Brouwen met Bvk1983

Gestart door Jacques, 20-03-2022 17:16 u

Vorige topic - Volgende topic

Jacques

Gisteren heb ik gebrouwen met forumlid Bv1983. Het brouwen met anderen is iets wat ik vaker doe de laatste tijd. Het leuke is, is dat het leerzaam is beiden. Tijdens het brouwen geef ik veel tips en ik zie hoe andere hobbybrouwers bezig zijn met de hobby, welke apparatuur ze hebben en welke werkwijzen ze hanteren. Met de kennis die ik op deze wijze opdoe kan ik hoop ik betere antwoorden geven op vragen vanuit het forum. Daarnaast is het altijd gezellig als je samen bezig bent. Tijdens het brouwen maak ik veel foto's zodat jullie ook een uitgebreide blik krijgen in de hobbybrouwerij van een medeforumlid.

Bart brouwt buiten. We hadden veel geluk, de zon scheen uitbundig. Voor het maken van foto's is dat erg fijn.
Het is een stevige ketel die Bart heeft, die verwarmd wordt met een inductieplaat van 3200 Watt.
Er is gebrouwen volgens de BIAB-methode. Om aanbranding te voorkomen zat er een rooster onder in de ketel.

Zodra begonnen werd met het schroten was het duidelijk dat de walsenmolen niet goed was afgesteld. Er kwamen zowat hele korrels door de molen. Vervolgens is de molen opnieuw ingesteld met een voelermaat op 1,15 mm. Dat is relatief fijn maar omdat we met een filterzak brouwen is dat geen probleem. De filterzak is overigens nieuw. Bart was niet tevreden over zijn eerdere filterzak die snel verstopte en een laag rendement gaf.

De temperatuur van het beslag is gemeten met een voeler die tussen de zak en de wand van de ketel gestoken was. We merkte tijdens het maischen dat de temperatuur behoorlijk schommelde. Door de ketel te isoleren met een oude slaapzak werd dit probleem opgelost.

Het filteren verliep vlot. De nieuwe filterzak deed zijn werk. Na het omhoog halen van de filterzak is deze opgevangen in een emmer met een kraantje. Ruim 1 liter wort kon zo nog gewonnen worden. De bostel is niet gespoeld. Door de extra liter wort steeg het maischrendement van 70 naar 74%. Toch de moeite waard dus.

Tijdens het opwarmen van het wort voor het koken zijn twee eetlepels gistslurry van een vorig brouwsel van mij toegevoegd. Dit is iets wat de laatste tijd steeds doe. De gist wordt helemaal kapotgekookt door het lange koken. Ongewenste zwavelachtige aroma's vervliegen tijdens het koken en uit de gistcellen komen voedingstoffen. Na het afkoelen van het wort kunnen de gistcellen die dan geënt worden deze voedingstoffen goed gebruiken. Mijn ervaring is dat de lagfase wat langer is maar dat daarna de vergisting als een speer gaat.

Voor het koelen van het wort is gebruik gemaakt van een dompelkoeler. Dat verliep vrij vlot. Wel viel weer eens op dat de temperatuur van het wort onderin veel lager is dan boven op. Door te roeren met de koeler kun je het wort homogener in temperatuur krijgen wat het afkoelen van het geheel bevordert.

Al met al weer een leerzame dag geweest. Bij het allerlaatste stukje van het brouwen (het overbrengen van het wort in de vergistingstank en het opruimen) was ik niet aanwezig in verband met een afspraak elders.

Bvk1983

Erg leuke ervaring geweest en heel leerzaam om tips van Jacques te mogen krijgen. Met name het op peil houden van de pH waarde was iets waar ik me eerder nog niet veel mee bezig hield, maar wat bij volgende brouwsels zeker op de agenda zal staan. Op advies van Jacques is de eerste dag het waterslot verwijdert waardoor veel zuurstof opgenomen kon worden. Inmiddels is het waterslot geplaatst en is de vergisting in volle gang.

Jacques

Wijbrouwers

Bij een gebrek aan nieuwe afleveringen van BrouwTV vinden wij dit soort topics zeer vermakelijk maar ook leerzaam om te lezen. Mooi om te zien hoe anderen brouwen en wat voor installatie ze gebruiken.
Blijf vooral samen met anderen brouwen Jacques.

Jacques

Citaat van: Wijbrouwers op 21-03-2022  09:26 uBlijf vooral samen met anderen brouwen Jacques.

Dat wil ik zeker doen. Als je het leuk vindt en niet te ver van Loon op Zand woont kom ik graag langs. Het leukste vind ik het als ik elke 2 tot 4 weken ergens mag meebrouwen. Ik neem wat meetapparatuur en ook wat biertjes mee. En ook mijn mobiel/fotoapparaat. Ik leg graag alles fotografisch vast om te laten zien waarmee je allemaal kunt brouwen en om de werkwijze in beeld te brengen. Dat kan ik ook doen als je aan het bottelen bent.

Simco

Ontzettend interessant! Leuk om te lezen en de foto's er bij te zien.

tdp

Rossum (Ov.) zou vast te ver zijn, Jacques, maar je bent welkom!

Jacques

Citaat van: tdp op 21-03-2022  10:41 uRossum (Ov.) zou vast te ver zijn, Jacques, maar je bent welkom!

Dat is inderdaad behoorlijk uit de buurt. Ik had zo'n uur rijden met de auto in gedachte. Maar wie weet dat het er toch van komt.

Bvk1983

De SG waarden zullen zeker niet nauwkeurig zijn maar de iSpindel laat wel zien dat de hoofdvergisting kort en hevig was en sinds vanochtend vroeg is overgegaan in nagisting, precies zoals ook aan het waterslot te zien was. Als ik naar het vat zelf kijk (Fermzilla, dus doorzichtig) is de storm ook praktisch gaan liggen.

skuum.jpg

tdp

Citaat van: Jacques op 21-03-2022  11:50 uDat is inderdaad behoorlijk uit de buurt. Ik had zo'n uur rijden met de auto in gedachte. Maar wie weet dat het er toch van komt.

Helemaal goed, dan hoor ik het wel!

Jacques

Citaat van: Bvk1983 op 21-03-2022  14:19 uDe SG waarden zullen zeker niet nauwkeurig zijn maar de iSpindel laat wel zien dat de hoofdvergisting kort en hevig was en sinds vanochtend vroeg is overgegaan in nagisting, precies zoals ook aan het waterslot te zien was. Als ik naar het vat zelf kijk (Fermzilla, dus doorzichtig) is de storm ook praktisch gaan liggen.

skuum.jpg

Het verloop van de vergisting komt overeen met mijn eerdere ervaringen met het toevoegen van oude gistslurry aan het begin van het koken in combinatie met het nog niet afsluiten van het gistvat helemaal aan het begin van de vergisting.
Het duurt net wat langer voordat de vergisting start maar als hij daarna aan de gang gaat, gaat het razend snel. Ik denk er zelfs over om minder gist te gaan enten. Waarschijnlijk krijg ik daardoor meer esters in mijn bier.

alstro

Leuk om weer te lezen, wat hebben jullie gebrouwen?

Jacques

Citaat van: alstro op 21-03-2022  21:37 uLeuk om weer te lezen, wat hebben jullie gebrouwen?

Een Skuumkoppe kloon. Het recept heeft Bvk1983 aangeleverd.
Omdat we een veel hoger rendement haalden dan waar Bvk1983 uit is gegaan is er geen suiker in het brouwsel gegaan.
Voor het hogere rendement zijn meerdere oorzaken:
  • een beter werkende filterzak;
  • fijner schroten;
  • lagere pH tijdens het maischen.

Bart had een nieuwe filterzak gekocht voor dit brouwsel. Over de filterzak die hij eerder had was hij niet tevreden.
Het fijner schroten hebben we gedaan aan de hand van de instelling van mijn walsenmolen, die ingesteld is op 1,15 mm. Omdat het gaat om een BIAB brouwsel is het geen probleem fijner te schroten.
Bvk1983 gebruikt net als ik Brewfather. Het viel mij op dat de pH tijdens het maischen veel te hoog was. Dit kwam doordat in het recept niet voorzien was in een melkzuur toevoeging. Het cijfer van de pH in Brewfather was rood (= niet goed). Door te spelen met de melkzuur toevoeging kun je het cijfer van rood naar groen krijgen. Er was in totaal 9 ml melkzuur nodig om de pH op 5,5 te krijgen. Door de pH aan te passen werken de zetmeelsplitsende enzymen beter en krijg je een hoger rendement.

Al met al hebben we een redelijk rendement gehaald. Naar mijn idee kan dat nog hoger worden als de zak met bostel gespoeld wordt met heet water in een aparte emmer met een kraantje.

Voor mij was lang geleden dat ik gebrouwen heb met BIAB-methode. Eerlijk gezegd viel het mij met het geknoei en het rendement veel mee. Een puntje van aandacht blijft wel het voorkomen van oxidatie.

Bvk1983

Vandaag een meting met de dobber gedaan omdat de iSpindel al enige dagen geen activiteit aangaf. Ik zit nu op 1.020 waar het recept verwacht op 1.013 te eindigen. Ik had na 2 dagen van geen activiteit de vlinderklep dichtgezet omdat er al veel gist was ingezakt en ik wilde voorkomen dat er een gistsmaak aan het bier bleef (had mijn laatste brouwsel last van). Ik heb de vlinderklep nu toch maar weer open gezet omdat er nu misschien te weinig actieve cellen in contact staan met het bier?

20220324_075420.jpg

Theo Mol

Citaat van: Bvk1983 op 24-03-2022  08:44 uIk heb de vlinderklep nu toch maar weer open gezet omdat er nu misschien te weinig actieve cellen in contact staan met het bier?

Als de gisting aan de gang is zie ik beweging in mijn wort. Bij een heel actieve vergisting is die heel duidelijk, dan gaan gistvlokjes langs de wand naar beneden en ook in de beker zie ik dan beweging, en als de gisting rustig gaat zie ik alleen in het midden wat meer belletjes aan de oppervlakte van het wort. Ik denk dat je verspreiding van actieve gistcellen door je bier kunt verwachten zolang de gisting nog actief is.

Pas op met het afsluiten van de vlinderklep, want de gisting gaat nog een beetje door en dan komt er in je opvangbeker druk van het ontstane koolzuur. De fermzilla kan dat wel even aan maar ik heb gemerkt dat de onder druk staande beker bij het ontkoppelen een feestelijke plof geeft. De rommel is niet zo feestelijk, dus doe de vlinderklep zo nodig even open en dicht voordat je de beker losdraait.

Hopfenfox

Citaat van: Jacques op 21-03-2022  11:50 uDat is inderdaad behoorlijk uit de buurt. Ik had zo'n uur rijden met de auto in gedachte. Maar wie weet dat het er toch van komt.
In Heel (Midden-Limburg) ben je altijd welkom. Ik brouw met een 15 liter elektrische ketel.

Jacques

Citaat van: Bvk1983 op 24-03-2022  08:44 uVandaag een meting met de dobber gedaan omdat de iSpindel al enige dagen geen activiteit aangaf. Ik zit nu op 1.020 waar het recept verwacht op 1.013 te eindigen. Ik had na 2 dagen van geen activiteit de vlinderklep dichtgezet omdat er al veel gist was ingezakt en ik wilde voorkomen dat er een gistsmaak aan het bier bleef (had mijn laatste brouwsel last van). Ik heb de vlinderklep nu toch maar weer open gezet omdat er nu misschien te weinig actieve cellen in contact staan met het bier?

20220324_075420.jpg

Wat laat je iSpindel nu zien? Zie je een verdere daling van het SG?

Overigens had ik bij mijn laatste brouwsel met een begin SG van 1048 ook een hele snelle vergisting. Na 2 dagen was het SG gedaald naar 1011 (gemeten met een refractometer), 3 dagen later nog 1011. Daarna 5 dagen later gezakt na 1007. Deze waarde bleef 5 dagen stabiel. Vervolgens gebotteld.
De gebruikte gist was Lallemand Munich Clasic.

Bvk1983

Citaat van: Jacques op 26-03-2022  15:54 uWat laat je iSpindel nu zien? Zie je een verdere daling van het SG?

Overigens had ik bij mijn laatste brouwsel met een begin SG van 1048 ook een hele snelle vergisting. Na 2 dagen was het SG gedaald naar 1011 (gemeten met een refractometer), 3 dagen later nog 1011. Daarna 5 dagen later gezakt na 1007. Deze waarde bleef 5 dagen stabiel. Vervolgens gebotteld.
De gebruikte gist was Lallemand Munich Clasic.

De iSpindel laat nog steeds 1.015 zien, wat met de dobber 1.020 is. Er lijkt dus sinds dinsdag geen activiteit meer te zijn. Ik wacht nog een dag of 3/4 af en ga dan toch maar coldcrashen denk ik. Ik heb de temperatuur een halve graad verhoogd 2 dagen geleden maar dat lijkt niet te helpen. Ook flink met het vat geschud.

Jacques

Citaat van: Bvk1983 op 26-03-2022  21:08 uDe iSpindel laat nog steeds 1.015 zien, wat met de dobber 1.020 is. Er lijkt dus sinds dinsdag geen activiteit meer te zijn. Ik wacht nog een dag of 3/4 af en ga dan toch maar coldcrashen denk ik. Ik heb de temperatuur een halve graad verhoogd 2 dagen geleden maar dat lijkt niet te helpen. Ook flink met het vat geschud.

Geduld. Laat het rustig staan en meet over 3 à 4 dagen opnieuw. Het laatste stuk van de vergisting gaat langzaam, zeker als je het vergelijkt met de stormachtige hoofdgisting die je krijgt als je oude gist gebruikt als gistvoeding.

Bvk1983

Citaat van: Jacques op 26-03-2022  21:25 uGeduld. Laat het rustig staan en meet over 3 à 4 dagen opnieuw. Het laatste stuk van de vergisting gaat langzaam, zeker als je het vergelijkt met de stormachtige hoofdgisting die je krijgt als je oude gist gebruikt als gistvoeding.

De iSpindel geeft nog steeds 1.015 aan. Ik ga hem vandaag nog nameten met de dobber, maar ga er vanuit dat deze weer 1.020 zal gaan aangeven. Daarmee staat de vergisting nu een week stil.

Jacques

Citaat van: Bvk1983 op 29-03-2022  08:56 uDe iSpindel geeft nog steeds 1.015 aan. Ik ga hem vandaag nog nameten met de dobber, maar ga er vanuit dat deze weer 1.020 zal gaan aangeven. Daarmee staat de vergisting nu een week stil.

Ik ben benieuwd.

We hebben korter gemaischt dan het recept aangaf. Zelf hanteer ik vaak maischtijden van 30 tot 35 minuten bij 65 tot 67°C en daarna een pauze van 20 min bij 72°C. Dat geeft bieren met een hoge vergistingsgraad, bijna tijd hoger dan de vergistingsgraad die de fabrikant van de gist heeft opgegeven.

Bvk1983

Vandaag met de dobber gemeten, deze geeft nog steeds 1.020 aan. Ik ga nu een paar dagen coldcrashen en dan bottelen.

Jacques

Citaat van: Bvk1983 op 30-03-2022  20:30 uVandaag met de dobber gemeten, deze geeft nog steeds 1.020 aan. Ik ga nu een paar dagen coldcrashen en dan bottelen.

Verrassend. Ik ben gewend aan hogere vergistingsgraden. Aanleiding voor mij om nog eens goed te kijken naar het recept en de veranderingen die we gedaan hebben.

Er zit zo'n 15% caramunich in het recept. Er is uiteindelijk geen suiker aan het brouwsel gevoegd omdat we het gewenste begin SG al gehaald hadden. Ook dat zorgt voor een hoger eind SG.
Net nog even zitten spelen met Brewfather, die geeft een veel lager eind SG aan met het maischschema zoals wij dat gehanteerd hebben.

Vervolgens heb ik de suiker uit het recept gehaald en het brouwzaalrendement op 74% gezet. Dat maakt een groot verschil. Brewfather berekent dan een eind SG van 1018 en dat is in de buurt van 1020...

Achteraf gezien hadden we water en suiker moeten toevoegen om het beoogde eind SG te halen. Nu heb je een bier met een lager alcoholgehalte maar wel met een vollere smaak.  :D

Bvk1983

Vandaag een eerste (vroege) test na 2 weken op de fles. Nog een klein gistig smaakje maar ik hoop en verwacht dat deze nog wel weg gaat trekken. De smaak is prima, niet heel uitgesproken maar daar is de stijl ook niet echt naar. Zeker niet ontevreden en ik denk dat dit zeker met mooi weer een fijne dorstlesser gaat worden.

20220415_212254.jpg

Jacques

Voor 2 weken op de fles ziet het er al goed uit. Het is nog wat te vroeg om wat over de smaak te zeggen, maar ik verwacht dat dit bier wat cleaner van smaak zal gaan worden in vergelijking met eerdere brouwsels.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.