Hoeveel spoelwater

Gestart door Peter MB, 17-03-2022 10:59 u

Vorige topic - Volgende topic

Peter MB

Vanmiddag wil ik voor het eerst mijn Brew Monk gaan gebruiken en voor het eerst een grotere hoeveelheid brouwen dan 5 liter. Wordt mijn 3e keer brouwen.

Nu heb ik een pakket gekocht van Brew Monkey (caramel brown, dubbel) alleen is er voor mij wat onduidelijk over het spoelwater.
In het recept staat: naspoelen tot een totaal van 24 liter wort. Maar hoe kom ik hier achter? Mijn Brew Monk geeft toch niet aan hoeveel er in zit.

Is dit te berekenen of kan iemand mij vertellen hoeveel spoelwater ik ongeveer moet gebruiken? om op die 24 liter uit te komen. Iets minder zal denk ik ook geen probleem zijn.

Tenslotte iemand nog advies voor de beste temperatuur voor het gisten?

Fractus

Hoi Peter,
Het is zelf vrij simpel te berekenen met een simpele vuistregel: 1 kg mout houdt na spoelen ongeveer 1 liter water vast. Dus stel dat je totaal 5 kg aan mout hebt en je wilt na spoelen 24 liter overhouden, heb je in totaal 24 + 5 = 29 liter water nodig. Ik zie dat je begint met 20 liter maischwater, dus dan heb je ongeveer 9 liter spoelwater nodig :)

Voor de vergisting zou ik laag beginnen, rond de 20-21 graden, en als de heftigste vergisting voorbij is wat hoger gaan naar 22-23, dan gist het sneller uit

Peter MB

Citaat van: Fractus op 17-03-2022  11:03 uHoi Peter,
Het is zelf vrij simpel te berekenen met een simpele vuistregel: 1 kg mout houdt na spoelen ongeveer 1 liter water vast. Dus stel dat je totaal 5kg aan mout hebt en je wilt na spoelen 24 liter overhouden, heb je in totaal 24 + 5 = 29 liter water nodig. Ik zie dat je begint met 20 liter maischwater, dus dan heb je ongeveer 9 liter spoelwater nodig :)

Voor de vergisting zou ik laag beginnen, rond de 20-21 graden, en als de heftigste vergisting voorbij is wat hoger gaan naar 22-23, dan gist het sneller uit

Bedankt Fractus, gelijk beide vragen beantwoord. Thanks! Ga de regel opschrijven voor mijzelf.

CeesM

Citaat van: Peter MB op 17-03-2022  10:59 uIn het recept staat: naspoelen tot een totaal van 24 liter wort. Maar hoe kom ik hier achter? Mijn Brew Monk geeft toch niet aan hoeveel er in zit.
Heb jij de nieuwe Brewmonk?
Citeergeïntegreerde, transparante circulatiepijp met litergradering en kraantje; vergemakkelijkt het controleren van het volume in de ketel en het regelen van het debiet

Oscar

Citaat van: Peter MB op 17-03-2022  10:59 uIs dit te berekenen of kan iemand mij vertellen hoeveel spoelwater ik ongeveer moet gebruiken? om op die 24 liter uit te komen.

Nog simpeler : Je hoeft het niet te berekenen !! Zorg dat je voldoende spoelwater hebt (beter te veel dan te weinig).. maar je moet dan wel het volume kunnen aflezen in je opvangvat of kookketel... en dan is het gewoon een kwestie van spoelen tot gewenst volume... smile

Edwin brouwt

Citaat van: Oscar op 17-03-2022  12:38 uNog simpeler : Je hoeft het niet te berekenen !! Zorg dat je voldoende spoelwater hebt (beter te veel dan te weinig).. maar je moet dan wel het volume kunnen aflezen in je opvangvat of kookketel... en dan is het gewoon een kwestie van spoelen tot gewenst volume... smile
Dat is precies wat hij schrijft, hij kan dat niet aflezen in zijn brouwautonaat...

hansHalberstadt

Citaat van: Oscar op 17-03-2022  12:38 uNog simpeler : Je hoeft het niet te berekenen !! Zorg dat je voldoende spoelwater hebt (beter te veel dan te weinig).. maar je moet dan wel het volume kunnen aflezen in je opvangvat of kookketel... en dan is het gewoon een kwestie van spoelen tot gewenst volume... smile
De vraag is dus meer: hoeveel maischwater. (dus welke beslagdikte)
te dun beslag geeft lager rendement omdat je dan je volume bereikt voordat alle suiker is uitgepoeld.
te dik beslag geeft een heel laag SG van je laatste afloop als je je totaal volume bereikt. sommigen zeggen dat je dan kafjes smaak krijgt, maar dat kun je met wat aanzuren wel voorkomen.

ik hou als regel aan een beslagdikte ca 4 liter per kg voor lichte bieren en 2 liter per kg voor hele zware bieren en alles daartussenin.     

Edwin brouwt

Citaat van: hansHalberstadt op 17-03-2022  13:54 uDe vraag is dus meer: hoeveel maischwater. (dus welke beslagdikte)
te dun beslag geeft lager rendement omdat je dan je volume bereikt voordat alle suiker is uitgepoeld.
te dik beslag geeft een heel laag SG van je laatste afloop als je je totaal volume bereikt. sommigen zeggen dat je dan kafjes smaak krijgt, maar dat kun je met wat aanzuren wel voorkomen.

ik hou als regel aan een beslagdikte ca 4 liter per kg voor lichte bieren en 2 liter per kg voor hele zware bieren en alles daartussenin.   

Het recept zegt: 20 liter maischwater.
Ik denk dat fractus al een heel duidelijk antwoord heeft gegeven. Ik ga er een beetje  vanuit dat PeterMB en beginnend brouwer is, dus rendement, aanzuren, kafjessmaak nog niet in zijn vocabulare  zit  ;) smile

hansHalberstadt

Citaat van: EdwinBrouwt op 17-03-2022  13:59 uIk ga er een beetje  vanuit dat PeterMB en beginnend brouwer is, dus rendement, aanzuren, kafjessmaak nog niet in zijn vocabulare  zit  ;) smile
Snelle learning curve is altijd handig smile

hansHalberstadt

Je kunt het inderdaad berekenen. immers je mout neemt water op (ca 1.55 x moutgewicht einde maischen) in het beslag en de mout wordt deels omgezet in suiker (75% van het moutgewicht wordt suiker) en die komt dan weer vrij. als het gewenst is zal ik wel een keer een Excel sheetje maken hiervoor.

Edwin brouwt

Of even invoeren in Brewfather  smile

Er stond nog een vraag bij: de temperatuur voor de vergisting...
Tja, dat hangt dus af welke gist er bij zit en hoe je wil dat het gaat smaken. Gisten produceren andere smaken bij hoge temperaturen (in dit geval 25) of lagere (in dit geval 20). Maar dat is per gist verschillend. Dus ik zou in het midden gaan zitten als je niet weet wat het is.

Peter MB

Citaat van: CeesM op 17-03-2022  12:13 uHeb jij de nieuwe Brewmonk?

Je hebt gelijk. Staat aan de zijkant op de circulatiepijp   :groots:  niet gezien.

EdwinBrouwt, ben inderdaad een beginner. Heb hier trouwens wel van alles in huis mocht het nodig zijn (melkzuur, calciumchloride, iersmos)

Edwin brouwt

Citaat van: Peter MB op 17-03-2022  16:03 uJe hebt gelijk. Staat aan de zijkant op de circulatiepijp  :groots:  niet gezien.

EdwinBrouwt, ben inderdaad een beginner. Heb hier trouwens wel van alles in huis mocht het nodig zijn (melkzuur, calciumchloride, iersmos)
Een vliegende start met een lekkere steile leercurve, heel goed!  ;) ;D

Als je software wil gebruiken om het een en ander uit te rekenen kan ik je Brewfather aanraden. Ook voor melkzuur en brouwzouten.

Jacques

Citaat van: Peter MB op 17-03-2022  16:03 uJe hebt gelijk. Staat aan de zijkant op de circulatiepijp   :groots:  niet gezien.

Ook zonder peilglas kun je eenvoudig bepalen hoeveel liters er in een ketel zit. Een ketel is immers een cilinder...
https://www.slimleren.nl/onderwerpen/wiskunde/12.306/basis-inhoud-van-een-cilinder

Als je weet wat de hoogte van de vloeistof is in de ketel kun je eenvoudig het volume berekenen.
Zelf heb ik een tabel gemaakt voor het gemak. Ik hoef alleen het aantal cm onder de rand van de ketel te meten met een centimeter om te weten hoeveel liter ik heb.

Peter MB

Bedankt allemaal. Mijn eerste dubbel staat inmiddels in mijn klimaatkast. Was een drukke maar leerzame middag voor de eerste keer met mijn Brew Monk. Wel weer enkele verbeterpunten.

Tags:

Zoeken met Google op deze site.
Brouwspullen zijn ook te koop via Bol.com.
Als je iets bestelt bij Bol.com (ook andere zaken dan brouwspullen) via deze link steun je het forum.

Het boek van de beheerder van deze site.