Slurry hoe nu verder

Gestart door pivo, 18-03-2022 08:55 u

Vorige topic - Volgende topic

pivo

Heb de slurry nu bewaart van 2 batches , datum 29.8.2021 .
zoals je ziet behoorlijk grijs , Hoe krijg ik nu de mooie witte gist?
Dit opkweken is mij nog steeds niet duidelijk.

goom

Heb jij je wel verdiept in de techniek hiervan? Als ik je vraag lees dan vrees ik van niet.
Ik heb boek verander water in bier van Adrie Otte staat er een heel stuk over hoe je dat moet doen.
Daarnaast kan je heel wat vinden op het forum mbv de zoekmachine en anders op google.

pivo

Heb dit forum ,van voor tot achter gelezen.
Kom op heel veel informatie , en veel is steeds weer anders .
Ook op you tube veel filmpjes gekeken over dit thema.
De een schrijft ,gebruik de gijze gist , de ander over spoelen en opnieuw wort toevoegen.
Van gistcellen tellen tot gewoon opkweken.
Bewaren in de vriezer of in de koelkast ,wel of geen glycerine.
appelsap of wort.
Hoe meer je leest hoe meer ik ga nadenken ,wat is nu juist ?
Iedereen heeft blijkbaar zijn eigen methode in dit.

Hopfenfox

Ik kan alleen aangeven hoe ik het zelf doe. Opkweken doe ik vanuit flesjes, en dan langzaam opschalen tot juiste hoeveelheid. Mr Malty helpt daarbij. Je begint met heel weinig op wat appelsap, en dan met starterwort en wat voeding opschalen. Na bottelen bewaar ik wederom een paar ml slurry om de volgende keer op te kweken. Dat doe ik met wat glycerine in de vriezer. Heel veel slurry bewaren zoals jij hebt gedaan, heb ik nooit gedaan. Dat kan ook en is in de koelkast best lang houdbaar. De hoeveelheid slurry is ook via Mr Malty te berekenen, maar ik kan me wel voorstellen dat die slurry veel dode en afgezonken cellen bevat. Over de kleur zou ik me niet druk maken. Ook na opschalen vanaf paar ml zal de gist altijd een tintje hebben.

brouwerwaldonk

Als je slurry wil bewaren zorg dan dat je heel helder wort laat vergisten, anders zit je slurry vol met bezinksel, wat allemaal onzuiverheden zijn. Dus zorgen voor kraakhelder wort na het koken.

Dit is wat ik na het koken altijd heb.

hansHalberstadt

Wat voor bier wil je brouwen en hoeveel?

hansHalberstadt

Citaat van: goom op 18-03-2022  12:03 uHeb jij je wel verdiept in de techniek hiervan? Als ik je vraag lees dan vrees ik van niet.
Ik heb boek verander water in bier van Adrie Otte staat er een heel stuk over hoe je dat moet doen.
Daarnaast kan je heel wat vinden op het forum mbv de zoekmachine en anders op google.
je kunt inderdaad het op verschillende manieren aanpakken:
1) mensen het bos in sturen met een tas met boeken
2) mensen helpen met wat jij weet onder het mom van: waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.
Zelf heb ik de voorkeur voor het 2e . het leven is immers al lastig zat.   

alstro

Citaat van: hansHalberstadt op 18-03-2022  18:22 uje kunt inderdaad het op verschillende manieren aanpakken:
1) mensen het bos in sturen met een tas met boeken
2) mensen helpen met wat jij weet onder het mom van: waarom moeilijk doen als het makkelijk kan.
Zelf heb ik de voorkeur voor het 2e . het leven is immers al lastig zat.   

Mooi gesproken Hans, ik ben ook beginner en zit met zelfde probleem als TS. Grootste probleem is dat termen en handelingen bij de pro's vaak als logisch gezien worden. Ik kan zelf amper de Slurry en Wort uit elkaar halen. Maar gaat vanzelf wel een keer komen :-)  Hoe meer je op internet gaat lezen hoe meer verschillende uitkomsten je soms vindt.

middelaersch

Lees dit artikel eens door, daarin wordt e.e.a. duidelijk uitgelegd:

http://roodetoren.nl/index.php/artikelen-over-brouwen/2-de-optimale-giststarter

Zorg dat je hygiƫnisch werkt, alles wat in aanraking komt met de starter perfect desinfecteren.
Voor wat betreft die potten met slurry: ik zou er een klein beetje uit halen en dat opkweken, dan krijg je verse gezonde gist.

middelaersch

Citaat van: hansHalberstadt op 18-03-2022  18:22 uhet leven is immers al lastig zat.   

Wij hobbybrouwers maken het zelf lastig, schijnen we leuk te vinden. Bij de bekende Duitse supermarkten kun je voor 6 of 7 euri een kratje bier halen  ;D

hansHalberstadt

De gist in die slurry is meestal uitgeput, zeker als je er een zwaar bier mee hebt gebrouwen. Beste is daarom om de gist zichzelf te laten verjongen door meer cellen te maken.Ik zou eerst de bruine wort afgieten tot ca een cm boven waar de laag gist begint. dan een liter verse wort of appelsap nemen en daar een beetje slurry uit de fles bijgieten, ca een theelepel of zo (1 a 2 ml) je kunt ook heel makkelijk en theelepel gist in een pak appelsap doen want die is al mooi bacterie vrij. dop erop en paar keer schudden en dop weer vast. zodra het pak bol gaat staan de gist in een erlemeyer of grote glazen pot en dan af en toe zwenken om wat zuurstof toe te voeren. na 1 dag heb je dan een actieve starter. 

hansHalberstadt

Citaat van: middelaersch op 18-03-2022  22:49 uWij hobbybrouwers maken het zelf lastig, schijnen we leuk te vinden. Bij de bekende Duitse supermarkten kun je voor 6 of 7 euri een kratje bier halen  ;D
Je kunt het ook nog door anderen laten opdrinken. Dat scheelt nog meer inspanning. Dan hoef je dat ook niet zelf te doen.

pivo

Citaat van: hansHalberstadt op 18-03-2022  18:18 uWat voor bier wil je brouwen en hoeveel?
Momenteel het materiaal voor een krusovice kloon en hetzelfde recept als de laatste keer, een donker bier met 9 %  alcohol.  De omgeving (werknemers en lokale grootdrinkers vonden dit toch wel een perfect biertje) Zelf vond ik het veeel te bitter.
Ik brouw telkens 100 liter, (110 liter water na verdampen 100 ).
Heel graag wil ik echt begrijpen hoe iets werkt. 
Daarom bewaar ik de slurry en wil graag een poging doen.
Op mijn fotos .links van een licht biertje ,rechts 2 flessen van het donkere sterke bier.  daarin zijn 3 lagen ,kleuren ik neem aan van boven tot beneden ,wort ,gist ,slurry gist met minder gistcellen ?
zoals ik al schreef lang geleden was ik in een brouwerij ,en daar gieten ze de complete slurry gewoon in de volgende ,even roeren met de handen erin ,en hup.
nu zegt deze kennis dat je deze slurry eigenlijk niet langer als 6 dagen in de koelkast moet bewaren.
Op internet lees ik al het mogelijke.
Even terug op de slurry ,als ik het goed begrijp probeer ik dus de witte laag te reproduceren ?
Afgieten en bijvullen met wort of appelsap.(zoals beschreven door hansalberstadt)
Hoe weet ik nu of ik genoeg heb voor de volgende batch van 100 liter ?

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.