Begin SG te laag en fruitige nasmaak?

Gestart door KennyK, 20-03-2022 10:39 u

Vorige topic - Volgende topic

KennyK

Goedemorgen allemaal !

Ik lees al een tijdje stiekem mee op de achtergrond maar dacht laat ik me maar eens aanmelden om hopelijk over een tijdje een lekker pilsener recept met jullie te kunnen delen!

Ben sinds eind vorig jaar aan de slag gegaan met pilsener te brouwen zonder ook maar enige ervaring behalve dat ik aardig wat pils heb geproefd  ;D

Nu naar 3x brouwen heb ik steeds een fruitige nasmaak en een te lage sg.

1e x brouwen heb ik niks gemeten en toen was er een fruitige nasmaak aanwezig.

2ex brouwen helaas vervuild dus kon 40 liter weggooien maar de 3e x ging beter ! Helaas nog steeds was fruitig en maar 3.4% alcohol.

Ik gebruikte de laatste keer voor 50l:

8kg dingetjes pilsmout
2 kilo cara pils
125gr Saaz, 60minuten meekoken
4zakjes saflager w34/70
pH op 5.3

Maischen 45min op 69°
Uur koken met deksel eraf.

Begin sg was toen 1.036 en ik dacht laat ik ipv 50l het recept aanhouden voor 40l..

Helaas is mijn begin sg nu 1.038 terwijl BrouwHulp 1.055 had verwacht, waarmee ga ik hier de mist in denken jullie ?

Ik houd de hoeveelheid maischwater en spoelwater aan van BrouwHulp.

Fruitsmaak lijkt me pas aanwezig na het gisten, kan dit van de w34/70 komen ? Zoja, welk gist word dan aangeraden voor een (hopelijk) lekker pilsener van 5%.

Brouwen doe ik met een brewmonk 70l
Die ik gebruik zoals het zou moeten, met pomp aan tijdens maischen en een rollende kook.

Hopelijk kunnen jullie me opweg helpen en als ik te weinig info heb gegeven hoor ik het wel.

Alvast bedankt !  ^-^ 

brouwerwaldonk

Met hoeveel L water spoel je de bostel en hoe doe je dat?
Heb je het spoelwater ook aangezuurd naar welke pH

KennyK

Het maischwater begin ik met 32L maar ik gooi in het begin ook de hoeveelheid spoelwater erbij om vervolgens aan te zuren op 20°C spoelwater laat ik dan eruit lopen en doe ik in een apart verwarmd vat.

Uit mijn hoofd 24L spoelwater, zou achter de pc moeten om te kijken als dat precies klopt, heb zo'n 4/5 L extra vervolgens moeten toevoegen om op de 43L te komen door BrouwHulp aangegeven voor het koken.

Als het maischproces klaar is trek ik het binnenste vat omhoog en laat deze op de bovenste stand staan om daar vervolgens het spoelwater bij in te doen en uit te laten lekken.

Edwin brouwt

Hi Kenny,

Georgie smaken kunnen ook van een (te) hoge vergisting temperatuur komen. Hoe en hoe warm vergist je?

Als je op een te laag sg uitkomt, haal je niet genoeg suiker uit je mout. Dat kan diverse oorzaken hebben. The usual suspects: Te grof geschroot; niet goed (te snel) gespoeld; of simpelweg je software niet goed ingesteld waardoor je met teveel water brouwt.

Misschien kun je een beetje uitleggen wat voor spullen je hebt en hoe je recept er uit ziet?

KennyK

Inderdaad vergeten te vermelden hoe de vergisting in zijn werk gaat bij mij.

Als het koken achter de rug is koel ik met een spiraalkoeler zsm naar 12 graden om vervolgens het gist toe te voegen, vat dicht, waterslot erop en in de omgebouwde koelkast die op temperatuur geregeld is voor minimaal een week op 11°C, hier ligt ook een warmtematje in en de temperatuur blijft daar mooi constant.

Na geen beweging meer in het waterslot meet ik de sg en een paar dagen later nog eens om er zeker van te zijn dat de vergisting klaar is.

Als de vergisting klaar is gaat de temperatuur een dag op 8 °C en verwijder ik vervolgens het gist, daarna een week op 4°C om het vervolgens te bottelen of zoals ik het deze keer ga doen overhevelen naar een bottelvat en dit nog een week of 2 te laten staan op 4°C om vervolgens in een David fust te gieten.

Spoelen vind ik zelf akelig lang duren dus voor mijn gevoel gaat dat niet te snel maar ik moet ook zeggen dat ik geen vergelijkingstijd heb met een ander, gaat toch wel snel minimaal een uur overheen toch ?

Verschoten van de mout gaat met een grain gorilla, afgesteld met een pinpas tussen de rollen en ik moet zeggen dat ik er vrijwel zeker van ben dat dit niet te grof is gezien alle korrels open zijn.

Software kan ik dinsdag pas bekijken, kan hier wel even een foto van posten dan hoe dit ingesteld staat, kan wel zeggen  dat ik daarin geen rekening houd met rendement en/of verliezen tijdens het proces.

Ook zet ik tijdens het maischen de pomp voorzichtig aan en heb ik de overloopbuis een cm of 3 boven het mout uitsteken.

Edwin brouwt

Volgens mij ben je goed op de rit en is je hele proces prima op orde. Dan zou ik 's goed kijken naar je instellingen in BrouwHulp.
Ik heb je recept even ingevoerd in brewfather en daar komt in ieder geval een vrij laag start SG uit, geen 1055.
Screenshot_20220320-191932.jpg

Meestal ligt dat aan hoe je brouwketel is ingevoerd.

Wat betreft de fruitigheid: de 34/70 kan soms fruitig zijn, maar ik zou ook op een wat lagere temperatuur maischen. Dan krijg je een wat droger bier met minder restsuikers.

KennyK

Ah bedankt!

Dan moet ik inderdaad goed gaan kijken naar hoe alles staat in de software!

Wat zou een goeie vervangende gistsoort zijn voor pilsener?

En wat voor temperatuur raad je aan tijdens het maischen?

Edwin brouwt

Ik denk dat de s-23 Saflager een mooie pilsgist is en misschien wat minder fruitig dan de 34/70 (ik heb er nooit mee gebrouwen, dus misschien hier op het forum even zoeken?).

Hier staat nog een uitgebreid topic waar mensen met verschillende gisten hun resultaten posten. Blijkbaar zou je de 34/70 zelfs op 20 graden kunnen vergisten zonder smaakverschil...
https://www.hobbybrouwen.nl/forum/index.php?topic=42708.msg655647#msg655647

En ik zou maischen rond de 65-66 graden. Dan krijg je een mooi vergistbaar wort met wat minder restsuikers.

KennyK

Bedankt voor de link !

S-189 zie ik ook vaak voorbij komen, heb nog een paar weken te gaan  voor de huidige batch klaar is dus tijd zat om dit alles even goed uit te gaan zoeken.

De temperatuur verlagen ga ik zeker doen de volgende ronde, maakt 45 min of 60 min maischen nog uit qua smaak ?

Edwin brouwt

Simpel gezegd: hoe langer je maischt, des te hoger wordt je vergistingsgraad en het levert ook een klein beetje meer rendement.
Alles natuurlijk binnen de grenzen van mout, temperatuur, type gist etc.

Ik moet zeggen; binnen de range 60-72 graden maisch ik doorgaans minstens een uur, nooit korter. Dus misschien de volgende keer een extra stap op 72 graden toevoegen? 65, 72, 78 en dan 45, 30, 5 minuten.

KennyK

Ik ga je maischschema de volgende keer aanhouden! Bedankt voor de tip.

Heb vandaag tijdens het schoonmaken van de ketel en attributen de pc opgestart, bleek dat ik de ketel helemaal nieteens ingevoerd had in BrouwHulp, alsnog gedaan en blijkt dat de waarden niet zijn veranderd.

Ik voeg ook een paar foto's bij aan deze post waar alle waarden opstaan, oke niet gelukt dus ik blijf het proberen op een nieuwe post.

Gezien de lage alcohol percentage vorige keer ben ik met alles hoger gaan zitten om te kijken als dit verschil zou maken, zEker geen standaard waarden voor pils maar ik dacht ik ga ervoor voordat ik vragen ga stellen op het forum waar mensen er verstand van hebben, iets met eigenwijs en koppig  smile

KennyK

Edwin brouwt

Ik weet niet meer hoe BrouwHulp werkt, maar het lijkt toch dat je installatie niet goed is ingevoerd. 
Wanneer ik uit ga van een rendement van 75% (met de Brewster beacon 70l wat volgens mij dezelfde ketel is?) kom ik in totaal op 50 liter water. Volgens mij heb jij meer gebruikt?

Jacques

Citaat van: KennyK op 21-03-2022  21:02 uhttps://ibb.co/N9gMKsX
https://ibb.co/0GZzzkg
https://ibb.co/gWM3qK6
https://ibb.co/HCnt7p5
https://ibb.co/gWM3qK6

Ik hoop dat iedereen deze foto's kan zien door deze manier van delen.

Het is even een weet.
Zie mijn uitleg van vandaag.
In jouw geval moet je eerst de URL van het plaatje kopiëren. Dat doe je door op met je muis op het plaatje te gaan staan en dan je rechtermuisknop gebruiken. Kies vervolgens voor het kopiëren van de afbeeldingslocatie.
Als je een Android mobiel gebruikt dan druk je op de afbeelding en vervolgen kies je voor afbeelding bekijken. Daarna kun je de URL van de afbeelding kopiëren.

KennyK

Citaat van: Jacques op 21-03-2022  22:28 uHet is even een weet.
Zie mijn uitleg van vandaag.
In jouw geval moet je eerst de URL van het plaatje kopiëren. Dat doe je door op met je muis op het plaatje te gaan staan en dan je rechtermuisknop gebruiken. Kies vervolgens voor het kopiëren van de afbeeldingslocatie.
Als je een Android mobiel gebruikt dan druk je op de afbeelding en vervolgen kies je voor afbeelding bekijken. Daarna kun je de URL van de afbeelding kopiëren.

Bedankt voor de uitleg !

KennyK

Citaat van: EdwinBrouwt op 21-03-2022  21:15 uIk weet niet meer hoe BrouwHulp werkt, maar het lijkt toch dat je installatie niet goed is ingevoerd.
Wanneer ik uit ga van een rendement van 75% (met de Brewster beacon 70l wat volgens mij dezelfde ketel is?) kom ik in totaal op 50 liter water. Volgens mij heb jij meer gebruikt?

Dan weet ik zelf eerlijk gezegd niet goed hoe ik het wel moet invullen.

CeesM

Citaat van: KennyK op 20-03-2022  10:39 uMaischen 45min op 69°

Helaas is mijn begin sg nu 1.038 terwijl BrouwHulp 1.055 had verwacht, waarmee ga ik hier de mist in denken jullie ?

Ik houd de hoeveelheid maischwater en spoelwater aan van BrouwHulp.

Brouwen doe ik met een brewmonk 70l
Die ik gebruik zoals het zou moeten, met pomp aan tijdens maischen en een rollende kook.

Het maischen zou ik op 65°C doen, en dat een uur lang.

Om het rendement te verhogen zou ik voor het schroten geen creditkaart gebruiken (0.7 mm). Stel je rollen af tussen de 1,1 mm en 1,2 mm.

Je wort moet niet via het teruglooppijpje terug stromen, maar moet zoveel mogelijk door de bostel.
Roer daarom geregeld je bostel door om het homogeen op temperatuur te houden en een betere doorstroming door je bostel. Dit voor een betere omzetting naar suikers.

KennyK

Citaat van: CeesM op 22-03-2022  11:26 uHet maischen zou ik op 65°C doen, en dat een uur lang.

Om het rendement te verhogen zou ik voor het schroten geen creditkaart gebruiken (0.7 mm). Stel je rollen af tussen de 1,1 mm en 1,2 mm.

Je wort moet niet via het teruglooppijpje terug stromen, maar moet zoveel mogelijk door de bostel.
Roer daarom geregeld je bostel door om het homogeen op temperatuur te houden en een betere doorstroming door je bostel. Dit voor een betere omzetting naar suikers.

Uur op 65°C is nu nr 1 qua veranderingen de volgende batch, tijdens het maischen liep er wel veel weg via de overlooppijp dus je hebt daar een goed punt lijkt me!

Je hebt het over roeren, laat ik dan de bovenste filterplaat weg maar wel de pomp aan ? Klinkt wel logisch dat er dan meer suikers overblijven.

De reden dat ik voor de pinpas ben gegaan is dat er anders veel korrels niet open gingen tijdens het schroten, maar ik ga het wel nogmaals proberen !

Bedankt !

Qua kooktijd.. zou 60 min of 90 minuten beter zijn ?

CeesM

Citaat van: KennyK op 22-03-2022  20:20 uJe hebt het over roeren, laat ik dan de bovenste filterplaat weg maar wel de pomp aan ? Klinkt wel logisch dat er dan meer suikers overblijven.

De reden dat ik voor de pinpas ben gegaan is dat er anders veel korrels niet open gingen tijdens het schroten, maar ik ga het wel nogmaals proberen !

Qua kooktijd.. zou 60 min of 90 minuten beter zijn ?
De bovenste filterplaat gebruik ik enkel bij het spoelen, want dat verdeelt het spoelwater beter.
Je kan pomp aan laten en zodra het wort bij het overlooppijpje komt, weer even roeren of de kraan wat dichter draaien

Met het schroten kan je met een handje mout beginnen en als ze niet breken, de rollen iets krapper zetten (steeds met 0,05mm) en opnieuw beginnen met dat handje mout tot het gebroken is. Met te fijn schroten heb je meer moutmeel dat makkelijker door je filter gaat en op de bodem kan aanbranden.

Kooktijd minimaal 60 minuten, en als je beoogde SG bij het eind van koken te laag is of je volume te hoog, kan je wat langer koken.

KennyK

Citaat van: CeesM op 23-03-2022  16:20 uDe bovenste filterplaat gebruik ik enkel bij het spoelen, want dat verdeelt het spoelwater beter.
Je kan pomp aan laten en zodra het wort bij het overlooppijpje komt, weer even roeren of de kraan wat dichter draaien

Met het schroten kan je met een handje mout beginnen en als ze niet breken, de rollen iets krapper zetten (steeds met 0,05mm) en opnieuw beginnen met dat handje mout tot het gebroken is. Met te fijn schroten heb je meer moutmeel dat makkelijker door je filter gaat en op de bodem kan aanbranden.

Kooktijd minimaal 60 minuten, en als je beoogde SG bij het eind van koken te laag is of je volume te hoog, kan je wat langer koken.

Met de tips die ik nu heb gekregen kan ik niet wachten om weer opnieuw te gaan brouwen, jammer genoeg heb ik niet meer ruimte om 2 batches tegelijk te laten staan.

Moet maar even kijken voor een extra gistingskast denk ik  :D

Ik zal in dit topic de resultaten ook posten.

Heb nu wel het idee waar ik het laat liggen.

Bedankt voor de tips tot zover iedereen !

KennyK

Vandaag begonnen met een nieuwe batch en alle tips aangehouden zoals meegekregen in dit topic, alleen heb ik 1 mm aangehouden met schroten.

Volgens mij is m'n weegschaal niet helemaal in orde waardoor ik zelfs een SG van 1050 kreeg na het koken, kwam erachter met hop wegen waar 125 g maar 100 g aangaf op de schaal.

Maar aangelengd met gekookt water tot een sg van 1048 wat 5.25% alcohol zou moeten geven.

Iedereen nogmaals bedankt voor de tips want ik heb nu bereikt wat ik wou, nu alleen het perfecte recept maken  ;D

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.