is echter dat je dit vat ook aan tap kan hangen. En door de tegendukventiel kan een verkeerd aangeslagen vat nogmaals aangeslagen worden. Dit kan bij de oudere varianten niet. Een grote hoeveelheid bier spuit hier dan direct uit. (Geen leuk gezicht).

Edwin

Die moe'k hebben! :proost:

Mooi systeem Ron!

Edwin

Brewzilla

CiteerBrewzilla: Bij een vaatje zoals ik beschreven heb, wordt de ruimte die ontstaat bij het tappen gevuld met lucht. Hierdoor gaat het bier reageren met de lucht en ontsnapt er ook koolzuur. Het moet dus echt in een dag op. Tenzij je het natuurlijk op de tapinstallatie aansluit, dan wordt de ruimte met koolzuur opgevuld en is het vaatje toch een week houdbaar. Niet te vergelijken met de heiniken thuistap.

Misschien heb ik het niet helemaal duidelijk aangegeven, maar wat ik bedoelde was om het jongbier er via een aangesloten tapkraan (aan de zijkant) in te laten lopen, inclusief gist en suiker, zodat er daarna nog nagisting op vat kan plaatsvinden. Het verschil met de methode die jij beschrijft is dus alleen dat ik niet de tap-aansluiting (aan de zijkant) zou hoeven te demonteren. Toch?

Grtz, Brewzilla

Edwin

Maar door de aanwezigheid van de lucht (en wat restjes bier voordat je het gereinigd hebt) zorgt toch voor een omgeving waarin schimmelvorming enz. kan plaatsvinden? Het demonteren van de tapinstalatie maakt het dan toch mogelijk om goed te kunnen reinigen? Het voordeel is dan meteen dat je meer ruimte hebt om te vullen. Of je monteert de kraan er terug op en vult dan via de kraan weer. Dat laatste is wat je bedoeld?

Edwin

gelfling

Nee, ik haal de terugslagklep er volledig uit. Eigenlijk hoofdzakelijk voor alles te reinigen. Ik geef infecties geen kans meer. Er zit tenslotte rubber in en bewegende delen.
Het zou in theorie wel kunnen, maar met de veer eruit kun je beter zien hoe vol je hem vult. Het is dus iets secuurder en je kan dit doen zonder te knoeien. Door 10 liter te vullen is er nog teveel lucht boven het bier. Dit kun je hierdoor dus voorkomen, je ziet het niveau van het bier.

Huub Krekels

Hallo fustliefhebbers,

Gelfling, zijn vader en ik gebruiken nu al een paar maanden deze vaten. Deze vaten zijn echt geweldig!!!  :dansen: Zoals Gelfling al zegt is het vullen en reinigen een fluitje van een cent. Gelfling legt goed uit hoe het een en ander gedemonteerd en gemonteerd dient te worden. Nadat het vat geleegd is demonteer ik het ventiel van de tapkraan aan de onderzijde van het vat en spoel het vat met heet water goed uit. Dit gaat heel gemakkelijk door via het tapgat aan de onderzijde heet water het vat in te laten lopen. Dit doe ik drie keer. Het leeglopen van het gevulde water gaat ook vrij snel als je het ontluchtingsplaatje bovenop de tapaansluiting zet en deze aandraait (Hierdoor wordt het ventiel naar beneden gedrukt en ontstaat een opening tussen de bovenzijde en het aftapgat). Gelfling zet een slang op de kraan nadat hij deze in het tapvat heeft geduwd. Hij laat dan enige tijd heet water via de tapkraan en het geopende tapventiel lopen. Nadat ik met heet water gespoeld heb zet ik het vat weg. Ik monteer dan het tapventiel aan de onderzijde niet zodat het vat aan de binnenzijde kan drogen. Het vat is aan de binnenzijde voorzien van hoogwaardig RVS-staal. oxidatie is dus niet mogelijk. Als ik het vat weer ga vullen spoel ik het met causticsoda uit en spoel het met heet water na. Ik vergeet dan uiteraard het aansluitingsventiel voor de tapinstallatie op de bovenzijde niet open te draaien zodat dit ook ontsmet wordt. Dit gaat ook weer heel gemakkelijk. Het vullen van het vat doe ik gewoon via het onderste tapgat. Ik zet mijn vergistingsvat gewoon iets hoger en hevel het jong bier met een slang over in het vat. Ik zorg ervoor dat het tapkraangat aan de onderzijde van het vat iets hoger licht waardoor daar de lucht kan ontsnappen. Je kunt op deze wijze het vat nagenoeg geheel gevult krijgen. Aan de bovenzijde ontstaat maar een kleine ruimte met lucht. LET WEL OP DAT JE NIET TE VEEL SUIKER IN HET VAT DOET BIJ HET AFVULLEN. Mijn ervaring is, dat 2 tot 2.5 gram per liter genoeg is. Zoals Gelfling al geschreven heeft hebben deze vaatjes het voordeel dat je ze aan een tapinstallatie kunt aansluiten en ook gewoon met een aftapkraan kunt ledigen. Het is dus gemakkelijk om een vat zonder tapinstallatie mee te nemen naar vrienden, feestjes op vakantie enz. Als het vat gekoeld is blijft het lang koud. Als bijkomstigheid kan ik nog vertellen dat als je zo'n vat gaat aanschaffen, het pils wat er in zit ook nog eens goed smaakt. Is het vat versleten. -Hetgeen ik mij de komende jaren nog niet kan voorstellen omdat ze erg stevig zijn uitgevoerd-, ruil je het gewoon weer in en heb je tegen betaling van 9.50 euro weer een nieuw vat. Je krijgt immers je statiegeld terug. Mijn kelder staat dus al enige tijd vol met volle en lege vaatjes. Bovendien ben je voor een groot deel van het flesjes vullen af. Ik vul nu steeds een vat en de rest vul ik af in flessen. Als je eenmaal zo'n vaatje gevuld hebt en deze gebruikt hebt, wil je niet anders meer. Het voordeel is ook nog eens dat ze er zeer fraai uitzien en puntgaaf aan de buitenkant zijn. Kijk wel goed uit dat je de juiste vaatjes pakt met de groene rand. soortgelijke vaten zijn ook op de markt, doch deze vaten zijn niet van zo'n hoogwaardige kwaliteit en niet zo gemakkelijk schoon te maken en te vullen.  :proost: Ik durf zelfs te zeggen dat de kegs niet kunnen concureren met deze vaatjes.

MO

Mooi, mooi, ik word steeds enthousiaster. Misschien is het wel een leuk idee als jullie op 21 oktober naar de hobbybrouwen dag in Oss komen om een aantal vaatjes te slijten aan geïnteresseerden.

Oscar

Dit ziet er super goed uit....en is zeker aantrekkelijk. en het idee van mo juich ik toe !! dat is een mooie publieks trekker (!). wat ik mij nu wel
even afvraag :

Indien je al bier hebt getapt uit dit fust (met het kraantje) dan zal er een druk vermindering plaats vinden. Dus zal de koolzuur in het bier ook afnemen naarmate het vat leger wordt. Hoe zit het met de koolzuur in de laatste paar liter bier uit het fust ? Hoe lang is dan het bier dan nog houdbaar ?

Verkoopt trinkgut deze vaatjes ook ??

groeten en gezondheid
Oscar

Huub Krekels

Een brouwer van onze vereniging en tevens een collega van mij, heeft een zoon die op het laboratorium van Organon in Oss werkt. Ik kan hem vragen of hij een vaatje mee kan nemen en deze bij Frans van de Schele Os af geeft voor je. Hij gaat daar ook vaker hop e.d. halen voor zijn vader. Op 21 oktober kom ik met Gelfling terug uit Beieren waar we een week vakantie gevierd hebben met familie en aanhang omdat mijn vrouw en ik dan 30 jaar getrouwd zijn. Als wij tijdig terug zijn komen wij inderdaad door naar Oss. Je kunt uiteraard ook even bij mij of Gelfling op bezoek komen om een vaatje af te halen. Kom je nooit in onze prachtige provincie????





Huub Krekels

Trinkgut verkoopt deze vaatjes ook. LET OP HET MERK!!! Het zijn zwarte vaatjes met groene rand in het midden. Zie het artikel en foto's van Gelfling Als je het bier op een tapinstallatie aansluit blijft het net zolang goed als in een cafe. Sluit je echter alleen de tapkraan aan en gebruik je het ontluchtingsplaatje bovenop het vat zoals Gelfling reeds beschreef, moet je het vaatje leegmaken. Doordat zuurstof in aanraking komt met het bier gaat het bier kapot of zoals Gelfling zegt: "verscharreld" (is Limburgs). Het laatste bier blijft gewoon nog goed. Het koolzuur gehalte blijft goed aanwezig. Als je even stopt met tappen draai je gewoon het tapinstallatieventiel bovenop het vat weer dicht. Dit werkt op dezelfde wijze als de vijflitervaatjes die in de handel zijn. Het bier :hoera:  blijft een hele avond goed. Zelf heb ik dit al eens gebruikt van 14.00 uur tot 00.00 uur zonder dat teveel koolzuur verloren ging. Gelfling, zijn vader en ik zijn echt zeer tevreden over deze vaatjes. :hoera: Gelfling heeft daarom besloten om het met jullie te delen en uitvoerig uit te leggen. Ik uiteraard ook. Het is te hopen dat de Duitse leverancier geen rare dingen gaat doen bijv. legitimeren bij aankoop om er zeker van te zijn dat hij het vaatje terugkrijgt. De waarde is beduidend hoger dan het statiegeld van 25 euro. Maar ja wij brengen gewoon het vaatje heeeeeel laat terug.


Edwin

Ha Huub en Ron :proost:

Ik heb toch een paar vragen over:
  • Zijn er meer merken die deze vaatjes voeren, of is het echt alleen dit pilsmerk (welke is dat trouwens?)
  • Hoe zijn jullie aan die kraan en rubberdop gekomen? Ik begreep uit de handleiding dat jullie die bij de leverancier van de vaatjes hebben gehaald, of was dat ook bij Trinkgut?

Mooi systeem voor bijvoorbeeld clubavondbieren of voor festivals waarbij hobbybrouwers ook bieren kunnen verkopen (zoals BONK/MTG-dag)
Edwin

Huub Krekels

Er zijn meerdere vaatjes in Duitsland in de handel, doch deze hebben niet zo'n prachtige uitvoering (degelijkheid) en aftapventiel voor zowel tapinstallatie en tapkraan. Wij hebben daar uitvoerig mee geexperimenteerd. De hulpstukken, (kraan en ontluchtingsplaatje) voor bovenop de tapinstallatieaansluiting kun je in de winkel kopen voor 6.95 euro. De aanschaf hiervan is eenmalig. Zoals Ron (Gelfling) al heeft laten zien in zijn bericht, hoef je van deze vaatjes alleen maar een veerring te verwijderen om tot het demonteren over te kunnen gaan. Echt een fluitje van een cent. Het tapventiel kun je steeds weer gebruiken. Dit verslijt nagenoeg niet. Ook de afdichtingsrubber en veer niet. Heb je een nieuwe nodig, dan ruil je het vaatje gewoon om bij de handelaar. Het statiegeld heb je immers al betaald en tegen betaling van 9.95 euro heb je weer een nieuw vat MET TIEN LITER PILS.  :elifant: Het pils is van het merk LANDFURST gebrouwen door de brouwerij Konigshof te Krefeld (D) (Zie kop van het bericht van Ron.

gelfling

Even nog een extra opmerking: De brouwerij Konigshof is met dit systeem ongeveer een jaar geleden pas begonnen. Ik verwacht dat steeds meer brouwerijen overgaan naar dit nieuwe geweldige systeem. Het is echter een kwestie van tijd.
21 oktober is inderdaad (voor ons) een slecht moment. Als we echter tijdig terug zijn wil ik de rit wel wagen. Ook het slijten van vaatjes is geen probleem. We kunnen ook een kleine demonstratie geven van het hervullen en wellicht (als het mag van frans) een vaatje eigen brouw aanslaan.

Edwin

Citaat van: gelfling op 01-06-2006  11:20 uWe kunnen ook een kleine demonstratie geven van het hervullen en wellicht (als het mag van frans) een vaatje eigen brouw aanslaan.

Ha Ron :proost:

In beide gevallen kan ik zeggen: GRAAG

Edwin

Huub Krekels


Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.


Het boek van de beheerder van deze site.