Hydrometer op afstand aflezen via magnetich veld

Gestart door hansHalberstadt, 19-03-2022 13:31 u

Vorige topic - Volgende topic

thepsych

als je dingen doet die lukken dan geeft dat een VOLDAAN gevoel

PDGRRR

Schitterend om te lezen, Hans! Ik vroeg me wel 1 ding af (misschien heb ik er overheen gelezen): moet je ook niet corrigeren voor afnemen van het volume van het wort/jongbier? De drijver gaat niet enkel omlaag door de afname van het SG maar ook door de afname van het volume o.a. door vorming CO2. Zou CO2 overigens ook nog een rol kunnen spelen bij deze wijze van meten? Voor een meting met hydrometer tijdens/na de vergisting dien je ook het monster te ontgassen voordat je gaat meten.   

hansHalberstadt

Citaat van: PDGRRR op 02-05-2023  20:45 uSchitterend om te lezen, Hans! Ik vroeg me wel 1 ding af (misschien heb ik er overheen gelezen): moet je ook niet corrigeren voor afnemen van het volume van het wort/jongbier? De drijver gaat niet enkel omlaag door de afname van het SG maar ook door de afname van het volume o.a. door vorming CO2. Zou CO2 overigens ook nog een rol kunnen spelen bij deze wijze van meten? Voor een meting met hydrometer tijdens/na de vergisting dien je ook het monster te ontgassen voordat je gaat meten.   
De drijver zit helemaal onder de vloeistof en alleen met een dun nylon draadje verbonden. volume afname heeft daarom als het goed is geen invloed.
Het volume neemt overigens maar nauwelijks af door de CO2. Dat komt omdat alcohol lichter is dan suiker. Wat je aan gewicht verliest door de CO2 geeft dus vrijwel geen volumeverlies. ontgassen zal wel wat effect hebben, maar ook niet veel. 

hansHalberstadt

Inmiddels de eerste praktijk test met gisting.
Ik meet het SG met de opstelling van bericht 02-05-2023 14:40 u en doe af en toe ook een meting met een pycnometer meting via labweegschaaltje om beide te kunnen vergelijken.
gisting5mei23.gif

hansHalberstadt

Hier nog wat vergelijkende metingen met de picnometer:

sg via weegschaal    sg via picnometer       SG na calibratie 0.95xSGpunten+2
1068                             1068                         1067
1060                            1059                          1059
1031                            1032                          1031
1022                            1024                          1022
1018                            1019                          1019
989                              992                            992
989                              992 (na suikerstap)    992

Dus de schaalfactor moet nog 5% kleiner (met schroefje) en 2 SG punten erbij (met nulpuntgewicht)
maar is nu ook al prima om de gisting te volgen.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.